افشای اسرار پشت پرده

روابط امریکا و عربستان خوب نیست

۰۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
طبق این اطلاعات بعد از تصمیم «اوپک پلاس» مبنی بر کاهش تولید نفت و تهدید دولت جو بایدن مبنی بر اتخاذ اقدامات انتقامی در قبال عربستان به علت این تصمیم‌گیری شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان موضعی‌گیری شدید و سرسختانه‌ای اتخاذ کرده است. شاهزاده محمد بن سلمان نیز به وارد آوردن درد و رنج اقتصادی بزرگی به آمریکا در صورت اتخاذ هرگونه اقدامی انتقامی در قبال عربستان تهدید کرده بود. بلکه فراتر او تهدید کرده بود تغییری مهمی در رابطه با آمریکا به وجود خواهد آورد و بعد از آن با آمریکا تعامل نخواهد کرد.
روابط امریکا و عربستان خوب نیست

نویسنده: السید زهره

دیپلماسی ایرانی: روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا اطلاعاتی را تحت عنوان محرمانه درخصوص روابط ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی منتشر کرده است. اطلاعاتی که در اسناد «دیسکورد» به بیرون درز کرده بود.

طبق این اطلاعات بعد از تصمیم «اوپک پلاس» مبنی بر کاهش تولید نفت و تهدید دولت جو بایدن مبنی بر اتخاذ اقدامات انتقامی در قبال عربستان به علت این تصمیم‌گیری شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان موضعی‌گیری شدید و سرسختانه‌ای اتخاذ کرده است.

طبق نوشته این روزنامه شاهزاده محمد بن سلمان به وارد آوردن درد و رنج اقتصادی بزرگی به آمریکا در صورت اتخاذ هرگونه اقدامی انتقامی در قبال عربستان تهدید کرده بود. بلکه فراتر او تهدید کرده بود تغییری مهمی در رابطه با آمریکا به وجود خواهد آورد و بعد از آن با آمریکا تعامل نخواهد کرد.

واقعیت این است که روند کلی روابط عربستان – آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به طول کلی با آمریکا در سال‌های اخیر چندان مملو از اسرار نیست.

بر کسی پوشیده نیست که روابط عربستان و آمریکا در سال‌های اخیر بحران شدیدی را شاهد بوده است که همه از ابعاد و علل آن صرف نظر اظهارات رسمی مسئولان دو کشور خبر دارند.

مهم این است که بحران در روابط میان آمریکا و عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به طور کلی با تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت آغاز نشد بلکه چندین سال و حتی قبل از روی کار آمدن دولت بایدن آغاز شده است.

همچنین آنچه اهمیت دارد این است که آمریکا عامل این بحران در روابط است نه عربستان سعودی یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس.

آمریکا این کار را زمانی انجام داد که بارها اعلام کرد که در آستانه خروج از منطقه و اعطای اهمیت استراتژیک به منطقه آسیاست و در نتیجه به طور مستقیم و غیرمستقیم تأیید کرد که مسائل منطقه دیگر مانند گذشته چندان مورد توجه این کشور نیست.

اقدامات عملی معینی مانند خارج کردن نیرو و سامانه پاتریوت و شیوه مشخصی از رابطه با ایران در چارچوب این رویکرد جدید اعلام شده آمریکا قرار گرفت.

آمریکا دریافته است که مواضع و سیاست‌هایش در قبال عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌تواند به همین صورت ادامه یابد و چار‌ه‌ای جز تلاش برای بازگرداندن روابط به وضعیت قبلی وجود ندارد.

تازه‌ترین این تلاش‌ها سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان و گفت وگوهای طولانی او با شاهزاده محمد بن سلمان و وزرای امور خارجه سازمان شورای همکاری است.

اگرچه بیانیه‌های رسمی این سفر خوش‌بینانه به نظر می‌رسد و از تداوم شراکت راهبردی و مواردی از این دست صحبت می‌کند؛ اما واقعیت این است که بحران در روابط دو کشور همچنان وجود دارد و مسائلی هست که باید حل و فصل شود.

منبع: اخبار الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا ایالات متحده امریکا عربستان عربستان سعودی امریکا و عربستان امریکا و عربستان سعودی سفر بلینکن تنش در روابط عربستان و امریکا


( ۶ )

نظر شما :