سناریوهای دلار و اقتصاد جهانی

اگر عربستان و امارات به بریکس بپیوندند، چه می شود؟

۰۳ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۲۲۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا اقتصاد و انرژی
پیوستن عربستان سعودی و امارات به بریکس همچنین چالش بزرگی برای سلطه دلار آمریکا بر نظام مالی جهانی خواهد بود.
اگر عربستان و امارات به بریکس بپیوندند، چه می شود؟

نویسنده: الطاف موتی

دیپلماسی ایرانی: در ماه های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر احتمال پیوستن عربستان و امارات متحد عربی به گروه بریکس منتشر شده است. اگر این اتفاق بیفتد، تحولی بزرگ با پیامدهای بلند مدت برای توازن قدرت‌ در سطح بین المللی رخ خواهد داد.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود احتمالا عربستان سعودی و امارات متحده عربی به پیوستن به بریکس علاقه مند باشند. نخست این‌که این دو کشور از تولیدکنندگان اصلی نفت هستند و از روابط اقتصادی نزدیکتر با چین و هند که هر دو از مصرف کنندگان عمده نفت هستند، سود خواهند برد. دوم این‌که هم عربستان سعودی و هم امارات می‌خواهند با پیوستن به بریکس به قدرت آمریکا در خاورمیانه توزان بخشند. دلیل سوم این است که هر دو کشور به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از نفت هستند و پیوستن به بریکس را راهی برای دسترسی به بازارهای جدید و فرصت‌های سرمایه گذاری می‌بینند. دلیل چهارم نیز می تواند این باشد که این اتفاق تحمیل اراده یکجانبه در عرصه بین المللی را برای ایالات متحده آمریکا دشوار می‌کند.

پیوستن عربستان سعودی و امارات به بریکس همچنین چالش بزرگی برای سلطه دلار آمریکا بر نظام مالی جهانی خواهد بود.

اگر عربستان به گروه کشورهای بریکس بپیوندد این کشور به گردش درآوردن دلار را متوقف خواهد کرد. همه می‌دانند که در کنار فواید دیگر عربستان نفت خود را در مقابل دلار به آمریکا می‌فروشد. این امر به بالا نگه داشتن ارزش دلار کمک می‌کند. اگر کشورهای بریکس خرید نفت از عربستان را به دلار متوقف کنند، دلار تضعیف و گرفتن وام برای آمریکا دشوار می‌شود. این می‌تواند تأثیر بزرگی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد.

اگر عربستان سعودی و امارات به بریکس بپیوندند، سایر کشورهای تولیدکننده نفت نیز احتمالا از آنها پیروی خواهند کرد. این مسئله ممکن است به کاهش قابل توجه تقاضا برای دلار امریکا منجر شود که خود بیشتر دلار را تضعیف می‌کند.

اگر بریکس ارز مخصوص به خود را ایجاد کند، تقاضا برای دلار آمریکا را کاهش می‌دهد و در نتیجه جایگاه دلار آمریکا به عنوان یک ارز ذخیره در جهان را تضعیف می‌کند. این مسئله تامین کسری بودجه برای آمریکا و نیز اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه سایر کشورها را برای این کشور دشوارتر می‌کند.  

به طور کلی، پیامدهای احتمالی پیوستن عربستان سعودی و امارات به بریکس چند وجهی است. در حالی که می‌تواند منافع اقتصادی قابل توجهی برای کشورها به همراه داشته باشد، همچنین می‌تواند تنش ها را با آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی افزایش دهد و پرسش‌هایی را در مورد ارزش ها و اصولی که این گروه بر آنها استوار است، ایجاد کند.

خلاصه این‌که احتمال پیوستن این دو کشور به بریکس شبکه پیچیده‌ای از عواملی را برجسته می‌کند که شکل دهنده بازار جهانی نفت و رقابت مداوم برای نفوذ در میان کشورهای عمده تولیدکننده نفت است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بریکس گروه بریکس اعضای بریکس پیوستن امارات به بریکس پیوستن عربستان به بریکس پیوستن ایران به بریکس امارات متحده عربی امارات عربستان عربستان سعودی امارات و بریکس عربستان و بریکس ایالات متحده امریکا امریکا امریکا و بریکس امریکا و عربستان امریکا و عربستان سعودی امریکا و امارات امریکا و امارات متحده عربی دلار دلار امریکا


( ۴۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۴ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۴
سود سرشاری میبرند وامنیت ثروت نقدی وغیر نقدی انها مطمئن میشود۔سرمایه گذاری های معتبر تری مییابند واقتصادی جهانی خواهند داشت۔