نقش مخرب خودگردان در تحولات فلسطین

وقتی محمود عباس مکمل طرح های بی بی می شود

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در هفته‌های اخیر اخباری در خصوص نشست کابینه رژیم صهیونیستی برای حمایت سیاسی و مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین منتشر شد. اکنون به نظر می رسد در نتیجه آن حمایت ها، خودگردان نقش مکمل و مخرب خود را در تکمیل برنامه های صهیونیست‌ها ایفا کرده استریال از نقش آفرینی مخرب سیاسی و دیپلماتیک در نشست قاهره گرفته تا حضور مخرب امنیتی، نظامی و میدانی که به درگیری هایی در اردوگاه عین الحلوه منجر شده است.
وقتی محمود عباس مکمل طرح های بی بی می شود

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در هفته‌های اخیر اخباری در خصوص نشست کابینه رژیم صهیونیستی برای حمایت سیاسی و مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین منتشر شد. اکنون به نظر می رسد در نتیجه آن حمایت ها، خودگردان نقش مکمل و مخرب خود را در تکمیل برنامه های صهیونیست‌ها ایفا کرده استریال از نقش آفرینی مخرب سیاسی و دیپلماتیک در نشست قاهره گرفته تا حضور مخرب امنیتی، نظامی و میدانی که به درگیری هایی در اردوگاه عین الحلوه منجر شده است.

نشست دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی در مصر در حالی برگزار شد که جنبش جهاد اسلامی فلسطین و دو گروه‌ دیگر به دلیل نقش عملکرد خودگردان در سرکوب گروه های مقومت فلسطینی، آن را تحریم کردند. نشست دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی در شهر العلمین مصر روز یکشنبه برای بررسی چگونگی اتحاد این گروه‌ها و کنار گذاشتن اختلافات جهت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها برگزار شد. در نشست مذکور سعی شد که گروه‌های فلسطینی به طرحی فراگیر و تشکیل یک رهبری متحد در برابر رژیم صهیونیستی دست پیدا کنند. اما سه گروه فلسطینی در اعتراض به ادامه بازداشت سیاسی در کرانه باختری این نشست را تحریم کردند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین، جبهه مردمی فلسطین-رهبری کل و سازمان مردمی «طلائع حرب التحریر»(قوات الصاعقة) این نشست را تحریم کردند.لذا  نشست گروه‌های فلسطینی در قاهره بدون صدور بیانیه پایانی مشترک پایان یافت.

با این وجود هیئت‌های حماس و فتح قبل از آغاز نشست رهبران گروه‌های فلسطینی در قاهره با هم دیدار کردند. در ادامه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این نشست خواهان برگزاری انتخابات ریاستی و قانونگذاری و شورای میهنی فلسطین شد. وی گفت: فلسطینی‌های قدس شرقی نیز باید در انتخابات بدون هیچ‌گونه موانعی شرکت کنند. کسی که مانع برگزاری انتخابات می‌شود، اسرائیل است. ما مجددا از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم اسرائیل را ملزم کند که اجازه برگزاری انتخابات فلسطین در قدس را بدهد. قدس ما را به مقابله با چالش‌هایی که ملت ما در آنجا در معرض آن هستند، فرا می‌خواند. این یک مسؤولیت تاریخی است و ما باید از حقوق، مقدسات و آرمان‌های ملت فلسطین حمایت کنیم. محمود عباس در نشست مصر بر محوری بودن نقش سازمان آزادی بخش فلسطین(ساف) و لزوم توافق برای حمایت از آن و پایبندی به برنامه‌های آن تأکید کرد.

در مقابل گفته ای محمود عباس، عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که اولویت و هدف اصلی نشست رهبران گروه‌های فلسطینی در قاهره اتخاذ رویکرد و استراتژی جامع ملی و یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی و جنایت آن علیه ملت فلسطین و دفاع از قدس، مسجد الاقصی و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی در برابر خطر یهودی‌سازی و دفاع از این سرزمین در برابر توسعه شهرک‌سازی رژیم اشغالگر است. الرشق عنوان داشت که ما به دنبال تقویت مقاومت با تمامی شیوه‌های آن از جمله مقاومت مسلحانه و وحدت‌بخشی به گروه‌های فلسطینی و مخالفت قاطع با همکاری امنیتی با دشمن صهیونیستی و بازداشت‌های سیاسی هستیم.

-    ادامه درگیری‌ها در اردوگاه عین الحلوه

در کنار آن چه نقش مخرب سیاسی و دیپلماتیک تشکیلات خودگردان ذیل سرکوب و دستگیری اعضای جریان مقاومت به عنوان عامل اصلی شکست و بن بست در نشست قاهره عنوان شد، این تشکیلات (خودگردان) در سوی دیگر به یک پای شروع و تداوم درگیری‌ها در اردوگاه عین الحلوه لبنان بدل شده است. آن طور که شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از برخی رسانه‌های لبنانی اعلام کرد، درگیری‌های مسلحانه از شامگاه شنبه در اردوگاه عین الحلوه واقع در جنوب لبنان که آوارگان فلسطینی در آن ساکن هستند، آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.  یک منبع فلسطینی پیرامون چرایی آغاز درگیری در اردوگاه عین الحلوه گفته اعضای جنبش فتح با برخی گروه‌های داخل اردوگاه واقع در نزدیکی شهر ساحلی صیدا درگیر شدند. سایت النشره لبنان نیز اعلام کرد، این درگیری‌ها در دو منطقه الصفصاف و البرکسات در خیابان الفوقانی بود و صدای شلیک آرپی‌جی نیز به گوش رسید.

طبق آمار رسمی بیش از ۵۴ هزار پناهجوی فلسطینی در این اردوگاه سکونت دارند و در سال‌های اخیر نیز هزاران فلسطینی از درگیری‌های سوریه گریخته و به این اردوگاه ملحق شدند، به این ترتیب در حال حاضر تعداد واقعی ساکنان این اردوگاه مشخص نیست. تا پیش از این، ارتش لبنان در مسایل امنیتی اردوگاه‌های فلسطینی‌ها در این کشور که تعداد آنها ۱۲ مورد است، دخالت نمی‌کرد و مسئولیت‌ امور امنیتی داخل آنها را به خود فلسطینی‌ها سپرده بود. چرا که اردوگاه عین الحلوه بزرگترین اردوگاه فلسطینی موجود در لبنان است. اما به دلیل تداوم درگیریها، ارتش لبنان هم در بیانیه جدیدی متعهد شد به هرگونه حمله به نیروهایش از داخل اردوگاه عین الحلوه در جنوب این کشور پاسخ دهد. جالب توجه اینجا است که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز درگیری‌ها در اردوگاه‌های فلسطینیان در لبنان را که به کشته شدن فرمانده امنیت ملی فلسطین در اردوگاه صیدا انجامید را عبور از خط قرمزها خواند. 

خبرنگار المیادین در گزارشی میدانی عنوان داشت که شدت درگیری‌ها در اردوگاه عین الحلوه افزایش یافته و میانجی‌گری‌ها در رسیدن به آتش‌بس ناکام مانده‌اند. وی اشاره کرد، تعداد زیادی از آوارگان از اردوگاه به اماکن امن‌تر رفته‌اند. خبرنگار المیادین پیش از این با اشاره به شنیده شدن صدای گلوله‌ها از «درگیری شدید با گلوله و مسلسل در بیشتر محله‌های اردوگاه عین الحلوه» خبر داده بود. او گفت: پس از هدف قرار دادن یک خانه با آرپی جی در نتیجه درگیری در اردوگاه عین الحلوه ستون‌های دود مشاهده شدند و تاکنون بیش از ۴۰ آپارتمان به طور کامل تخریب شده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان آنروا هم، تمامی خدمات و عملیات خود را از دیروز دوشنبه در اردوگاه عین الحلوه تعلیق ‌کرد. این سازمان اعلام کرد، تاکنون شش تن کشته شده و وضعیت همچنان ناپایدار است و به علاوه دو مدرسه وابسته به آنروا با حدود ۲۰۰۰ دانش آموز آسیب دیده‌اند. هم چنین نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان اعلام کرد، زمان وقوع این درگیری‌ها در اردوگاه عین الحلوه در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی فعلی مشکوک است. این درگیری‌ها بخشی از برنامه تلاش‌های مکرر برای استفاده از خاک لبنان برای تسویه حساب‌های خارجی است.

حملات هم چنان اداهم دارند

پس از تصویب لوایح کلیدی اصلاحات قضایی، هم چنان حملات رسانه ای و سیاسی به نتانیاهو با شدت ادامه دارد به خصوص که اکنون نگرانی از موافقت احتمالی بی بی با هسته ای شدن عربستان در ازای عادی سازی روابط ریاض – تل آویو هم به آن اضافه شده است.

در تازه ترین مورد روزنامه عبری زبان هاآرتص در مقاله‌ای به قلم ایریس لیعال، نویسنده و روزنامه‌نگار ساکن اراضی اشغالی، سرنگونی کابینه راست‌ رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو را خواستار شد و این کابینه را بیمار و خطرناک و نتانیاهو را دیکتاتور و فاسد خواند و نوشت، کابینه او باعث بسیاری از بحران‌های داخلی شده که تاثیر منفی بر ساختار ارتش، دستگاه امنیتی، اقتصاد و نیز جامعه این رژیم گذاشته است. در عین حال یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع خبری عبری از نگرانی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به موافقت احتمالی نخست‌وزیر این رژیم با شرط هسته‌ای عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر پرده برداشتند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با وای‌نت گفت: «هیچ نخست‌وزیری در اسرائیل وجود ندارد که با غنی سازی اورانیوم در منطقه موافقت کند و امیدوارم نتانیاهو نیز با غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان موافقت نکند.» لاپید افزود: «این با استراتژی اسرائیل که در طول سال‌ها گفته است با غنی‌سازی اورانیوم توسط کشورهای منطقه موافقت نیست، در تضاد است. اسرائیل نمی‌تواند با موضوع مسابقه تسلیحاتی موافقت کند.»

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو محمود عباس تشکیلات خودگردان فلسطین جنبش حماس مصر لبنان


( ۳ )

نظر شما :