دلالت های مقاله ضدایرانی تازه ایرام ترکیه

ایران چگونه باید از منافع کریدوری خود در برابر آنکارا و باکو حفاظت کند؟

۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۳۴۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و آذربایجان نباید تصور کنند صبر ایران در برابر تهدید منافعش توسط این دو کشور دائمی است. ایران در لحظه سرنوشت کارت های بازی خود را به نمایش خواهد گذاشت، چنانچه در سوریه و یمن و عراق و ... بارها این کار را کرده است!
ایران چگونه باید از منافع کریدوری خود در برابر آنکارا و باکو حفاظت کند؟

دیپلماسی ایرانی: «مرکز تحقیقات ایران» در ترکیه (İRAM) مقاله ای در مورد کریدور جعلی موسوم به «کریدور زنگزور» منتشر و سناریوهای احتمالی تحولات پیرامون آن را بررسی کرده است. در این مقاله نکات زیر قابل توجه است:

 الف) «کریدور زنگزور» یکی از موضوعات اولویت دار و فوری سیاست خارجی ترکیه در مرحله جدید خواهد بود.

 ب) پیام روشنی هم از طرف دولت ترکیه و هم از طرف دولت ارمنستان وجود دارد مبنی بر اینکه ارمنستان مخالف گشایش کریدور جعلی زنگزور نیست، بلکه ایران مانع گشایش این کریدور می شود.

 ج) از طرف ترکیه، این سیاست بدان معناست که در آینده گام هایی برای تغییر موضع ایران و متحد کردن کشورهایی مانند چین و بریتانیا حول این ابتکار برداشته خواهد شد، زیرا هدف ایجاد موضع مثبت در ایران در مورد افتتاح مسیر ترانزیتی «خط پکن – لندن» است و این کار امکان پذیر است.

 د) در زمینه گشایش این کریدور نباید از عواملی مانند فعالیت نظامی احتمالی در قره باغ غافل شد!

 در ادامه مقاله این سوال اساسی مطرح شده که ترکیه و باکو چه استراتژی احتمالی را می توانند اتخاذ کنند تا کریدور مذکور راه اندازی شود که دو پاسخ کلی ارائه شده است: 

 ۱. با مشارکت هرچه بیشتر ذینفعان، «مناطق مقاومت» را خنثی کنید!

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در ۳ می اعلام کرد "کریدور زنگزور" می تواند به بخشی از پروژه های "یک کمربند، یک جاده" (چین) و "شمال – جنوب" (روسیه و هند) تبدیل شود. و استراتژی "چشم انداز جهان ترک ۲۰۴۰" که توسط سازمان کشورهای ترک پذیرفته شده است، بیان می کند که کشورهای عضو به "حمایت از کریدور جعلی زنگزور در بسترهای مختلف اقتصادی بین المللی" متعهد هستند.

 بنابراین، اگر کشورهای به اصطلاح ترک آسیای مرکزی، چین و کشورهای اتحادیه اروپا حامی پروژه «یک کمربند یک جاده»، روسیه حامی پروژه «شمال – جنوب» و شاید هند حامی گشایش این کریدور باشند، کار برای ارمنستان و ایران مشکل شده و ایران نمی تواند مقاومت جدی نشان دهد.

 ⿢ موازنه منفی علیه ایران از طریق روسیه

ادغام آتی کریدور جعلی زنگزور با کریدور شمال – جنوب یک رویکرد عملی است. روسیه و ایران با تقویت همکاری استراتژیک خود در پس‌زمینه جنگ روسیه و اوکراین، در مورد استفاده فعال از کوتاه‌ترین مسیر ممکن از میان سه مسیر «شمال – جنوب»، یعنی جاده‌ای که از جمهوری آذربایجان می‌گذرد، توافق کردند.

در چنین فضایی، طرف روسی ممکن است در آینده نزدیک تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن طرف ایرانی در این مورد که یکی از مولفه‌های مهم کریدور «شمال – جنوب» مربوط به اجرای «کریدور زنگزور» است، افزایش دهد و باکو هم بخش مهم دیگری از کریدور"شمال – جنوب" قلمداد خواهد شد.

نتایجی که از این مقاله ضدایرانی و ضدارمنی می توان گرفت:

1. ترکیه مانند ۱۰۰ سال گذشته همچنان در خط مقدم این پروژه کریدوری قرار دارد و رویای ایجاد به اصطلاح جهان یکپارچه ترک را به هر شکل ممکن پیگیری می کند. باکو نقش فرعی داشته و به عنوان مزدور ترکیه عمل می کند و لزوما از مشارکت در این طرح نفع جدی هم نخواهد برد، چون استقلال و اختیار عمل خود را از دست داده است و به مستعمره ای نوین مبدل می شود.

۲. نابودی و حذف ارمنستان از جغرافیای منطقه در حال برنامه ریزی و در حال تبدیل شدن به هدف اصلی پروژه سیاسی ترکیه است و این نشان می دهد که اردوغان اهمیتی به تلاش های پاشینیان برای بهبود روابط نمی دهد و مقامات این کشور را به بازی گرفته است. مشخص است که ایروان هیچ چیز به دست نخواهد آورد، زیرا کارتی برای بازی کردن ندارد. تاکید بر عدم مخالفت ارمنستان با این طرح و هیچ انگاشتن این کشور توهینی آشکار به مردم ارمنستان هم تلقی می شود.

۳. برای آنکارا مهم است که مسکو و سپس ایران را درگیر کند تا این پروژه محقق شود. اردوغان با توجه به انبوه مشکلات در حوزه اقتصاد و امنیت و سیاست خارجی، جرات و توان توسل به زور را در برابر روسیه و ایران ندارد و می خواهد به این دو کشور فشار آورده و از محرک های اقتصادی فریبنده و کم ارزش برای ایجاد علاقمندی به کریدور جعلی زنگزور در تهران و مسکو استفاده کند.

 ۴. ترکیه بر اساس این مقاله نه تنها به دنبال اقناع ایران و روسیه، بلکه به دنبال جذب چین، هند و بریتانیا نیز هست. یعنی می خواهد حلقه ای از علاقه مندان برای پیشبرد دستور کار کریدوری خود تشکیل دهد. انگلیس که از دهه ها قبل حامی پنهان این طرح نفوذ سیاسی و امنیتی و اقتصادی برای حضور دائمی در قفقاز جنوبی و آسیای میانه بوده و کاملا حامی این ایده است. اما در مورد چین که نگران مطامع و اهداف واقعی ترکیه به خصوص در ارتباط با ترک های ایغور و نفوذ ناتو به همسایگی خود است و نیز هند که به متحد ارمنستان مبدل شده و به شکل گیری کریدور شمال جنوب از مسیر ارمنستان علاقمند است، دشواری های جدی وجود دارد. البته روسیه نیز با اعلام تاسیس کنسولگری در کاپان نشان داد نگران مطامع باکو در این زمینه بوده و در مورد کریدور جعلی زنگزور با ترکیه همراهی ندارد. 

۵. با توجه به اینکه ایران به خوبی می داند، راه اندازی کریدور جعلی زنگزور به معنای خفگی ژئوپلتیک کشور است، هیچ همراهی با این طرح ضدایرانی نشان نداده و لذا ترکیه با اجرای یک عملیات فریب تازه، ایده مکارانه ادغام کریدور شمال – جنوب در کریدور جعلی زنگزور را مطرح کرده که نتیجه آن باز هم وابستگی کامل مسیرهای ترانزیتی ایران به باکو و ترکیه است که در آینده فشار به دستگاه سیاست خارجی کشور برای حمایت از مطامع ترکیه را برای اردوغان تسهیل می کند. لذا ایران باید سیاست تنوع مسیرهای کریدوری خود از طریق مرز اینچه برون به ترکمنستان و روسیه، افزایش استفاده از ظرفیت مسیر آبی دریای کاسپین با ساخت شناورهای بیشتر و نیز توسعه مسیرهای جاده ای و ریلی از طریق ارمنستان را پیگیری کند و وابستگی ترانزیتی خود به باکو و ترکیه را به حداقل برساند.

۶. ایران به جای اینکه تماشاگر اقدامات ضدایرانی ترکیه و باکو باشد، باید با طرف روس و نیز چین و هند در مورد پیامدهای خطرناک کنترل انحصاری مسیرهای ترانزیتی از چین به اروپا توسط علیف و اردوغان رایزنی کرده است و این دو کشور را در کنار کشورهای آسیای میانه به خصوص قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان به استفاده از مسیر ریلی و جاده ای شرق به غرب ایران تشویق کند و انواع محرک های اقتصادی و سوبسیدها و ... را برای رضایت دولت ها و تجار این کشورها در نظر بگیرد. ترکیبی نبودن مسیر ایران و عبور کامل آن از خشکی و کاهش تعداد کشورهای مسیر ترانزیت و کاسته شدن از چالش های گمرکی و تعرفه ای مزیت دیگر استفاده از مسیر ایران است.

۷. در این مقاله با گستاخی از فعالیت نظامی در قره باغ درصورت به نتیجه نرسیدن دیگر روش های ایجاد کریدور جعلی زنگزور هم صحبت شده است. ایران در گذشته با برگزاری مانورهای نظامی و تاکید چندباره مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه مخالفت خود با قطع مسیر ارتباطی چندهزار ساله با ارمنستان و تغییر ژئوپلتیک منطقه را اعلام کرده و اشاره صریح و منحصر به فرد مقام معظم رهبری در پیام حج امسال به "نقشه دشمن برای ایجاد تقابل میان فرقه های اسلامی، ملتها، نژادها و زبانها و فرهنگهای متنوع جهان اسلام" و نیز ضرورت مقابله با تکرار تجربه تلخ مهندسی سیاسی و سرزمینی غرب آسیا توسط غرب بعد از جنگ اول جهانی، پیام روشنی برای پانترک اللهی های نفوذی در ایران، ترکیه و باکو در خود دارد!

کیست که نداند حاکمان ترکیه و باکو و برخی نفوذی های آنها در داخل کشور با تبعیت از صهیونیست ها و انگلیس، به دنبال تغییر مرزهای جغرافیایی منطقه قفقاز و غرب آسیا و ایجاد بی ثباتی در سوریه، عراق، لبنان و ارمنستان هستند تا ایران را به خفگی ژئوپلتیک و تنگنای اقتصادی و امنیتی دچار کنند.

کیست که نداند اردوغان با آشوب گری در نقاط مختلف جهان اسلام به بزرگترین دشمن بر سر راه اتحاد و همدلی کشورهای اسلامی مبدل شده و مدارا و انصاف را در جهان اسلام به حاشیه رانده است و مانند مشرکان قبل از ظهور اسلام در مکه، نژاد و قومیت را عامل برتری می داند و نه تقوی را!

تلاش اردوغان و علیف به نمایندگی از صهیونیستها و ناتو برای دستکاری ژیوپلتیکی منطقه به جایی نمی رسد، اما اقدامات این دو نفر در جهت هدر دادن منابع جهان اسلام و تشدید خشم همسایگان برای ترکیه و باکو عواقب جدی دارد! بنابراین ترکیه و آذربایجان نباید تصور کنند صبر ایران در برابر تهدید منافعش توسط این دو کشور دائمی است. ایران در لحظه سرنوشت کارت های بازی خود را به نمایش خواهد گذاشت، چنانچه در سوریه و یمن و عراق و ... بارها این کار را کرده است!

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: کریدور زنگه زور کریدور شمال - جنوب ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و ارمنستان و آذربایجان ایران و ترکیه رجب طیب اردوغان الهام علیف احسان موحدیان نخجوان آذربایجان و نخجوان


( ۳۶ )

نظر شما :

عبدالرضا ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۰
مرز ارمنستان با ایران 32 سال قدمت دارد قبل از ان مرز شوروی قبل ان مرز روسیه تزاری و قبل از انهم ارمنستانی نبوده و اراضی کنونی ان به اسم شهر ایروان داخل ممالک محروسه قاجار بوده و ساکنین ان را ازرها تشکیل می دادند و تا مدتها این اراضی داخل دولتهای تورک فارس روم و عرب مغول و غیره بوده اند
علی ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۹
سایت ایران دیپلماسی با موحدیان ارمنی قرارداد بسته که علیه اذربایجان و ترکیه به اصطلاح مقاله بنویسد . اما این هضیانات بلکه دشمنان ترکها رو شاد کنه اما برای ترکها هیچ ارزشی ندارد. نفرت این شخص رو میشه در نوشته هایش دید ، از نوشتن باکو به جای اذربایجان ، کاسپین به جای خزر . ایشون برای حمایت از ارمنیهای نسل کش چه تقلایی که نمیکنه. از مسیر هزار ساله سخن گفته در حالیکه تا ۱۰۰ سال پیش این مناطق ترک نشین بود . ایشون حامی منابع جهان اسلام هم شدن . تنها برگ ایران برای بازی ، وارد شدن به سازمان جهان ترک با وجود جمعیت میلیونی ترک ایران .
جامی ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۴
روسیه در مورد اشغال جنوب ارمنستان، طرف ایران یا ارمنستان نیست.خودش بخشی از تیم ترکیه-باکو-انگلستان است.
خسرو ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰
موحدیان در کجای مختصات قدرت و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد؟ نظراتش بر خلاف منافع ملی ایران است و بیشتر نزدیک به تفکر داشناقسیون در برتری نژادی ارمنی است امیدوارم ملی گرایان ایرانی و پانفارس ها فریب امثال ایشان را نخورند
قویطاس ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۷
عثمانی ها در دوران صفویه نیز دنبال متحد کردن کشورهای ترک زبان بودن ولی به اسم جهان اسلام. همین که ازبکها و عثمانی ها همزمان به مرزهای شمال شرقی و شمال غربی حمله می کردن نشانه ایست از ایجاد یک دنیایی خیالی به اسم دنیایی ترک
رضا ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۲
امیدوارم مسئولان سیاست خارجی کشور چنین مشاورانی نداشته باشند، وگرنه کار کشور زار است!! با همین تحلیلهای غیرواقعی و احساسی است که با بیشتر همسایگان به مشکل میخوریم اگر ارمنستان، آذربایجان، روسیه و ترکیه موافق این کریدور هستند، ایران نیز باید منافعش را با این منطق پیش ببرد نه اینکه صرفا مخالفت کند! ایران با سیاست درست هم میتواند هژمونی خود بر آذربایجان و ارمنستان را نگه دارد و هم از کریدور زنگه‌زور بهره‌مند شود چرا که این کریدور برخلاف ادعای نویسنده متن به معنای از بین رفتن مرز ایران با ارمنستان نیست. چرا که این کریدور حتی میتواند به صورت زیرزمینی یا پلی هوایی نیز احداث شود! یا حتی راهی مشترک باشد.
کیانوش ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۷
احسنت به جناب آقای موحدیان. سپاس از این همه روشنگری پاینده و مانا باشید
ایرانی ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۸
نفاق در میان مسلمانان با این مقاله ها انداختن و به‌ بیراهه بردن سیاست خارجی مانند زمان استقلال جمهوری های شوروی یعنی آب در هاون دشمن ریختن جناب مودیان مردم خوب می دانند لطف کن ستون پنجم ارامنه قاتل شیعیان آذربایجان و ایران شهری ها نباش ملت اسلامی نیاز به‌ وحدت دارد.....
پویا علامه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۶
"پانترک اللهی های نفوذی" این اصل کلام این مقاله خوب بود. ما در ایران هرچه از قفقاز جنوبی ضربه می‌خوریم از همین پانترک اللهی های نفوذی است.
کشاورز ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۷
کیست که نداند اردوغان با آشوب گری در نقاط مختلف جهان اسلام به بزرگترین دشمن بر سر راه اتحاد و همدلی کشورهای اسلامی مبدل شده و مدارا و انصاف را در جهان اسلام به حاشیه رانده است و مانند مشرکان قبل از ظهور اسلام در مکه، نژاد و قومیت را عامل برتری می داند و نه تقوی را!
کاشانی ۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۱
درود بر جناب موحدیان. جوری می‌نویسی که آه از نهاد فاشیست‌های اردوغان‌پرست بلند میشود و صدای جلز و ولزشان به آسمان میرسد. همچنان روشنگری کن و جلوی این فاسدهای خاویاری بایست و کم نیاور. تورکهای آناتولی دشمنان تاریخی ایران و آذریهای ایرانند و خواهند بود و هرگز نباید به وعده های پوچ و بچه‌گول‌زنک این فاشیست های نژاد پرست اهمیت داد.
مهتی ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۵
ارمنستان تا زمانی با ایران خواهد بود که بتونه از زیر سایه‌ی مسکو در بیاد. تحولات قفقاز هنوز هم در چارچوب مرزهای شوروی سابق حل و فصل میشه و روسیه هم ضامن اونه. مگر کسی میتونه جلوی اجرای قراردادی که امضای پوتین زیرش بگیره؟ این قرارداد حتی مجوز تهاجم ج آذربایجان به ارمنستان را تا گشایش کریدور زنگه‌زور میده. به نویسنده‌ای مطلب میگم کمتر خیالبافی کنه!
مهدی ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۵
یاشاسین ایران
یه بابایی ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۵
بیسوادتر و .... تر از این پانترکا حتا تو " توهم آباد" عاری از دانش و سواد و استدلالهای علمی خودشون هم وجود نداره و هرکاری میکنیم که بعد سالها جواب اینا رو ندیم نمیشه !. آخه حماقت و مزدوری هم حدی داره.هر جا بویژه تو این سایت تا یه مقاله که نام ترکیه توش هست پدیدار میشه بعد از یه مدت کوتاه دسته این پانترکا(که چند نفر هم بیشتر نیستن و با نامهای مختلف( و چندش آور اینکه با نامهای ایرانی !!!) هارای کنان هارای کنان یورش میارن و نوشته های خنده دار و بی ارزش علمی و تاریخی شون رو اینجا باهم قل قله میکنن !!
به عبد الرضا و علی خسرو ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۶
ارمنستان قدمت تاریخی بیشتر از اسلام و تهاجم و کوچ اتراک دشت قبچاق دارد تاریخ ان مکتوب است .واژه کاسپین یا مازندران و....تاریخی است و و قوم ترک یهودی خزر فقط در شمال شرق این دریاچه میزیستند و اسم تغییر دادن ان به نام این قوم خونریز و وحشی توهین به تاریخ و تمدن است .ایران مهد تمدن وارد سازمانی شود که کشورهای بی هویتی مانند ترکیه و باکو و مستعمره غرب چین و روسیه هستند ؟؟؟؟این حماقتی بیش نیست .منافع ایران همان مرز تاریخی و خط قرمز که رهبری و نظامیان ایران گفته اند نه اشی که پانترکهای اللهی نفوذی برای ایران پخته اند .
حسین ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۵
... احسان جان کجا بودی دلمان واست تنگ شده بود واسه مقالات و تحلیلات بی سر وته ، چند روز دیکر زنگزور تحویل آذربایجان میشود آن وقت جنابعالی به عنوان نماینده تام الاختیار جنایت پیشه های ارمنی در ایران ،به این مراسم افتتاح دعوت خواهی شد
مهدی ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۵
صد درصد که یاشاسین ایران ادمین عزیز، ولی اگر من نوشتم یاشاسین ارمنستان برای سربه‌سر گذاشتن و حال گیری ازین پان ترک های نژاد پرست بود کاش تغییر نمی دادید ههههه
مهدی ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۹
ما همان نخجوان را هم بگیریم این قائله خاموش می‌شود، هم معضل قره‌ سو را به نوعی حل کرده ایم و هم آذربایجان را از درد جدایی نخجوان نجات داده ایم. علیف هم می‌تواند برود سماق بمکد و بدنبال زنگه بی‌زور باشد.
Bs ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۳
جناب موحدیان عالی مینوازی؛جلز و ولز پانترکان خائن به وطن یا سایبری های پارسی زبان علیف بلند شده...
تربیزی ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۸
کریدور فعلی شمال به جنوب سه شاخه گرگان ترکمنستان، آستارا روسیه و تبریز ایروان دارد. در صورت شکوفایی خط تبریز- ایروان -گرجستان، زنجان و تبریز مستقیما به اروپا وصل می شوند و شکوفا خواهند شد و این را ترکیه نمی خواهد. ترکیه علی رغم تبلیغات اش می خواهد که تبریز، ارومیه و اردبیل برای اتصال اقتصادی به اروپا به آن وابسته باشند. در حقیقت هدف پنهان ترکیه جلوگیری از تبدیل تبریز به یک شاهراه و هاب عظیم بین المللی ریلی است: زیرا تبریز می تواند مرکز تقاطع ریلی چبن-تاجیکستان-ازبکستان- ترکمنستان- تبریز، دربند روسیه-بادکوبه- اردبیل-تبریز، گرجستان- ایروان-تبریز- بنادر جنوب، تبریز-نخجوان، تبریز-بازرگان- ترکیه، تبریز-ارومیه- ترکیه، و تبریز-مراغه-عراق-سوریه، باشد. در صورت راه اندازی دالان زنگزور-سیونیک-نخجوان، تبریز، اردبیل و ارومیه از مرکزیت خواهند افتاد و به حاشیه جریان ترانزیت بین الملل می روند.
مصطفی ۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۰
احسنت به شما اقای احسان موحدیان که یک ایرانی میهن پرست پایبند به حوزه تمدنی ایران بزرگ هستن...کرویدر جعلی زنگزوز هیچوقت اتفاق نمیفته چون نمیزاریم...درضمن تاسف میخورم از به اصطلاح هموطنانی که از رژیم های فاشیست و شوونیستی فرصت طلب اردوغان و نوچه احمقش علی اف حمایت میکنن...شما اذری هستید و ایرانی شاید بنا بر الزامات تاریخی زبانتون تبدیل به به اصطلاح ترکی شده که اونم از فارسی و عربی حتی المانی و انگلیسی توشه...شما اگه ترک بودید خب باید شبیه چنگیزخان مغول یا ایغورها و اسیای میانه میبودید درصورتی که مردم جغرافیای موسوم به ترکیه ترکیبی از نژادهای یونانی و حوزه بالکان و گرجستان و قبرس و کلی کشورهای دیگه من جمله ایرانه...واس همین بجای حمایت از نسل کش های سده اخیر به کشورتون برگردید چون هیشکه نتونسته بواسطه فرهنگ غنی ایرانی به ایران لطمه بزنه و امثال شما هم درتاریخ غرق میشید فرهنگ ایرانی هزاران ساله علیرغم همه اتفاقات تقریبا ثابت مونده و شما اذری های طرفدار اردوغان هم اذری ایرانی هستید...ایران متعلق به همه ایرانیان هست و هیچوقت هیچ قومی مشکلی با این قضیه نداشته مگه اینک پیشران خارجی بوده و باعث شده قومی مزدوری بیگانه رو کنه...احسان موحدیان نظراتش نظرات غالب ایرانیان هست فارغ ازینکه مذهبی باشن یا نباشن طرفدار جمهوری اسلامی باشن یا نباشن..این یک مطالبه ملی هست و بقیه به گذر زمان دربرابرش تعظیم خواهند کرد...ترکیه 500 میلیارد دلار استقراض و هزاران هزار تکفیری شکست خورده رو به نظرم بهتره مدیریت کنه که سرنوشت پاکستان بهش دچار نشه...
شایان ۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۸
هر روز هزاران لیتر پساب های صنعتی و آلوده ارمنستان وارد رودخانه ارس میشود، کسی اگر باورش نمی شود در طول نوار مرزی با ارمنستان با چشم غیرمسلح کاملا میتواند شاهد آن باشد، ارس کاملا" توسط ارمنستان مسموم شده است و مسئولین مملکت(بخصوص سازمان محیط زیست) با اینکه کاملا" در جریان این موضوع هستند،کاملا" سکوت نموده اند!!! از طرف دیگر موضوع نیروگاه اتمی از رده خارج و اسقاطی ارمنستان که یک بمب ساعتی میباشد که در صورت نشت و انفجار کل غرب و مرکز ایران را آلوده خواهد کرد.دریغ از یک اعتراض و تذکر به ارمنستان!!!!!!
ایرانی ۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۵
ترکها کلا سیری ناپذیرند و توهمات نژادی آنها پایان ندارد که این موضوع به نوع تربیت و رواج افکار نژادپرستانه در کودکی بین ترکها برمی‌گردد. تنها با مشت آهنین می‌توان آنها را سر جایشان نشاند.
سومر ۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۶
پیشنهاد می‌کنم به جای در افتادن با جمهوری آذربایجان؛ با روسیه توافق کنیم و ارمنستان را به ایران الحاق کنیم و کلا تمام مشکلات قفقاز را حل کنیم. دولتی که الان در ارمنستان حاکم است، بشدت دنبال بریدن از روسیه و چسبیدن به اردوگاه غرب است. رفتار پاشینیان کاملا در راستای منشور ناتو بوده و این شخص برای پیوستن به ناتو، عمل می‌کند. خطر ناتو بسیار بیشتر از سایر خطرات است.
sam irani ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۱:۱۳
در کامنت ها میبینم که عده ایی از واژه بی محتوا و پوچه ممالک محصوره قاجار استفاده کردن که نشان از بیسوادی و صد البته طبع نوکری اونها داره . در قرار داد ترکمنچای و گلستان به صراحت نام ایران و به دفعات قید شده و به صراحت اعلام شده که این قرار داد مابین دولت شاهنشاهی قاجار ایران و شووروی امضا میشه و اینجا بحث ایران هست نه دولت تورک که خوبه نوکران بی مزد و‌مواجب به این قرار داد ها رجوع و مطالعه داشته باشن . موضع ایران در باره بازگشایی کریدور های مواصلاتی بسیار روشنه . اگر ارمنستان قصد داره راهی برای اتصال نخجوان و اذربایجان ایجاد و در اختیاره اونها قرار بده هیج مشکلی نیست . اما این راه هرگز از استان های جنوبی ارمنستان که هم مرز با ایران هست نخواهد بود . میتونه از مرکز کشورش کریدور ایجاد کنه و به اینها بده . ایران در این زمینه با هیچ احدی حتی دولت پاشینیان مماشات و همراهی نخواهد کرد . ارمنستان هم در صورتی که کریدور از مرکز کشورش بره‌ هم‌ برگ برنده نابی در دست خواهد داشت . چون دقیق مرکز کشورش هست و تسلط کامل داره روی کریدور و هم مرز تاریخیش با ایران حفظ خواهد شد . چیزی به نام کریدور جعلی زنکه زور هرگز از استان جنوبی ارمنستان ایجاد نخواهد شد
مرزبان ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۲
باعرض درود،هم ارمنستان واذربایجان هردو سرزمین ایران بودن حتی ترکیه کنونی همچنین اگر توجه بفرمایید دو سده هست بیشتر ترکیه از دیاربکر ،وان، حکاری ...جزئ این سرزمین بودن در دوره صفویه ایران وعثمانی ترکیه ایران در جنگهایی که با عثمانی داشته شکست میخوره جنگ چالدران اخرینش بوده ،به ان نشان با وصف اینکه ترکیه هم نسل کشی ارامنه وکوردهای ترکیه انجام میده حتی الانشم نزدیک بیست میلیون ترکیه کورد هستن که زبان کوردی یکی از زیر شاخه های مادی بوده که قرابتش بازبان فارسی خیلی نزدیک هست حتی این بزرگواران اذری که زبانشون تحمیلیه واز لحاظ قیافه وشکل وشمایل صددرصد ایرانی هستن ، اگر غیر از این میبود ترکی زیر شاخه زبان اویغوری مغولی هستش باید قیافه این بزرگواران ترک هم مغولی میبود که این طور نیست .نمیدانم چرا بعضی از هم وطنای اذریمان باید به ایرانی بودن خود افتخار کنند دنبال رو خائنین به این سرزمین نباشن هر چند بزرگ مردان ودلاوران وطن دوست زیادی از اذریهاداشته ایم و همچون ستارخان وباقرخان سردار وسالار ملی واخیر مصاحبه علی دایی که میگه اذربایجانی قلب ایران هست وجز خاک پاک وطن ...