با پیشنهادهای چشمگیر باکو برای استخراج نفت و گاز

آیا تاجیکستان به جمع کشورهای ترک می پیوندد؟

۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۱۴۸۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: باکو با هدف جلب نظر تاجیکستان و افزایش همگرایی میان این کشور و سازمان کشورهای ترک از قصد خود برای همکاری نفتی و گازی با دوشنبه خبر داده است. در صورت کشف منابع نفت و گاز، عملیاتی شدن این همکاری به جذب تاجیکستان به کریدور ترنس – کاسپین برای صادرات انرژی و دور شدن این کشور از ایران می انجامد. تاجیکستان تنها کشور فارسی زبان آسیای میانه است که ترکیه و باکو برای جذب آن به سازمان کشورهای ترک برنامه جدی دارند تا ایران در مقابله با ناتوی ترکی همراهان کمتری داشته باشد.
آیا تاجیکستان به جمع کشورهای ترک می پیوندد؟

دیپلماسی ایرانی: در دو دهه گذشته آمریکا، انگلیس و روسیه تلاش‌هایی برای استخراج نفت و گاز در تاجیکستان انجام دادند که بی نتیجه ماند. برحی تاجیک ها بر این باورند که روسیه با هدف حفظ وابستگی تاجیکستان به واردات نفت و گاز از روسیه منابع نفت و گاز شناسایی شده در تاجیکستان را استخراج نکرده است.

در این شرایط، باکو با هدف جلب نظر تاجیکستان و افزایش همگرایی میان این کشور و سازمان کشورهای ترک از قصد خود برای همکاری نفتی و گازی با دوشنبه خبر داده است. در صورت کشف منابع نفت و گاز، عملیاتی شدن این همکاری به جذب تاجیکستان به کریدور ترنس – کاسپین برای صادرات انرژی و دور شدن این کشور از ایران می انجامد. تاجیکستان تنها کشور فارسی زبان آسیای میانه است که ترکیه و باکو برای جذب آن به سازمان کشورهای ترک برنامه جدی دارند تا ایران در مقابله با ناتوی ترکی همراهان کمتری داشته باشد.

باید توجه داشت در سال های اخیر، آمریکا نیز توجه زیادی به تاجیکستان نشان داده و آغاز روند صدور مستقیم ویزای ایالات متحده برای شهروندان تاجیکستان و اهدای تجهیزات مرزبانی و نظامی رایگان و نیز سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی و به خصوص کشاورزی تاجیکستان از جمله این اقدامات است.

ایران می تواند با توجه به نیازهای تاجیکستان در حوزه نفت و گاز با حضور در این کشور، برای اکتشاف و استخراج نفت فعالیت کرده و خاطره خوش سال های گذشته و ساخت سد و نیروگاه سنگ توده ۲ در ابتدای دهه ۹۰ شمسی را تکرار کند. کاهش همگرایی میان ایران و تاجیکستان به سرعت توسط باکو و ترکیه که به نیابت از ناتو و رژیم صهیونیستی طرح های متنوعی را در قفقاز و آسیای مرکزی به پیش می برند، جبران خواهد شد.

در ۶ آوریل، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، از تاجیکستان دیدن کرد و روسای جمهوری دو کشور بسته گسترده ای از اسناد همکاری را امضا کردند. این بسته چنان گسترده بود که صاحب نظران اعلام کردند باکو با این پیشنهادها عملا در حال ادغام تاجیکستان در سازمان کشورهای ترک است. در عین حال، ناظران خاطرنشان کردند در جریان مذاکرات علی اف و رحمان، اعلام شد که شرکت های باکویی میادین نفت و گاز در تاجیکستان را توسعه خواهند داد.

این واقعیت که در تاجیکستان فقیر، ذخایر تجاری هیدروکربن وجود دارد، تنها با جست وجو و اکتشاف زمین شناسان سال های شوروی اثبات شد. امروزه نقشه‌ها و گزارش‌های مربوط به دوره شوروی زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان نگهداری می‌شود و نسخه‌هایی از آنها ممکن است در آرشیو مسکو باشد.

با این حال، روسیه امروز مشغول امور دیگری است و در اوکراین درگیر نبردی فرسایشی است. روسیه سالانه و به طور پیوسته حدود ۸۰۰ هزار تن از فرآورده های نفتی خود را به تاجیکستان عرضه می کند، لذا سخت است که تصور شود روسیه در آینده از نظر تأمین بنزین و گازوئیل، بخواهد تاجیکستان را به خودکفایی برساند. 

به گفته نبی مالکوف، مدیر کل تاجیک‌نفت در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸، در زمان اتحاد جماهیر شوروی در دهه های ۷۰ و ۸۰، سالانه یک میدان جدید یا ذخایر جدید نفت و گاز در تاجیکستان کشف می‌شد. در مجموع ۲۶ میدان نفت و گاز در این دو دهه کشف شد. اکتشافات زمین شناسی و حفاری هم به طور همزمان انجام شد.

با این حال، پس از فروپاشی اتحاد شوروی و جنگ داخلی سال های ۹۲ تا ۹۷ میلادی در تاجیکستان، استخراج و فرآوری فرآورده های نفتی در تاجیکستان به حجم ناچیزی کاهش یافت. زمین شناسان زیادی سالانه از دانشگاه های تاجیکستان فارغ التحصیل می شوند، اما تا آنجا که می توان فهمید تا کنون قابلیت خاصی نداشته اند و پالایشگاه نفتی که در زادگاه رئیس جمهوری در دانغره ساخته شده است، عملا فعال نمی شود.

یادآوری این واقعیت مفید است که در تاجیکستان، در گذشته، گاز قابل استفاده به مقدار زیادی سوزانده شد و ساکنان پایتخت که اکنون بیش از ۷۰ سال سن دارند، هنوز این موضوع را فراموش نکرده اند. در اواسط دهه ۶۰ میلادی، در حومه شمالی شهر دوشنبه، یک فواره گاز بزرگ ناگهان شعله ور شد و آتش گرفت که مبارزه با آن با کمک آتش نشانان و حفاری های متعدد ۱۳۵ روز به طول انجامید. بخشی از ذخایر گاز در همان زمان سوخته، اما هیچ کس نمی داند چقدر گاز باقی مانده و از کجا آمده است. یکی دیگر از مواردی که هنوز به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته، مربوط به انتشار نفت و گل مایع در غرب دوشنبه پایتخت در تاریخ ۲۳ ژانویه ۱۹۸۹ در جریان زمین لرزه ای است که روستایی به خاطر آن و در اثر رانش زمین از بین رفت.

بر اساس مشاهدات تایید نشده، یک "رودخانه" زیرزمینی نفت و گاز از شمال سیبری از طریق آسیای مرکزی تا کشورهای خلیج فارس امتداد دارد و تاجیکستان در نزدیکی آن قرار دارد. با نگاهی به نقشه های ذخایر هیدروکربنی اوراسیا، می توان دریافت که اگرچه تاجیکستان یک کشور کوهستانی است، اما دارای دره هایی با ذخایر نفت و میعانات گازی است.

در کشور همسایه افغانستان، زمین شناسان آمریکایی ذخایر نفت را ۱.۸ میلیارد بشکه تخمین می زنند و ۱۳ سال پیش، جواد عمر، سخنگوی وزارت معادن این کشور به رویترز گفت که مقدار نفت در آنجا می تواند بالاتر از همه انتظارات باشد. همچنین می‌توان این واقعیت را به یاد آورد که از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۹ افغانستان از طریق یک خط لوله به تاجیکستان گاز طبیعی می‌رساند.

البته تمام علائم اثبات شده و غیرمستقیم وجود هیدروکربن ها باید با بررسی ها تایید شود. بنابراین، با در نظر گرفتن همه این نشانه‌ها، رهبری تاجیکستان مدت‌هاست به فکر از سرگیری کار اکتشاف و همچنین فرآوری نفت و گاز تولیدی بوده است. اما اگر پول و متخصصی وجود نداشته باشد، این تجارت به چه کسی سپرده می شود؟

کارکنان شرکت تتیس یا Tethys Petroleum Limited در شهر جورج تاون که در جزایر کیمن ثبت شده است، با انتظار کسب سود از استخراج نفت و گاز وارد تاجیکستان شدند. تتیس یک شرکت اکتشاف و تولید نفت و گاز متمرکز بر آسیای مرکزی و منطقه خزر است، این شرکت مجوز جست وجو و اکتشاف نفت در تعدادی از مناطق تاجیکستان را دریافت کرد. 

در سال ۲۰۱۲، دیوید رابسون، رئیس تتیس، ادعاهای خوشایندی را در تاجیکستان مطرح کرد مبنی بر اینکه ذخایر نفت و گاز در تاجیکستان می تواند "بسیار بزرگتر از ذخایر تخمین زده شده باقیمانده و منابع بدون ریسک در بخش بریتانیایی دریای شمال" باشد. به نظر می رسید که تاجیکستان به عنوان «کویت دوم» به راحتی در دسترس باشد.

اما حلوا حلوا کردن دهان را شیرین نمی کند و پس از اینکه رئیس شرکت، دیوید رابسون، منطقه را در دسامبر ۲۰۱۶ ترک کرد، تتیس نیز تاجیکستان را ترک کرد. هنوز مشخص نیست که چه کسانی از سوی رهبری تاجیکستان با وی دیدار کرده اند و تتیس پس از سال ها فعالیت در این جمهوری دقیقا چرا آنجل را ترک کرده و هیچ کس سوال نمی کند که چرا منافع شرکت نفت و گاز تتیس به آسیای مرکزی محدود می شود.

در همین حال، گئورگی کوشلاکوف، رئیس سابق گروه زمین شناسی دانشگاه تاجیکستان و استاد دانشگاه اسلاو روسی – تاجیک، از اینکه کارمندان تتیس قلمرو وسیع شهر باختر در منطقه ختلان را "میدان باختر" نامیدند، تعجب کرد.

در سال ۲۰۱۰ ، شرکت روسی گازپروم (گازپروم اینترنشنال) شروع به کار در تاجیکستان کرد و مجوز حفاری اکتشافی عمیق در منطقه شاخریناو تاجیکستان صادر شد. با این حال، هشت سال بعد، گازپروم اعلام کرد که محاسبات و تحلیل ها نشان می دهد که هیچ چشم اندازی برای یافتن نفت و گاز در مقیاس صنعتی وجود ندارد. بنابراین تبدیل تاجیکستان به «کویت دوم» برای دومین بار اتفاق نیفتاد و تاجیکستان می‌تواند خود را با این موضوع تسلی دهد که حفاری «گازپروم» و همچنین جست وجوی تتیس با هزینه همان شرکت ها انجام شده است.

اینکه آیا گازپروم به تاجیکستان بازخواهد گشت یا نه، هنوز مشخص نیست. روزنامه نگاران در این جمهوری در رسانه های خود می نویسند: گازپروم تاجیکستان را به این دلیل ترک کرد که نفت پیدا نکرد یا به این دلیل که نخواست نفت را بیرون بکشد؟ پاسخی وجود ندارد، اما نمی توان تمام تلاش های قبلی را بیهوده نشان داد.

با استفاده از: 

 

https://www.ng.ru/dipkurer/2023-06-18/11_8750_plan.html

 

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: نفت و گاز نفت گاز روسیه تاجیکستان آذربایجان جمهوری آذربایجان روسیه و تاجیکستان آذربایجان و تاجیکستان ایران و تاجیکستان امام علی رحمان الهام علیف بلوک کشورهای ترک زبان سازمان کشورهای ترک زبان


( ۴۷ )

نظر شما :

ناشناس ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۲
احسان جان خواهشا پانترکیسم‌ را خیلی گنده نکن . همین که به یک کشور فارس زبان آویزان شده اند یعنی چیز زیادی در مشت ندارند . وزنی هم ندارند که مثلا بخواهند بلوک قدرتمندی بسازند . عده ای گدا که دست چپشان را روی هم گذاشته اند در حالیکه دست راست عده ایشان سمت چین ، عده ای روسیه و عده ای دیگر هند و آمریکا و ... است . اگر منظورتان اینست که جای ما را دارند می گیرند که باید بگویم ما خیلی وقت است مزیتهای نسبی بیشماری را در دور و اطراف خود فدای برخی اهداف کرده ایم . به جای گیر دادن به این فقیر بیچاره ها ، بهتر است با طی مسیر درست ، جایگاهمان را ترقی ببخشیم .
علی منصوریان ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۸
احسان موحیدیان عزیز من به تو افتخار می کنم. شما به تنهایی محکم در مقابل پان ترکیست ها ایستاده اید. من فکر می کنم ما فارس ها باید سازمانی مشابه این مغول-ترک ها راه اندازی کنیم. ما هند و اروپایی هستیم و هند، ارمنستان، افغانستان و تاجیکستان متحدان طبیعی ما هستند. علی منصوریان
امیر ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۲
واقعا عجیب است احسان موحدیان که خود را پرچم‌دار ملی‌گرایی و حفاظت از منافع ملی ایران با رویکرد فراسرزمینی معرفی می‌کند چطور اسم «شهر نو» را «شاخریناو» می‌نویسد. شاید ادعاهای دوست عزیزم احسان صرفا ژستی باشد برای انجام وظیفه ولی خب کاری با این مسئله ندارم. جناب موحدیان می‌فرمایند مواظب عضویت تاجیکستان در اتحادیه کشورهای ترک باشیم. ببینیم همسایه‌های تاجیکستان چه کشورهایی هستند؛ افغانستان، پاکستان، چین، قرقیزستان و ازبکستان. پر واضح است بغیر چین، جغرافیای سیاسی، سایر همسایگان تاجیکستان را وادار به همکاری با هم می‌کند. پس تاجیکستان دو گزینه پیش رو دارد یا توسط چین بلعیده شود و یا در هماهنگی با آسیای میانه عمل نماید. خب پیشنهاد شما چیست؟ خیلی عذر می‌خواهم ولی حتی شما نمی‌توانید مسئله را صحیح طرح نمایید. بهتر نیست به خاورمیانه پس از روسیه و فرانسه نیز فکر کنید؟! نزاع با جغرافیای سیاسی باعث تضعیف ایران می‌گردد. ما چاره‌ای جز هماهنگی نداریم.
ناشناس ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۳
همین که کشور فارس زبان شما رو قبول نداره سمت تورک ها رفته قدرت آنها رو نشان میده شما اگه قدرت دارید جواب طالبان رو بدید
کوروش ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۴
آیا کار دیگری مانده که پانترکها برای ضربه به ایران نکرده باشند!؟ و جالب است که در نهادهای تصمیم گیرنده کشور تاثیر می‌گذارند!
قزوین ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۲
تاجیکستان هم به لحاظ تاریخی،جغرافیایی و هم فرهنگی به خصوص پس از استیلای روس و دوره شوروی با کشورهای ترک اشتراکات به مراتب بیشتری از ایران دارد.
خشایار ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۷
پان فارس عزیز به خودت نگیر. نه اینکه تو آویزون روسیه و چین نیستی و مملکت گل و بلبل هستش. تا اینکه ترکیه و یا آذربایجان میخواهند مناسبات خود را با دیگر کشورها توسعه دهند پانفارس ها دچار وحشت می شوند. شما ها حوزه تمدنی خود در کابل قندهار گسترش دهید
علی ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۰
پان فارسها به چه روزی افتادن که ارمنیا حامی اونا شدن و از طرف انها علیه ترکها به ضن خود مطلب مینویسن . این قدرت و نفوذ ترکها رو نشون میده که یه کشور تاجیک میخواد به اتحادیه کشورهای ترک بپیونده .ایا ایران توانسته تاجیک و یا حتی افغانستان رو به خود همراه کنه ؟ چرا این دو کشور حتی ایران رو قبول ندارن ؟ بعضی ها باید هم از وجود اتحادیه کشورهای ترک بترسه و ناراحت باشه . در اینده نزدیک شاهد ورود ایران به سازمان کشورهای ترک خواهیم بود.
ناشناس ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۵
جناب موحدیان و عزیزانی که این مقاله را خوانده اید جهت اطلاع فقط با توجه به مطالعات خود باید عرض کنم که تمام کشورها چه کوچک و چه بزرگ در سیاست خارجی خود منافع حداکثری ملت خود را در نظر گرفته و با سیاست های جهانی هم سو می شوند که از انرژی و توان تاثیر گذاری همسایه ها و قدرت های بزرگ کمال استفاده را ببرند حالا این کشور می خواهد آذربایجان باشه یا تاجیکستان این امری آشکار هست اینکه ما در سیاست خارجی خودمان با بیشتر کشورها رابطه کامل نداریم این بماند متاسفانه در سالهای گذشته با اکثر همسایه هایمان هم رابطه موثری که بتواند منافع اقتصادی و سیاسی ما را تامین کند برقرار نکرده ایم و دیگر اینکه در داخل کشور حدود 60 تا 80درص د ملت خود را تقریبا نادیده گرفته ایم و تمام توان خود را برای کنترل آنها از نظر امنیتی صرف می کنیم آخر برادر با این همه دشمن سازی و دشمن تراشی نمی شود پیشرفت کرد حتی در سایز کوچک محیط زیست و منابع زیرزمینی را هم برای همین روز به هدر می دهیم بیایید منطقی باشیم و دشمن تراشی حداقل داخلی و همسایگی را ترویج نکنیم تمام مقالات جناب موحدیان در دشمنی آشکار با ملت مسلمان و شیعه آذربایجان هست برادر دیگر بس است من با دولت این کشور کاری ندارم ولی ملت که مسلمان و شیعه است چرا تحرک به درگیری نظامی می کنی و دشمن سازی مگر دنیای اسلام کم مشکل دارد آخر شدی ستون پنجم انگلیس تفرقه بیانداز و حکومت کن .
محمد ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۹
آن روز را میبینم ایران نیز به سازمان کشورهای ترک پیوسته و زبان ترکی در ایران زبان رسمی اعلام شده
ناشناس ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۴
کشورهای ترک ؟! اینها که تمامشان چند قومیتی هستند و ترکها فقط بخشی از چندین قومیت شان هستند و اتفاقا در همان زبان ترکی هم تفاوتهای جدی با هم دارند . حالا چرا این همه عقده ای بازی . یه اسم دیگه رو خودشون می گذاشتند . اینها هنوز تو دوران پارینه سنگی سیر می کنند :)
به قومگرا ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۸
زبان ترکی چه تحفه ای است که ایران اشتیاق پیوستن به کشورکهایی ترک زبان داشته باشد تاریخ و تمدن و فرهنگ وامدار ایران هستند (شیرعلی نوایی ازبک تا مختوم قلی ترکمن تا نظامی در باکوو مولانا و ترکیه ) در اقتصاد و سیاست و نظامی وابسته روس چین و غرب .تاجیکستان و افغانستان بعلت میراث مشترک با ایران دارند با ایران صمیمی نیستند اما خود را از اقوام مهاجران دشت قبچاق متمدنتر و بالاتر مینامند و اشعار در افسوس جدایی ای خراسان هنوز وجوددارد
آتیلا ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۶
اولویت سازمان تشکیلات دولتهای ترک در وهله اول کشورهای ترک و جمهوری های خودمختار ترک روسیه هست در مرحله بعدی حوزه تمدنی دنیای ترک هست که شامل کشورهای حوزه بالکان شمال آفریقا مصر و لیبی الجزایر و تونس کشورهای عربی خلیج فارس ایران پاکستان و هند را شامل می شود چون تاریخ ده سده اخیر این کشورها همواره با حکومتها و امپراتوریهای ترک گره خورده است بطور مثال اگر مصر و شام را در نظر بگیریم چندین سده از طرف ممالیک ترک(بالای ۳۰۰ سال)طلونیان ۵۰ سال عثمانی ۴۰۰ سال یعنی فقط مصر و شام یعنی مصر و شام به تنهایی به مدت ۷۵۰ سال توسط ترکها اداره شده است و یا اینکه کل هند فقط ۳۳۲ سال توسط بابریان که از نوادگان تیمور بودند اداره شد. البته قضیه در کشور خودمان ایران با آن کشورها متفاوت هست علاوه بر اینکه بالای ۱۰۰۰ سال کشور توسط حاکمان و سلسله های ترک اداره شده است جمعیت کثیری هم خودش ترک دارد که در صورت عضویت در این اتحادیه یکی از تاثیر گذارترین و پر جمعیت ترین کشورهای ترک آن مجموعه خواهد بود به نظر می آید ایران بایستی یکی از اعضای اصلی آن اتحادیه عضویت خودش را در آن اعلام کند تا از امتیازات اقتصادی امنیتی و سیاسی آن بهره مند شود.
اکبر ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۶
لازم نیست که تاجیکستان از لحاظ صنعتی و اقتصادی وابسته به نفت باشد ما در آنجا می‌توانیم یک کشور قدرتمند فارسی زبان داشته باشیم که از لحاظ صنعت توریسم شبیه امارات و از لحاظ نظامی شبیه اسرائیل و از لحاظ صنعتی شبیه سوئیس باشد.
قزوین ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۵
آقا یا خانمی که با نام " به قومگرا" مطلب نوشته اید:لطفا شما فرهنگ،ادبیات،معماری،بناهای تاریخی،مساجد،مدارس،میراث علمی،ادبی،عرفانی،فلسفی دوران غزنویان،سلجوقیان،خوارزمشاهیان،تیموریان،ایلخانان،آق قویونلوها،صفویان،افشار و قاجار تورک را بزارید کنار،اگر چیزی ماند به آن افتخار کنید.
محمد ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۵
فقط صد ساله وقفه افتاده دوباره به اوج خواهیم پیوست .در ضمن برای سیاست منزوی بهتره شما هم بپیوندید و با توهمات دست و پنجه نرم نکنید
داریوش ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۶:۲۵
فقط یک تخت جمشید ارزشش از همه آن دوران قبایلی که گفتید بیشتره. ضمنا همه این دوره ها معماران ایرانی بودن که بناها رو میساختن و ترکهای قبایلی دارای دانش معماری نبودن. اکثرا هم به حرف زدن به زبان فارسی در دربار افتخار میکردن.
به قزوین ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۷
فرهنگ،ادبیات،معماری،بناهای تاریخی،مساجد،مدارس،میراث علمی،ادبی،عرفانی،فلسفی ایا ترکی بودن یا ایرانی و فارسی ؟؟؟؟؟ایا ساسانیان سامانیان و اشکانیان و....ترک بودند ؟؟؟؟؟؟مگر قوم بدوی بیابانگرد ایا تمدن فرهنگ و تاریخ مستقل داشته است (حتی از صحبت به لهجه ترکی شرم داشتند و از ترک دانستن خود )؟؟؟؟؟؟در شهر شرق و مرکز ایران قدمت قناتهای ویخچالهای قدیمی و... از قدمت تهاجم و تجاوز و سلسله تمام اقوام ترک بیشتر است .چرا شما تاریخ و تمدن ایران بعد اسلام انهم از زمان تجاوز ترکها مدنظر شماست ؟؟؟؟؟؟؟خسارتی که اتراک به تمدن ایرانی زدند هیچ مهاجمی نزد
مجتبی ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۲
اتیلا تمام این کشورهایی نام بردی قدمت تاریخ و تمدن انها بیشتر از قدمت تهاجم و تجاوز و حکومت ترکهاست .ترکها اخرین متجاوز به کشورهایشان بودند و اتفاقا در تمام حکومت که ترکها داشته اند زبان و فرهنگ و تاریخ عربیت (تونس مصر و...)و ایرانی و فارسی (هند و ایران و اسیای مرکزی)و...دارند و ایرانیها مفتخر به مسلمان و رام کردن اقوام بدوی ترک هستند کاری که چینیها نتوانستند یا نخواستن انها را رام و متمدن کند
اطلس ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۹
اتیلا مزیت امنیتی( گروههای تروریستی اتراک و قفقازی و اویغوری در منطقه شام و عراق و قفقاز و اسیای مرکزی ) و اقتصادی ( تولید کننده مواد خام و پنبه ) و تنگنای ژلوپلوتیکی و عدم دسترسی به دریاهای ازاد و اقیانوس و درگیری مرزی بعلت عدم مرزبندی جغرافیایی بازمانده شوروی و وجود گروههای تروریستی قومی و مذهبی و ناراضی حکومت در مرزهای کشورها و خشکسالی چه امتیازی برای ایران دارد ،ترک زبانان ایران هم خود را بالاتر همزبانان خود در اسیای مرکزی میداند ماننت نگاهی که ترک زبانان ترکیه به اتراک اسیای مرکزی دارند و برادر بزرگ یا پدر میداند
اطلس ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۳
توهمات پانترکی ترک زبانان ایرانی تمامی ندارد ؟؟؟؟؟؟چه تکنولوژی هی تک کشورکهای ترک زبان دارد که ایران محتاج آن است ؟؟؟؟؟ چه معادنی کشورکهای ترک زبان دارند که در ایران ،افغانستان و تاجیکستان نیست( طلا،مس،نقره،کبالت،لیتیوم،و....در این سه کشور فارسی زبان بیشتر است )؟؟؟؟؟ ارتش پیشرفته کشورکهای ترک زبان چه تسلیحاتی و آموزشی و تجربیاتی دارند که ایران محتاج آن است ( پهباد شاهد و...) ؟؟؟؟؟؟هرطور حساب کنیم باز هم هیچ مزیتی از پیوستن ایران به این شورای ترک نمی بینم اصطلاحی که پایه گذاری آن مینوس وامبر یهودی مجارستانی جاسوس انگلیس بوده ،روابط نزدیک با هند و چین هزار بار بهتر از پیوستن به چنین نهاد های ضعیف قومیتی است که بازیچه دست نوکران غرب مانند ترکیه برای ابراز وجود خود به روسیه و چین و هند
فرتوس ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۶
درود برشرف شما
به قزوین ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۵
آره تو که راست میگی همونطور که قزوین بخشی از آذرباییجان نبود و زورکی واردش شدید و اسم آذرباییجان و روش گذاشتید حتی پهلویها که یه رگ ترک داشتن همین و میگفتن ولی دیدی که در دهه ۷۰ تظاهرات مردم در قزوین منجر به جدایی از زنجان شد الانم بشین تا دوباره قزوین آذرباییجان بشه اونوقتی که لرها رو دسته دسته تبعید میکردید قزوین باید فکر این و میکردید که در اقلیت قرار بگیرید تو قزوین حتی نسبت به لرهای تبعیدی البته پهلوی هم مثل صفوی و قاجار لرها رو به قزوین تبعید کرد پهلوی اول هم یه رگش ترک بود به روش ترکی لرها رو نسل کشی و تبعید کرد
حامد ۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۸
در این موارد تنها عامل زبان تعیین کننده نیست. به احتمال زیاد چنین خواهد شد زیرا نیمی از مردم تاجیکستان ترک هستند و بقیه هم ترکی بلدند.