نگاهی به واکنش‌ها در خصوص ورود ناو هواپیمابر ایالات متحده به خلیج فارس

خط و نشان در خلیج فارس

۰۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۳۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا موسوم به سنتکام بامداد دوشنبه اعلام کرد که ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور» با عبور از تنگه هرمز وارد آب‌های خلیج فارس شده است. سنتکام در بیانیه خود آورده است که ناو آیزنهاور در آب‌های خلیج فارس گشت‌زنی خواهد کرد تا آزادی کشتیرانی در آبراه‌های اصلی تضمین شود. روز ششم آبان و چند روز پس از شروع جنگ غزه، مقامات ارتش آمریکا از اعزام این ناو به سمت غرب آسیا و استقرار آن در خلیج فارس خبر داده بودند. به دنبال این اقدام آمریکایی‌ها و به گزارش فارس، سردار علیرضا، تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، دوشنبه‌شب در گفت‌وگویی رسانه‌ای درباره حضور اخیر ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس گفت «همین دیروز که ناو هواپیمابر آنها وارد خلیج فارس شد، به تمامی سؤالات ما به محض واردشدن، پاسخ دادند و حجمی از قایق‌ها را در جلوی خودشان دیدند، سریعا به سمت جنوب خلیج فارس رفتند و در آب‌های جنوبی خلیج فارس و در آب‌های کشورهای همسایه تردد کردند».
خط و نشان در خلیج فارس

مهدی بازرگان، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا موسوم به سنتکام بامداد دوشنبه اعلام کرد که ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور» با عبور از تنگه هرمز وارد آب‌های خلیج فارس شده است. سنتکام در بیانیه خود آورده است که ناو آیزنهاور در آب‌های خلیج فارس گشت‌زنی خواهد کرد تا آزادی کشتیرانی در آبراه‌های اصلی تضمین شود. روز ششم آبان و چند روز پس از شروع جنگ غزه، مقامات ارتش آمریکا از اعزام این ناو به سمت غرب آسیا و استقرار آن در خلیج فارس خبر داده بودند. به دنبال این اقدام آمریکایی‌ها و به گزارش فارس، سردار علیرضا، تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، دوشنبه‌شب در گفت‌وگویی رسانه‌ای درباره حضور اخیر ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس گفت «همین دیروز که ناو هواپیمابر آنها وارد خلیج فارس شد، به تمامی سؤالات ما به محض واردشدن، پاسخ دادند و حجمی از قایق‌ها را در جلوی خودشان دیدند، سریعا به سمت جنوب خلیج فارس رفتند و در آب‌های جنوبی خلیج فارس و در آب‌های کشورهای همسایه تردد کردند».

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تصریح بر اینکه «آمریکایی‌ها حتی در نزدیکی سکوهای فلات قاره ما هم نیستند و در آب‌های کشورهای جنوب خلیج فارس استقرار دارند، این را هم اضافه کرد که، «پهپادهای ایران طی روز گذشته بالای سر آنها (ناو یواس‌اس دوایت آیزنهاور) بود. به گفته سردار تنگسیری، «حتی به آمریکایی‌ها این اخطار داده شد که بالگردشان باید بنشیند و تأکید کردند که بالای سر ناو خودمان هستیم و به دستورات ما تمکین کردند. ما از همه تحرکات آنان فیلم و عکس داریم و این‌بار که وارد شدند، نسبت به بار قبل تمکین بسیار بیشتر و همکاری خوبی داشتند».

فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این موضوع که آمریکایی‌ها در خلیج فارس از گذشته بوده و هستند، عاقلانه‌ترین راه را بروز یک رفتار منطقی دانست. تنگسیری در ادامه این گفت‌وگو هشدار داد که «در این رفت‌و‌آمدهای آمریکایی‌ها به خلیج فارس طی سال‌های اخیر حتی یک مورد نداریم که یک وجب در آب‌های ما آمده باشند» . وی ادامه داد: «آمریکایی‌ها وقتی در خلیج فارس قرار می‌گیرند خودشان می‌دانند که در یک کیسه‌ قرار گرفته‌اند که دهانه کیسه (تنگه هرمز) دست ماست و کاملا در تیررس موشک‌ها و امکانات ما هستند و هیچ‌گاه سعی نمی‌کنند که با ما درگیر یا وارد چالش شوند».

سردار تنگسیری، حضور ناوگان آمریکا در منطقه را تنها وسیله‌ دلگرم‌کننده برای طرف‌های مقابل و نه اقتدارآفرین، ارزیابی کرد و گفت «روزی که ما 10 نیروی متجاوز آمریکایی را در 5 مایلی جزیره فارسی گرفتیم، دو ناو هواپیمابر با 150 هواپیما و 5 ناوشکن در خلیج فارس داشتند و لذا حضور اینها فقط دلگرم‌کننده برای طرف مقابل است». این فرمانده سپاه با نگاهی به حضور ناوهای آمریکایی در منطقه این را یادآور شد که «ما در خلیج فارس سابقه حضور سه ناو هواپیمابر و 80 ناوشکن را هم در گذشته داشته‌ایم و در همین حضورها بود که کشتی‌های مختلفشان را توقیف کردیم». البته ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز دوشنبه ششم آذر در یک نشست خبری در شهر بروکسل ذیل اتهام‌پراکنی واهی به ایران، پررنگ‌شدن تنش احتمالی در منطقه را بی‌ربط به تهران ندانست. با این ادعا، استولتنبرگ، خطاب به ایران دوباره دست به لفاظی زد و عنوان کرد که ایران باید نیروهای نیابتی خود را در منطقه کنترل کند.

 تنش‌های خلیح فارس

اتفاقات چند وقت اخیر در خلیج فارس بعد از آتش‌افروزی‌ها و جنایات اسرائیل در غزه به سمتی رفت که ایالات متحده آمریکا با ادعای تأمین امنیت آبراه‌ها برای تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها ناو هواپیمابر خود را به منطقه اعزام کند. این در حالی است که واشنگتن اتهامش درباره تلاش انصارالله یمن برای توقیف یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل در خلیج عدن را پس گرفت. به گزارش ایسنا، پنتاگون دراین‌باره اعلام کرد که دزدان دریایی تلاش کردند کشتی «سنترال‌پارک» را بدزدند. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که ما به بررسی‌های خود ادامه می‌دهیم، اما شواهد اولیه نشان می‌دهد که پنج فرد دستگیرشده در این زمینه سومالیایی هستند. منابع رسانه‌ای صبح یکشنبه مدعی شدند کشتی توقیف‌شده در خلیج عدن توسط یک ناو آمریکایی آزاد شده است.

در همین راستا، «محمد البخیتی»، عضو ارشد جنبش انصارالله یمن، دوشنبه‌شب با اشاره به داستان‌پردازی آمریکا درباره نجات یک فروند کشتی تجاری رژیم صهیونیستی در خلیج عدن گفت که واشنگتن داستان نجات یک کشتی تجاری صهیونیستی از دست افراد مسلح ناشناس در «خلیج عدن» را جعل کرد. وی تأکید کرد که مکان کشتی تجاری که در این داستان ساختگی توضیح داده شده است، مناسب توقیف نیست. البخیتی افزود که «ما فقط کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهیم و به بقیه کشورها درباره عواقب رصد و حمله به نیروهای مسلح یمن هشدار می‌دهیم».

شبکه خبری فاکس‌نیوز هم روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه ادعاهایی را درباره شلیک دو موشک بالستیک به سمت ناوشکن آمریکایی پس از آنچه آزادی کشتی سنترال‌پارک توسط نیروهای ایالات متحده خوانده، مطرح کرده بود. به گفته ایرنا، این شبکه آمریکایی مقدمه شلیک دو موشک بالستیک را با توقیف کشتی سنترال‌پارک توسط چند فرد مسلح روایت کرده است. فاکس‌نیوز به نقل از منابع آگاه نوشت که پنج فرد مسلح از روی یک قایق خود را از کنار کشتی روی عرشه رساندند. خدمه وارد پناهگاه شدند.

طبق ادعای این شبکه، مردان مسلح قبل از خروج از کشتی و بازگشت به سواحل یمن سعی کردند درِ اتاق امن را بشکنند. فاکس‌نیوز در ادامه مدعی شد: پرسنل نیروی دریایی ایالات متحده درحالی‌که یک بالگرد آمریکایی از بالا آنها را پوشش می‌داد، به تعقیب آنها پرداختند و گلوله‌های اخطار شلیک کردند. یک ناوشکن ژاپنی به ناو یواس‌اس میسون در این حمله کمک کرد. این افراد دستگیر شدند و اکنون توسط مسئولان ارتش ایالات متحده تحت بازجویی هستند. دو مقام ارشد آمریکایی به فاکس‌نیوز دیجیتال گفتند که نیروهای حوثی (انصارالله) پس از دستگیری این افراد، دو موشک بالستیک به سمت یواس‌اس میسون شلیک کردند. یو‌اس‌اس میسون موشک‌های بالستیک را با نزدیک‌شدن ردیابی و ساقط کرد./شرق

کلید واژه ها: اسرائیل یمن ایران خلیج فارس تنگه هرمز آمریکا سنتکام


( ۱۴۷ )

نظر شما :

موسوی ۱۰ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۵
باسلام باید هرچه سریعتر ایران اسلامی اقدام کند و تمام متجاوزان به ابهای سرزمین مارا ترتیب اثر دهد بنظر من هم گوش نکردن به دستکرات نیروی دریایی سریعا ناوها توقیف شود،تادرس عبرت برای دیگر ناوهای کشورهای متجاوز شود بحکل قوه الهی انشاالله ایران عزیز پیروز میدان میباشد .