از پیامدهای مثبت توافق ایران و عربستان

امید یمن به پایان جنگ

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۸۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
سفیر عربستان در یمن، برای اولین بار به صنعا، پایتخت تحت کنترل حوثی‌ها آمده است تا با رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها مذاکره کند. این اولین نشستی بود که به طور رسمی اعلام شد و نشانه موافقت عربستان با حکومت حوثی ها در صنعاست.
امید یمن به پایان جنگ

نویسنده: کریم الگوهری

دیپلماسی ایرانی: هرگز بدین اندازه امید به پایان جنگ نه ساله در یمن قوی نبوده است: اکنون دو جناح کلیدی متخاصم، سعودی ها و  الحوثی ها، مستقیما با یکدیگر صحبت می کنند. سفیر عربستان در یمن، برای اولین بار به صنعا، پایتخت تحت کنترل حوثی‌ها آمده است تا با رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها مذاکره کند. این اولین نشستی بود که به طور رسمی اعلام شد و نشانه موافقت عربستان با حکومت حوثی ها در صنعاست.

چنین جلسه رسمی بزرگی حاکی از آن است که بسیاری از مسائل قبلا در پشت صحنه حل شده است. طرف سعودی تمایلی به اظهار نظر علنی ندارد. اما محمد البوکیتی، یکی از رهبران سیاسی حوثی ها، در توئیتر خود نوشت: «فرصت ها برای دستیابی به یک صلح جامع و پایدار مورد بحث قرار می گیرد.» این یک پیروزی برای هر دو طرف بود.

در ماه مارس، هر دو طرف با پیش نویس آتش بسی موافقت کردند که تا اکتبر ادامه خواهد داشت تا مذاکرات صلح طی این مدت آغاز شود. گفت‌وگوهای کنونی همچنین مبتنی بر اقدامات اعتمادسازی است که قبلا با میانجیگری سازمان ملل بر سر آن توافق شده بود، مانند مبادله زندانیان، گشایش تدریجی فرودگاه صنعا و بندر حدیده در دریای سرخ که حوثی‌ها آن را کنترل می‌کنند. در مقابل، حوثی ها باید به محاصره تعز، سومین شهر بزرگ کشور که سال ها آن را محاصره کرده اند، پایان دهند. علاوه بر این، حقوق همه کارمندان دولتی و پرسنل نظامی باید از محل درآمدهای نفت و گاز دولت تامین شود که یک خواسته همیشگی حوثی ها بوده است. در مقابل، آنها قول می دهند که حمله به تاسیسات نفتی را متوقف کنند و اجازه دهند نفت از آنجا صادر شود.

این حرکت در یمن با یک تحول جدید منطقه ای امکان پذیر شد: نزدیک شدن عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین. تنها چند روز پیش وزرای امور خارجه عربستان سعودی و ایران در تهران با افتتاح سفارت عربستان در این کشور موافقت کردند. دیپلمات‌های بلندپایه سعودی و ایرانی پنجشنبه گذشته در پکن برای "ایجاد امنیت و ثبات در خاورمیانه" دیدار کرده بودند. بعد از آن دیپلمات و ها هیئت های فنی دو طرف به پایتخت های یکدیگر و به جده و مشهد رفتند تا بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری ها را در سریع ترین زمان ممکن بررسی کنند. 

با این حال هنوز راه درازی تا رسیدن به صلح پایدار باقی مانده است: جبهه ها و جناح های متخاصم زیادی در یمن وجود دارد. جنبش جدایی طلب در جنوب نیز درخواست امتیاز خواهد داشت و سازمان تروریستی القاعده هنوز در بخش هایی از کشور فعال است.

منبع: تاگس سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و عربستان یمن ایران و عربستان و یمن یمن و عربستان الحوثی ها جنگ یمن چشم انداز پایان جنگ یمن پایان جنگ یمن عربستان و الحوثی ها عادی سازی روابط ایران و عربستان


( ۳ )

نظر شما :