بایدن به دنبال جنگ با ایران است؟!

بررسی ادعای واشنگتن درباره دلیل افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه

۱۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۱۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره افزایش نیروهای نظامی این کشور در تنگه هرمز مدعی شد که واشنگتن با هدف تضمین آزادی کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی دست به این کار زده است.
بررسی ادعای واشنگتن درباره دلیل افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه

دیپلماسی ایرانی: متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره افزایش نیروهای نظامی این کشور در تنگه هرمز مدعی شد که واشنگتن با هدف تضمین آزادی کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی دست به این کار زده است.

بنا بر گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا، میلر در پاسخ به این سؤال که «آیا آنها نگران تشدید تنش‌ها در منطقه با توجه به افزایش نیروهای آمریکایی در تنگه هرمز نیستند؟»، مدعی شد: آنچه باید بگویم این است که ایالات متحده در هماهنگی با شرکا و متحدان خود، متعهد به حفاظت از آزادی کشتیرانی دریایی و جریان آزاد تجارت است.

او ادامه داد: تنگه هرمز یک آبراه حیاتی برای بازارهای جهانی است که سالانه بیش از یک تریلیون دلار تجارت از طریق دریا، از جمله ۲۵ درصد نفت خام جهانی از این منطقه ترانزیت می‌شود. فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا (سنتکام) روز دوشنبه اعلام کرد که در چارچوب طرح پیش‌تر اعلام شده پنتاگون، بیش از سه هزار ملوان و نیروی نظامی این کشور وارد خاورمیانه شده‌اند.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در تلاش برای گمراه‌کردن افکار عمومی و توجیه این اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که استقرار این ناوگان «بر تعهد قوی و ثابت آمریکا نسبت به امنیت دریایی منطقه» تأکید دارد. این در حالی است که بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، بایدن در‌ حال آغاز یک «تشدید تنش قابل توجه» در خلیج فارس است که می‌تواند به جنگ ایالات متحده و ایران منجر شود.

بنا بر گزارش‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا آماده می‌شود تا به ملوانان و تفنگ‌داران این کشور اجازه دهد در کشتی‌های تجاری که تمایل داشته باشند، مستقر شوند. این اقدام با هدف جلوگیری از توقیف نفتکش‌ها از سوی ایران انجام می‌شود. استقرار تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا روی نفتکش‌ها ممکن است به این منظور طراحی شده باشد که به محمد بن‌سلمان نشان دهد بایدن در دفاع از عربستان سعودی در برابر ایران جدی است و دوران بسیار کوتاه خروج ایالات متحده از خاورمیانه، به پایان رسیده است.

Responsible Statecraft وابسته به اندیشکده «کوئینسی» در مطلبی به قلم تریتا پارسی نوشت: امروز استراتژی بایدن همان استراتژی فشار حداکثری ترامپ است. یکی از عناصر این استراتژی، مصادره نفت ایران در دریاهای آزاد به‌عنوان راهی برای اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بوده است که البته این اقدام، ناقض قوانین بین‌المللی است. قابل پیش‌بینی بود که ایران با هدف‌قرار‌دادن محموله‌های نفتی کشورهایی که در این زمینه با بایدن همکاری می‌کردند، پاسخ دهد.

این امر بایدن را بر آن داشت تا حضور نظامی ایالات متحده در خلیج فارس را تقویت کند تا بتواند مانع اقدامات ایران شود؛ اقداماتی که در واقع در نتیجه سیاست‌های خود بایدن آغاز شده بود اما اکنون بایدن ممکن است با کشیدن پای ارتش آمریکا به این موضوع، سیاستی که نتیجه معکوس داشته را «به طرز قابل‌توجهی تشدید کند». این تا حدودی به‌دلیل سیاست دومی است که او به‌اشتباه در اولویت قرار داده است؛ یعنی توافق ابراهیم و عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل.

کلید واژه ها: ایران آمریکا منطقه خلیج فارس


( ۸ )

نظر شما :