هشدار به مسکو پیام به پکن

کاملا هریس از مونیخ برای روسیه و چین خط و نشان کشید

۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۸۷۳ اخبار اصلی اروپا
کاملا هریس، معاون جو بایدن، در مونیخ با بیان اینکه عاملان جنایات ضدبشری در اوکراین را محاکمه خواهیم کرد به نقش آفرینی روسیه در جنگ اوکراین پرداخت و به شدت از عملکرد دولت و ارتش روسیه در این جنگ انتقاد کرد.
کاملا هریس از مونیخ برای روسیه و چین خط و نشان کشید

نام نویسنده: جوزپه سارچینا

دیپلماسی ایرانی: کاملا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در مونیخ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را متهم کرد: «ما مدارکی دال بر ارتکاب جنایات ضدبشری در اوکراین در اختیار داریم.»

کاملا هریس، معاون جو بایدن، در مونیخ با بیان اینکه عاملان جنایات ضدبشری در اوکراین را محاکمه خواهیم کرد به نقش آفرینی روسیه در جنگ اوکراین پرداخت و به شدت از عملکرد دولت و ارتش روسیه در این جنگ انتقاد کرد. وی ابتدا پوتین را مورد حمله قرار داد و گفت که بدون شک روسیه مرتکب جنایات ضدبشری شده است. وی سپس به شی جین پینگ، رهبر چین هشدار داد و گفت که چنانچه چین به مسکو کمک کند بر تعداد کشته شدگان در اوکراین افزوده خواهد شد و ما به هیچ وجه به آسانی از کنار آن نخواهیم گذشت.

در حالی که هریس این سخنان آتشین را در مونیخ بیان می کرد، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که تعداد 30هزار و 600 مورد اقدام جنایتکارانه را در اوکراین شمارش کرده است که نظامیان و عوامل روسیه مرتکب شده اند. این دستاورد قضایی، تلاش دولت بایدن در ماه آوریل، یعنی اندکی بعد از کشف کشتارهای بوچاست. روز اول آوریل بایدن، پوتین را یک جنایتکار جنگی خوانده و روز 12 آوریل وی را به نسل کشی متهم کرده بود و اکنون یعنی روز 18 فوریه 2023 معاون وی خطاب به جهان گفت که می توانیم اتهامات خود را به اثبات برسانیم.

مخاطب دیگر پیام هریس چین است. وی گفت که از زمانی که جنگ آغاز شده این کشور به روابط خود با روسیه تعمیق بخشیده است. هر حمایت مرگبار از مسکو به افزایش کشته شدگان در اوکراین و ایجاد بی ثباتی در نظم جهانی منجر خواهد شد که بر پایه رعایت حقوق بین المللی پایه گذاری شده است. البته گویا امریکا متوجه شد که زیاده روی کرده و اندکی بعد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده تصریح کرد که در حال حاضر ردی از کمک های نظامی چین به روسیه وجود ندارد.

در این میان وانگ یی، مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی حزب کمونیست چین که پیش از این وزیر امور خارجه این کشور بود، در اظهاراتی کلی گفت که ما از لزوم دستیابی به گفت وگویی برای صلح میان روسیه و اوکراین حمایت می کنیم. اما با این حال آمریکایی ها بدبین تر هستند. بیشتر به این علت که ماه هاست که چینی ها خواستار یک گفت وگو میان طرف ها هستند بدون آنکه بخواهند خود را درگیر ماجرای اوکراین کنند. روابط میان دو ابرقدرت همچنان تنش آلود و پیچیده است.

منبع: کوریره دلاسرا (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: کاملا هریس روسیه اوکراین کنفرانس مونیخ کنفرانس امنیتی مونیخ جنگ اوکراین روسیه و اوکراین روسیه و امریکا چین چین و روسیه امریکا و چین


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۴:۰۷
چند جمله هم از ایشان باید شنید۔ایشان هم مسئولیتی دارد۔