با آغاز روابط با سوریه و روی خوش نشان دادن به محور مقاومت

به زودی مصر کشورهای عربی را شوکه خواهد کرد؟

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۸۰۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
سخنان محمد الجدعان، وزیر مالی عربستان در نشست داووس قاطعانه بود وقتی گفت که کشورش از سیاست ارائه کمک و وام بدون شروط و پیش از پاسخ مثبت دادن به اصلاحات مالی مورد نیاز دست برداشته است. در سایه این نشانه‌ها منابع مصری آگاه به ما گفتند تجدیدنظرهای جدی در دایره حکومت مصر و در سطوح بالا در خصوص تمامی سیاست‌ها و ائتلاف‌های عربی، منطقه‌ای و بین المللی صورت خواهد گرفت و چه بسا این تجدیدنظرها برای بسیاری از دولت‌های عربی و بین المللی شوکه کننده باشد.
به زودی مصر کشورهای عربی را شوکه خواهد کرد؟

دیپلماسی ایرانی: پس از سفر سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به دمشق آیا مصر به صورت تدریجی از طریق دروازه سوریه به محور مقاومت نزدیک خواهد شد؟ نقش قطع حمایت مالی کشورهای عربی خلیج فارس در این کودتای احتمالی مصر چیست؟

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر بر اساس برآورد برخی ناظران از بحران زلزله در سوریه و ترکیه استفاده کرد و با همتایان سوری و ترکیه‌ای خود ابراز همبستگی کرد و به آنها تسلیت گفت و طی ابتکارعملی که عنوان آن بشردوستانه بود وزیر امور خارجه خود را به پایتخت‌های دو کشور فرستاد؛ اما هدف واقعی بازسازی پل‌های ارتباطی سیاسی و منطقه‌ای با دو کشور ذکر شده و تغییر روند سیاست مصر و ائتلاف‌های منطقه‌ای آن بود.

مصر در حال حاضر بحران مالی شدیدی را پشت سر می‌گذارد که از برجسته‌ترین عنوان‌های آن ضرورت دریافت فوری 14 میلیارد دلار برای پرداخت بدهی‌های خود به صندوق بین‌المللی پول و دیگر کشورهاست، در غیر این صورت در برابر این کشور هیچ گزینه دیگری غیر از فروش شرکت‌های دولتی وجود ندارد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه کشور پادشاهی عربستان سعودی و امارات متحد عربی به هیچ عنوان به درخواست‌های فوری مصر برای دریافت کمک مالی پاسخ مثبت ندادند.

سخنان محمد الجدعان، وزیر مالی عربستان در نشست داووس قاطعانه بود وقتی گفت که کشورش از سیاست ارائه کمک و وام بدون شروط و پیش از پاسخ مثبت دادن به اصلاحات مالی مورد نیاز دست برداشته است.

در سایه این نشانه‌ها منابع مصری آگاه به ما گفتند تجدیدنظرهای جدی در دایره حکومت مصر و در سطوح بالا در خصوص تمامی سیاست‌ها و ائتلاف‌های عربی، منطقه‌ای و بین المللی صورت خواهد گرفت و چه بسا این تجدیدنظرها برای بسیاری از دولت‌های عربی و بین المللی شوکه کننده باشد.

برجسته‌ترین نتایج این تجدیدنظرها بازگشت به سوریه این متحد راهبردی است که ریشه‌های آن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد.

آیا این تحرک مصری تحولی جدی است یا تنها مانوری برای سوق دادن کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت تغییر موضع و ارائه کمک مالی به مصر است؟ در صورتی که جدی است که ما آن را بعید نمی‌دانیم، آیا شامل ازسرگیری روابط با محور مقاومت به رهبری ایران از دروازه سوریه و به میزان کمتر از دروازه عمان و قطر خواهد شد؟

پاسخ به این پرسش را به هفته‌های آینده واگذار می‌کنیم و در پایان می‌گوییم عرب‌ها سوریه را به رهبری مصر از اتحادیه عرب بیرون کردند و مطمئنا از طریق رهبری مصر این کشور را به اتحادیه عرب بازمی‌گردانند و به نظر می‌رسد این بازگشت نزدیک است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: مصر سامح شکری سوریه کشورهای عربی کشورهای عربی خلیج فارس مصر و سوریه بشار اسد مصر و عربستان مصر و امارات


( ۱۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۲
پیشرفت اجتمای اجتماعات تولید ومصرف امروزی نه در ناسیونالیست گرائی است ونه در ایدئولوژی گرائی است۔ نه در تضاد این دو با همدیگر است ۔پیشرفت اجتماعی امروزی جز در ایجاد سیستمی متحد در تولید ومصرف اقتصادی وانتقال ان به مردم جامعه برای نسل اینده نیست۔جامعه مصرف گرای بدون تولید نه با ناسیونالیست گرائی پیشرفت میکند ونه با ایدئولوژی گرائی ونه با اتحاد وهمبستگی با این وان۔با عمل است۔ عملت چیست که فردوس برین میخواهی۔فردوس برین مزد عمل است ونه مزد خواسته ونیاز۔با هر ایدئولوژی سالم وتجربه اندوزی شده سالمی بدون اموزش وعمل صحیحدنمی توان پیشرفت کرد۔اموزش وعمل نیاز هر نسل است وتوقف پذیر نیست۔دوران هر نسل حد اکثر چهل سال است۔باید حساب کنیم چه میزان انسان تولید کرده ایم وچه میزان اموزش دادهایم وچه میزان تولید ومصرف ونیازها را براورده کرده ایم۔ اتحاد بی عملان باعث پیشرفت نمی تواند باشد۔اتحاد چنانچه برای عمل متحد باشد شکوفائی ببار میاورد۔
محمد ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۰
تجدید رابطه مصر با سوریه به معنی ارتباط آن با محور مقاومت نیست . در ضمن یک مصر قوی همانند ترکیه و عربستان قوی به ضرر ایران است . اساسا کشورهای قدرتمند منطقه در سایه تضعیف یکدیگر می توانند زندگی کنند و فعلا موتور محرک پیشرفت خاورمیانه تضعیف و تحریم ایران است . هرگونه اتحاد بین کشورهای عربی در آخر به ضرر ایران تمام می شود چون مثل همه قرون گذشته ایران و عرب ها در یک دشمنی ذاتی بایکدیگر قرار دارند
احمد ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰
محور مقاومت نزدیک خواهد شد؟ اگر اب با روغن قاطی شد مصر هم نزدیک میشود؟