شکاف در گروه های فلسطینی

نشست عقبه و آینده ای که رقم می زند

۰۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۹۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
دیروز یکشنبه، اردن در حالی میزبان نشست تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در سطح سیاسی و امنیتی با حضور نمایندگان مصر ، امریکا و... بود که گروه‌های مقاومت برپایی چنین نشستی را که در کمتر از چند روز پس از حمله نظامیان صهیونیست به نابلس و به شهادت رساندن ۱۲ فلسطینی انجام شد، محکوم کردند.
نشست عقبه و آینده ای که  رقم می زند

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: دیروز یکشنبه، اردن در حالی میزبان نشست تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در سطح سیاسی و امنیتی با حضور نمایندگان مصر ، امریکا و... بود که گروه‌های مقاومت برپایی چنین نشستی را که در کمتر از چند روز پس از حمله نظامیان صهیونیست به نابلس و به شهادت رساندن 12 فلسطینی انجام شد، محکوم کردند.

به گزارش روزنامه اردنی «الغد»، این نشست بنا بر آنچه ادعا شده است، در چهارچوب تلاش برای توقف اقدامات یکجانبه و رسیدن به آرامش اوضاع و اقدامات اعتمادساز که به تعامل سیاسی همه جانبه بین دو طرف منجر می‌شود، برگزار شد. به نوشته این روزنامه، «این نشست با توجه به چالش‌های بزرگ سیاسی و امنیتی، اولین دیدار در نوع خود میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی با مشارکت منطقه‌ای و بین‌المللی پس از سال‌ها بود.»

مدعوین «العقبه»

نگاهی به میهمانان و هیأت‌های شرکت کننده در اجلاس دیروز اردن نیز قابل توجه بود. منابعی به روزنامه العربی الجدید قطر گفتند، نمایندگانی از کشورهای امریکا، مصر، اردن و انگلیس در اجلاس سران امنیتی حضور داشتند. افزون بر آن تا زمان تهیه این گزارش، قرار بود از طرف تشکیلات خودگردان، نمایندگان این تشکیلات و در رأس آنان حسین الشیخ، وزیر امور مدنی و ماجد فرج، رئیس سازمان اطلاعات فلسطین به عقبه بروند. از طرف دولت اشغالگر فلسطین هم تساحی هنگبی، رئیس شورای امنیت داخلی، رونین لِوی، نماینده وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، درور شالوم، رئیس شعبه سیاسی - امنیتی وزارت جنگ، غسان علیان، هماهنگ‌کننده عملیات دولت و رونین بار، رئیس شاباک شرکت داشتند. هنگبی از رهبران حزب لیکود و نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر است و رسانه‌های صهیونیستی چند روز پیش اعلام کرده بودند، نتانیاهو، هنگبی را مأمور کرده با فلسطینی‌ها تماس برقرار کند و با حسین الشیخ در دوره گذشته چندین دیدار غیر علنی داشته است. لوی نیز ماه گذشته در وزارت خارجه منصوب شد و نقش اساسی در توافقات عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی داشته است. استفن هیکی، دیپلمات ۴۷ ساله انگلیسی که مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه و توسعه انگلیس است و به عنوان دیپلمات انگلیس در مصر، سوریه، لیبی و عراق به مدت ۲۰ سال فعالیت داشته و به خوبی به زبان عربی صحبت می‌کند، از دیگر میهمانان این نشست بود. از طرف امریکا نیز باربارا لیو، معاون وزیر خارجه امریکا و برت مک‌گورک، هماهنگ کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در دولت بایدن در نشست العقبه حضور پیدا کردند.
 
اهداف اعلام شده نشست

سایت عبری «واللا» به نقل از منابع مطلع گزارش داد، هدف از این نشست در عقبه اردن اجرای تفاهمی است که هفته گذشته بین هنگبی و حسین الشیخ حاصل شد. در این زمینه شبکه ۱۲ اسرائیل اعلام کرد، نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین در نظر داشتند در این نشست، خواهان تشکیل سامانه هماهنگی مشترک با ارتش اشغالگر برای ممانعت از مجوز عملیات یورش گسترده به اراضی فلسطینی و نیز اعطای مجوز برای انتقال سلاح به سیستم‌های امنیتی تشکیلات خودگردان و همچنین توقف ساخت و ساز بیشتر واحدهای مسکونی در کرانه باختری شود. یک منبع سیاسی رژیم صهیونیستی نیز به رادیو اسرائیل گفت، هدف از اجلاس سران العقبه تقویت اعتماد به همکاری با هم به منظور آرام کردن میدان و منع وقوع دور جدید درگیری در ماه رمضان است.ضمن اینکه به نوشته شبکه عبری «کان» انتظار می‌رفت تشکیلات خودگردان فلسطین از تل آویو بخواهد ورود و یورش به مناطق A به خصوص نابلس و جنین را تا حد زیادی کاهش دهد.
 
واکنش گروه‌های فلسطینی

با وجود همه تبلیغاتی که دو طرف فلسطینی و صهیونیستی درباره برگزاری این نشست داشتند، حضور نمایندگان تشکیلات خودگردان سبب اوج‌گیری انتقادات نسبت به این جریان شد. در همین راستا گروه‌های مقاومت فلسطین در جنین مشارکت تشکیلات خودگردان در نشست عقبه با حضور مسئولان اسرائیلی تحت نظارت امریکا را بشدت محکوم کردند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این گروه‌ها در کنفرانسی مطبوعاتی که شب قبل از نشست عقبه در جنین برگزار شد، تأکید کردند، این نشست به هیچ وجه به نفع ملت فلسطین نیست، بلکه خدمتی مجانی به دشمن اشغالگر صهیونیستی است که لحظه‌ای از جنایت علیه ملت، سرزمین و مقدسات فلسطین دست نمی‌کشد. گروه‌های فلسطینی افزودند، مشارکت تشکیلات خودگردان در این نشست کاملاً خلاف اجماع ملی است و عدم حضور در آن، کمترین کاری است که تشکیلات خودگردان می‌تواند در واکنش به جنایات دشمن صهیونیستی و ارتش آن انجام دهد.

باسم نعیم، رئیس دفتر سیاسی و روابط خارجی حماس در غزه هم برگزاری نشست پنج‌جانبه در عقبه اردن با مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش حماس نیز گفته بود: «ملت ما تنها یک گزینه دارند و آن مقاومت است. تشکیلات خودگردان فلسطین باید از ملت خود جانبداری و از پیگرد اعضای مقاومت در کرانه باختری خودداری کند.»

قبل از برگزاری نشست نیز حزب خلق و جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین نیز خواهان عدم مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست و لغو آن شده بودند. این دو گروه خواهان برگزاری نشست فوری کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) برای ارزیابی نتایج تحرکات قبلی فلسطین و اتخاذ تصمیم عدم مشارکت در نشست العقبه شدند. پیش تر جنبش طرح ملی فلسطین نیز از تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته بود که در نشست العقبه شرکت نکند. جبهه مردمی آزادی فلسطین نیز نسبت به تبعات نشست عقبه هشدار داد و از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست آن را تحریم کند.

تداوم عملیات مقاومت در کرانه باختری

 مبارزان فلسطینی عملیات ضد صهیونیستی جدیدی در جنوب نابلس انجام دادند که بر اثر آن دو صهیونیست کشته شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند در تیراندازی در نزدیکی شهرک حواره در جنوب نابلس دو صهیونیست زخمی شدند که بر اثر شدت جراحات وارده جان باختند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز خبر داده، در حال جست‌و‌جوی گسترده در منطقه حواره به دنبال عامل این عملیات ضد صهیونیستی است. همزمان رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند، عامل این عملیات به سلامت از منطقه خارج شده است. این عملیات در انتقام از حمله روز چهارشنبه هفته گذشته ارتش رژیم صهیونیستی به نابلس انجام شد. در جریان این یورش 12 نفر به شهادت رسیده و ۱۰۲ نفر مجروح شدند. پس از این جنایات سرایاقدس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این یورش، محمد ابوبکر جنیدی، فرمانده این گردان در شهر نابلس به شهادت رسیده است.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین محمود عباس تشکیلات خودگردان فلسطین جنبش حماس جنبش جهاد اسلامی نشست عقبه اردن انگلیس مصر


( ۲ )

نظر شما :