منطقه آرام می شود

پیامدهای مثبت عادی سازی روابط ایران و عربستان

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۸۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
توافق عربستان و ایران پیامدهای مثبتی بر تمامی جهات خواهد داشت و در راستای پایان دادن به جنگ های شعله‌ور در منطقه حرکت خواهد کرد.
پیامدهای مثبت عادی سازی روابط ایران و عربستان

نویسنده: عبد الحفیظ السریتی

دیپلماسی ایرانی: تصمیم ازسرگیری روابط میان عربستان و ایران عجولانه به نظر نمی‌آید. این نزدیکی که با پشتیبانی یک قدرت بزرگ یعنی چین صورت گرفت به این رویداد مفاهیم عمیقی می بخشد و در را به روی تحولات بزرگی باز می‌کند که بر صفحه شطرنج جهان شاهد خواهیم بود.

توافق ایران و عربستان اگرچه در خدمت دو طرف و منطقه‌ای است که بیش از دو دهه در التهاب به سر برده است؛ اما محقق شدن آن عمدتاً به عربستان سعودی برمی‌گردد. این کشور از چارچوب همیشگی خارج شد و تصمیم گرفت ورق را برگرداند. به این ترتیب از اقداماتی فاصله گرفت که به گشودن یک جبهه جدید علیه ایران نزدیک می‌شد.

تنها چند روز از این توافق گذشته بود که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران برای سفر به عربستان دعوت کرد تا به این ترتیب شک و تردیدها را برطرف کند و به مرحله آزمایش نیت‌ها در یک دوره شصت روزه پایان دهد. دوره ای که بسیاری روی آن برای ایجاد مانع در برابر قطار ازسرگیری روابط دو کشور حساب کرده بودند. این دعوت از سوی رئیس جمهوری ایران نیز در راستای تقویت آشتی پذیرفته شد.

اکنون به این ترتیب جنگ یمن که حل و فصل آن پیش بینی نمی‌شد و به هفتمین سال خود نزدیک می‌شود، در انتظار حل و فصل سیاسی سریع است. حل و فصلی که به جنگ پایان می‌دهد و در این میان عربستان و ایران کلید راه حل برای پایان دادن به درد و رنج مردم یمن را در اختیار دارند.

در لبنان نیز که کاملا در کشمش‌ها و درگیری‌ها میان متحدان عربستان و ایران غرق بود، فرزندان این کشور در انتظار دستیابی به راه حل های سریع برای بحران‌های سیاسی و اقتصادی و معیشتی غیرقابل تحمل خود هستند. نزدیکی میان ایران و عربستان می‌تواند تاثیر زیادی در لبنان داشته باشد و شدت تنش میان جریان‌های این کشور را کاهش دهد و در راستای متوقف کردن وخامت اوضاع معیشتی مردم عمل کند.

توافق عربستان و ایران پیامدهای مثبتی بر تمامی جهات خواهد داشت و در راستای پایان دادن به جنگ های شعله‌ور در منطقه حرکت خواهد کرد.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران عربستان ایران و عربستان روابط ایران و عربستان ایران و عربستان سعودی عادی سازی روابط ایران و عربستان ایران و عربستان و لبنان ایران و عربستان و یمن منطقه خاورمیانه کشورهای منطقه


( ۲ )

نظر شما :