هدف قرار دادن آفریقا

روسیه امید مردم نیجر

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۶۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
روسیه برجسته ترین نقش را دارد و تقریبا امید مردم نیجر است که در تظاهرات خود در حمایت از رژیم جدید پرچم‌های این کشور را بالا بردند و حضور و تهدیدهای فرانسه را محکوم کردند. روسیه موفق شد توجه جهان را از اوکراین به نیجر معطوف کند.
روسیه امید مردم نیجر

نویسنده: محمود حسونه

دیپلماسی ایرانی: دیروز یک ماه از کودتای نظامی در نیجر گذشت. رویدادی که اولویت‌های سیاست جهانی را تغییر داد پس از آن‌که کشورهای بزرگ به اهمیت آفریقا پی بردند.

اتفاقی که در نیجر افتاد در این کشور و در کشورهای مختلف آفریقایی سابقه دارد؛ اما اثرات آن در این کشور و در این قاره شدیدتر خواهد بود؛ چرا که کودتاهای قبلی نه جهان و نه آفریقا را به دو دسته تقسیم نکردند و همه بعد از صدور بیانیه در راستای محکومیت تسلیم واقعیت شدند؛ اما امروز با رویدادی روبه رو هستیم که ممکن است ویژگی‌های این قاره را تغییر دهد و باعث ایجاد شکاف در ائتلاف‌های بین المللی شود.

در این راستا فرانسه متحد رژیم سرنگون شده، به مداخله نظامی تهدید می‌کند و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا را در راستای دفاع از منافع خود و حفظ نفوذ خود در ساحل آفریقا به جنگ علیه حاکمان جدید نیجر تحریک می‌کند. آمریکا در مسیر دیگری حرکت می‌کند. جنگ را نمی‌پذیرد و راه‌ حل‌های دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد.

روسیه برجسته ترین نقش را دارد و تقریبا امید مردم نیجر است که در تظاهرات خود در حمایت از رژیم جدید پرچم‌های این کشور را بالا بردند و حضور و تهدیدهای فرانسه را محکوم کردند. روسیه موفق شد توجه جهان را از اوکراین به نیجر معطوف کند. چین که مانند همیشه بیشتر عمل می‌کند و کمتر حرف می‌زند و علی رغم این‌که بیشترین سرمایه گذاری را در آفریقا دارد، تنها اعلام کرد از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و از طرف‌های ذیربط خواست به نفع کشور و مردم عمل کنند و اختلافات را از طریق مسلامت آمیز و گفت وگو حل و فصل کنند. این اقدام، تلاش این کشور را برای کاهش نفوذ غرب در آفریقا نفی نمی‌کند.

چنددستگی قدرت‌های بزرگ در نیجر مسئله ای عادی است زیرا هر یک از آنها منافع خود را دنبال می‌کند و برای دفاع از نفوذ خود از به آتش کشیدن این قاره دریغ نمی‌کند؛ اما بحران بزرگتر دودستگی آفریقایی‌ها و تهدید جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) به مداخله نظامی و بازگردادن رئیس جمهور برکنار شده است که مالی، بورکینافاسو و گینه به آن پاسخ دادند و تهدید کردند با هرگونه مداخله مقابله خواهند کرد. بسیاری از کشورهای همجوار نیز با به کار گرفتن قدرت نظامی‌ای که ممکن است این قاره را به عرصه‌ی جنگ میان آفریقایی‌ها و عرصه‌ای برای تسویه حساب میان قدرت‌های بزرگ تبدیل کند و حضور گروه‌های تروریستی را افزایش دهد مخالفت کردند.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آفریقا نیجر کودتا در نیجر امریکا چین روسیه فرانسه روسیه و نیجر روسیه و آفریقا چین و نیجر چین و آفریقا


( ۴ )

نظر شما :