جعل واقعیت

تونل‌هایی که یقه اسرائیل را می‌گیرد

۰۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۳۱۴۵ نگاه ایرانی خاورمیانه
جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: تصاویر و ویدئو‌های منتشره از تونل‌ها هم جعلی در آمده است. به عنوان نمونه ویدئوی پناهگاهی در سوئد در جنگ جهانی دوم به اسم تونل حماس منتشر شده است.
تونل‌هایی که یقه اسرائیل را می‌گیرد

نویسنده: جمیله کدیور، نماینده پیشین مجلس

دیپلماسی ایرانی: اماکن غیر نظامی از جمله بیمارستانهای غزه از اهداف اصلی حملات هوایی و زمینی اسرائیل طی هفته‌های اخیر بوده‌اند. اسرائیل به طور سیستماتیک به مراکز درمانی فلسطین در غزه و کرانه باختری حمله کرده است.

بر اساس گزارش ۱۴ نوامبر سازمان بهداشت جهانی، از ۸ اکتبر، ۲۷ بیمارستان غزه به‌خاطر کمبود سوخت و برق؛ تخریب و ویرانی ناشی از بمباران‌های اسرائیل و بالاخره کمبود تجهیزات و ذخایر مورد نیاز از حیز انتفاع ساقط شده است و فقط ۹ بیمارستان به‌طور موردی قادر به ادامه فعالیت و ارائه خدمات هستند.

 بر اساس این گزارش، ۱۵۲ حمله در ۴ هفته به مراکز درمانی و بهداشتی غزه و ۱۵۸ مورد در کرانه باختری صورت گرفته، ۳۸ آمبولانس در غزه و ۱۲۹ آمبولانس در کرانه باختری هدف حملات اسرائیل واقع شده است و ۱۹۸ کادر درمان اعم از پزشک، پرستار، کارکنان آزمایشگاهی و داروخانه و سایر نیروهای بهداشت و درمان در غزه توسط اشغالگران کشته شده‌اند. اقداماتی که طبق کنوانسیون ژنو ممنوع و از مصادیق جنایت جنگی‌اند.

اسرائیل مدعی است در زیر بیمارستانهای غزه از جمله بیمارستان الشفا (بزرگترین بیمارستان غزه) تونل‌ها و مرکز فرماندهی حماس قرار دارد. موضوعی که هم از سوی حماس و هم کادر درمان بیمارستانها بارها رد شده است. 

به رغم اینکه بیمارستانها به اصلی‌ترین نقطه کانونی حملات اسرائیل در غزه تبدیل شده‌اند، تا این لحظه هیچ سند و مدرک و تصویری از تونل‌های حماس در بیمارستانها از سوی آسرائیل منتشر نشده است.

در ۲۷ اکتبر، اسرائیل یک انیمیشن رایانه‌ای (CGI) از مرکزی زیرزمینی برای اثبات «مقر فرماندهی حماس» در بیمارستان الشفا منتشر کرد و تا امروز برای اثبات این ادعای خود از هیچ جنایتی کوتاهی نکرده است.

تصاویر و ویدئوهای منتشره از تونل‌ها هم جعلی در آمده است. به عنوان نمونه ویدئوی پناهگاهی در سوئد در جنگ جهانی دوم به اسم تونل حماس منتشر شده یا تصاویر و یدئوهایی از مخازن آب بیمارستانها از جمله بیمارستان کودکان سرطانی الرنتیسی و جدیداً بیمارستان الشفا به عنوان ورودی تونل‌ها انتشار یافته است. 

وقایع این روزهای غزه و موضوع تونل‌ها در زیر بیمارستانها و حملات جنون آمیز اسرائیل به بیمارستانها، یادآور تهاجم 20 سال قبل آمریکا و متحدینش به عراق با وعده ایجاد صلح و ثبات و دمکراسی در این کشور است.

ایالات متحده می‌گفت عراق سلاحهای کشتار جمعی دارد و تهدیدی برای صلح بین‌المللی است. پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، دولت جورج بوش برنامه‌ریزی برای حمله به عراق را آغاز کرد.

دو دلیل رسمی برای آغاز حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، نخست ارتباط عراق با تروریسم جهانی و سازمانهایی چون القاعده و دوم، نابود کردن سلاحهای کشتار جمعی در عراق با هدف تحقق آزادی و دمکراسی برای این کشور بود. سه هفته قبل از شروع جنگ آمریکا و متحدینش علیه عراق، کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا در سخنرانی ۷۶ دقیقه‌ای خود در شورای امنیت سازمان ملل، مدارکی را مشتمل بر نوارهای صوتی و تصاویر ماهواره ای از استفاده و تولید سلاحهای کشتار جمعی توسط عراق در جلسه شورای امنیت ارائه کرد تا جامعه جهانی را در رابطه با حمله به عراق متقاعد کند. او حضور ابومصعب الزرقاوی در عراق را نشانه ارتباط میان صدام و القاعده می دانست. پاول یک سال بعد از آن اظهارات، گفت اطلاعاتی که قبلاً در این رابطه به شورا ارائه کرده، نادرست و گمراه کننده بوده است.

هرچند با حمله آمریکا و متحدین دولت عراق سرنگون شد، ولی سلاح کشتار جمعی در عراق پیدا نشد و این حمله، وضع صلح آمیزتری در این کشور و منطقه ایجاد نکرد و صلح در خاورمیانه نیز برقرار نشد. حمله آمریکا به عراق موجب کشته و زخمی شدن صدها هزار عراقی و آوارگی میلیون‌ها نفر و از هم پاشیده شدن کشور، تخریب و نابودی ارتش و نیروهای امنیتی، اقتصاد، زیرساختها، خدمات اجتماعی اساسی و از هم گسیختگی عراق شد.

نتیجه دیگر سیاستهای ایالات متحده در عراق دامن زدن به دعواهای فرقه‌ای بود که به جنگ داخلی شیعه و سنی منجر شد و به جای ثبات، عراق دچار چرخه‌های پیاپی درگیری و خشونت شد. تهاجم آمریکا به عراق، نه فقط عامل مهمی در بی ثباتی این کشور شد، بلکه از دلایل اصلی بی ثباتی فعلی منطقه است.

یکی از عوامل مهم در تأسیس سازمانهای افراطی تکفیری سلف داعش را هم باید در حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و شکل‌گیری هسته‌های مبارزاتی اهل سنت علیه اشغال این کشور جستجو کرد. پیدایی این سازمانها از نتایج حمله خارجی بود.    

مشابه حمله آمریکا به عراق، در ادامه ۷۵ سال اشغال و سرکوب، هفته‌هاست که با حمایت آمریکا و کشورهای غربی، جنگ در غزه در جریان است. اسرائیل از زمان عملیات ۷ اکتبر گفته حماس از یک شبکه چند سطحی تونل در زیر بیمارستان به‌عنوان مرکز فرماندهی استفاده می‌کند و تجهیزات نظامی و اسرا را در آنجا نگهداری می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، کاخ سفید و پنتاگون نیز با تکرار ادعای اسرائیل، مدعی شده‌اند حماس و جهاد اسلامی از بیمارستانهای غزه از جمله الشفا برای نگهداری سلاح و گروگانها استفاده می‌کنند. 

در حالی‌که بعد از حملات متناوب اسرائیل به بیمارستانها و آخرین مورد آن حمله به بیمارستان الشفا، جهانیان در انتظار شواهدی مبنی بر وجود تونل و نشانه‌هایی از اسیران در تونلهای مورد ادعای اسرائیل بودند، تا امروز هیچ یک پیدا نشده است؛ هرچند ارتش اسرائیل در ویدئویی که ۱۵ نوامبر منتشر و مدتی بعد حذف کرد، مدعی شد «مرکز عملیاتی» حماس را در بیمارستان پیدا کرده، تصاویری از چند اسلحه کلاشینکف، مهمات و جلیقه‌های ضد گلوله و... در بخش ام‌آر‌آی بیمارستان منتشر کرد.

این ویدئوی حذف شده، بعد از ادیت، ساعت ۲:۵۰ سحرگاه ۱۶ نوامبر پس از حذف ۲۰ ثانیه از ویدئو و تار کردن بخشی از آن در ۶:۳۱ دقیقه که در ویدئوی قدیمی، لپ تاپ و شارژری را نشان می داد که روی صفحه نمایش آن تصویر سرباز اسرائیلی «اوری مگیدیش» مشهود بود که اسرائیل ادعا کرده بود پایان ماه گذشته آزاد شده، در حالی که حماس منکر اسارت او بود، منتشر شد.

به‌علاوه، در حالی‌که معدود تجهیزات ارائه شده این ویدئو با تبلیغات ارتش اشغالگر مبنی براینکه بیمارستان الشفا مقر فرماندهی حماس است، کمترین نسبتی نداشت، حماس اعلام کرد نیروهای دشمن تسلیحات ادعایی را در کارتن‌ها به بیمارستان الشفا آوردند و سلاحهایی که در تصاویر پیوست اطلاعیه و ویدئوی ارتش اسرائیل آمده، متعلق به این گروه نیست و تصاویر لیبل‌های کارتن‌ها مثل کارتن‌هایی است که ارتش رژیم صهیونیستی آنها را در پوشش مواد اهدایی وارد بیمارستان الشفا کرده تا بعداً بگوید که این سلاحها را از مقاومت در بیمارستان کشف کرده است.

به‌علاوه، بررسی مهمات ارائه شده در این ویدئو هم نشان می‌داد که انواع گلوله‌های نمایش یافته متناسب با اسلحه کلاشینکف نیست. همچنین، تفاوت ویدئوی ارتش اسرائیل و ویدئوی خبرنگاران فاکس نیوز و بی‌بی‌سی از یک صحنه واحد و تعداد کلاشینکوف موجود در اتاق ام آر آی نیز موید صحنه سازی اسرائیل برای پذیرش روایتش از مرکز فرماندهی حماس از بیمارستان الشفا توسط مخاطبان بود.

به‌علاوه، تصاویر لیبل‌های الصاقی به کارتن‌های کمک‌های اهدایی پزشکی اسرائیل با علائم الصاقی روی کارتن کنار تسلیحات کشف شده در اتاق ام آر آی یکسان و شاهد دیگری در گذاشتن این تجهیزات توسط اسرائیل در اتاق ام آر آی بود. بسیاری براین باورند که ارتش اشغالگر سلاحهایی را که در طول جنگ با شبه نظامیان در نقاط مختلف به‌دست آورده، در داخل کارتن‌ها وارد بیمارستان الشفا کرده و سپس مدعی شده این سلاحها را در آنجا یافته است.

کادر پزشکی بیمارستان هم منکر دریافت تجهیزات پزشکی اسرائیل شده و گفته‌اند «آنها فقط تانک‌و ترور با خود آورده‌اند...» تمیز بودن برخی وسایل در بیمارستانی که هفته‌ها تحت بمباران بوده نیز از دیگر نکات مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی بود. صرف نظر از مهمات مورد اشاره، جعبه خرمایی نیز در بین وسایل جاسازی شده در بیمارستان توجهات را به خود جلب کرد، خرمای الزاهدی که تولید کالیفرنیا بود! درشرایطی که غزه خودش تولیدکننده خرماست.

درحالی‌که به باور متخصصین، یافتن و تخریب تونل‌های حماس به هیچ وجه کار ساده ای نیست و مانند یافتن سوزن در انبار کاه است، کل یافته‌های اسرائیل از بیمارستان الشفا بعد از هفته‌ها بمباران و «تبلیغات تونلی» و مستندات ارائه شده در ویدئوی منتشره از بیمارستان الشفا و نمایش چند اسلحه در پشت دستگاه ام آر آی موجب تمسخر مخاطبان و آشنایی بیشتر با ضعف تبلیغاتی صهیونیست‌ها شد.

ضمن اینکه بیشتر موفقیت‌های اسرائیل در یافتن و تخریب تونل‌ها در سالهای گذشته نیز با سرقت نقشه‌ها یا بازداشت نیروهای حفار یا از طریق جاسوسهای نفوذی محلی خود بوده نه توانایی اطلاعاتی اسرائیل.

تردیدی نیست که تونل‌ها بزرگترین چالش برای نیروهای نظامی اسرائیل ایجاد کرده‌اند. اسرائیل برای یافتن اسرای خود و پیدا کردن تونل‌های شبه نظامیان با چراغ سبز آمریکا تاکنون از هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای کوتاهی نکرده و با قطع امکانات حیاتی اعم از آب و غذا و سوخت و برق و اینترنت و عملیات زمینی و هوایی و ریختن هزاران تن بمب غزه را به ویرانه‌ای تبدیل کرده است و ادعا می‌کند کنترل غزه را برعهده گرفته است.

اقدامی که با کشتار ۱۲۰۰۰ غیرنظامی، ویرانی زیرساخت‌های حیاتی و آواره کردن بیش از یک میلیون فلسطینی انجام شده است. به رغم همه این جنایتها، با گذشت ۶ هفته از عملیات ۷ اکتبر هنوز موفق به پیدا کردن اسیران نشده است و علیرغم تخریب گسترده بیمارستانها و کشتار بیماران و پناهندگان به بیمارستانها به بهانه کشف تونل و مقر حماس، هنوز تونلی کشف نشده، فرماندهی بازداشت نشده و همچنان در پی مقر فرماندهی حماس است.

شبه نظامیان فلسطینی از بدو شروع حملات و ادعاهای اسرائیل خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب مستقل بین‌المللی برای بررسی ادعاهای اسرائیل هستند؛ خواستی که به دلایلی کاملاً روشن تاکنون محقق نشده است./اطلاعات

کلید واژه ها: اسرائیل نوار غزه غزه حمله اسرائیل به غزه جمیله کدیور اسرائیل و فلسطین حماس اسرائیل و حماس


( ۴ )

نظر شما :