روابط مسکو با تل آویو و ریاض سایه انداخته است

متغیرهای فروش سوخو-۳۵ روسیه به ایران

۱۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۱۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
صابر گلعنبری در یادداشتی می نویسد: روسیه که در کنار چین در قضیه یمن در کنار عربستان ایستاده و اخیرا دوباره در اجماعی نادر با غرب در شورای امنیت رای مثبت به قطعنامه تمدید تحریم‌ها (۲۶۷۵) علیه "انصار الله" (متحد ایران) دادند و این چنین ملاحظه عربستان و روابط با آن را کرد، به احتمال زیاد حاضر نخواهد بود با فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ موجب ناخشنودی ریاض و به مناسبات با آن در این شرایط حساس آسیب بزند. 
متغیرهای فروش سوخو-۳۵ روسیه به ایران

نویسنده: صابر گل‌عنبری، کارشناس مسائل بین الملل 

دیپلماسی ایرانی: مدتی است که بحث فروش سوخو 35 روسیه به ایران داغ است و اخیرا نیز وزیر دفاع در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت که خرید این جنگنده‌ها در مرحله پیگیری است. 

واقعیت این است که فروش این جنگنده‌های پیشرفته به ایران صرفا تابع پارامترهای دو جانبه نیست، بلکه به نظر می‌رسد که بیشتر تابع متغیرهای دیگر است. در واقع فروش سوخو 35 روسیه به ایران تابع دو متغیر مهم روابط روسیه با اسرائیل و روابط روسیه با عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر است. به نظر نگارنده، در سایه تاثیر این دو متغیر به ویژه اسرائیلی نظر به مناسبات نزدیک مسکو با دو طرف بعید به نظر می‌رسد که در نهایت این فروش اتفاق بیفتد. بله! نوعی تنش جزئی سر قضیه اوکراین میان تل آویو و مسکو حادث شد، اما جدا از دوستی دیرینه بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین و مناسبات تاریخی اسرائیل و روسیه، فعلا موضع اسرائیل در قبال جنگ که تا حدود زیادی خنثی است و له و علیه هیچ طرفی نیست، مطلوب روسیه است و تحول منفی خاصی در روابط فیمابین نیفتاده است که زمینه‌ساز گذار روسیه از امنیت منطقه‌ای اسرائیل و فروش تسلیحات نظامی پیشرفته به ایران باشد. 

در کنار آن نیز، مناسبات روسیه و شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان و امارات نزدیک و خوب است و بسیار بعید است که پوتین بخواهد با برداشتن این گام به این مناسبات آسیب برساند. روسیه که در کنار چین در قضیه یمن در کنار عربستان ایستاده و اخیرا دوباره در اجماعی نادر با غرب در شورای امنیت رای مثبت به قطعنامه تمدید تحریم‌ها (۲۶۷۵) علیه "انصار الله" (متحد ایران) دادند و این چنین ملاحظه عربستان و روابط با آن را کرد، به احتمال زیاد حاضر نخواهد بود با فروش جنگنده‌های سوخو 35 موجب ناخشنودی ریاض و به مناسبات با آن در این شرایط حساس آسیب بزند. 

با این حال، به احتمال زیاد مساله فروش این تسلیحات به ایران در آینده جدی‌تر مطرح شود و حتی توافقی نیز صورت گیرد بدون آن که به نظر نگارنده فروشی اتفاق بیفتد. اما چرا؟ هیچ بعید نیست که رسانه‌ها و نزدیکان قدرت در روسیه بخواهند با تمرکز بر این مساله یک نوع خوراک برای بالا بردن قدرت چانه زنی و امتیازگیری مسکو در منطقه فراهم کنند. از این جهت که از این طریق به نوعی هم اسرائیل و هم عربستان تحریک شوند و وارد مذاکراتی پشت پرده با روسیه برای منصرف کردن آن از فروش این تسلیحات شوند و در کل به یک بده بستان با روسیه تن دهند. در این میان، بی‌توجهی به این ظرافت‌ها در روابط منطقه‌ای و شاخ و بال دادن به این مساله قبل از این که فروش و تحویلی نهایی اتفاق بیفتد بیشتر اسباب بده بستان را برای روسیه با طرف‌های دیگری فراهم می‌کند. 

کلید واژه ها: ایران و روسیه سوخو جنگنده سوخو 30 سوخو 35 فروش سوخو به ایران روسیه و عربستان روسیه و اسرائیل ایران و روسیه و اسرائیل خرید سوخو از روسیه صابر گل عنبری


( ۷۱۵ )

نظر شما :

Mohammad ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۴
وقتی سوخو ها تو آسمان ایران بودند قیافه این آقا و بقیه کسانی که می‌گفتن روسیه به ایران جنگنده نمیده رو ببینم
یک شهروند درجه ۲ ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۱
روسیه از ترس اینکه مبادا کشورهای غربی هواپیماهای پیشرفته در اختیار اوکراین دهند هیچگاه به ایران ماکت سو ۳۵ را هم نخواهد فروخت
Koroush7707 ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۵:۲۰
خیلی خوب تحلیل کردی ولی غافل از این که اوکراین یهودی است روابطه اسرائیل و مسکو هم شکرآب تر از این هاست
محمد ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۰
به نظر من این واکنش ها به خرید هواپیما بیش از حد شده است . در کل قرار است ایران 24 فروند دریافت کند که با توجه به نیاز ایران و همچنین قدرت هوایی رقبای منطقه ای ، عدد بزرگی محسوب نمی شود و هیچ تغییری در موازنه قدرت ایجاد نخواهد کرد. یادمان نرود که هواپیماهای روسی هیچ شانسی در برابر جنگنده های امریکایی ندارند . ایران بهتر از هر کشوری این موضوع را می داند ، هنگان شاهد بودیم که در جنگ تحمیلی ، به واسطه داشتن تسلیحات غربی و البته خلبانانی که در امریکا آموزش دیده بودند ، ایران برنده مطلق جنگ هوایی با عراق بود و هیچ هواپیمای روس و حتی فرانسوی عراقی نتوانست نیروی هوایی ما را شکست بدهد. خرید هواپیمای روسی مانند شرط بندی بر روی اسب بازنده است
جلال ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۴
اصلا تمام بدبختی ما در این ۵۰ سال اخیر منشا و ریشه در کرملین دارد
امیر ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۹
جناب گل‌عنبری فکر میکنید مسئولین خودشان نمیدانند همچین قراردادی باید پشت پرده انجام شود و علنی نشود؟ همان زمان که خبرش را در بوق و کرنا کردند معلوم بود بخاطر ضربه های امنیتی زیادی که از اسرائیل و آمریکا خورده اند و همچنین اتفاقات داخلی اخیر برای روحیه دادن به نیروهای خودی همچین شایعاتی مطرح میشود! خود مسئولین بخوبی میدانند قرار نیست اتفاقی بیافتد بنابراین استفاده تبلیغاتی از موضوع را به صلاح میبینند.
سعید ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۱
تو چقدر ساده ای
ابراهیم قدیمی ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۸
هیچ فروشنده سلاح نیست که دست رد به سینه مشتری نقد بزند۔ ناز وغمزه میکند ولی میفروشد۔شما از امریکا هم سلاح بخواهید میفروشد۔مگر جناب با هدیه برای فروش سلاح نیامدند۔انهم در ان شرایط۔
بهروز ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۹
تمام شد رفت ،فروش جنگنده توسط،روسیه خائن به ایران منتفی شد ،خیانت به ایران در طول تاریخ از اصول بدیهی روسیه به ایدان بوده وهست وخواهد بود ،بخدای احد وواحد غرب خیلی خیلی بهتر از شرقه
محمد ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۷
بهتر ما راه خود وبا قدرت خود خواهیم پیمود
احمد علی ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۱
فکر کنم ایران به سوخو هم نیاز پیدا نکنه خواهشاً تحلیل درست داشته باشین
مهدی ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۵
به نظرم سردار حاجی زاده حرف خوبی زد و همانطور که شهید تهرانی مقدم در سفر روسیه به ایشان گفتند که "اینا موشک بده به ما نیستند و باید خودمون بسازیم" الان هم باید به گونه ای فناوری ساخت را حتی اندک به دست بیاوریم و جلو برویم . تا الان هم دانشمندان نظامی ما ف ق العاده عمل کردند . بنابراین گور بابای همشون . خودمون میسازیم هرچند گام اول ضعیف ولی بالاخره گامهای پرقدرت هم خواهیم داشت .
پویا ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۲
روس‌ها در سر کار گذاشتن ،ید طولایی دارن پس بنظرم منتظر سوخو ۳۵ نباشید اس ۳۰۰ رو بعد از ده سال و اونم زمانیکه اس۴۰۰ وارد بازار شد رو تحویل ایران داد،نیروگاه بوشهر رو که میلیارد ها دلار بابتش گرفته و داره میگیره هنوز تموم نشده بطوریکه برخی تاسیسات پوسیدن،،یک نیروگاه اتمی در جهان نهایتا در ۲سال ساخته میشه اما الان ۳۰ ساله که هنوز نیروگاه ما کامل نشده من نمی‌فهمم چند بار دیگه باید از روس‌ها بد عهدی ببینیم تا طرفمون رو بشناسیم و بهش امید نبندیم بد نیست آقایون یه نگاه به تاریخ ۱۵۰ سال گذشته ایران و روسیه بکنن و بعد تصمیم بگیرن اگر با غرب رابطه داشتیم اونوقت براحتی میتونستیم یه توازن سیاسی اقتصادی بر ای خودمون درست کنیم که هرجا شرق ناز کرد بتونیم از غربی ها خرید کنیم و هرجا غرب ناز کرد از شرقی ها ،تا اونا هم از ترس از دست دادن یک مشتری خوب ،خودشون دنبالمون بیان مثل ترکیه که هم اف ۳۵ و پاتریوت از آمریکا می‌خره و هم اس۴۰۰ رو از روسیه ،،وجالب سریع هم تحویلش میدن اس ۳۰۰ رو ۱۰سال بعد از گرفتن پولش را بما دادن و اس ۴۰۰ رو که اصلا بهمون نفروختن ،اما به ترکیه اس۴۰۰ رو بعد از یک سال تحویل دادن عاقبت دادن کار دست مسئول فشل و بی عرضه و سیاست خارجی فشل تر همینه
فضولیاب ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۳
جدای از تاثیر روابط فیمابین روسیه با اسراییل و عربستان و متحدینش در عملی نشدن فروش جنگنده های پیشرفته به ایران سوابق روابط بین روسیه و ایران نیز دلیل بسیار محکمی بر غیر محتمل بودن این موضوع است کشوری که دو مرتبه با ایران جنکیده و بیش از یک سوم سرزنین ایران را جدا وبه سرزمین خود ملحق کرده و باز هم در اواخر جنگ دوم جهانی نیمی از کشور ایران را اشغال کرده و در بازگشت بخش آذربایجان ایران را پس نمیداده و در اخر با لطایف الحیل وزیر خارجه وقت با به طمع انداختن و وعده امتیازات انحصاری بخش آذربایجان پس داده شده اگر به اندازه یک جو غیرت در وجود ایرانیان باشد در صورت قدرتمند شدن باید پاسخ این تجاوزات را بدهند و مطالبه عوض و یا غرامت کنند از روسیه حال عقل سالم به کنار آیا حتی عقل ناقص میپذیرد روسیه در مقام عمل ‌اقدامی درجهت افزایش قدرت ایران انجام دهد تا ایران قوی شده و به فکر انتقام بیفتد؟؟ حالا چند سال برو بیا مداکرات زنجیره ای بکن و تا مرز توافق پیش برو و اخر سر تعدادی جنگنده نسل جهارم به ما میدهند که تا آن زمان جنگنده های نسل ششم فراگیر شده و نسل چهارم خطری و تهدیدی نخواهد داشت
علی علی ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۷
بدون شک نوشته های بالا مد نظر است وروسیه وچین هم خدا را میخواهند هم خرما را وانصافا خوب بلد هستند از فرصت ها استفاده کنند ما هم باید یاد بگیریم ولی در نهایت دنیا به دو بلوک نظامی .سیاسی واقتصادی شرق وغرب در حال تقسیم وشرق در حال ظهور است وروسیه وچین در عین بردن فرصت های اقتصادی در منطقه مسلما به ظهور شرق وتقابل با یکجانبه گرایی مصمم هستند و در نهایت به کشور های متحد غرب همیشه در آینده اینگونه نگاه نخواهند کرد و مجبور به مرز بندی مشخص تر ودقیق تری که اجبار اولویت خواهد بود اقدام خواهند کرد.
Tbt ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۹
داداش ایران نیازی به جنگنده نداره.....
‏‪علیرضا ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۵
احسنت باورم نمیشه که روسیه به ایران سوخو ۳۵بده اونها است ۳۰۰رو هم به از اینکه از رده خارج شد به ایران دادند .برجام رو هم گروگان گرفتند که برجام به سرانجام نرسید دکتر ظریف کاملا درست گفت که روس ها چوب برای چرخ برجام گذاشتند .حتی سران نظامی هم با شک در این مورد صحبت کردن ومیگن درحال مذاکره وصحبت هستند .پس سوخو ۳۵در کار نیست ودست ایران بهش می‌رسد .
علی ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۴
تحلیل آبکی است سوخوها الان دارن پرواز میکنن شاید نظر این تحلیل گر سوخو 54 است
ابراهیم فرجادی تبارهستم ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۷
درست است به روسیه نمیشود احتماد کرد روسیه هرجا براش استفاده دارد به همانجا می‌رود
کوروش ۰۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۴:۱۵
پس اگر سوخو 35 دریافت کردیم نویسنده این مقاله بابت نقد اشتباه و تفکر غلطش که باعث به اشتباه انداختن بسیاری شده عذر خواهی می‌کند؟؟
ر ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۷
وقتی بخواهند بر علیه روسیه در سازمان ملل رای دهند روسیه وتو می کند ولی اگر بخواهند بر علیه کشور دیگری حتی اگر متحد روسیه باشد روسیه به رای اکثریت توجه می کند وقتی اکثریت کشورها خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی یمن هستند طبیعی است که روسیه هم رای مثبت خواهد داد اما در مورد ایران اکثر کشورهای جهان مخالف تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بودند پس روسیه هم رای منفی داد و حالا تحریمهای تسلیحاتی ایران لغو شده است و نگرانی عربستان و رژیم صهیونیستی اهمیتی برای روسیه ندارد چون جهان فقط این دو کشور نیستند البته اگر تحریم تسلیحاتی ایران لغو هم نشود ایران به فروش تسلیحات و خرید مخفیانه ادامه خواهد داد ایران صنعت تسلیحاتی بسیار پیشرفته بومی دارد و تسلیم زور گویی هیچ کشوری نخواهد شد
رضا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۱:۲۰
روسیه به تمدید تحریم تسلیحاتی یمن رای مثبت داد چون به نفع یمن است روسیه نمی خواهد بهانه دست متحدین عربستان بدهد که تسلیحات بیشتری را در اختیار عربستان قرار دهند و با شدت بیشتری یمن را محاصره کنند و با حساسیت بیشتری ورود غذا و دارو را هم محدود کنند و با شدت بیشتری به یمن حمله کنند متحدین عربستان از لغو تحریم تسلیحاتی یمن تبعیت نخواهند کرد و لغو تحریم هیچ سودی برای یمن ندارد بلکه فشارها علیه یمن را شدیدتر خواهد کرد به خاطر همین است که ایران ارسال تسلیحات به یمن را تکذیب می کند تمدید تحریم تسلیحاتی باعث شده است که یمن در تولید موشک و پهپاد به پیشرفتهای بزرگی برسد
ناشناس ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۲:۳۳
متغیرهای فروش تسلیحات به ایران ان کشورهایی هستند که بیشترین تجارت را با روسیه دارند اتحادیه اروپا ، چین و امریکا قبل از جنگ اوکراین بیشترین روابط را با روسیه داشتند ولی حالا چین ، عربستان ، ایران و اسرائیل بیشترین روابط را دارند چین موافق فروش جنگنده است عربستان با توافقی که با ایران بست امکان دارد راضی شود ایران هم روابطش با روسیه به شدت افزایش یافته است و اسرائیل هم در فروپاشی درونی قرار دارد و امریکا از حمایتش عاجز است و عربستان هم رهایش کرده است در شرایطی که اسرائیل ایران را تهدید به حمله می کند فروش جنگنده به ایران باعث انصرافش می شود و روسیه حمله به ایران را نمی خواهد چون باعث کاهش تجارتش با ایران می شود که در شرایط جنگ نیازش به ایران افزایش یافته است و همچنین در شرایط فعلی امریکا نمی تواند به اسرائیل کمک کند و اگر ایران حمله کند نابودی اسرائیل حتمی است
محمدامین ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۶
خرید سوخو ۳۵ ای از روسیه نهایی شده علی رغم آنچه علی الظاهر شما و دوستانتان دوست داشتید که نشود این دولت مطبوعتان بود که عرضه چنین کارهایی را نداشت پس بیخود تحلیل نفرمایید
ناشناس ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۳:۴۷
در حال حاضر مقامات نظامی ایران و روسیه اعلام می کنند خرید جنگنده سوخو ۳۵ نهایی شده است و این موضوع باعث شده است که برخی افراد فکر کنند که روسیه قطعا تحویل خواهد داد در حالی که قبلا خرید سامانه پدافندی اس ۳۰۰ هم نهایی شده بود اما روسیه با ۲۰ سال تاخیر تحویل ایران داد و اخر کار هم چون محکوم به پرداخت غرامت شد و ایران سامانه دفاعی مشابه و برتر از اس ۳۰۰ را تولید کرد اس ۳۰۰ را با کلی تاخیر تحویل داد وقتی روسیه در تحویل دادن تسلیحات دفاعی بد عهدی می کند در تحویل دادن جنگنده پیشرفته که کاربرد دفاعی و تهاجمی دارد و بیشتر باعث وحشت رژیم صهیونیستی می شود چقدر می توان به روسیه اعتماد کرد ان هم در شرایطی که روسیه در شرایط جنگی قرار دارد و به جنگنده هایش هم احتیاج دارد همچنین رژیم صهیونیستی بی طرف است و عربستان هم گازوئیل روسیه را برایش می فروشد و تحریمها را دور می زند و اتحادیه اروپا هم می خواهد مستقل از امریکا به روسیه نزدیک شود گرچه روابط ایران با روسیه بهتر شده است ولی تجربه نشان داده است که روسیه به دنبال حفظ منافعش در همه کشورهای جهان است
ناشناس ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۴:۰۴
نهایی شدن خرید این جنگنده به معنای تحویل دادنش نیست خرید اس ۳۰۰ هم قبلا نهایی شده بود اما روسیه به بهانه تحریمهای سازمان ملل از تحویل دادنش خودداری کرد اول اس ۳۰۰ را تحویل عربستان داد بعد ان قدر در تحویل دادنش تاخیر کرد تا رژیم صهیونیستی به اف ۳۵ مسلح شود اخر کار هم از روی اجبار به پرداخت غرامت و بی فایده بودن اس ۳۰۰ به خاطر سامانه سوم خرداد ، تحویل داد