گسترش پایگاه های نظامی آمریکا

همکاری آمریکا و استرالیا در تولید تسلیحات برای مقابله با چین و روسیه

۲۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۹۵ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
همکاری استرالیا و آمریکا که معاهده امنیتی متقابل را امضا را کردند، به مفهوم تعمیق همکاری های دفاعی میان دو کشور است. استرالیا همچنین در حال استقرار زیر دریایی های هسته ای از طریق «‌آکوس» پیمان امنیتی سه جانبه آمریکا،‌ استرلیا و بریتانیاست.
همکاری آمریکا و استرالیا در تولید تسلیحات برای مقابله با چین و روسیه

نویسنده: ریو ناکامورا 

دیپلماسی ایرانی: تلاش جدی ایالات متحده آمریکا برای همکاری با استرالیا در تولید تسلیحات از آنجا ناشی می شود که ذخایر تسلیحاتی آمریکا به علت کمک به اوکراین در حال کاهش است. هدف دیگر آمریکا از این اقدام افزایش شمار متحدان در آسیا و اقیانوسیه در تولید و نگهداری تسلیحات به منظور رقابت طولانی مدت با چین است. استرالیا امیدوار است در ظرف دو سال آینده با به کارگیری پایگاه صنعتی مشترک با آمریکا تولید موشک را آغاز کند. معاون نخست وزیر استرالیا در مصاحبه مطبوعاتی روز بیست و نهم ماه ژوییه اعلام کرد که نشست وزیران امور خارجه و دفاع دو کشور حمایت آمریکا از تولید تسلحیات در استرالیا را در پی داشته است.  

همکاری استرالیا و آمریکا که معاهده امنیتی متقابل را امضا را کردند، به مفهوم تعمیق همکاری های دفاعی میان دو کشور است. استرالیا همچنین در حال استقرار زیر دریایی های هسته ای از طریق «‌آکوس» پیمان امنیتی سه جانبه آمریکا،‌ استرلیا و بریتانیاست. دولت اسرائیل در گزارشی که ماه آوریل برای بررسی راهبرد دفاعی منتشر کرده است، ‌با اشاره به اینکه: «این کشور باید انبار مهمات کافی از سلاح های هدایت شونده و انفجاری و همچنین از توانایی ساخت اقلام خاص برخوردار باشد» رویکردی دایر بر افزایش ظرفیت تولید در داخل کشور نشان داده است. انبار مهمات آمریکا از سامانه موشک پرتاب چند گانه هدایت شونده و گلوله های توپ صد و پنجاه و پنج میلی متری که از آنها به عنوان نمونه های بارز همکاری دو کشور در تولید یاد شده بود، به علت ارائه به اوکراین در حال کاهش است.

مرکز بین المللی مطالعات راهبردی آمریکا در تجزیه و تحلیلی اعلام کرد: «چنانچه آمریکا تولید مهمات صد و پنجاه و پنج میلی متری خود را شش برابر افزایش دهد، حداقل پنج سال طول می کشد تا دوباره انبار خود را پر کند.» مرکز بین المللی مطالعات راهبردی همچنین درباره سامانه موشک پرتاب چند گانه هدایت شونده خاطرنشان کرد: «موجودی سامانه موشک پرتاب چند گانه هدایت شونده در انبار مهمات به حداقل خود رسیده است. آمریکا باید در کوتاه ترین زمان ممکن این انبار پر کند. چرا که پر کردن آن در طولانی مدت ریسک بسیار بزرگی خواهد بود.» دولت آمریکا فروش سامانه موشک پرتاب چند گانه هدایت شونده به استرالیا را سال 2022 تایید کرده است. چنانچه استرالیا این سامانه را خودش تولید کند، انتقال آن به اوکراین برای آمریکا راحت تر خواهد بود و در عین حال سریع تر می تواند انبار مهمات خود را از این سامانه پر کند.

استرالیا برای استقرار نیرو در این کشور با آمریکا همکاری خواهد کرد. استرالیا برای نیروهای آمریکایی به علت دور بودن از چین پایگاهی امن به شمار می آید. ارتش آمریکا در نظر دارد که زیر ساخت های دو پایگاه نیروی هوایی این کشور در شمال استرالیا را ارتقا بخشد. به نظر می رسد آمریکا از آن به عنوان پایگاهی برای جنگنده ها و بمب افکن ها استفاده کند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این تلاش ها برای تحکیم همکاری با استرالیا به منظور افزایش توانایی آمریکا در پاسخ به بحران های منطقه ای صورت می گیرد.»

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا استرالیا امریکا و استرالیا پیمان امنیتی آکوس آکوس روسیه چین روسیه و امریکا چین و امریکا جنگ اوکراین


( ۲ )

نظر شما :