جنین، نقطه عطف

وقتی معادلات در کرانه باختری هم به هم خورده است

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۵۲ اخبار داخلی خاورمیانه
آنچه از سوی گردان‌های شهید عزالدین القسام، سرایا القدس و به خصوص گردان جنین در پاسخ به تجاوزات صهوینیست ها روی داد عملا نشان از به هم خوردن معادلات در کرانه باختری است. استفاده از بمب کنا جاده ای، تیراندازی شدید به خوردهای نظامی و به کارگیری موشک های دوش پرتاب برای حمله به بالگردها نقطه عطفی برای مبرزان فلسطینی است.
وقتی معادلات در کرانه باختری هم به هم خورده است

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن جزو آن دست مناطقی است که بعد از بازگشت بی بی به قدرت و شکل گیری افراطی ترین کابینه تاریخ رژیم صهوینیستی مرتبا مورد حمله و تجاوز قرار گرفته است. در تازه ترین مورد صبح دیروز دوشنبه نیز شاهد یورش نیروهای ارتش صهیونیستی به جنین بودیم که طبق آخرین آمار واصله به شهادت ۴ نفر و جراحت ۶۴ نفر دیگر از جمله یک خبرنگار منجر شد. به گزارش وزارت بهداشت فلسطین اسامی این شهدا احمد یوسف صقر ۱۵ ساله، قیس مجدی عادل جبارین ۲۱ ساله، خالد عزام عصاعصه ۲۱ ساله و قسام فیصل ابو سریه ۲۹ ساله است.

وزارت بهداشت فلسطین حال ۱۴ نفر از مجروحان را وخیم توصیف کرده است. یکی از زخمی ها یک دختر فلسطینی است که در داخل خانه زخمی شده است. این درحالی است که تک تیراندازان رژیم صهیونیستی به سمت شماری از خبرنگاران که در حال پوشش خبری رویدادهای جنین بودند، شلیک کردند.

- درگیری شدید در جنین

در این شاهد واکنش جدی گروه های مقاومت هم بودیم که به درگیری های شدید انجامید. شدت درگیری بین مبارزان فلسطینی و نظامیان صهیونیست در اردوگاه جنین به قدری بالا بود که ارتش رژیم صهیونیستی برای اولین بار مجبور شد که از بالگردهای آپاچی برای هدف قرار دادن این اردوگاه در تلاش برای نجات نظامیان خود برآید. در مقابل، مبارزان فلسطینی از موشک های دوش پرتاب علیه این بالگردها استفاده کردند که باعث غافلگیری ارتش رژیم صهیونیستی درخصوص نحوه ورود آنها به کرانه باختری به رغم محاصره همه جانبه این منطقه شد.

در عین حال رسانه های خبری از زخمی شدن دستکم ۶ نظامی صهیونیست در جریان یورش صبح دیروز (دوشنبه) آنها به اردوگاه جنین در کرانه باختری خبر دادند. به گفته شبکه المیادین، این نظامیان در جریان انفجار بمب در مسیر یک خودروی نظامی صهیونیستها در محله الجابریات زخمی شدند. شبکه صهیونیستی کان هم اعلام کرد که خودروی نظامی صهیونیستی که با بمب های قوی مبارزان فلسطینی هدف قرار گرفت، از نوع«ببر» است که باعث انهدام و از کار افتادن دستکم هفت خودرو و زخمی شدن هفت نظامی این رژیم شد. 

در همین باره رسانه های فلسطینی به نقل ارتش رژیم صهیونیستی گزارش دادند که بین ۵ تا ۷ خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان انفجار بمب های کارگذاشته شده در اردوگاه جنین از کار افتادند. سایت صهیونیستی «واللا» نوشت که وزن این بمب ها ۴۰ کیلوگرم و نظیر بمب های مورد استفاده در جنوب لبنان و غزه علیه نظامیان اسرائیلی بوده است. افزون بر آن، مبارزان فلسطینی تک تیراندازهای رژیم صهیونیستی را در اطراف اردوگاه جنین مورد هدف قرار دادند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که حدود هفت خودروی نظامی که در عملیات جنین به دلیل بمب‌های نیروهای مقاومت فلسطین آسیب دیدند همچنان در جنین محاصره هستند و ارتش برای خارج کردن آن ساعت‌هاست تلاش می‌کند. در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی آمده اس که نیروهای ما در زمین و هوا برای حمایت از سربازانمان در داخل جنین و خارج کردنشان از آنجا تلاش می‌کنند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت که ارتش رژیم صهیونیستی از تکنولوژی‌های ویژه‌ای برای خارج کردن خودروهای آسیب دیده در جنین استفاده می‌کند. روزنامه عبری، یدیعوت آحارونوت نوشت بالگردها موشک‌هایی را در مناطق باز نزدیک محل تبادل آتش بین نیروهای اسرائیلی و نیروهای فلسطینی در جنین در شمال کرانه باختری شلیک کردند. این روزنامه افزود که هدف از این کار بیرون راندن افراد مسلح و کمک به نجات یک خودروی نظامی با سربازان داخل آن بود که با مواد منفجره، منفجر شده بود. ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای که در «توئیتر» منتشر کرد، گفت که پس از مشاهده افراد مسلح در منطقه، بالگردها در منطقه جنین دست به عملیات زدند. این اولین حمله یک بالگرد در شمال کرانه باختری از زمان انتفاضه دوم است. پیش از این گردان جنین وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین از تیراندازی شدید به سمت نظامیان رژیم صهیونیستی و خودروهای آنها و انفجار بمب در چند محور در مسیر این خودروها خبر داده بود. رسانه های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع نظامی این رژیم گفتند که قدرت بمب های استفاده شده علیه آنها در اردوگاه جنین، نظامیان اسرائیلی را غافلگیر کرده است. به گفته شبکه المیادین، نیروهای رژیم صهیونیستی یک بالگرد نظامی را برای تخلیه زخمی های خود به جنین ارسال کرد.

- بیانیه گردان‌های شهید عزالدین القسام و سرایا القدس

به دنبال دور جدید تجاوزات صهیونیست ها، اعضای گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس و سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اردوگاه جنین در کرانه باختری با صدور بیانیه‌ جداگانه تاکید کردند که نبرد امروز مبارزان فلسطینی با نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در این اردوگاه تنها بخش کوچکی از توانمندیهای این مبارزان است.

گردان‌های القسام با صدور بیانیه‌ای درباره درگیری‌های دیروز دوشنبه شهر جنین بین نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی و رزمندگان مقاومت فلسطینی تاکید داشت که در پی یورش نظامیان دشمن صهیونیستی به اردوگاه جنین مجاهدان قهرمان ما موفق شدند با انجام عملیات کمین ضربات سنگینی به آن‌ها وارد کنند.سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که در پاسخ به تجاوزات و یورش وحشیانه نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی به اردوگاه جنین با اراده و قدرت الهی، عملیات «باس الاحرار» (قدرت آزادگان) را اعلام می‌کنیم.

این بیانیه افزود که مجاهدان ما در چارچوب عملیات «باس الاحرار» (قدرت آزادگان) توانستند بالگرد متجاوز ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل را در محله الجبریات در اردوگاه جنین را که در ارتفاع کم پرواز می گرد، هدف پدافند خود قرار داده و مجبور به فراز از منطقه کنند.

- وقتی معادلات در کرانه باختری هم به هم خورده است

آنچه از سوی گردان‌های شهید عزالدین القسام، سرایا القدس و به خصوص گردان جنین در پاسخ به تجاوزات صهوینیست ها روی داد عملا نشان از به هم خوردن معادلات در کرانه باختری است. استفاده از بمب کنا جاده ای، تیراندازی شدید به خوردهای نظامی و به کارگیری موشک های دوش پرتاب برای حمله به بالگردها نقطه عطفی برای مبرزان فلسطینی است.

در همین باره تال لف رام، تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی معاریو در واکنش به نبرد شدید مبارزان فلسطینی با نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان یورش آنها به اردوگاه جنین و استفاده گسترده از بمب های قوی علیه خودروهای این رژیم تاکید کرد که «به نظر می رسد منطقه جنین در کرانه باختری بیش از مناطق دیگر درخصوص به کارگیری بمب های انفجاری مرحله جدیدی را تجربه می کند.» وی گفت که این مساله نشان می دهد که عملکرد مبارزان فلسطینی طی سال گذشته پیشرفت کرده است. این تحلیلگر صهیونیست خاطرنشان کرد که این بمب ها ما را به یاد بمب هایی که در جنوب لبنان علیه ارتش صهیونیستی استفاده می شد، می اندازد. تال لف رام گفت که بنابراین درصورت انجام عملیات نظامی گسترده در جنین باید بر روی مساله بمب های انفجاری فلسطینی ها تمرکز کرد.

با توجه به این نکات باید گفت که شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و به طور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است. تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آن‌ها گرفته است.

کلید واژه ها: اسرائیل کرانه باختری رود اردن جنین


( ۴ )

نظر شما :