واشنگتن در برابر بمباران متحدانش سکوت کرده است

سه عامل دوری امریکا از کردهای سوریه

۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۱۶۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
با این فاصله کردها از ایالات متحده، برخی معتقدند که نیروهای دموکراتیک سوریه با تکیه بر چه کسی در مسیر نابودی آینده خود در کشور قدم برداشته است؟ آنها اکنون به آمریکا تکیه دارند در حالی آمریکا آنها را در مقابل ترکیه تنها گذاشته است. این در حالی است که این کردهای سوریه، که وابستگی سازمانی به پ.ک.ک دارند، با دولت سوریه نیز اختلاف دارند.
سه عامل دوری امریکا از کردهای سوریه

نیروهای سوریه دموکراتیک از سکوت آمریکا در مورد حملات مکرر ترکیه ناامید شدند

دیپلماسی ایرانی: برای نخستین مرتبه نیروهای دموکراتیک سوریه به صراحت از واشنگتن خواستند تا موضع رسمی خود را در قبال حملات مداوم آنکارا علیه نیروهای کُرد در سوریه اعلام کند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، شبه‌نظامیان کرد تحت حمایت ایالات متحده، نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF)، به دلیل عدم تمایل واشنگتن در محکومیت ادامه حملات ترکیه علیه این گروه، از آن ناامید شده است.

این در حالی است که این نیروها، عملا به نیروی زمینی آمریکا در جنگ با داعش تبدیل شده بودند و متحمل تلفات انسانی و مادی زیادی شدند.

این گروه کرد در ماه جاری ضمن انتشار چندین بیانیه «سکوت» ائتلاف آمریکایی در سوریه را محکوم کرده و آنها را مسئول افزایش حملات علیه رهبران خود می‌­داند. 

مقامات کرد اخیرا مصاحبه‌ای انجام دادند که در آن برای اولین بار به صراحت سکوت آمریکا در قبال حملات آنکارا را محکوم کردند. منابع کرد به روزنامه الاخبار گفتند که افزایش شکاف بین واشنگتن و نماینده کُردها را می­ توان به سه عامل نسبت داد: اولین مورد این است که برخی از نیروهای دموکراتیک سوریه همچنان واشنگتن را به عنوان یک شریک دائمی می‌­بینند، در حالی که ایالات متحده می‌­خواهد روابط خود را با این گروه کرد را «محدود کند». در این گزارش «تمایل واشنگتن به حفظ روابطش با ترکیه» دلیل رویکرد آمریکا در قبال کردهای سوریه بیان شده است. دلیل دوم شکست ایالات متحده در کمک به نیروهای دموکراتیک سوریه برای اجرای هدف خود مبنی بر خودمختاری کامل در شمال سوریه است. عامل سوم توسط نیروهای دموکراتیک سوریه «خطرناک‌ترین» عامل تلقی می‌­شود و برنامه ایالات متحده برای ایجاد اتحادهای جدید با قبایل عرب منطقه است که طبق گزارش‌­های قبلی، ممکن است شامل ادغام نیروهای دموکراتیک سوری با نیروهای قبیله‌­ای عرب باشد که توسط واشنگتن سازماندهی شده‌­اند. نیروهای دموکراتیک سوریه از مدت­‌ها پیش چنین طرحی را تهدیدی برای هویت کردی خود می­‌دانستند.

به گزارش الاخبار، یکی از رهبران شورای نظامی دیرالزور – شورایی متشکل از عشایر عرب که توسط آمریکا سازماندهی شده – اخیرا با حمایت واشنگتن شورش علیه نیروهای دموکراتیک سوریه را آغاز کرده است.

 این گزارش می­‌افزاید، رهبر قبیله عرب، ابوخوله، «اگر حمایت ضمنی ایالات متحده نبود، جرأت شورش علیه نیروهای دموکراتیک سوریه را نداشت».

گفتنی است در ۳ آگوست، حمله هواپیمای بدون سرنشین ترکیه منجر به کشته شدن چهار تن از اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه شد. روز بعد، نیروهای دموکراتیک سوریه بیانیه­‌ای منتشر کردند و از واشنگتن خواستند تا موضع روشن و نهایی­‌اش را در مورد حملات مداوم آنکارا علیه متحد کُرد خود اتخاذ کند. 

با این فاصله از ایالات متحده، برخی معتقدند که نیروهای دموکراتیک سوریه با تکیه بر چه کسی در مسیر نابودی آینده خود در کشور قدم برداشته است؟ آنها اکنون به آمریکا تکیه دارند در حالی آمریکا آنها را در مقابل ترکیه تنها گذاشته است. این در حالی است که این کردهای سوریه، که وابستگی سازمانی به پ.ک.ک دارند، با دولت سوریه نیز اختلاف دارند.

 لازم به ذکر است کردهای سوریه اخیراً چندین دور مذاکره با دمشق انجام داده است. در حالی که نیروهای دموکراتیک سوریه نتوانسته­‌اند برای حفظ خودمختاری به توافق دست یابند، از جهت اشغال سوریه توسط ترکیه با دولت بشار اسد مشابهت دارند.

در گذشته، دو طرف علیه حضور ترکیه در سوریه هماهنگ شده بودند. مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در ماه آوریل آمادگی خود را برای ادغام احتمالی نیروهایش با ارتش سوریه در مقطعی در آینده اعلام کرد.

شرایط در حال حاضر به‌گونه‌ای است که کردهای سوریه به دلیل عدم قطع ارتباط خود با پ.ک.ک، هم مورد تهاجم ترکیه قرار گرفته‌اند و آمریکا نیز از آن‌ها حمایت نمی‌کند.

کلید واژه ها: کردستان کردهای سوریه امریکا اقلیم کردستان امریکا و ترکیه ترکیه بمباران کردهای سوریه ترکیه و سوریه پ.ک.ک


( ۳۱ )

نظر شما :

کامران ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۴
ابزار که باشی تا چند وقت مورد استعمال قرار میگیری! کردهای سوریه به چه جهت ۴۰ درصد خاک سوریه را در تصرف دارند ؟؟ حال انکه جمعیت انها به عنوان سومین قومیت سوریه کمتر از ۳ میلیون نفر است ؟؟ هندوانه زیر بغل ، و سو استفاده از این گروهها و به فرمان امریکا و ازادسازی زندانیان داعش
ساناز ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۶
کردها خوب به آمریکا سواری می دن فک نکنم به این زودی امریکا بخواد ازشون پیاده شه
ایرانی ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۸
تر‌کها هم خوب به صهیونیست‌ها در باکو سواری می‌دهند و جیب اسرائیلی.ها را با خرید اسلحه پر می‌کنند. کردها در ۴۰ درصد خاک سوریه حضور دارند چون در آنجا اکثریت هستند و ضمنا این کردها بودند که مزدوران داعشی ترکیه را در آن مناطق منقرض کردند.. ضمنا اگر اشغالگری ترکها در سوریه نبود الان تا ۵۰ درصد خاک سوریه شامل مناطق کردنشین شمال غربی هم دست کردها بود. تا کور سود هر آنکه تنوان دید.
علی ۱۶ دی ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۹
کردها با جمعیت میلیونی و حضور در چندین کشور خاورمیانه البته با داشتن کلی شبکه ها و جریانات سیاسی و کلی ادعا هنوز کشور مستقل ندارن!!!!