در حالی که اسرائیل نیز پهپاد می فروشد

اشتیاق کشورهای امریکای جنوبی به پهپادهای ایرانی

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۲۳ اخبار اصلی آمریکا
ر حالی که به نظر می رسد ایران و اسرائیل آماده صادرات هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری به آمریکای جنوبی هستند، بازار وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) در آن منطقه نسبتاً کوچک است. ترکیه در سال های اخیر بارها به دلیل صادرات پهپاد Bayraktar TB۲  خود به ۳۰ کشور جهان خبرساز شده است. با این وجود، هیچ یک از آن کشورها در آمریکای جنوبی نبودند. همچنین افزایش قابل توجهی در تعداد پهپادهای وارداتی توسط کشورهای آفریقایی مشاهده شده است. به عنوان مثال، اتیوپی هواپیماهای بدون سرنشین را از چین، ایران و ترکیه خریداری کرد.
اشتیاق کشورهای امریکای جنوبی به پهپادهای ایرانی

دیپلماسی ایرانی: ایران و اسرائیل پهپاد به کشورهای آمریکای جنوبی می فروشند آیا دیگران به زودی می توانند وارد این رقابت شوند؟ ادموندو نوویلو، وزیر دفاع بولیوی، علاقه کشورش را در پی درخواست اطلاعات در مورد این موضوع از سوی همسایه آرژانتین تایید کرد. نوویلو گفت که بولیوی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی برای نظارت بر مناطق مرزی خود و ارائه فیلم فوری به نیروهای مسلح خود می خواهد.

آرژانتین نیز به پهپادهای تولید شده در خاورمیانه علاقه نشان داده است و در دسامبر 2022 قراردادی را برای (پهپادهای منفجره یک بار مصرف) که در اسرائیل ساخته شده بود، امضا کرد و اولین کشور آمریکای لاتین برای خرید این سری از پهپادها بود.

ایران همچنین به شدت درگیر برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ونزوئلاست و تحلیل‌ها حاکی از آن است که تولید پهپادها، مشابه سری شاهد که توسط روسیه علیه اوکراین استفاده می‌شود، به آن کشور آمریکای جنوبی برون سپاری کرده است.

در حالی که به نظر می رسد ایران و اسرائیل آماده صادرات هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری به آمریکای جنوبی هستند، بازار وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) در آن منطقه نسبتاً کوچک است. ترکیه در سال های اخیر بارها به دلیل صادرات پهپاد Bayraktar TB2  خود به 30 کشور جهان خبرساز شده است. با این وجود، هیچ یک از آن کشورها در آمریکای جنوبی نبودند. همچنین افزایش قابل توجهی در تعداد پهپادهای وارداتی توسط کشورهای آفریقایی مشاهده شده است. به عنوان مثال، اتیوپی هواپیماهای بدون سرنشین را از چین، ایران و ترکیه خریداری کرد. اسرائیل همچنین از زمان توافق ابراهیم در سال 2020 به مراکش هواپیماهای بدون سرنشین فروخته است.

راجرز یک تحلیلگر نظامی در این باره گفت: «پهپادهای ایرانی مانند شاهد در این دسته قرار می گیرند و ایران نشان داده است که کشورهای زیادی علاقه مند به خرید پهپادهایش هستند. بنابراین، جای تعجب نیست که بولیوی پس از ونزوئلا، اتیوپی، تاجیکستان و احتمالاً ارمنستان در ردیف بعدی برای دریافت پهپادهای ایرانی باشد.»

وی همچنین گفت که کشورهای آمریکای جنوبی نیز ممکن است خودشان هواپیماهای بدون سرنشین بسازند.

راجرز خاطرنشان کرد که جنگ روسیه علیه اوکراین به این علاقه جهانی به انواع پهپادهای مختلف دامن زده است. او گفت: «جنگ ویترینی برای ایران و ترکیه (در میان دیگران) بوده و به جهان نشان می‌دهد که سلاح‌های آنها چه کار می‌توانند انجام دهند. در واقع، پهپادها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی، نیروها در میدان جنگ و مراکز غیرنظامی استفاده شده‌اند.»

منبع: فوربس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ونزوئلا پهپاد بولیوی ایران و بولیوی فروش پهپاد ایران به بولیوی ایران و ونزوئلا فروش پهپاد ایران به ونزوئلا آرژانتین اسرائیل ایران و اسرائیل ترکیه شاهد پهپاد شاهد


( ۱۵ )

نظر شما :