با کمک نظامی به اوکراین

اسرائیل دروازه های جهنم را به روی خود باز می کند؟!

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۱۲ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
اسرائیل اگرچه تسلیم فشارهای ایالات متحده، اصلی ترین متحد و پشتیبانش، در جهان شده و مجبور شده به اوکراین ولو با احتیاط کمک نظامی کند اما ممکن است از آن طرف دروازه های جهنم را به روی خود باز کرده باشد. 
اسرائیل دروازه های جهنم را به روی خود باز می کند؟!

نویسنده: امانوئل گرینسپان

دیپلماسی ایرانی: دولت یهود موافقت می‌کند که کمک‌های مختصری را به کی‌یف ارائه کند تا روابط خود با مسکو را در مورد مسائل سوریه و ایران خطرناک نکند. البته همین کمک های مختصر هم جای حرف و حدیث بسیاری دارد. معلوم نیست که کدام سلاح ها با کدام کیفیت مجوز حضور در ارتش اوکراین را خواهند داشت.

پس از ماه‌ها تعلل و تنش، اسرائیل زرادخانه‌های خود را به دنبال درخواست‌های مصرانه کی‌یف با احتیاط باز می‌کند.

قرار است اسرائیل فناوری های پیشرفته تشخیص تهدیدات هوایی را در اختیار اوکراین قرار دهد و ظاهرا تل آویو در این زمینه تصمیم نهایی گرفته است. سفیر اوکراین در این باره به لوموند گفت: «در صورت شلیک موشک ها و پهپادهای دشمن، این فناوری ها از نظر جغرافیایی بسیار دقیق تر از سیستم های کنونی اوکراین هشدار می دهند.»

این موضوع می تواند جنگ هوایی روسیه علیه اوکراین را با محدودیت های بیشتری مواجه کند و کار را برای نیروی هوایی روسیه سخت تر کند.

با این اقدام دولت یهود نگران اقدامات تلافی جویانه روسیه در سوریه است، چرا که مسکو از سال 2015 نیروهایی را در آن مستقر کرده است. این نیروها به نیروی هوایی اسرائیل اجازه می دهند به منافع ایران در سوریه به ویژه برای جلوگیری از انتقال تسلیحات در نزدیکی مرزهایش حمله کند.

چندین منبع خاطرنشان کرده اند که اسرائیل فناوری‌های اطلاعاتی و نظامی را از طریق شرکت‌های خصوصی و کشورهای ثالث قبلاً به طور محتاطانه به اوکراین ارائه کرده است، بدون این که امکان تأیید این اطلاعات وجود داشته باشد. اما این خوش خیالی است که اگر فکر کنیم روسیه در جریان این انتقال تجهیزات نباشد نداند مبدا و ساخت طرف اصلی این تسلیحات کجاست؟

به گزارش نیویورک تایمز بدون شک تحت فشار واشنگتن، اسرائیل به مخالفت خود با انتقال یک انبار راهبردی مهمات توپخانه امریکایی ذخیره شده در خاک اسرائیل به اوکراین خاتمه داد. به گفته مقامات اسرائیلی و امریکایی حدود نیمی از 300 هزار مهمات به مقصد اوکراین قبلاً به اروپا ارسال شده بود و از طریق لهستان تحویل داده شد.

این اقدامات روابط اسرائیل و اوکراین را گرم می‌کند، چرا که از زمان آغاز حمله روسیه به علت موضع «بی‌طرف» دولت یهود در جنگ، روابط آنها سرد بوده است. در مقابل روابط اسرائیل با روسیه را به شدت سرد می کند و می تواند عواقب سختی برای اسرائیل داشته باشد. ممکن است بسیاری از همکاری های امنیتی دو طرف از جمله در سوریه متوقف شود. همچنین این امکان وجود دارد که روسیه حمله به منافع اسرائیل در کشورهای دیگر انجام دهد. شاید هم دست نیروهای متخاصم با اسرائیل اما نزدیک به مسکو برای هر گونه اقدامی علیه اسرائیل باز شود. بنابراین اسرائیل اگرچه تسلیم فشارهای ایالات متحده، اصلی ترین متحد و پشتیبانش، در جهان شده و مجبور شده به اوکراین ولو با احتیاط کمک نظامی کند اما ممکن است از آن طرف دروازه های جهنم را به روی خود باز کرده باشد. 

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اسرائیل روسیه و اسرائیل اوکراین روسیه و اوکراین جنگ روسیه و اوکراین کمک اسرائیل به اوکراین کمک نظامی اسرائیل به اوکراین اسرائیل و اوکراین روسیه و اسرائیل و اوکراین


( ۱۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۸
اشفتگی های اوکراین وانقلاب نارنجی وهدایت های بعد از ان مطمئنا کار اسرائیل بوده است۔اسرائیل مدیر و مشاور مخفی در اوکراین است۔