وقتی سفر بی بی به سازمان ملل تبدیل به بحران می شود

هشت روز تحقیر

۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۹۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نیامین نتانیاهو طی هشت ماهی که به قدرت بازگشته است شاید برای اولین بار تحقیرشدگی در پیش چشم جهانیان را لمس می کند. سفر او به نیویورک برا شرکت در مراسم سالانه مجمع عمومی عملا به بحرانی برای مشروعیت و مقبولیت او بدل شده است. در کنار آن موضع گیری های نخست وزیر رژیم صهیونیستی زمان ترک تل آیو به مقصد نیویروک هم بر آتش این بحران دامن زده است.
هشت روز تحقیر

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو طی هشت ماهی که به قدرت بازگشته است شاید برای اولین بار تحقیرشدگی در پیش چشم جهانیان را لمس می کند. سفر او به نیویورک برا شرکت در مراسم سالانه مجمع عمومی عملا به بحرانی برای مشروعیت و مقبولیت او بدل شده است. در کنار آن موضع گیری های نخست وزیر رژیم صهیونیستی زمان ترک تل آیو به مقصد نیویروک هم بر آتش این بحران دامن زده است. اینها علاوه بر آن است که نهادهای امنیتی و بخشی از کابینه نتانیاهو نیز به دلیل عدم هماهنگی نخست وزیر با آنها برای پاره ای از اقدامات صورت گرفته در سازمان ملل به شدت از او خشمگین هستند. خلاصله باید گفت بی بی در منگنه ای قرار گرفته که از همه سو به او فشار آورده است.

ماجرا از آنجا شروع شد شهرک‌نشینان در تظاهرات یکشنبه‌شب این هفته که سی و هفتمین هفته متوالی اعتراضات علیه نتانیاهو بود، به صورتی گسترده در تل آویو و برخی دیگر از مناطق اشغالی، حملات و انتقادات خود را به نخست وزیر داشتند و خواستار بازنگری کابینه نتانیاهو در تصویب لایحه جنجالی تغییرات قضایی شدند. به موازات آن زمانی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به منظور شرکت در مجمع عمویم راهی فردوگاه بود با بدرقه معترضان مواجه شد. صدها تن از صهیونیست‌ها در فرودگاه بن گوریون علیه نتانیاهو تظاهرات کرده و به او گفتند: «برو و برنگرد.»

قبل از انجام این سفر، سران سیاسی مخالف نخست وزیر با فراخوانی از مخالفان اصلاحات قضائی کابینه نتانیاهو درخواست کردند با تجمع در مقابل فرودگاه بن گوریون رأس ساعت نه و نیم شامگاه یکشنبه به وقت محلی قبل از سفر نتانیاهو به آمریکا تظاهرات برگزار کنند. منابع فلسطینی گزارش دادند که هزاران تن از ساکنان تل آویو پس از پایان مراسم سال نو عبری، تظاهراتی گسترده از خیابان «روچیلد» یکی از شلوغ‌ترین نقاط تل آویو به سمت خیابان «کاپلان» که به فرودگاه بن گوریون منتهی می‌شود را برگزار کردند و سعی در محاصره فرودگاه داشتند. اما این شروع داستان بود چراکه ورود بی بی به خاک امریکا هم با استقبال معترضان همراه شد. 

-    هشت روز تحقیر

جالب آنجا است که مخالفان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارند همزمان با برنامه بنیامین نتانیاهو برای سفر به نیویورک به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در نقاط مختلف این شهر با استفاده از لیزر، شعارهایی علیه وی منتشر کنند. وب سایت "تایمز اسرائیل" در این باره گزارش داد که شهر نیویورک آمریکا به شیوه خود با انتشار شعارهای با استفاده از اشعه لیزر علیه نتانیاهو در مقر سازمان ملل، برای استقبال متفاوت از نتانیاهو آماده می‌شود.

این وب سایت صهیونیستی اعلام کرد که رهبران تظاهرات علیه نتانیاهو و طرح وی برای کاهش اختیارات دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، تظاهراتی را علیه نخست وزیر سازماندهی خواهند کرد و در همین راستا در مقر سازمان ملل شعارهایی علیه او منتشر کرده‌اند. فعالان مخالف نتانیاهو با اشعه لیزر نوشتند: «نخست وزیر جنایتکار آقای نتانیاهو را باور نکنید و از دموکراسی (ادعایی) اسرائیل محافظت کنید.» سازمان‌دهندگان تظاهرات در نیویورک همچنین اعلام کردند که این اقدام یک گام مقدماتی تدارک دیده شده برای نتانیاهو در صورت انجام سفر به این شهر است. 

اما آش زمانی شورتر شد که در جریان دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ایلان ماسک در ایالت کالیفرنیا درباره استفاده از فرصت‌های هوش مصنوعی و یهودستیزی، صدها صهیونیست‌ها با حمل پرچم‌های رژیم صهیونیستی تظاهراتی را در مخالفت با قانون اصلاحات قضایی این رژیم برگزار کردند. لذا آنگونه که شواهد نشان می دهد گویا سفر نتانیاهو به امریکا که هشت روز به صول خواهد انجامید به هشت روز بحران و تحقیر او بدل شود. 

-    وقتی بی بی نفت روی آتش می ریزد

در میانه اعتراضات مخالفان اصلاحات قضایی، نتانیاهو هم با برخی موضع گیری ها عملا به آتش بحران دامن زد و باعث شد که مخالفانش به شکل جدی تری اعتراضات علیه او را در خاک امریکا ادامه دهند. در همین باره به نوشته روزنامه معاریو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از پرواز به سوی نیویورک درباره برنامه مخالفان خود برای برگزاری راهپیمایی در آمریکا، در یک ادعای واهی و پوچ، آن‌ها را به همدستی با تشکیلات خودگردان فلسطین و ایران متهم کرد. 

نتانیاهو، سازماندهی تظاهرات در داخل و خارج از اراضی اشغالی را با هدف تخریب آبروی اسرائیل دانست. وی این را هم گفت که تظاهرکنندگان «همه مرزها را زیر پا می‌گذارند. آنها ما را به مرحله‌ای رسانده‌اند که بستن جاده‌ها عادی شده است.» نخست وزیر افزود که «آنها می‌خواهند اسرائیل را مقابل ملت‌ها بدنام کنند و این برای آنها عادی به نظر می‌رسد. این کار برای من عادی نیست و من به عنوان یک رهبر اپوزیسیون هرگز چنین کاری نکردم.» وی ادامه داد: تظاهرات سازماندهی شده و تامین مالی شده است، هرکسی این اعتراضات را سازماندهی کند، مبالغ هنگفتی در اختیار دارد.

او همچنین گفت: همه اینها مانع از این نمی‌شود که نتوانم نماینده اسرائیل و همه شهروندان باشم. وی ادامه داد: تظاهرات سازماندهی شده و تامین مالی شده است، هرکسی این اعتراضات را سازماندهی کند، مبالغ هنگفتی در اختیار دارد. او همچنین گفت: همه اینها مانع از این نمی‌شود که نتوانم نماینده اسرائیل و همه شهروندان باشم.

گلعاد آردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد نیز به تظاهرکنندگان حمله کرد و از اینکه ساکنان اراضی اشغالی مقابل سازمان ملل تظاهرات خواهند کرد در حالی که آنها می‌توانند «آزادانه در هر نقطه از اراضی اشغالی تظاهرات کنند»، ابراز تاسف کرد و آن را آسیبی به دیپلماسی رژیم صهیونیستی دانست.

-    واکنش ها

اما گفته های نتانیاهو هم بدون پاسخ و واکنش نماند و اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به اظهارات واهی نخست وزیر این رژیم که در آن مخالفان را به همدستی با تشکیلات خودگردان فلسطین و ایران متهم کرده بود، واکنش نشان داد. ایسنا به نقل از سایت عرب ۴۸گزارش داد که بنی گانتس، رئیس حزب مخالف «اردوگاه ملی» رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم گفت که معترضان افرادی ملی‌گرا و عاشق به اصطلاح وطن هستند. هزاران سخنرانی حماسی در سازمان ملل ضرر هولناکی را که نتانیاهو به جامعه اسرائیل زده جبران نخواهد کرد.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز گفت: هیچ فردی بیشتر از نتانیاهو چهره ما را در جهان در ماه‌های اخیر خراب نکرده است. هیچ چیزی بیشتر از کودتای کابینه نتانیاهو به نفع ایرانی‌ها نیست. اتهامات وی علیه معترضان دلیل دیگری بر مشکل خطرناکی است که در حکمرانی وی و برداشتش از واقعیت وجود دارد.

رهبران جنبش اعتراضی علیه طرح اصلاحات قضایی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند: نتانیاهو وضعیت اسرائیل را به وضعیت لهستان، مجارستان و ترکیه که نظام‌های دیکتاتوری هستند، تبدیل می‌کند. نتانیاهو چهره اسرائیل را در جهان خراب کرد. تنها چیزی که همچنان این چهره را نجات می‌دهد معترضانی هستند که ارزش‌های دموکراسی اسرائیل را حفظ می‌کنند.

-    وقتی داد نهادهای امنیتی درآمد

سفر بی بی به آمریکا و حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل تنها یک بحران تک بعدی نیست. در سمت دیگر این بحران، منابع خبری عبری از عصبانیت و خشم مقامات نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی از نخست‌وزیر این رژیم به دلیل عدم هماهنگی با آنها ازبابت گفت‌وگوهای احتمالی‌اش با رئیس جمهوری آمریکا درباره پرونده هسته‌ای عربستان سعودی ذیل سفر نتانیاهو به امریکا پرده برداشته‌اند.شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که، نخست‌وزیر این رژیم با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد تا دو طرف به طور گسترده درباره عادی سازی روابط میان تل‌آویو و عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.

این شبکه اعلام کرد، با این حال، نتانیاهو بدون گفت‌وگوی منظم با رهبران نهادهای امنیتی و نظامی در مورد شرط عربستان برای عادی سازی روابط، که شامل تصویب برنامه هسته‌ای مرتبط با غنی سازی اورانیوم است، با رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد و همین مساله باعث شده است که نهاد امنیتی از این موضوع دلخور شود.

در همین راستا «نیر دووری»، خبرنگار امور نظامی این شبکه گفت: نهاد امنیتی نه تنها از این موضوع ناراحت است، بلکه از تصمیم نتانیاهو برای عدم برگزاری یک بررسی جامع و فراگیر با همه طرف‌ها، یعنی شاباک، ارتش، موساد و کمیته انرژی اتمی، انتقاد کرده است. وی افزود: نتانیاهو باید با همه مقامات ارشد نظامی و امنیتی دیدار کرده و همه احتمالات و پیامدها را بررسی می‌کرد تا با موضع رسمی اسرائیل به دیدار بایدن می‌رفت.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو آمریکا ایلان ماسک مجمع عمومی سازمان ملل


( ۲ )

نظر شما :