هم صدایی اردوغان و علیف با غرب علیه ما

پیشروی ضدایرانی اردوغان حاصل سکوت ماست

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۰۰۷۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نباید به دروغ گویی اردوغان در مورد اتصال راه آهن و جاده از ایران به باکو و ترکیه توجه کرد. ترکیه صد سال است راه آهن ایران در مرز رازی را به راه آهن سراسری خود وصل نمی کند تا کریدور ایران به اروپا شکل نگیرد، ترکیه و باکو در برابر احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از مسیر ایران هم کارشکنی می کنند و لذا هرگز ایران را در هیچ طرح کلان اقتصادی این چنینی شریک نمی کنند که وحدت جهان ترکشان خدشه دار شود!
پیشروی ضدایرانی اردوغان حاصل سکوت ماست

دیپلماسی ایرانی: با توجه به فقدان راهبرد مشخص در ایران در قبال منطقه قفقاز و بی تصمیمی نظام، باکو و ترکیه مرتب پیش می آیند و هر روز برای پیشبرد طرح های ضدایرانی خود بیشتر گستاخی می کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از بازگشت از سفر باکو و تاکید بر اجرایی شدن هر چه سریع تر کریدور زنگزور  گفته است: «مشکل ما با ارمنستان نیست، مشکل ما در این خصوص با ایران است. این رویکرد ایران، چه آذربایجان و چه ما را ناراحت می کند و در اصل آنها نیز باید ناراحت باشند. امیدوارم که این مسئله را در کوتاهترین زمان حل کنیم. ایران در این مسیر رویکرد مثبتی ندارد و اگر رویکرد مثبتی به این موضوع داشتند، امروز ترکیه، آذربایجان و ایران، چه از طریق جاده و چه از طریق راه آهن، با یکدیگر ادغام می شدند و شاید «خط پکن – لندن» نیز باز می شد.»

اما در پس پرده این اظهارات ظاهرا دوستانه ی این دشمن ایران و ایرانی چه نهفته است؟

همه می دانیم که اگر اردوغان تنها به دنبال ایجاد کریدور انتقال کالا و انرژی و اتصال اروپا و چین باشد، راه‌آهن باکو– تفلیس –قارص در دسترس و فعال است. در این شرایط او چه اصراری دارد تا با ایجاد یک مسیر کریدوری از قلب خاک ارمنستان و سست کردن حاکمیت این کشور بر استان سیونیک و تهدید وجودی مرز ایران و ارمنستان مسیر کریدوری موازی و تازه ای باز کند؟

پاسخ این سوال مشخص است. ۱. عملیاتی کردن ایده دنیای ترک به هم چسبیده از منطقه ایغورنشین چین تا تاتارستان روسیه و آسیای مرکزی و پیوند آن به ناتو که نتیجه ای جز تقویت حضور تجزیه طلبان، صهیونیست ها و تکفیری ها و وهابی ها در مرزهای چین و روسیه و ایران ندارد.

۲. حذف ایران از مسیرهای کریدوری (نباید به دروغ گویی او در مورد اتصال راه آهن و جاده از ایران به باکو و ترکیه توجه کرد. ترکیه صد سال است راه آهن ایران در مرز رازی را به راه آهن سراسری خود وصل نمی کند تا کریدور ایران به اروپا شکل نگیرد، ترکیه و باکو در برابر احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از مسیر ایران هم کارشکنی می کنند و لذا هرگز ایران را در هیچ طرح کلان اقتصادی این چنینی شریک نمی کنند که وحدت جهان ترکشان خدشه دار شود!) 

۳. تضعیف بیشتر بنیه اقتصادی ایران.

۴. کاسته شدن از اهمیت ژئوپلتیک ایران در جهان و انزوای بیشتر کشورمان و در نهایت ضربه پذیرتر شدن ایران در برابر تهاجم خارجی. 

این نقشه خطرناک با اقدامات موازی همچون سدسازی های ترکیه روی رود ارس و در افغانستان برای تهدید امنیت آبی ایران، دور زدن کریدور شمال جنوب از طریق ایجاد کریدوری مشابه از فاو عراق تا خاک ترکیه، تلاش برای تقویت پان ترک ها و ایجاد منابع درآمدی تازه برای آنان از طریق اقداماتی همچون استقلال مس سونگون و ... به سرعت در حال انجام است.

اردوغان قصد دارد با این اقدامات تهاجمی از سقوط اقتصادی قریب الوقوع ترکیه جلوگیری کند و مفری برای خود بیابد. این طرح ها کاملا با برنامه های ضدایرانی آمریکا و غرب منطبق است و لذا وی برای پیشبرد این طرح ها تشویق هم می شود.

بنابراین تحلیلگران و تصمیم گیرانی که از انتخاب مجدد اردوغان خوشحال بودند، باید سریع تر از خواب غفلت برخیزند، نسبت به اتخاذ یک راهبرد تهاجمی و غیرمنفعلانه در برابر تحرکات ضدایرانی ترکیه عثمانی اقدام کنند و حد و اندازه اردوغان و عروسک دست آموزش علیف را به این دو نفر یادآور شوند.

از دست رفتن مرز ایران با جنوب ارمنستان به هر نحوی (چه با جنگ و اشغال سیونیک، چه با تحمیل قرارداد صلح سیاه و ایجاد کریدوری که حاکمیت ارمنستان بر سیونیک را سست کند و چه با واگذاری روستاهای حساس در مسیر ترانزیتی ایران به ارمنستان و گرجستان) به معنای محاصره ایران توسط باکو و ترکیه و تضعیف جایگاه ژئوپلتیک ایران و تحمیل خواسته های نامشروع این دو کشور است که همین حالا هم با آزار صادرکنندگان ایرانی در مرز آستارا و کارشکنی های ترکیش آنلاین برای خرید غیرنقدی بلیط نیات پنهان خود را آشکار کرده اند.

چنانچه ایران به خاطر وجود لابی وطن فروش پان ترک در نهادهای اجرایی پاسخ محکم و صریح به این گستاخی اردوغان ندهد، با آینده میلیون ها ایرانی بازی کرده است.

تذکرات جدی در این زمینه بارها داده شده و زمان به سرعت در حال سپری شدن است. مقامات محترم ایرانی! سعی کنید به خودتان بیایید و حداقل فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ضرورت حفظ مرز چندهزار ساله ایران و ارمنستان را به اردوغان یادآوری کنید.

کلید واژه ها: کریدور زنگه زور زنگه زور دالان موهوم زنگه زور ایران و ترکیه ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و غرب ایران و ترکیه و غرب ایران و آذربایجان و غرب ارمنستان و ترکیه آذربایجان و ترکیه ایران و آذربایجان و ترکیه رجب طیب اردوغان الهام علیف احسان موحدیان


( ۴۵ )

نظر شما :

اکبر ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۳
کوههای ارارات راپس بگیرید ونخجوان را ضمیمه خاک ایران کنید مشکل حل می شود وقتی کودتا بر ضد اردوغان را حمایت نکردید که نابود شود روزگار بر ایران وایرانی سخت می شود
ناشناس ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۸
صدای خرد شدن استخوانهای جوجه فاشیست ها با اشک تمساح این چنینی چقدر لذت بخش و خوشنواز است
ناشناس ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۰
جناب فرمانده اهبر شما تا حالا کجا بودی زودتر دستور می دادی تا فورا اجرا می شد
رضا ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۱
من نمیدونم به امثال نویسنده این متن اجازه داده میشه تا در دیپلماسی ایرانی مقاله بنویسد، انتظار ما مقالات و تحلیلهای واقع‌بینانه، علمی، مستدل و دور از هیجان و احساسات است! لطفا اعتبار این سایت را در میان خوانندگان از بین نبرید
فدوی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۹
جناب موحدیان کلا تو توهمات و خلأ سیر می کنند ایرانی من تورک هستم و اردوغان دشمنم نیست
جمال ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۵
باز هم آقای موحدیان دست به قلم شد.تمامی نظرات ایشان حدس و گمان و توهم است .ایران و ترکیه از زمان صلح امیرکبیر (ارز روم)هیچ مشکلی با هم ندارند و در دوران تحریم ها هم همیشه به کمک ایران شتافته است.آقای موحدیان از راه دشمنی با ملت ترکیه و آذربایجان برای خودش در حال جمع آوری شهرت میباشد و احتمالا" در انتخابات مجلس و شورا های ارمنستان کاندید شود. انشاالله بزودی شاهد صلح آذربایجان و ارمنستان خواهیم بود.
کوروش ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۹
اقای موحدیان تند نرو مثلا چیکار کنیم بجنگیم ارمنستان هر لحظه ممکنه صلح کنه و این سه کشور مرزها را بردارن چرا باید بخاطر ترسهای تاریخی احسان جون ما باید با این کشورها دربیافتیم. اردوغان در مارماریس بوده چطور ایران از کودتا نجاتش داده ایرانی جماعت دروغ را تکرار میکنند بعدش باور میکنند بعد میخوان به همه بقبولانند. کودتایی که از دو روز قبل می دونستن میشه و مدیریتش میکردن نجات دادن اردوغان دیگه چه داستانیه
حمید ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۷
به نظر من ترکیه و آذربایجان با راه اندازی کریدور زنگزور دنبال یه هدف دیگه هم هستند و آن بلعیدن ارمنستان به مرور زمان است.
قویطاس ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۷
حالا موسوی خلخالی و کریمی می آیند مقاله چاپ می کنند میگن دوباره اردوغان دریابید تا ناکام نگردد
علی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۷
آقای نویسنده منظورتان از کشورمون کدومه ؟ ایران یا ارمنستان ؟
علی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۰
چقدر خوشم میاد از این زجه زدن های فاشیستی تون
رفیع الله خیر اندیش ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۸
در جواب جناب احسان م : ۱ _ کریدور زنگزور ۳۵۰ کیلومتر نسبت به راهن باکو،تفلیس،قارص کوتاهتر است، پس باصرفه واقتصادی تر است. ۲ _ سد سازی ترکیه بر رود ارس مشابه سد سازی ایران بر رود ارس است که ۵۰ سال پیش از ترکیه به انجام رسانده. ۳ _ کریدور ایران به اورپا از طریق ترکیه چندین قرن است مورد بهره برداری است. ۴ _ استقلال مس سونگون ربطی به ارمنستان و ترکیه ندارد بلکه خواست اهالی منطقه است. ۵ _ کریدور فاو بصره به ترکیه هم با توافق دولت عراق میباشد و ربطی به دیگران ندارد. ۶ _ چسبیدن مسلمانان چین و روسیه( ایغورستان تاتارستان) به دیگر مسلمانان هیچ تضادی با منافع ایران ندارد بلکه تقویت امت اسلامی است. ۷ _ لا اقل بعد اسلام کشوری به نام ارمنستان وجود خارجی نداشت تا ایران رابطه ای با ان داشته باشد، ارامنه در طول تاریخ به عنوان اقلیت در ترکیب امپراتوریهای( بیزانس، سلجوقی،عثمانی.. ) بوده اند یعنی دولتی نداشتند تا با ایران رابطه داشته باشند، (( مثل این میماند که روسها بگویند چندین هزار ساله با لرستان رابطه دارند!)) .
ایرانی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۱
تنها با مشت آهنین می‌توان جلوی توهمات پانترکی و تورانی ایستاد. ایران اگر تالشیهای باکو را مسلح کند و چند چشمه نظامی به علیف نشان دهد، باکو و ترکیه دمشان را روی کولشان خواهند گذاشت.
ایرانی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۳
مگر از پانترکیسم فاشیست تر هم داریم. پانترکیسم را در کل دنیا به بیسوادی و بیشعوری می‌شناسند که این دو مقدمه نژادپرستی ست.
ایرانی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۷
آقای خیر اندیش بد نیست کمی تاریخ بخوانید و از محافل بسته پانترکیسم خارج شوید تا چیزهایی به جز شعار های نژادپرستانه هم یاد بگیرید. در افاضات شما حتی یک جمله صحیح هم وجود ندارد! حداقل از چند هزار سال پیش همواره ارمنستان به عنوان یک دولت یا حداقل یک ایالت وجود داشته است. آنچیزی که وجود نداشته است آذربایجان در شمال رود ارس است که هیچوقت تا ۱۰۰ پیش به شمال ارس چنین نامی داده نمیشد.
ایران ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۸
دلیل نرمش وانفعال ایران در برابر لگد پراکنی ها نوادگان چنگیز مغول قابل فهم نیست، ما بعنوان کشور قدرتمند منطقه ابزار و علل زیادی برای منکوب کردن دشمنان داریم، شمال وجنوب هم فرقی ندارد
کاشانی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۴
آقای به اصطلاح کوروش! اسم خود را کوروش گذاشته ای تا باور کنیم ایرانی هستی؟ دم خروست با این کامنتت زد بیرون وقتی گه گفتی ایرانی جماعت فلان و بهمان. نفوذی‌هایی که فارسی صحبت می‌کنید اما عثمانی هستید. آرزوهایتان زیر خاک دفن میشود!
علی منصوریان ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۸
عبدالرحمن عزیز اندیشمندانی چون احسان موحدیان و اسلام ذوالقدر باید وزیر امور خارجه و دستیار وزیر امور خارجه ایران باشند. ما به وطن پرستانی مانند آنها نیاز داریم تا جایگزین آن پان ترکیست ها در وزارت امور خارجه شوند. برای رضای خدا و کشور کاری انجام دهید علی منصوریان
کامران ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۶
احسان موحدیان در مورد سفر بلاگر های ترکیه ای به سیرجان و دیدار با قوم بیچاقچی های افشار در انجا واکنش منفی نشان داده بود و انرا معادل با تجزیه طلبی و بهانه ای برای ترک ستیزی قرار داد ، اخه مرد حسابی استان کرمان کجا ؟؟ ترکیه کجا؟؟ امثال تو حتی مراودات فرهنگی بین دو کشور رو تاب نمیاری . اصولا فرهنگ ایران و اناتولی و اسیای میانه در هم امیخته هستش و روند تاریخی خودش رو داشته.، مرور سابقه مقالات هر شخص نیات واقعی اون رو نشون میده!!
قویطاس ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۴
در حال خواندن کامنت ها بودم. این پان ترکهای مغول بی هویت بی سواد خیلی گستاخن. مشت آهنین لازم دارند
کوروش ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۶
واقعا بدبختتر از پانترکها وجود ندارد. انقدر مغزشان فلج شده است که می‌خواهند خشک شدن آینده ارس به علت سدسازی ترکیه را هم به ایران ربط دهند! واقعا شما ایرانی هستید یا مزدور باکو و ترکیه!؟ بروید ببینید همین حالا خط انتقال آب نجات دریاچه ارومیه، دریاچه ای که خودتان موضوع توسعه اطرافش را قومیتی کردید، از کجا می آید چون اگر التماس علیف و اردوغان را هم بکنید, یک پارچ آب هم جلویتان نمیگذراند.
به ایرانی نما ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۲
در آظهارات اقای خیراندیش کدام حرف و نکته نژادپرستانه وجود داشت بگید تا ماها هم بدونیم ولی در حرفهای سما نژادپرستان واقعی همچون اکبر و ایرام و ایرانی تعفن نژادپرستی ترک ستیزی و انسان ستیزی موج میزنه
ناشناس ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۵
از کل کامنتهای بالا حداقل 15 عدد مال علی پانترکه است . یادشون داده اند که برای گرفتن ماهی از آب گل آلود باید دو طرف را عصبانی کرد . حالا بررسی کنید می بینید این علی پاترکه اصلا ترک نیست و حتی کلمه ای ترکی هم نمی داند .
فرزاد ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۹
چندین سال هست که امثال جناب موحدیان و دیگر میهن دوستان و دغدغه مندان ایرانی نسبت به خطرات اساسی وحیاتی که منافع بلندمدت ملی و امنیت و ژیوپلتیک مرزهای ما در شمال کشور را تهدید میکند هشدار میدهند ولی گویا جریانی قدرتمند در کشور سعی دارد این هشدارها شنیده نشه و با ایجاد بحرانهای ساختگی؛ توجه و تمرکز و انرژی کشور متوجه مسایل جزیی و کم اهمیت دیگر بشه.بسیاری از بحرانهای خودساخته ی داخلی در سالهای اخیر دلیل واضحی بر دخالت همین دستهای پنهان و مشکوک هست.
ایرانی ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۹
نوشتم کجایش نژادپرستانه است‌. شاید شما سواد خواندن ندارید!
علی ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۱
اتحاد بین دنیای تورک تمام نگرانی جناب نویسنده وهمفکرانش شده است. اما تورک ستیزی تا کجا؟ با وجود میلیونها تورک داخل مرزهای ایران کنونی به جای تهدید حساب کردن آنها، داخل تشکیلات دولتهای تورک باشیم حتماٌ از منافع آن استفاده خواهیم کرد. شما چه بخواهید چه نخواهید در منطقه ای زندگی می کنید که اکثر اهالی بومی آن را تورکها تشکیل می دهند پس بهتر است با مالکان منطقه در نیفتید. ان شاللاه دهلیز زنگه زور هم چه با زور وچه با دیپلماسی باز خواهدشد.
ایران ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰
آفرین به احسان موحدیان،
ابراهیم قدیمی ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۳
برخی از شاهان ساسانی همسران ترک داشتند۔ وتعدادی از شاهان ساسانی مادران ترک داشتند۔
ایراندوست ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۶
مغول‌ها چند صد سال بعد از اسلام وارد ایران شدند. ترک کجا بود؟ توهمات پانترکیسم تا کجا. خوش باشید با تخیلات تان.
مهدی ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۴
پان ترک آماده به ما میگوید فاشیست خخخ مثل این است که هیتلر و موسولینی بیایند به بقیه تهمت بزنند.
نیما ۱۳ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۸
منطقی بود