با بررسی های دیپلماسی ایرانی

خرید سوخو – ۳۵ از روسیه هنوز نهایی نشده است

۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۰۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
یک مقام آگاه به مسائل نظامی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی تاکید کرد، موضوع خرید جنگنده در اولویت ایران نیست چراکه تهران ترجیح می دهد به جای سرمایه گذاری برای خرید جنگنده بر پهپاد سرمایه گذاری کند.
خرید سوخو – ۳۵ از روسیه هنوز نهایی نشده است

دیپلماسی ایرانی: پیگیری های دیپلماسی ایرانی حاکی از آن است که خرید جنگنده های سوخو – 35 و دیگر تسلیحات نظامی از روسیه هنوز قطعی نشده و صرفا در حد یک بررسی توسط کارشناسان نظامی ایران است. 

یک مقام آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که کارشناسان نظامی کشورمان در حال بررسی امکان خرید این تسلیحات هستند اما هنوز این موضوع نهایی نشده است.

وی افزود: «این تسلیحات به ویژه جنگنده های سوخو – 35 روسیه به زیرساخت های مناسب نیاز دارند که هنوز در کشور فراهم نشده اند و فراهم شدن آنها نیاز به زمان و سرمایه گذاری های تازه برای تامین این زیرساخت ها دارد که هنوز تصمیم نهایی بر سر آن اتخاذ نشده است.»

درباره امکان خرید این تسلیحات به لحاظ حقوقی نیز این مقام آگاه گفت: ایران بعد از لغو تحریم های بین المللی بر اساس قوانین بین المللی توانایی خرید تسلیحات لازم از جمله جنگنده های سوخو – 35 ودیگر سلاح های مورد نیازش را دارد. ایران می تواند از هر کشوری از جمله روسیه و چین تسلیحات مورد نیاز خود را در هر سطحی که نیاز خود می بیند، تامین کند. همچنین روسیه نیز مشکلی با خرید این تسلیحات توسط ایران ندارد و حتی از انجام این خرید استقبال هم می کند.

در همین رابطه یک مقام آگاه در هواپیمایی نیز به دیپلماسی ایرانی گفت که جنگنده های روسی به نگهداری ویژه نیاز دارند. تجربه هایی که از جنگنده های سابق روسیه در کشور داشتیم به ما نشان دادند که به دلیل سیستم های ویژه جنگنده های روسی نگهداری آنها چندان کار آسانی نیست. همچنین بومی سازی آنها یا نسخه برداری از قطعات آنها نیز به راحتی میسر نیست. این مساله سبب شده است تا کارشناسان نظامی ما نسبت به خرید جنگنده های روسی تردید داشته باشند. با وجود اینکه شکی نیست جنگنده های روسی بسیار پیشرفته هستند و حتی برخی از انواع آنها از جنگنده های مشابه غربی هم پیشرفته ترند. 

وی تاکید کرد، در حال حاضر کارشناسان می گویند علی رغم مشکلات موجود بر سر خرید تسلیحات، با این حال باز هم بهتر است که بر مدرن سازی جنگنده های بومی داخلی تمرکز داشته باشیم. متخصصان ایرانی به رغم سختی های بسیار توانسته اند تجربه های خوبی در این زمینه داشته باشند و پیشرفت های بسیاری در زمینه به روزرسانی و ساخت جنگنده های بومی ایرانی داشته اند.

طی روزهای اخیر خبر خرید تسلیحاتی پیشرفته ایران از روسیه از جمله جنگنده های روسی سوخو – 35 بازتاب وسیعی در رسانه ها از جمله رسانه های غربی و منطقه ای داشته است. 

این در حالی است که یک مقام آگاه به مسائل نظامی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی تاکید کرد، موضوع خرید جنگنده در اولویت ایران نیست چراکه تهران ترجیح می دهد به جای سرمایه گذاری برای خرید جنگنده بر پهپاد سرمایه گذاری کند.

وی تاکید کرد، ایران در تولید پهپاد پیشرفت های بسیار خوبی داشته و توانسته به خوبی امتحان پس دهد و شهرت جهانی کسب کند. حتی دشمنان ایران نیز معترفند که پیشرفت ایران در تولید پهپاد چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ کمیت بسیار پیشرفت داشته است. 

این فرد همچنین گفت که هزینه تولید پهپاد بسیار ارزانتر از جنگنده است و در عین حال از تکنولوژی به روزی برخوردار است که در مجموع باعث می شود برای ایران به صرفه تری باشد.

وی درباره این که گفته می شود نبود زیرساخت برای جنگنده های پیشرفته روسی یکی از دلایل خودداری از خرید آنها توسط ایران است نیز گفت: تامین زیرساخت ها چندان سخت نیست، هواپیماهای روسی و غیرروسی هم ندارد، مساله اولویت است که ایران هنوز خرید جنگنده را با وجود هزینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، در اولویت قرار نداده است. درصورتی که روزی تصمیم بگیرد که زیرساخت های خرید جنگنده را فراهم کند به سرعت می تواند این کار را انجام و در این زمینه مشکلی نخواهد داشت. این موضوع زیاد هم هزینه ساز نیست چرا که زیرساخت های لازم برای ایران فراهم است.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: پهپاد سوخو هواپیماهای سوخو سوخو 35 خرید جنگنده خرید تسلیحاتی ایران از روسیه خرید سوخو از روسیه ایران و روسیه تسلیحات فروش تسلیحات روسیه به ایران تسلیحات روسی


( ۱۷۴ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۹
این شخص اگاه نفرمود اساسا نقش جنگنده با پهپاد متفاوت است . اگر مشابه بوده اند کشور های متعددهمزمان هر دو را در اختبار نمیگرفته اند .
سیاوش ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۸
روسیه
محمد ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۱
نوسازی ناوگان هوایی نیاز به ده ها میلیارد سرمایه گذاری داره که تو این اوضاع اقتصادی بصرفه نیست
ناشناس ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۸
دست قوی و پای فلج . با هم جور نیست . موشک و پهپاد و کشتی و هواپیما هر کدام وظیفه ، تعریف و کارایی حودشان را دارند . همینک بزرگترین نقطه ضعف ما عدم پوشش کافی آسمان کشور است . هر چقدر هم سیستم راداری و دفاع هوایی خوبی داشته باشیم باز هم نقاط کور وجود دارد که هواپیماهای دشمن فرضی به راحتی از طریق آن نقاط وارد آسمان ایران خواهند شد . برای هواپیمای جنگی با حدود ۲۰۰۰ کیلومتر سرعت به جز هواپیمای جنگی ، حریف دیگری وجود ندارد . وسعت بزرگ ایران نیازمند وجود حداقل پنج اسکادران هواپیمای جنگی آماده و سروحال است که هیچ کدام از هواپیماهی قدیمی ایران توان پاسخگویی به این نیاز را به صورت مداوم و پی در پی ندارند . اینکه چه دلیلی وجود دارد که برای این نیاز جدی ایران ، مانع تراشی و بهانه آوری داریم ، الله و اعلم .
مم ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۵
از اول هم معلوم بود روسیه بهتون سوخو نامیده
Bs ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۵
توی ایران منبع اگاه در زمینه ی نظامی گیر نمیارید.اگه منبع اگاه گیر میومد که تمام اسرار نظامیمون روی میز بود.بنابراین با احترام ادعای شما رو باور نمیکنم...
محمد ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۰
چرت نگو خریدن و اخره فروردینم وارد میشه
ناشناس ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰
خیالتون راحت میشه مثل نیروگاه بوشهرواس۳۰۰تاازش چندمیلیارددزدی ورشوه درنیادهیچ اتفاقی نمیافته حالاحالاها جابرای بازی داره
محمد ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۷
یعنی همه اش بلوف (دروغ) بود ؟ البته بعید هم نیست ، چون در چنین موضوع مهمی ، ابتدا هواپیماها را خریداری می کنند بعد با آن پز می دهند. در ضمن جنگ تحمیلی به ما نشان داد که تقابل جنگنده های روسی و امریکایی چه عاقبتی دارد
سعید ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۴
نمایندگی رسمی ایران در سازمان ملل متحد رسما اعلام کرد که این قرارداد خرید جنگنده نهایی شده و جزئیات اون محرمانه است فعلا، مثلا کارشناس شما از کجا اطلاعات غلط داره میده و به چه هدفی داره این کارو میکنه؟؟؟؟
وطن ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۲
هیچ موقع نهایی نمیشه روسیه دروقگویی بیش نیست.
مملی ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۴
کارکرد جنگنده با پهپاد فرق دارد
مهدی ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۹
متاسفانه نویسنده این خبر ظاهرا خیلی بدون اطلاع از مناسبات نظامی هست و مقام مثلا ناشناس نظامی هم یا جعلیه یا بدور از تحولات و تصمیمات نظامی و سیاسی، چیزی که قطعی شده خرید 60 فروند جنگنده سوخو 35 هست که البته خبر جدیدی هم نیست چرا که از حدود یکسال قبل به مرور حدود 10 فروند سوخو 35 وارد کشور شده و 2 فروند هم همزمان با استقرار موقت هواپیماهای جنگی روسیه در پایگاه نوژه تحویل ایران شد، مابقی تا 12 فروند دیگر تا اواخر ماه مارس تحویل ایران میشود، خلبانان ایران از یکسال قبل مشغول دیدن دوره های آموزشی کار با این جنگنده در روسیه هستند که اخبار آن در همه سایتهای خارجی و داخلی هم منعکس شده و دلیلی ندارد پس صرف هزینه هنگفت آموزش ایران خرید خود را کنسل کند، ضمن آنکه بنده خودم شخصا دو فروند سوخو 35 تحویلی به ایران را در فرودگاه مهراباد مشاهده کردم، اما بحث اصلی انتقال تکنولوژی این جنگنده به ایران است که قرار است به زودی مابقی این جنگنده ها بجز 24 فروند تحویلی از روسیه، در داخل خود ایران تحت لیسانس روسیه در اصفهان تا سقف 60 فروند ساخته شود. لطفا در انعکاس اخبار صحیح دقت کنید و از انتشار اخبار جعلی و گمانه زنی بپرهیزید.
منبع آگاه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۰
یعنی شیطنت تو این خبر موج میزنه جناب سید علی موسوی خلخالی فهمیدیم شما هم وجود دارین حداقل کمی حرفه ای تر شیطنت کن خدا عاقبت هممونو بخیر کنه !
ناشناس ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۷
ایران باید بهترین جنگندهای دنیا را دراختیار داشته باشد. کاری به سوخو ندارم
محمدرضا ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۳
سلام این کارشناس نظامی نامعلوم شما کیست؟ مگر پهپاد جای هواپیما را می تواند بگیرد؟
ناشناس ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۱:۴۶
هر آدم دوزاری شده تو این مملکت کارشناس لطفا شما هم قبل درج خبر قدری مطالعه بفرمایید همونطور یکی از مخاطبان گفت نماینده ما تو سازمان ملل خبر زو تایید کردن ضمنا در روز رسانه‌ای شدن پایگاه عقاب یه بنر نمایش داده شده که تصویر این جنگنده در راس اون بود ضمنا تصاویر ماهواره ای ماکت این جنگنده رو در یکی از وردیهای پایگاه عقب جهت تست ابعاد ثبت کرده و موجود میباشد حالا اینا هیچ پرسنلی که در حال تردد برای آموزش کار هستن با دیدن خبر شما قدری متعجب میشن شاید خبر شما برای کشور دیگری هستش
ندارم ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۸
اسباب بازی های از رده گذشته بهتون میدن و سر ذوق میاین؟؟ چرا جنگنده نسل ۶ نمیدن بهتون؟؟
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۹
اقای مقام آگاه نفرمود که ، نفس امکان فروش تسلیحات راهبردی به ایران پس از 40 سال به چه معنا است. مقایسه پهپاد با جنگنده و تقلیل نقش جنگنده و ادرس غلط به توان رزمی کشور است . مقام آگاه توضیح دهد ، اگر جنگنده وزنی ندارند چرا فروش ان به ایران این همه حساسیت دارد . اقای مقام آگاه ، موضوع به هیچ وجه نظامی نیست و بلکه کاملا سیاسی است . فروش جنگنده به ایران یعنی تغییر بازی در حوزه سیاست های بین الملل است. توجه فرمایید : در یک جمله ، در سایه جنگ اکراین ایران مسیر تنفس برای روسیه شده و غرب مایل به بستن این مسیر است. هدف روسیه از فروش جنگنده و احتمالا دفاع ضد هوایی بستن اسمان ایران بر مهاجم احتمالی است.
گلی ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۱
این مطلب بر اساس منافع گروهی خاص تنظیم گردیده و اهداف بخشی نگری را دنبال می کند و نه منافع ملی کشور رو. بنده بعید می دانم کارشناس شما از درک این مطلب غافل بوده باشد و بنظرم به دنبال طرح یک موضوع چالشی در بین دنبال کنندگان می باشد.
ابراهیم قدیمی ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۳
در گیری های هوائی در اینده نزدیک بدون خلبان میگردد۔ بهپاد های باسرعت وارتفاع بالا۔ با توان حمله ودفاع بالا۔فکر نمی کنم امروزه نیز خلبان با چشم هدایت کند با تجهیزات هدایت وجنگ میکند۔این تجهیزات میتواند روی زمین باشد۔ خلبان روی زمین وهواپیما در اسمان امن تر وارزان تراست۔دفاع ضد بهپاد ضروری تر است۔ما میتوانیم در مورد ساخت وتکامل بهپاد با قابلیت های عالی با دیگران در حمله ودفاع همکاری داشته باشیم۔مسئله همکاری نیست۔همکار مناسب است ۔انتخاب راه صحیح هم برای ما وهم برای انها است۔بمب های هستهای ۳۰ کیلوئی شده اند۔دیگر ب ۵۲ ودیگر هواپیماها نیاز ندارند۔
ایرانی ۰۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۵:۳۷
سلام حرکت چند روز گذشته خلبانان روسیه در مواجهه با یکی از قدرتمندترین پهپادهای جهان دیگر جای هیچ بحث وحرفی در این مورد نمیگذاره.سوخو۲۷که پدر پدربزرگه سوخو۳۵ هست نتونسته خودشو نگهداره وروی پهپاد آمریکایی (ببخشید)خرابکاری کرده و موجب سقوط پهپاد شده.البته شما ببخشیدش.از کهولت سن هست.عمدی نبوده....
رضا ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۶
ایران هم اکنون انواع مختلفی از هواپیماهای غربی و شرقی را در اختیار دارد و فقط جنگنده های کوچکتر مثل کوثر و صاعقه را بومی سازی کرده است و جنگنده اف ۱۴ و جنگنده های بزرگتر را تنها تعمیر و نگهداری و ارتقا داده است ساخت زیر ساختهای جنگنده های بزرگ برای ایران صرفه اقتصادی ندارد پس اگر جنگنده سوخو ۳۵ بخریم فقط باید تلاش کنیم قطعات پیشرفته داخلی ان را بومی سازی کنیم و جنگنده را ارتقا بدهیم ساخت یک جنگنده کامل با وجود مشکلات اقتصادی و بودجه نطامی پایین کشور اشتباه است پس خرید جنگنده حتما باید انجام شود
ناشناس ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۳
ما می توانیم اول جنگنده را خریداری کنیم و بعد ان را مهندسی معکوس کنیم و می توانیم زیر ساختهای مناسب برای ساخت جنگنده را فراهم کنیم پهپاد بدون جنگنده نمی تواند امنیت کشور را تامین کند اگر تامین می کرد همه جنگنده های فعلی را بفروشید و صرف پهپاد کنید و اگر تنها با دانش بومی می توانید جنگنده فوق پیشرفته تولید کند تا به حال توانسته بودید یک اف ۱۶ و اف ۳۵ ایرانی بسازید اما اخر کار شما یک اف ۵ ارتقا یافته مثل کوثر بود که افتخار امیز است ولی نمی توان در مقابل اف ۳۵ بایستد
ابراهیم قدیمی ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۹
در اخبار میخواندم که تا پانزده سال اینده در کشورهای صنعتی پیشرفته هیچ وسیله جنگی متحرکی نیست که انسان انرا هدایت کنند۔ تصویری دیدم داخل یک کابین هواپیمای مسافربری بزرگ۔ بهیچ عنوان شکل کابین های متعارف با تجهیزات متعارف نبود ۔فقط یک مونیتور بزرگ بود۔این تغییرات را در اطاق کنترل های صنعتی دیده بودم۔
ناشناس ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۸
اگر ایران بخواهد جنگنده بسازد هزینه زیادی لازم است و ممکن است هنوز ان حد از تکنولوژی را نداشته باشیم اما هر ‌کاری ابتدایی دارد به این فکر کنید که اگر بتوانیم جنگنده سوخو ۳۵ را در داخل کشور تولید کنیم و صادرات انجام دهیم بیش از ۲۰۰ کشور دنیا خریدارش خواهند شد و سودی که می بریم در مقابل هزینه هایمان مثل شکلات در مقابل کوه بزرگ است
ر ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۶
به این فکر کنید که اگر جنگنده سوخود ۳۵ را در داخل ایران تولید کنیم و علاوه بر رفع نیاز داخل و جلوگیری از هزینه های زیاد تعمیر و نگهداری جنگنده های قدیمی بتوانیم این جنگنده را به کشورهای دیگر صادر کنیم قیمت هر جنگنده ها چند صد برابر پهپاد است سودی که می بریم بسیار بیشتر از پهپادها خواهد شد
ناشناس ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۵
کشورهای غربی حریف پهپاد درجه هزارم ایران هم نیستند پس اولویت ایران در حال حاضر پهپاد نیست اولویت ایران ناوگان فرسوده جنگنده ها است که دائما خبر نقص فنی و سقوط و شهادت خلبانها را می شنویم متاسفانه هنوز هم برخیها می گویند جنگنده اولویت نیست در حالی که خرید جنگنده از نان شب هم واجبتر است هر قدر هم هزینه داشته باشد باید پرداخت شود تا هم امنیت کشور بالاتر برود و هم با صادرات جنگنده درامد زایی شود
رضا ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۲
نکته ضعف پهپادها در این است که چون از راه دور کنترل می شوند امکان قطع ارتباط با اپراتور توسط جنگ الکترونیک وجود دارد و نکته ضعف جنگنده ها در ریسک بالای به خطر افتادن جان خلبان و یا اسارت خلبان توسط دشمن دارد نکته قوت پهپادها در هزینه تولید ، تعمیر و نگهداری و ارتقای پایینتر و اموزش اپراتور کوتاهتر و ارزانتر و در دسترس بودن اپراتور و نبود ریسک انسانی و خطر مالی کمتر و خستگی کمتر اپراتور و ... نهفته است و نکته قوت جنگنده در حرکات نمایشی هوایی بیشتر ، محموله موشک و جنگنده ها سنگین تر ، قرار گیری امکانات ناوبری بهتر ، مقاومتر در مقابل جنگ الکترونیک ، ارتباط گفتاری و تعیین وضعیت راحتتر توسط خلبان نهفته است جنگنده و پهپاد مکمل همدیگر هستند
علیرضا ۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۱
بهترست به جای خرید آشغال های روسی ، هواپیماهای اف ۴ فانتوم بازنشسته دیگر کشورها را بخریم بسیار ارزانتر است و خلبانان ایران با این نوع هواپیما آشنایی کامل دارند