ارزش سهام کشتیرانی ها جهش یافته است

افزایش هزینه شرکت های حمل و نقل بعد از حمله یمنی ها در دریای سرخ

۲۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۰۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
پاتریک کروزه، تحلیلگر «گلدمن ساکس» می‌گوید که حدود ۳۰ درصد از مبادلات دریایی تحت تاثیر حوادث دریای سرخ قرار گرفته است. به گفته وی ۷۰ تا ۸۰ درصد کشتی‌هایی که فعالیت‌شان تحت تاثیر حملات حوثی‌ها قرار گرفته است تغییر مسیر داده‌اند. او پیش‌بینی می‌کند که نرخ هزینه خدمات شرکت‌های کشتیرانی باز هم افزایش یابد.
افزایش هزینه شرکت های حمل و نقل بعد از حمله یمنی ها در دریای سرخ

دیپلماسی ایرانی: ارزش سهام شرکت‌های اصلی حمل و نقل دریایی در اروپا مانند مرسک و هاپاگ لوید در پی حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها تجاری در دریای سرخ افزایش یافته است.

به گزارش یورو نیوز، افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی باعث شده است تا قیمت‌ نقل و انتقال کالاها نیز بالا برود. ارزش سهام مرسک و هاپاگ لوید به ترتیب ۳۰ و ۵۵ درصد در مقایسه با اواسط ماه دسامبر افزایش پیدا کرده است.

نیروهای حوثی‌ها یمن طی هفته‌های گذشته بارها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کردند. اقداماتی که در اعتراض به جنگ اسرائیل با حماس در نوار غزه انجام می‌شود. آنها می گویند کشتی هایی که به سمت اسرائیل در حرکت هستند را هدف قرار می دهند.

بعد از تشدید تنش در دریای سرخ و هدف قرار گرفتن کشتی ها، اغلب شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل دریایی به دلیل افزایش خطرات در دریای سرخ دیگر از این مسیر دریایی استفاده نمی‌کنند. مسیر دریای سرخ که اغلب با عبور از کانال سوئز همراه است کوتاه‌تر از مسیرهای دیگر محسوب می شود.

کشتی‌های تجاری اکنون مجبور هستند تا قاره آفریقا را برای طی مسیر بین آسیا و اروپا دور بزنند. افزایش طول مسیر تنها به معنای طولانی‌تر شدن نقل و انتقال کالاها نیست بلکه به افزایش هزینه‌ها برای شرکت‌های حمل و نقل دریایی نیز منجر شده است؛ از جمله در تامین سوخت و نیروی کار برای انجام سفرهای طولانیتر. به همین دلیل این شرکت‌ها مجبور شده‌اند قیمت نقل و انتقال کالاها را افزایش دهند. به عنوان مثال شرکت کشتیرانی «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام» (CMA CGM) هزینه‌ انتقال کالا را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده است. این در حالی است که میزان تقاضا برای استفاده از خدمات شرکت‌های حمل و نقل دریایی بالاست.

تحلیلگران مالی از نزدیک وضعیت شرکت‌های حمل و نقل دریایی را زیر نظر دارند. یکی از کارشناسان «نوردنت» معتقد است که افزایش قیمت خدمات شرکت‌های حمل و نقل دریایی فراتر از میزان بالا رفتن هزینه‌های آنهاست تا بیشتر بازتاب‌دهنده خطرات مسیر دریایی جدید باشد.

پاتریک کروزه، تحلیلگر «گلدمن ساکس» می‌گوید که حدود ۳۰ درصد از مبادلات دریایی تحت تاثیر حوادث دریای سرخ قرار گرفته است. به گفته وی ۷۰ تا ۸۰ درصد کشتی‌هایی که فعالیت‌شان تحت تاثیر حملات حوثی‌ها قرار گرفته است تغییر مسیر داده‌اند. او پیش‌بینی می‌کند که نرخ هزینه خدمات شرکت‌های کشتیرانی باز هم افزایش یابد. با این حال این تحلیلگر «گلدمن ساکس» انتظار ندارد که میزان اختلال‌ها به سطح دوران شیوع کرونا برسد. در آن موقع میزان اختلال ها به شکل کم سابقه ای افزایش یافته بود.

در مقابل بانک سرمایه‌گذاری «جی پی مورگان» به اندازه تحلیلگر «گلدمن ساکس» خوش‌بین نیست. کارشناسان این بانک بر این باور هستند که افزایش سهام شرکت‌های حمل و نقل دریایی «موقتی» است و در درازمدت تاثیری بر سود آنها نخواهد گذاشت.

«جی پی مورگان» پیش‌بینی می‌کند که به محض اینکه حملات در دریای سرخ متوقف شود شرایط در بازار حمل و نقل دریایی به وضعیت قبلی باز می‌گردد.

کلید واژه ها: دریای سرخ یمن حمله به کشتی اسرائیلی جنگ غزه فلسطین اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه حوثی ها


( ۱ )

نظر شما :