گسست از روسیه یا فشار امریکا

چه چیز باعث شد چین برای اوکراین طرح دهد؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۴۸۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
چه چیزی چین را وادر می‌کند نقشه صلحی در اوکراین ارائه کند در حالی که می‌داند شانسی برای موفقیت آن حداقل در شرایط کنونی در دسترس نیست؟ کمی که به عقب برگردیم مشخص می‌شود این ابتکارعمل رابطه‌ای مستقیم با فشارهای اعمالی غرب علیه پکن دارد.
چه چیز باعث شد چین برای اوکراین طرح دهد؟

نویسنده: یونس السید

دیپلماسی ایرانی: چین نخستین طرفی نیست که اقدام به طرح نقشه صلح برای پایان دادن به جنگ اوکراین کرد؛ اما چین نخستین کشوری است که نقشه‌ای را مطرح کرد که دربردارنده نکات واضح و مشخصی است. اگرچه جزئیات کامل آن را تاکنون منتشر نکرده است؛ اما در برخی از نکات منتشر شده منافع دو طرف را مد نظر قرار می‌دهد از این نظر که به نگرانی‌های امنیتی مشروع روسیه و احترام به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی اوکراین پاسخ می‌دهد.

تاکنون واکنشی از سوی کی یف یا موضع گیری‌ای مشخص نسبت به این طرح چین نشنیده‌ایم به غیر از صحبت‌ها درباره این که این طرح نیاز دارد تا میان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و شی جین پینگ، رهبر چین، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در این میان گمانه‌زنی هایی وجود دارد مبنی بر این‌که در آخر کی یف آن را رد می‌کند. این در حالی است که مسکو از اصل این طرح که از سوی دوستان چینی ارائه شده استقبال کرد؛ اما اشاره کرد که جزئیات این طرح باید به صورت دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد که این امر روندی طولانی و دشوار است.

اما چه چیزی چین را وادر می‌کند نقشه صلحی در اوکراین ارائه کند در حالی که می‌داند شانسی برای موفقیت آن حداقل در شرایط کنونی در دسترس نیست؟

کمی که به عقب برگردیم مشخص می‌شود این ابتکارعمل رابطه‌ای مستقیم با فشارهای اعمالی غرب علیه پکن دارد. به این ترتیب که در پی تنش شدید میان واشنگتن و پکن در راستای سرنگون کردن بالون چینی و در بحبوحه سرو صدای ایالات متحده آمریکا و اروپا درخصوص تجهیز روسیه به سلاح از سوی چین مطرح شد. در این‌جا هدف مشخص است و آن هم بستن راه به روی هرگونه نزدیکی میان روسیه و چین .

اما چین همچنین از اهمیت استفاده از دیپلماسی در روابط بین المللی آگاه است. اگرچه به تاکید بر پایان دادن به جنگ اوکراین اهمیت می‌دهد؛ اما همچنین می‌داند غرب محاسبات خاص خود را در راستای تضعیف روسیه و فرسودن این کشور در اوکراین از طریق ارسال سلاح و نیز جدا کردنش از مسکو دارد. در نتیجه هیچ کس نمی‌تواند پکن را به بی‌توجهی نسبت به بحران اوکراین متهم کند یا این که بگوید این کشور حداقل برای حل بحران تلاش نمی‌کند. این امر بسیاری از فشارهای غربی علیه این کشور را کم می‌کند.

منبع: الخلیج (امارات متحده عربی) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه چین اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین چین و روسیه روسیه و چین روسیه و امریکا چین و روسیه و امریکا چین و اوکراین روسیه و چین و اوکراین


( ۱ )

نظر شما :