اوج گیری عملیات های انفرادی ضداسرائیلی در کرانه باختری

چرا صهیونیست‌ها و متحدانشان نمی‌توانند مبارزه ملت فلسطین را متوقف کنند؟

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۵۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از علل افزایش عملیات انفرادی ضداسرائیلی در کرانه باختری، اشغال مجدد کرانه باختری و سیطره صهیونیست ها بر آن از سال ۲۰۰۲ بوده است. به این ترتیب تقسیم بندی کرانه باختری به سه منطقه الف (تحت کنترل تشکیلات خودگردان) و ب (تحت کنترل مشترک اسرائیل و تشکیلات خودگردان) و ج (تحت کنترل اشغالگران) که در توافقنامه اسلو آمده بود عملا از بین رفت و ارتش اسرائیل کنترل کامل کرانه باختری را به دست گرفت و با احداث مسیرهای اختصاصی برای شهرک نشینان و پست های بازرسی، سیطره خود بر کرانه باختری را تقویت کرد. کاهش امکان تشکیل هسته های مقاومت در کرانه باختری به علت سیطره اسرائیل و همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با اشغالگران موجب شد فلسطینی ها به سمت عملیات انفرادی کشیده شوند که کنترل آن و پیشگیری از آن دشوار است. 
چرا صهیونیست‌ها و متحدانشان نمی‌توانند مبارزه ملت فلسطین را متوقف کنند؟

فراس ابوهلال 

دیپلماسی ایرانی: شهید خیری علقم در عملیاتی دست کم هفت اسرائیلی را در قدس اشغالی به ضرب گلوله کشت و یک روز بعد از آن نیز سه عملیات ضدصهیونیستی کوچک در چند منطقه کرانه باختری و قدس روی داد. تشدید عملیات انفرادی علیه اشغالگران که سابقه آن به سالها قبل باز می گردد، نشان می دهد مبارزات فلسطینی ها علیه اشغالگران نژادپرست وارد مرحله تازه ای شده است. 

شاید یکی از علل افزایش عملیات انفرادی ضداسرائیلی در کرانه باختری، اشغال مجدد کرانه باختری و سیطره صهیونیست ها بر آن از سال 2002 بوده است. به این ترتیب تقسیم بندی کرانه باختری به سه منطقه الف (تحت کنترل تشکیلات خودگردان) و ب (تحت کنترل مشترک اسرائیل و تشکیلات خودگردان) و ج (تحت کنترل اشغالگران) که در توافقنامه اسلو آمده بود عملا از بین رفت و ارتش اسرائیل کنترل کامل کرانه باختری را به دست گرفت و با احداث مسیرهای اختصاصی برای شهرک نشینان و پست های بازرسی، سیطره خود بر کرانه باختری را تقویت کرد. کاهش امکان تشکیل هسته های مقاومت در کرانه باختری به علت سیطره اسرائیل و همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با اشغالگران موجب شد فلسطینی ها به سمت عملیات انفرادی کشیده شوند که کنترل آن و پیشگیری از آن دشوار است. 

دومین علت افزایش حملات ضداسرائیلی فلسطینی ها در کرانه باختری، از بین رفتن دورنمای سیاسی روشن برای فلسطینی ها و از دست دادن امید به تشکیل کشور مستقل فلسطین به ویژه بعد از شکست مذاکرات کمپ دیوید در سال 2000 بوده است. علاوه بر این، نسل جوان کنونی فلسطینی ها در زمان انتفاضه دوم (انتفاضه الاقصی) هنوز به دنیا نیامده یا کودک بود از این رو برخلاف نسل قبلی، همچنان به کسب دستاوردهای ملی از طریق مبارزه با اشغالگران امیدوار است و در این راه قدم می گذارد. 

سومین علت افزایش حملات ضداسرائیلی نیز به ماهیت مبارزات فلسطینی ها اعم از مبارزات سیاسی یا نظامی بر می گردد. از یک سو مقامات اشغالگر و تشکیلات خودگردان توانستند بسیاری از زیرساخت های گروه های فلسطینی را از بین ببرند و رهبران آنها را بازداشت کنند یا بکشند و منابع مالی آنان را بخشکانند. این محدودیت ها موجب شد توانایی گروه های فلسطینی برای فعالیت در کرانه باختری تضعیف شود. ناکامی تشکیلات خودگردان در تشکیل کشور مستقل و تحقق بخشیدن به رویاهای ملت فلسطین موجب شد این تشکیلات نیز از نظر اکثر فلسطینی ها به ویژه جوانان فلسطینی که به دنبال هویت ملی و کشور مستقل هستند، صرفا ابزاری در دست اشغالگران برای سرکوب ملت فلسطین تلقی شود. 

به این ترتیب تشدید سیطره اسرائیل بر زندگی فلسطینی ها، تضعیف تشکیلات خودگردان و گروه های فلسطینی، و ناامید شدن مردم از تشکیلات خودگردان، موجب شد پدیده عملیات انفرادی علیه اشغالگران گسترش پیدا کند و نسل جدیدی از ملت فلسطین برای رهایی از سیطره اشغالگران به مبارزه انفرادی روی آورد. 

آمارها نیز بیانگر گسترش عملیات انفرادی فلسطینی ها است. طبق گزارش سازمان امنیت داخلی اسرائیل «شین بیت» فلسطینی ها در سال 2021 در مجموع 1570 عملیات انجام دادند که طی آن 25 اسرائیلی کشته شدند در حالی که طی سال 2022 در مجموع 1933 عملیات روی داد و 29 اسرائیلی کشته شدند. اکثر این حملات به صورت انفرادی بود و گروه های فلسطینی نقشی در آن نداشتند. 

نحوه برخورد اشغالگران با پدیده عملیات انفرادی فلسطینی ها نشان می دهد آنها مانند گذشته در تلاش برای پایان دادن به این پدیده شکست خواهند خورد. مثلا بعد از عملیات خیری علقم در قدس، اشغالگران به جای پرداختن به اصل مشکل که همان اشغالگری است، تدابیری برای مجازات دسته جمعی ملت فلسطین اتخاذ و شهرک نشینان جدیدی را در کرانه باختری مسلح کردند. این اقدامات نشان می دهد اشغالگران از تاریخ درس نمی گیرند. 

مشکل ناتوانی اشغالگران و متحدان غربی آنان در فهم علت گسترش مبارزات فلسطینی ها، در باور سیاستمداران اسرائیلی و غربی به برتر بودن قوم یهود و نژاد سفید ریشه دارد. آنها فلسطینی ها را انسان هایی نمی دانند که مستحق برخورداری از حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت و حق مقاومت برای دستیابی به آزادی و استقلال هستند. به همین علت بود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عملیات اخیر در قدس اشغالی را حمله علیه «جهان متمدن» توصیف کرد. 

اگر سیاستمداران غربی و فاشیست های صهیونیست که اکنون بر اسرائیل حکومت می کنند، همچنان نخواهند مردم فلسطین را انسان هایی برابر با دیگر انسان ها بدانند و باور نکنند که ملت فلسطین حق دارد شرافتمندانه زندگی و سرنوشت خود را تعیین کند، هیچگاه نخواهند توانست راه حلی برای مناقشه فلسطین پیدا کنند و برعکس، موجب شعله ورتر شدن آتش مبارزات فلسطینی ها در قدس و کرانه باختری و غزه و سراسر سرزمین تاریخی فلسطین خواهند شد.

عربی 21 (انگلستان)

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطینیان جریان مقاومت عملیات انفرادی ضداسرائیلی در کرانه باختری کرانه باختری مذاکرات کمپ دیوید انتفاضه دوم (انتفاضه الاقصی) تشکیلات خودگردان خیری علقم قدس


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۷
انزوای جغرافیایی ؟! سواحل اقیانوسی . دو دریا در شمال و جنوب . کشوری با تعداد زیاد همسایه .‌ برای اثبات یک حقیقت ، فکت اشتباه نیاورید . بله باید ترمز این کشورک را کشید . اما شرط دارد . آن هم اینست که ابتدا مسایل فرعی مسلط شده بر مسائل اصلی کشور را ، حل کنیم .‌ دشمنان ما حرکات و رخداد های داخلی ما را رصد می کنند . کاری که ما با آنها می کنیم .‌ ایران امروز اسیر دعوای خانوادگیست . عجیب نیست اگر کیوسک نگهبانی محله برای ویلانشینهای متشتت و پریشان ، شاخ بشود . به خودمان بیاییم قبل از آنکه به خودمان ، بیاوندمان .