ارتش روی گسل

تقسیم وظایف اسرائیل و خودگردان

۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۶۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال بازداشت اعضایی از جنبش جهاد اسلامی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین این جنبش اعلام کرد که بازداشت‌های سیاسی خروج از توافق ملی است. به گزارش سایت فلسطین الیوم، دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، یکشنبه به منازل کادر جنبش جهاد اسلامی در شهرک جبع در شهر جنین یورش برده و تعدادی از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین را بازداشت کردند. این اعضا عبارتند از: عید محمد حمامره، محمد سلیم علاونه، محمد فایز ملایشه، مؤمن عدنان فشافشه و عماد محمد خلیلیه.
تقسیم وظایف اسرائیل و خودگردان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال بازداشت اعضایی از جنبش جهاد اسلامی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین این جنبش اعلام کرد که بازداشت‌های سیاسی خروج از توافق ملی است. به گزارش سایت فلسطین الیوم، دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، یکشنبه به منازل کادر جنبش جهاد اسلامی در شهرک جبع در شهر جنین یورش برده و تعدادی از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین را بازداشت کردند. این اعضا عبارتند از: عید محمد حمامره، محمد سلیم علاونه، محمد فایز ملایشه، مؤمن عدنان فشافشه و عماد محمد خلیلیه.

پیشتر نیز دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تعدادی از اعضای جنبش جهاد اسلامی را بازداشت کرده بودند. به موازات آن، نیروهای اشغالگر صهیونیستی از چهارشنبه و پنجشنبه گذشته عملیات یورش، تفتیش و دستگیری را در مناطقی از کرانه باختری اشغالی آغاز کرده اند که از منظر تحلیلگران حکایت از هماهنگی صهیونیست ها و خودگردان در سرکوب جریان های مقاومت حاضر در کرانه باختری دارد. در این راستا جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که ادامه سیاست بازداشت کادر این جنبش خروج از توافق ملی است و می‌تواند تأثیر زیادی بر نشست دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی داشته باشد که اواخر ماه میلادی کنونی در قاهره برگزار می‌شود.

طارق سلمی، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین سیاست بازداشت‌های سیاسی توسط دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری زندانیان سیاسی شد.وی از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست به این سیاست که می‌تواند موجب شکست نشست دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی شود، پایان دهد. سلمی گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین به مقاومت که موجب نگرانی شدید رژیم اشغالگر قدس شده است، ایمان ندارد. برای همین تلاش می‌کند تا رهبران مقاومت را برای پایان دادن به عوامل تأثیرگذار بر ملت فلسطین به زندان بیندازد.

وی ادامه داد که «ما از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهیم به نتایج عملیات «خشم جنین» و «انتقام آزادگان» و مقابله با دشمن صهیونیستی توجه داشته باشد چرا که حوادث کنونی می‌تواند تأثیر زیادی بر دیدار دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی در قاهره داشته باشد. تشکیلات خودگردان فلسطین مسئولیت این مسأله را برعهده دارد. این تشکیلات باید به اعضای مقاومت و ملت فلسطین اجازه بدهد تا سیاست‌های دشمن صهیونیستی را به شکست بکشاند و با آن مقابله کنند. اسرائیل در پایان دادن به مقاومت شکست خورده است.»سلمی تاکید کرد که «مقاومت فلسطین توانسته در کمین دشمن صهیونیستی باشد و آماده مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی است. تشکیلات خودگردان فلسطین باید از مقاومت و فلسطینی‌ها حمایت کرده و پشتیبان مبارزه آنها در مقابله با دشمن صهیونیستی باشد.»

دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین بعد از عملیات «خشم جنین» علیه رژیم صهیونیستی که در آن بیش از ۱۳ شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند، بازداشت اعضای مقاومت را افزایش داده است. قرار است نشست دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی در قاهره ۳۰ ژوئیه برگزار شود؛ اما پیشتر بازداشت‌های سیاسی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین را وادار کرد تا تأکید کند که این گونه بازداشت‌ها دیدار دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی را با شکست مواجه می‌کند. همچنین حسن خریشه، معاون دوم رئیس شورای قانونگذاری فلسطین از دبیرکل‌های گروه‌های مقاومت خواست شرط اساسی را برای آزادی تمام زندانیان سیاسی در زندان‌های تشکیلات خودگردان فلسطین قبل از نشست مذکور مطرح کنند. وی گفت: بازداشت سیاسی مسأله‌ای است که از نظر مردمی و ملی کاملا اشتباه است و همگان باید برای پایان دادن فوری به آن تلاش کنند.

با افزایش موج دستگیری اعضای حماس توسط خودگردان، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش (حماس) هم در دیدار با شورای اداره انجمن علمای فلسطین گفت: غزه پایگاهی مستحکم برای مقاومت و تغییر قواعد درگیری و پشتوانه استراتژیکی برای پروژه مقاومت در درازمدت است. کرانه باختری بر تمام شرایط و چالش‌هایی که با آن مواجه شد، پیروز گردید. این تغییر جدید در کرانه باختری و پیشرفت مقاومت و جوانان آن و ازسرگیری عملیات بعد از شرایطی دشواری رخ داد که کرانه باختری با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

-    از بین رفتن انسجام در ارتش رژیم صهیونیستی

در کنار تحولات کرانه باختری، شرایط در سرزمین های اشغالی و به خصوص توان نظامی صهیونیست ها هم به دلیل تداوم اعتراضات علیه نتانیاهو بحرانی تر از هر زمان دیگری اشت تا جایی که فرماندهان ارتش اشغالگر اذعان دارند که انسجام صفوف ارتش در اعتراضات خدشه‌دار شد. در همین باره مفسر نظامی کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی می‌گوید، فرماندهان ارتش اشغالگر درباره نابودی انسجام این نهاد نظامی پس از گسترش اعتراضات به داخل ارتش ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش المیادین، در سایه گسترش پدیده تهدید امتناع از خدمت سربازی در نیروهای ذخیره و نیروهای عادی در صورت تصویب قوانین قضایی توسط ائتلاف دولتی، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز یکشنبه، خواستار یک جلسه ارزیابی وضعیت فوق‌العاده با تمام فرماندهان ارتش رژیم اشغالی شد. یوآو گالانت نشست اضطراری با مقامات ارشد ارتش این رژیم را با هدف بررسی تاثیر تشدید اعتراضات بر کارایی ارتش اشغالگر برگزار کرد؛ اعتراضاتی که علیه طرح بنیامین نتانیاهو موسوم به اصلاحات قضایی ماه‌هاست هر هفته برگزار می‌شود و معترضان معتقدند موجب تضعیف دستگاه قضا می‌شود.

در این دیدار هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، همچنین فرمانده نیروی هوایی، رئیس بخش اطلاعات نظامی (آمان)، رئیس بخش عملیات، رئیس اداره نیروی انسانی، فرمانده نیروی دریایی و دیگر مقامات ارشد ارتش اشغالگر حضور داشتند. مقامات نظامی با توجه به گسترش پدیده امتناع از اجرای احکام خدمت سربازی و همچنین برنامه ارتش برای مقابله با این موضوع، ارزیابی از وضعیت موجود در ارتش را به گالانت ارائه کردند. به گفته شرکت پخش عمومی رژیم صهیونیستی (کان ۱۱)، این نتایج بعداً به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ارائه خواهد شد.

کان ۱۱ به نقل از یک فرد مطلع که در جلسه اضطراری گالانت شرکت داشت، اشاره کرد که مقامات ارتش در این مرحله بر آسیب‌های کارآمدی ارتش اسرائیل تمرکز ندارند بلکه بر "ضرر به انسجام ارتش" تمرکز و نظارت دارند.بر اساس گزارش‌های رژیم صهیونیستی، ارتش اشغالگر حداقل در این مرحله هیچ نگرانی واقعی یا فوری در مورد آسیب‌هایی که ممکن است به کارایی تشکیلات ارتش وارد شود ابراز نمی‌کند؛ اما مقامات ارتش در حال انجام ارزیابی‌های منظم هستند زیرا ممکن است وضعیت در هر زمان با شتاب وقایع تغییر کند.

نهاد نظامی رژیم صهیونیستی بر این باور است که طوماری که توسط حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای ذخیره در واحد زبده ستاد کل ارتش اشغالگر اسرائیل (سایرت ماتکل) امضا شده است، نقطه عطف مهمی است که نشان دهنده تشدید اعتراضات و نفوذ عملی آنها به داخل ارتش و نیروهای ذخیره است چون «طوماری است که با نام سربازان امضا شده است.» در این جلسه فرماندهان به گالانت گفتند که «انسجام و وحدت صفوف در میان نظامیان آسیب دیده است.»

در همین حال، رسانه‌های عبری گزارش دادند که ۴۰۰۰ نیروی ذخیره شامل خلبان، ملوانان و نیروهای یگان‌های «سایرت ماتکل» و «شایتت ۱۳» و یک افسر اطلاعاتی تهدید به توقف خدمت در صورت تصویب اصلاحات قضایی کرده‌اند.تارنمای «معاریو» اعلام کرد که آویوی مصاحبه‌ای رادیویی انجام داده و در آن به نگرانی حاکم بر «ارتش اشغالگر» پس از حوادث اخیر با حزب الله در مرز لبنان و فلسطین پرداخته است. به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، ارتش اشغالگر به منظور حفظ آمار داوطلبان در ارتش، فراخوان سربازان نیروهای ذخیره را که انتظار می‌رود در اعتراض به ادامه پیشرفت قانون طرح «اصلاح قضایی» برای تضعیف قوه قضائیه از خدمت نظامی سرباز بزنند، متوقف کرده است.

نیویورک تایمز هم اخیرا در گزارشی توسط رونن برگمان، خبرنگار خود در اسرائیل، گزارش داد که صدها سرباز اسرائیلی داوطلب شدن برای خدمت ذخیره را متوقف خواهند کرد، از جمله حدود ۳۰۰ سرباز در "واحد ستاد کل" که گفته‌اند این کار را در سال جاری در صورت تصویب نهایی طرح کابینه انجام خواهند داد. این در حالی است که قرار است طرح اصلاحات قضایی کابینه در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در قرائت دوم و سوم به رای گذاشته شود

کلید واژه ها: اسرائیل جنبش حماس تشکیلات خودگردان فلسطین کرانه باختری رود اردن


نظر شما :

احمد ۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۰۲:۳۸
سایت محترم ووزین تابناک تصدیق میفرمایید که مطالب منتشره که روزنامه نگار این سطور مرقوم نموده اند همیشه به یکطرف غش میکند این شیوه خواننده را از ادامه پیگیری مطلب بیزار مینماید و در حقیقت توهین به شعور خواننده است امید مورد توجه قرار گیرد با تشکر کتیبه