اسرائیل در حال مذاکره برای آزادی اسیران در غزه است

تداوم جنگ به موازات تداوم تلاش های دیپلماتیک

۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۸۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
یک هیأت حماس برای بررسی پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در غزه به قاهره می‌رود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که جنگ بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در حال نزدیک‌شدن به سومین ماه خود است، انتظار می‌رود یک هیأت از حماس برای بررسی پیشنهاد مصر درباره آتش‌بس، راهی قاهره شود.این خبرگزاری خبر داده روز پنجشنبه نوشت منابع نزدیک به حماس می‌گویند طرح سه مرحله‌ای مصر شامل آتش‌بس تجدیدپذیر، تبادل مرحله به مرحله اسرا و در نهایت یک آتش‌بس برای پایان دادن به حملات کور رژیم صهیونیستی علیه غزه است.
تداوم جنگ به موازات تداوم تلاش های دیپلماتیک

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در هشتاد و چهارمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شدیدترین حالت ممکن ادامه داردو در نتیجه آن ده‌ها فلسطینی شهید و زخمی شدند. به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری المیادین، در هشتاد و چهارمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه جنگنده‌های این رژیم و توپخانه و قایق‌های جنگی آن تعدادی از منازل شهروندان فلسطینی و مساجد را در مرکز و جنوب نوار غزه هدف قرار دادند. به گفته منابع، تعداد شهدای خانواده العموری در منطقه الفخاری در شرق خان یونس در حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ۱۱ شهید و ده‌ها زخمی رسید.

جنگنده‌ها و توپخانه رژیم صهیونیستی مناطق گسترده‌ای از استان خان یونس را نیز هدف قرار دادند. در شهر رفح در جنوب نوار غزه نیز ده‌ها شهروند به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به منزل خانواده دیاب در اردوگاه الشابوره به شهادت رسیدند. در این حمله همچنین ده‌ها تن زخمی شدند. پیش از آن نیز رژیم صهیونیستی یکی از منازل شهروندان در این شهر را هدف قرار داده بود که به شهادت ۲۰ فلسطینی منجر شد. در مرکز نوار غزه نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملاتی را به اردوگاه المغازی انجام دادند. در حمله به دو منزل در این اردوگاه و بمباران مسجد الزعفران ۱۴ نفر شهید شدند.

بالگردهای رژیم صهیونیستی نیز مناطق مرکزی غزه را هدف قرار دادند. به گفته منابع پزشکی به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه یک تن شهید و چند تن زخمی شدند. یک پهپاد نیز منزلی را در اطراف مسجد الشهدا در اردوگاه النصیرات هدف قرار داد. قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی نیز ساحل این اردوگاه در مرکز نوار غزه را هدف قرار دادند. از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۲۱ هزار نفر شهید و بیش از ۵۵ هزار نفر زخمی شده‌اند که بیشتر آنها زن و کودک هستند. وزارت بهداشت غزه پنجشنبه نسبت به تکرار سناریوی بیمارستان الشفا در جنوب نوار غزه هشدار داد چرا که رژیم صهیونیستی حملات گسترده‌ای را به بیمارستان‌ها و کادر پزشکی و آوارگان در جنوب غزه انجام داده است.

-    مذاکرات فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی در غزه بعد از جنگ

دبیر ارتباطات جنبش جهاد اسلامی فلسطین از مذاکراتی درباره تشکیل دولت وحدت ملی در نوار غزه بعد از پایان جنگ خبر داد. به گزارش ایسنا، هیثم ابو الغزلان، دبیر روابط جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با خبرگزاری جهان عرب AWP گفت: با تشکیل دولت وحدت ملی موافقت شده است که یک دولت انتقالی و تکنوکرات خواهد بود که مسئولیت بازسازی غزه در مرحله مابعد جنگ را بر عهده خواهد داشت. پیش از این جنبش حماس اعلام کرد که با گروه‌های فلسطینی دیگر برای یک راهکار ملی و تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیده است. این جنبش بر لزوم توقف جنگ غزه قبل از تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی تاکید کرد. جنبش حماس اعلام کرد، گروه‌های فلسطینی که شامل جنبش جهاد اسلامی و جبهه مردمی آزادی فلسطین و جبهه دموکراتیک است، مخالفت خود را با سناریوهای رژیم صهیونیستی و غرب برای مرحله مابعد جنگ اعلام کردند. رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ کنونی تاکید دارد که جنبش حماس نباید در مرحله مابعد جنگ غزه نقشی داشته باشد.

ابو الغزلان درباره مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی در غزه گفت: تاکنون مذاکراتی با تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار نشده است چرا که این تشکیلات به مسئولیت خود عمل نکرده است. با این حال تلاش‌هایی برای مذاکره با جنبش فتح درباره رویکرد جدید وجود دارد. ما امیدواریم که فتح بخشی از این مرحله جدید باشد. وی تاکید کرد: مذاکرات با جنبش فتح درباره دولت پیشنهادی شروع نشده است. این موضوع همچنان در دست بررسی است اما با تشکیلات خودگردان فلسطین مذاکره خواهد شد. در طول ۲۴ ساعت نشست‌هایی برای تشکیل این دولت و دادن یک پاسخ متحد به مصری‌ها درباره پیشنهادشان برای آتش بس برگزار می‌شود.

پیشنهاد مصر برای آتش بس در غزه شامل یک طرح سه مرحله‌ای است. مرحله اول آن آتش بس انسانی به مدت ۱۰ روز است که طی آن حماس تمام اسرای غیرنظامی صهیونیست را در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد خواهد کرد. مرحله دوم شامل آزادی تمام سربازان زن اسیر در غزه در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی است. مرحله سوم شامل مذاکره به مدت یک ماه درباره آزادی تمام سربازان صهیونیست در غزه در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی است. مصطفی بکری، عضو پارلمان مصر در مصاحبه با خبرگزاری جهان عرب گفت: پیشنهاد مصر درباره پایان جنگ غزه اصلاح شده است و بند تشکیل دولت تکنوکرات در غزه بعد از جنگ بنا به تمایل تشکیلات خودگردان فلسطین از آن حذف شده است.

وی گفت: این پیشنهاد شامل تشکیل دولت تکنوکرات فلسطین بود که اداره امور در غزه را بعد از جنگ بر عهده داشت اما تشکیلات خودگردان فلسطین به این پیشنهاد اعتراض کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید دارد که رهبری فلسطین مسئول تعیین دولت است. ابو الغزلان درباره موضع جنبش جهاد نسبت به پیشنهاد مصر گفت: ما از هرگونه تلاشی برای توقف جنگ علیه ملت‌مان استقبال می‌کنیم اما نمی‌خواهیم به صورت یکجانبه به پیشنهاد مصر پاسخ بدهیم. ما خواهان یک پاسخ فلسطینی یا دست کم پاسخی از بیشتر گروه‌های فلسطینی در یک سند مشترک نسبت به پیشنهاد مصر هستیم.

-    نتانیاهو: اسرائیل در حال مذاکره برای آزادی اسیران در غزه است

بنیامین نتانیاهو با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن همه اسیران تلاش می‌کند، افزود که قطر و مصر دو پیشنهاد جداگانه برای پیشبرد این موضوع ارائه کرده‌اند. به گزارش رسانه های عبری زبان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با خانواده اسیران در تل‌آویو گفت: در همین لحظه در حال برقراری تماس هستیم... من نمی‌توانم جزئیات وضعیت را فاش کنم. ما برای بازگرداندن همه گروگان‌ها کار می‌کنیم. این هدف ماست.

این نشست که با حضور سرتیپ گال هیرش، هماهنگ کننده امور گروگان‌ها و مفقودین و تزاخی هانگبی، مدیر شورای امنیت داخلی برگزار شد، قبل از جلسه کابینه جنگ اسرائیل بود که به بحث درباره پیشنهاد جدید قطر اختصاص داشت. به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، پیشنهاد جدید قطر که بر توافقی جزئی تمرکز دارد شامل آزادی ۴۰ گروگان در ازای "آزادی سخاوتمندانه" اسرای فلسطینی از سوی اسرائیل و آتش بس دو هفته‌ای است.  مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که یک پیشنهاد برای پایان دادن به جنگ ارائه کرده است که شامل سه مرحله است که با آتش بس پایان می یابد. قاهره افزود که منتظر پاسخ طرفهای مربوطه است.

همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه روز پنجشنبه کابینه جنگ از بحث درباره روز بعد از جنگ غزه خودداری کرد. بنیامین نتانیاهو در آخرین لحظه تصمیم گرفت در نشست پنج شنبه شب کابینه جنگ، موضوع روز بعد از جنگ غزه (تصمیم‌گیری درباره نحوه اداره غزه) را مطرح نکند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که لغو بحث پساجنگ در کابینه جنگ توسط نتانیاهو و به دلیل فشار شرکای ائتلافی او صورت گرفت. رسانه‌های صهیونیستی روز پنج شنبه هم گزارش کردند که نتانیاهو در جلسه کابینه جنگ از بحث و گفت‌‎وگو در مورد مرحله بعدی جنگ خودداری کرده و آن را به تاریخی نامعلوم موکول کرده است.

در همین رابطه، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از اختلافات گسترده بین اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به خاطر جنگ در غزه و اعتراض برخی اعضا به عدم کسب هیچ‌گونه دستاوردی در این جنگ پرده برداشت. آموس هرئیل، تحلیلگر نظامی ارتش ر ژیم صهیونیستی نیز عنوان کرد که ادامه جنگ در غزه به شیوه کنونی به معنی رسیدن اخبار بیشتر در مورد کشته شدن نظامیان است. یارون ابراهام، تحلیلگر صهیونیستی نیز گفت که در کابینه جنگ سخن از «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه است؛ بعضی وزرای کابینه می‌پرسند پس چه وقت شاهد دستاوردهای ارتش خواهیم بود و دستاورد به معنی بازگرداندن اسرا و از بین بردن توانمندی‌های حماس و ترور رهبران ارشد آن است.

-   هیأت حماس برای بررسی طرح مصر درباره غزه به قاهره می‌رود

یک هیأت حماس برای بررسی پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در غزه به قاهره می‌رود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که جنگ بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در حال نزدیک‌شدن به سومین ماه خود است، انتظار می‌رود یک هیأت از حماس برای بررسی پیشنهاد مصر درباره آتش‌بس، راهی قاهره شود.این خبرگزاری خبر داده روز پنجشنبه نوشت منابع نزدیک به حماس می‌گویند طرح سه مرحله‌ای مصر شامل آتش‌بس تجدیدپذیر، تبادل مرحله به مرحله اسرا و در نهایت یک آتش‌بس برای پایان دادن به حملات کور رژیم صهیونیستی علیه غزه است.

این طرح همچنین شامل تشکیل یک «دولت تکنوکرات» پس از گفت‌وگوها میان «تمام گروه‌های فلسطینی» است که مسئولیت آن، حکومت و بازسازی غزه پس از جنگ خواهد بود. خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که ۲ جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین پیشنهاد مصر را رد کرده‌اند.

یک مقام حماس روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «فردا یک هیأت بلندپایه از دفتر سیاسی حماس به قاهره سفر می‌کنند تا با مقام‌های مصری دیدار و پاسخ گروه‌های فلسطینی از جمله ملاحظات درباره این طرح را ارئه کند». این مقام حماس می‌گوید این ملاحظات درباره «چگونگی تبادل اسرا، شمار اسرای فلسطینی که باید آزاد شوند و همچنین تضمین‌هایی برای عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه است». در توافق پیشین میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی که با میانجیگری قطر و مصر حاصل شد، علاوه بر آتش‌بس هفت روزه، ۲۴۰ اسیر فلسطینی در ازای ۸۰ اسیر اسرائیلی آزاد شدند.

از سوی دیگر شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه جزئیات پیشنهاد آتش‌بس جدید در نوار غزه را فاش و اشاره کرد که این پیشنهاد از سوی تل‌آویو و واشنگتن ارائه شده است. این شبکه عبری‌زبان در این باره گزارش داد: بر اساس پیشنهاد اسرائیلی-آمریکایی، اسرائیل در مرحله اول از مناطق پرجمعیت عقب‌نشینی می‌کند و هم‌زمان تجهیزات پزشکی بیشتری وارد نوار غزه می‌شود. این شبکه همچنین اعلام کرد: در مرحله دوم، حماس زنان اسیر و اجساد سربازان اسرائیل را تحویل می‌دهد و پس از آن ارتش اسرائیل برای گام‌های جدید در نوار غزه آماده می‌شود.

-    کاری که اسرائیل در غزه می‌کند، وحشی‌گری قرن حاضر است

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین تاکید کرد، کاری که رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها به ویژه مردم غزه می‌کند، وحشی‌گری قرن حاضر است. به گزارش شبکه خبری المیادین، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین گفت: کاری که اسرائیل با فلسطینی‌ها به ویژه مردم غزه می‌کند، وحشی‌گری قرن حاضر است. اسرائیل به بهانه از بین بردن حماس بیش از ۲۰ هزار فلسطینی در غزه را کشته است. آیا زندگی فلسطینی‌ها اهمیتی ندارد؟ وی تاکید کرد: سکوت غرب در قبال جنایت‌هایی که فلسطینی‌ها در معرض آن قرار می‌گیرد، به معنای همدستی است. هزار کودک بدون بیهوشی تحت عمل قطع عضو قرار گرفتند. اسرائیل اجازه ورود مواد و تجهیزات پزشکی و دیگر کمک‌ها به غزه را نمی‌دهد.

همزمان با این اظهارنظر مقام سازمان ملل، آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (آنروا) نیز اعلام کرد، در حال حاضر ۱.۷ میلیون تن در پناهگاه‌های جنوب نوار غزه ساکن شدند اما صدها هزار تن از آنها به دلیل تراکم بالای جمعیت، در خیابان‌ها می‌خوابند. با افزایش تراکم جمعیت در اردوگاه‌های آوارگان و شرایط معیشتی سخت در آنها، صدور دستور تخلیه مناطق نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی باعث کاهش مناطقی شده که فلسطینی‌ها در جستجوی مکانی امن می‌توانند به آنجا پناهنده شوند. به گزارش الحره، بیشتر ساکنان نوار غزه از نبود امکانات بهداشتی، غذا و آب پاکیزه رنج می‌برند و حدود دو میلیون فلسطینی به دلیل عملیات‌های زمینی ارتش رژیم صهیونیستی آواره شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی جمعه با ساکنان منطقه‌ای در مرکز غزه دستور داد که به جنوب بروند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، پیش از جنگ حدود ۹۰ هزار تن در جنوب نوار غزه سکونت داشتند و با آغاز جنگ ۶۰ هزار تن نیز از شمال نوار غزه به آنجا منتقل شدند. فلسطینی‌ها حتی با تخلیه این مناطق هم در آرامش نیستند چراکه حملات دشمن صهیونیستی تقریبا در همه جا از جمله جنوب نوار غزه ادامه دارد.   آنروا تخمین می‌زند از ابتدای این جنگ، دستکم ۳۰۰ آواره فسلطینی در پناهگاه‌های سراسر نوار غزه کشته شده و بیش از ۱۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

این سازمان اعلام کرد، خانواده‌های فلسطینی بارها و بارها مجبور شدند برای در امان ماندن نقل مکان کنند. در روزهای اول جنگ بیشتر ساکنان آواره نوار غزه هنوز در شمال این منطقه بودند. رژیم صهیونیستی ۱۳ اکتبر به همه ساکنان شمال نوار غزه دستور تخلیه داد. اوایل دسامبر نیز ارتش این رژیم دستور تخلیه‌های متعددی را داد که در نتیجه آن بسیاری از ساکنان شمال نوار غزه آواره شده و به دیرالبلح در مرکز و رفح در جنوب نوار غزه کوچ کردند. به گفته مسوولان سازمان ملل، منطقه رفح اکنون پرجمعیت‌ترین نقطه در غزه است. داده‌های موجود حاکی از این است که پناهگاه‌های سازمان ملل در رفح هرکدام به طور میانگین میزبان بیش از ۱۵ هزار نام ثبت شده است و این در حالی است که بیشتر این پناهگاه‌ها تنها برای گنجایش ۲۰۰۰ تن طراحی شدند.

مسوولان نهادهای امدادرسان می‌گویند، این منطقه برای ارائه خدمات اصلی به آوارگان آماده نیست و سه بیمارستان آن نیز تنها به صورت جزئی مشغول به فعالیت هستند و افراد در پناهگاه‌ها در شرایط بسیار سختی با آب و غذای اندک زندگی می‌کنند و از هر سرویس بهداشتی به طور متوسط تقریبا ۵۰۰ تن به صورت مشترک استفاده می‌کنند. با وجود این شرایط سخت در رفح، بحران در منطقه دیرالبلح که شاهد موج بزرگ آوارگان بوده، سخت‌تر و بی‌نهایت وخیم است. در حالی که کمک‌های اندکی از مصر وارد رفح شدند، دیر البلح و خان‌یونس به دلیل حملات مستمر جز مقدار بسیار ناچیزی کمک دریافت نکردند. به عنوان مثال درگیری در تاریخ ۱۷ دسامبر باعث زخمی شدن سه کودک در مدرسه خان‌یونس شد. طبق گزارش آنروا، در حملات دیگری که همان روز به نزدیکی پایگاه دیگری در خان‌یونس انجام شد، دو فلسطینی به شهادت رسیده و تعدادی دیگر زخمی شدند. به نوشته نیویورک تایمز، در عکس‌های ماهواره‌ای خودروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی که در فاصله اندکی با سه پناهگاه تخلیه شده در خان‌یونس مستقر بودند، مشاهده شدند.

کلید واژه ها: نوار غزه اسرائیل فلسطین حماس


( ۱ )

نظر شما :