تاریخ مصرف تمام شد؟

نسخه جدید غربی ها برای منافقین در تیرانا

۰۳ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۰۲۲۵ اخبار داخلی اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سعید هاشمی
سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آیا می توان گفت: دوران خوش منافقین در آلبانی به سر آمده و با توجه به حمایت آمریکا از دولت آلبانی، احتمال اخراج این فرقه تروریستی از این کشور وجود دارد؟
نسخه جدید غربی ها برای منافقین در تیرانا

دیپلماسی ایرانی: صبح روز سه شنبه گذشته، مُقارن با سالروز وقایع خرداد سال 1360در ایران،  پلیس آلبانی با حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم این کشور به بازرسی مقر گروهک تروریسی منافقین در اردوگاه تیرانا اقدام کرد و در این عملیات که مقاومت تروریست‌های منافقین را همراه داشت، تجهیزات الکترونیکی غیر متعارف این گروه تروریستی کشف و ضبط شد.

تظاهرات و درگیری‌های خیابانی ۳۰ و ۳۱ خردادماه سال 60 که همزمان با طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت، در مجلس شورای اسلامی روی داده بود، توسط سازمان مجاهدین خلق سازماندهی شده و در این مقطع، تنها نیروی سیاسی که هنوز علناً از ابوالحسن بنی‌صدر پشتیبانی می‌کرد، سازمان مجاهدین خلق بود. روز ۲۹ خرداد ۱۳۶۰، مسعود رجوی، رهبر وقت مجاهدین خلق، همراه بنی صدر که در خفا به سر می‌برد، مردم را به قیام فراخواندند و از هوادارانشان خواستند تا علیه حکومت جمهوری اسلامی در خیابان‌ها حضور یابند. 

روز بعد، تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ در تهران و شهرهای دیگر برگزار شد که گروهک‌های مجاهدین خلق، پیکار، رنجبران، اقلیت فدایی و… تدارک وسیعی برای ایجاد آشوب و جلوگیری از کار مجلس دیده بودند و به نحوی اعلان مبارزه مسلحانه کردند.

هم اکنون و بعد از گذشت 42 سال، دقیقا در چنین ایامی پلیس آلبانی تصمیماتی را برای بازرسی و تفتیش محل استقرار منافقین در تیرانا اتخاذ کرد که با مقاومت عناصر منافقین به درگیری شدید میان طرفین انجامید و بر اساس اطلاعات منابع خبری، حداقل یک کشته، حدود یکصد زخمی و بازداشت همین تعداد از افراد آوارگان منافق را در پی داشت. 

آیا می توان، اقدام پلیس آلبانی دقیقا در این روز را با اتفاقات سال 60 در ایران تصادفی و غیر ارادی در نظر داشت؟

اهمیت و برخی دلایل عملیات پلیس آلبانی علیه گروهک تروریستی منافقین

گروهک تروریستی منافقین در سال 2014م و بر اساس توافق ایجاد شده با دولت آلبانی در کمپ معروف به اشرف 3 در حوالی تیرانا و شهر بندری دورس مستقر شدند.

بلدی چوچی، وزیر کشور آلبانی درباره این اتفاقات گفت: «مطابق توافق میان ما و اعضای سازمان تروریستی منافقین در سال ۲۰۱۴، اعضای این سازمان صرفا به دلایل انسان دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند، اما آنها با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند.»

چوچی با تاکید بر اینکه از نحوه برخورد ساکنان کمپ اشرف – ۳ با افسران پلیس آلبانی خشمگین و آزرده است، افزود: برخی از ساکنان کمپ سعی کردند تا مانع از انجام وظیفه نیروهای پلیس شوند که برای توقیف دستگاه‌های رایانه‌ مستقر در ۱۷ ساختمان این کمپ به آنجا رفته بودند، و سران آنها نیز با پلیس همکاری نکردند.

رئیس پلیس ملی آلبانی نیز با بیان اینکه در جریان درگیری که بر اثر ممانعت اعضای کمپ با انجام وظیفه قانونی نیروی پلیس رخ داد، 22 افسر پلیس مجروح شدند، تاکید کرد: ما تمام مراقبت‌های لازم را انجام دادیم تا از بروز هرگونه درگیری با ساکنان این کمپ اجتناب کنیم.

پلیس ملی آلبانی هم در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرد: افسران پلیس بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم و به دلیل نقض توافق‌‎ها و تعهدات در سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در حالی که آنها صرفا به دلیل اهداف بشردوستانه در این کشور اسکان داده شده‌اند، عمل کرده‌اند.

از همین رو، با توجه به اعلام مقامات رسمی دولت آلبانی می توان مهمترین دلیل حضور و درگیری پلیس آلبانی با منافقین را نقض توافق پناهندگی این گروه در تیرانا دانست که پلیس آلبانی بر اساس حکم قانونی دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان یافته – تروریستی به این امر مبادرت کرده است.

اعلام همین مورد از سوی مقامات رسمی جمهوری آلبانی و اقدام بر اساس حکم دادگاه مبارزه با تروریسم در حمله به مقر منافقین در تیرانا، اقرار مشهود بر تروریستی بودن این گروهک منفور است که طی چهار دهه جنایات متعددی را علیه مردم ایران مرتکب شده اند.

البته این دلیل در مقام ظاهر، می تواند توجیهی برای اذهان عمومی باشد ولی دلایل متنوع دیگری را می توان در نظر داشت:

- عدم کارکرد متناسب و مطلوب منافقین برای کشورهای غربی و خصوصا امریکا
گروهک منافقین که در سالیان اخیر بر ایجاد، مدیریت و راهبری اعتراضات و اغتشاشات به بهانه های مختلف در ایران تاکید داشته ولی آن طور که به نظر می رسد در جلب نظر کارفرمایان غربی و برخی شرکای منطقه ای شان دستاوردهای قابل قبولی نداشتند که همین امر موجب شده تا حتی چهره های اپوزیسیون خارج از کشور هم رغبت چندانی به همکاری و همراهی با عناصر این گروهک تروریستی نداشته باشند و از سویی دیگر برخی جریانات مخالف و معترض هم با توجه به عقبه ی تاریک و کارنامه ی سیاه منافقین از ایشان همواره ابراز تنفر می کنند. 

- جنگ روانی و تبلیغات امریکا در آلبانی برای مبارزه با تروریسم
امریکا همواره در ایجاد و استمرار نمایش های مضحک در مبارزه با تروریسم در جهان، دست برتر را داشته و این بار هم گروهک منافقین را در اوج درماندگی و پریشانی رها کرده است.

حمایت آمریکا از این اقدام مقامات آلبانی و عدم حمایت از منافقین

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در مورد این درگیری ماموران پلیس در آلبانی با اعضای گروهک تروریستی منافقین در کمپ اشرف بیانیه‌ای صادر کرد: آمریکا آگاه است که پلیس آلبانی روز سه‌شنبه با حکم دادگاه وارد مجتمع مجاهدین خلق (منافقین) در شهر ساحلی دورِس شد. پلیس آلبانی به آمریکا اطمینان داده که کلیه اقدامات صورت گرفته بر اساس قوانین از جمله حفاظت از حقوق و آزادی‌های کلیه افراد در آلبانی بوده است. ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره هرگونه فعالیت بالقوه غیرقانونی در داخل مرزهای خود حمایت می‌کنیم. 

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه تاکید کرده است: ایالات متحده از این گروهک حمایت نمی‌کند.

بعد از حمله ائتلاف نظامی به رهبری امریکا در سال 2003م به کشور عراق و خلع صدام حسین از رژیم بعث عراق، گروهک منافقین با امضا قراردادی با امریکا و اعلام بی طرفی در جنگ تا سال 2008م تحت حفاظت امریکایی ها قرار گرفت و بعد هم نهایتا با انتقال به پادگان لیبرتی و با اراده ی دولت امریکا و توافق با رژیم صهیونیستی حدود 3000 نیروی منافقین را به آلبانی انتقال دادند.

بر اساس اخبار موجود در منابع خبری، امریکا برای انتقال این عناصر تروریستی به تیرانا، 25 میلیون دلار به دولت آلبانی و 20 میلیون دلار به کمیساریای پناهندگان سازمان ملل پرداخته است.

امریکا از سال 1992م منافقین را در فهرست گرو ها تروریستی قرار داد ولی از سال 2012م آنان را از لیست سیاه تروریسم خارج کرد.

واکنش ایران به وضعیت جدید منافقین در تیرانا 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین در صفحه توییتر خود نوشت: مقامات ذیربط کشور آلبانی از کشف و ضبط شماری از سیستم‌های الکترونیکی و پهپادهایی که منافقین اقدامات تروریستی خود را به واسطه آنها پیگیری و هدایت می‌کردند، خبر داده و گفتند آنها (منافقین) با اقدامات تروریستی و سایبری، توافق سال ۲۰۱۴ با آلبانی را نقض کرده‌اند. 

منافقین به دلیل ذات تروریستی خود، همواره خطری برای امنیت میزبان خود خواهند بود، به همین دلیل دولت عراق آنها را اخراج کرد و دولت های دیگر نیز از پذیرش آنها خودداری کردند.

امیدواریم دولت آلبانی اشتباه خود در میزبانی از این فرقه تروریستی را جبران کند.

علاوه بر موضع رسمی مقام سیاسی کشورمان نسبت به اتفاق اخیر در کمپ منافقین، دور از ذهن نیست که موارد و موضوعات متعددی در ارتباط با وجود، حضور و همچنین فعالیت های این گروهک تروریستی در آلبانی علیه مردم ایران را می توان در نظر داشت که وضعیت فعلی این افراد گویای بسیاری از گفته ها و ناگفته هاست.

نکته حائز اهمیت در روابط سیاسی میان ایران و آلبانی، اقدام دولت آلبانی به قطع روابط دیپلماتیک با ایران و اخراج دیپلمات های کشورمان در 16 شهریورماه سال 1401بود که با ادعای حملات سایبری گسترده به زیرساخت های این کشور توسط ایران همراه بود که هیچ سند و شاهدی در این خصوص ارائه نشد. صدور بیانیه ی فوری حمایت دولت امریکا از این اقدام و استقبال رسانه های رژیم صهیونیستی را می توان به عنوان نشانگر تصمیم و وجود برنامه های از پیش طراحی شده برای فضاسازی علیه ایران در نظر داشت. 

چرا که در فاصله زمانی بسیار کوتاه یک هفته ای از این اقدام، یعنی دقیقا در 25 شهریور ماه، موضوع فوت مهسا امینی در ایران مطرح شد که نهایتا به ایجاد اغتشاشات، عدم نظم اجتماعی،بر هم زدن امنیت اجتماعی و  تخریب های بسیار زیاد اموال عمومی و ... در سطح کشور منجر شد. 

گمان بر این است که یکی از مهمترین موضوعات در این خصوص را می توان به فضاسازی رسانه ای مربوط دانست که بر اساس آمارهای انتشار یافته، هشتگ مهسا امینی با گذر از مرز 300 میلیون توئیت و ری توئیت، ترند جهانی شد و رکورد جهانی تاریخ توئیتر را شکست. در اینجا، شاید بتوان فرضیه ای را در نظر داشت که: منافقین این پتانسیل را دارا بودند که با در اختیار داشتن حجم قابل توجهی از امکانات رایانه ای،  مخابراتی، همچنین اکانت های فیک و ...، در آمارسازی جعلی در پروژه ی ژینا و موضوع زن زندگی آزادی، نقش بسزایی ایفا کنند. 

واکنش ها و بازتاب ها نسبت به اقدام پلیس آلبانی 

همراهی دولت فرانسه در محدودیت های ایجاد شده ی جدید علیه منافقین مشهود است. کشور فرانسه بعد از فرار سران مجاهدین خلق در سال 1360به آن کشور، به ستاد این سازمان تبدیل شد و همواره طی چهار دهه ی گذشته به عنوان مقر اصلی سران این سازمان و سرکردگان اصلی آن مطرح بوده است.

فرانسه نیز به اتفاق سایر هم پیمانان اروپایی خود، گروهک منافقین را در سال 2002م در فهرست گرو ه های تروریستی قرار داد و حتی پلیس ضد تروریست فرانسه با حمله به پایگاه های این سازمان، مریم رجوی را دستگیر و بعد از مدتی آزاد کرد که علت این اقدام را وجود برنامه ی حمله ی تروریستی منافقین به سفارتخانه های ایران و همچنین ترور 25 نفر از جداشدگان این سازمان عنوان کردند.

پاریس در مدت 15 سال گذشته، محل اصلی برگزاری میتینگ سالیانه منافقین بوده ولیکن هم اکنون، بر اساس اعلام پلیس فرانسه: به دلیل عدم امکان تامین امنیت، شرائط ژئوپلتیکی موجود و همچنین به دلیل ایجاد اختلال در نظم عمومی، در ایام اخیر اجازه ی برگزاری این میتینگ را به عناصر منافقین نداده است.

سوال مهم اینجاست که آیا برگزاری این میتینگ بیش از یک دهه، موجب اخلال در نظم عمومی نمی شد؟ 

برخی مسئولان اروپایی، مقامات امریکایی و همچنین برخی مقامات سعودی و صهیونیست ها در نشست های سالانه منافقین حضور فعال و جدی داشته اند. 

علاوه بر اعلام مواضع و بازتاب این اتفاق از سوی مقامات رسمی کشورهای مذکور، واکنش کاربران شبکه های اجتماعی نیز در این خصوص جالب توجه بوده است که طیفی که از کاربران این وضعیت پیش آمده برای منافقین را در نتیجه قدرت دیپلماسی ایران برشمرده اند و برخی هم مذاکرات اخیر مقامات ایرانی و توافقات موقت با طرف های غربی را بر این وضعیت منافقین، تاثیرگذار دانسته اند.

گروهک منافقین در مقابل محدودیت اعمال شده از سوی دولت فرانسه برای برگزاری میتینگ اول جولای، اعلام شکایت کرده و مدعی معامله ی بین ایران و فرانسه در این باره شده است.

علی ای حال، آیا می توان گفت: دوران خوش منافقین در آلبانی به سر آمده و با توجه به حمایت آمریکا از دولت آلبانی، احتمال اخراج این فرقه تروریستی از این کشور وجود دارد؟

از آن جایی که در روش های علمی، در خصوص موضوع فوق ارگانیک – انسان نمی توان با قطعیت صحبت کرد،  ولیکن با رویکردهای نسبی گرایانه و بر اساس تجربیات و احتمالات می توان این پیش بینی را محتمل دانست که در آینده ی پیش رو و با ایجاد اتفاقات و وقایع جدید، امکان دارد کشورهای غربی تصمیمات نو و خلق الساعه ای برای این عناصر سرگردان و آواره بگیرند که یا اکثریت این جمعیت فرتوت و سالخورده را در نقل و انتقالات میان کمپ های مختلف و یا اسکان در نقاط جغرافیایی دیگر، رفته رفته از بین ببرند و در مقابل اگر حتی درصدی احساس کنند که این افراد هنوز پتانسیلی برای انجام ماموریت های مختلف در راستای تحقق اهداف خبیثانه دولت های غربی و هم پیمانانشان علیه ایران دارند، به مثابه گذشته به طرق مختلف از آنان حمایت خواهند کرد.

سعید هاشمی

نویسنده خبر

کارشناس حوزه شرق اروپا و دکتری تخصصی جامعه شناسی سیاسی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: منافقین گروهک تروریستی منافقین گروهک منافقین سازمان منافقین مجاهدین خلق سازمان مجاهدین خلق نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس سعید هاشمی آلبانی ایران و آلبانی تیرانا


( ۲۱ )

نظر شما :