در گفت وگویی که در اختیار دیپلماسی ایرانی قرار گرفته است

رئیس کنونی دانشگاه آکسفورد: مکرون عزم یک رهبر را ندارد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۱۳۶ اروپا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید رحمان موسوی
رئیس دانشگاه آکسفورد گفت: سفر مکرون به چین به طور گسترده ای در غرب مورد تمسخر قرار گرفته است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد اظهاراتی که او در طول این سفر و پس از آن در مورد روابط فرانسه، اتحادیه اروپا و چین، و روابط اروپا با ایالات متحده و تایوان بیان کرد، از این انتقاد حمایت می‌کند که او عزم لازم را برای یک رهبر ندارد.
رئیس کنونی دانشگاه آکسفورد: مکرون عزم یک رهبر را ندارد

دیپلماسی ایرانی: کریس پاتن، رئیس کنونی دانشگاه آکسفورد و آخرین فرماندار بریتانیایی هنگ کنگ در گفت و گویی کوتاه با پراجکت سیندیکیت اظهار کرد: گفته های جنجالی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سفر اخیرش به چین این تصور را ایجاد کرد که اروپا در مورد تایوان دچار تردید شده است و کشورهای اروپایی در صورت تهاجم چین، در حمایت از این جزیره تردید خواهند کرد و بدتر اینکه، آنها تفاوت اساسی بین چین و ایالات متحده را نادیده گرفته اند.

پاتن تصریح کرد: حزب کمونیست چین روشی برای فریب رهبران خارجی برای حمایت از سیاست‌های خود دارد. به نظر می‌رسید که این قطعاً هدف چین بوده است، وقتی که در اوایل آوریل فرش قرمز را برای امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پهن کرد. حتی خود امانوئل مکرون نیز به نظر می رسید که از این استقبال، کمی خجالت زده است.

رئیس دانشگاه آکسفورد ادامه داد: سفر مکرون به چین به طور گسترده ای در غرب مورد تمسخر قرار گرفته است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد اظهاراتی که او در طول این سفر و پس از آن در مورد روابط فرانسه، اتحادیه اروپا و چین، و روابط اروپا با ایالات متحده و تایوان بیان کرد، از این انتقاد حمایت می‌کند که او عزم لازم را برای یک رهبر ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اظهارات مکرون مبنی بر اینکه اروپا نباید در رقابت فزاینده خود با چین به "عمله ی" ایالات متحده تبدیل شود، انتقاد سیاستمداران و مفسران دو طرف اقیانوس اطلس را برانگیخته است. به نظر می‌رسد اظهارات تفرقه‌انگیز او بینشی گولیستی از نقش فرانسه در جهان را تداعی می‌کند که در قرن بیست و یکم بیش از اندکی قدیمی به نظر می‌رسد. حتی هوبر ودرین، وزیر امور خارجه در دوره ریاست جمهوری ژاک شیراک و یکی از حامیان مکرون، اذعان داشت که اقتصاد فرانسه «بیش از حد ضعیف شده» که نتوانسته است نقش پیشرو جهانی را که در زمان شارل دوگل ایفا می کرد را اکنون ایفا کند.

سید رحمان موسوی

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: امانوئل مکرون سفر امانوئل مکرون به چین شی جین پینگ چین و فرانسه تایوان اروپا اروپا و چین تایوان و اروپا آکسفورد سید رحمان موسوی


( ۴ )

نظر شما :