بعد از حادثه تروریستی کرمان

ایران به جنگ مستقیم با اسرائیل می‌رود؟

۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۰۲۳ نگاه ایرانی خاورمیانه
جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: طی سه ماه گذشته، نه فقط مخالفت آمریکا با آتش بس در غزه  بلکه تلاش های اسرائیل برای تحریک ایران و متحدین منطقه ایش برای استمرار و توسعه جنگ از غزه به کشورهای دیگر منطقه و وارد کردن مستقیم ایران و سایر کشورها و نیروهای محور مقاومت به جنگ در جریان است.
ایران به جنگ مستقیم با اسرائیل می‌رود؟

نویسنده: جمیله کدیور، نماینده پیشین مجلس

دیپلماسی ایرانی: داعش مسئولیت حمله تروریستی روز چهارشنبه ۱۳دی ماه کرمان را در مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برعهده گرفته است.

آنچه در کرمان رخ داد و منجر به  شهادت دهها نفر از هموطنان شد، باید در تصویری بزرگتر از کرمان و ایران دید. بدون شک این حادثه تروریستی را نمی توان و نباید بدون در نظر گرفتن بستر و عقبه آن  و بی توجه به اتفاقات محیط پیرامونی و کشتار و ترورهای انجام شده قبل و بعد از این حادثه در چند کشور منطقه در طی سه ماه گذشته، به ویژه   از اتفاقات زیر منفک دانست :

نخست: از ۷اکتبر تا به امروز، به بهانه مبارزه برای نابودی حماس بیش از ۲۲۰۰۰نفر از مردم غزه توسط اسرائیل کشته شده اند. برنامه ها برای وادار کردن فلسطینیان به کوچ از سرزمین خود به صراحت توسط مقامات صهیونیستی بارها مورد اذعان واقع شده است. بسیاری ازاهالی غزه و خانواده هایشان  از جمله خبرنگاران و پزشکان بدون آنکه نسبتی با حماس و کتائب قسام داشته باشند، به طور محاسبه شده و هدفمند در معرض اقدامات تروریستی اسرائیل قرار گرفته و ترور شده اند.

دوم: اسرائیل در ۲۵دسامبر (چهارم دی ماه) در جریان حمله موشکی به سوریه، سید رضی موسوی، مستشار نظامی ایران، مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت و از همرزمان سردار سلیمانی را به شهادت رساند. موسوی نقش مهمی در مقاومت در سوریه و در مقابل  گروههای تکفیری به ویژه داعش در دوران جنگ داخلی سوریه داشت.

سوم: صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، دو فرمانده گردان های قسام و نیز چهار عضو حماس در حمله هوایی اسرائیل به جنوب بیروت در دوم ژانویه (۱۲دی ماه) به شهادت رسیدند. العاروری ازچهره های شاخص حماس بود و با ایران مناسبات خوبی داشت. از العاروری به عنوان مغز متفکر مقاومت فلسطین در کرانه باختری یاد می شد.

ناتوانی اسرائیل در نابودی حماس و فرماندهانش در داخل سرزمین های اشغالی، این رژیم را به ترور فرماندهان حماس در خارج از فلسطین اشغالی وا داشته است. پیش ازعملیات ۷اکتبر و قبل از شهادت العاروری، دهها رهبر حماس و جهاد اسلامی و سایر گروه های فلسطینی در داخل و خارج سرزمین های اشغالی توسط اسرائیل ترور شده اند.

چهارم: عملیات تروریستی داعش در کرمان دههاشهید و شمارزیادی مجروح برجای گذاشت. «عمر الموحد» و «سیف الله المجاهد» دو عامل انتحاری داعش بودند که با استفاده از کمربندهای انفجاری مراسم سالگرد حاج قاسم را به خاک و خون کشیدند.

داعش در اقدامات تروریستی گذشته خود در ایران  زمان ها و مکان های مهم و مورد احترام مردم را برای انجام عملیات خود انتخاب کرده بود. از حمله به مرقد امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی گرفته تا حمله به مراسم رژه نظامی نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز و حرم شاهچراغ (ع) در شیراز.

پنجم: مقر مربوط به تیپ ۱۲الحشد الشعبی (جنبش نجباء) روز پنجشنبه ۱۴دی ماه در بغداد هدف حمله پهپادی قرار گرفت. در این حمله «حاج ابو تقوی السعیدی» معاون فرماندهی عملیات الحشد الشعبی در بغداد و فرمانده تیپ ۱۲این گروه و دستیارش به شهادت رسیدند. آمریکا مسئولیت حمله به الحشد الشعبی را در بغداد بر عهده گرفت. پیش از این نیز پهپاد متعلق به نیروهای ائتلاف بین الملللی مقر الحشد الشعبی در شرق بغداد را هدف گرفته بود.

اتفاقات فوق را که کنار یکدیگر قرار می دهیم، اولین نکته ای که به ذهن خطور می کند تلاش گسترده برخی کشورها و عوامل آنها برای گسترش تنش و التهاب در منطقه است. گذشته از جنایت های اسرائیل در غزه و کشتار مردم بی گناه  و تخریب گسترده این منطقه، حملات آمریکا و اسرائیل به لبنان، سوریه و عراق و انجام عملیات تروریستی اخیر عملا  تجاوز آشکار و نقض حاکمیت این کشورها و عبور از خطوط قرمز و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی بدون هر گونه مجازات یا برخوردی بوده است.

طی سه ماه گذشته، نه فقط مخالفت آمریکا با آتش بس در غزه  بلکه تلاش های اسرائیل برای تحریک ایران و متحدین منطقه ایش برای استمرار و توسعه جنگ از غزه به کشورهای دیگر منطقه و وارد کردن مستقیم ایران و سایر کشورها و نیروهای محور مقاومت به جنگ در جریان است.

گذشته از اقدامات آمریکا و اسرائیل در تشدید تنش و جنگ در منطقه، سیاست و استراتژی داعش هم چه زمانی که خلافت خودخوانده اش را رسما اعلام کرد و چه بعد از پایان دوران خلافت داعش در سرزمین های عراق و سوریه همواره بهره گیری از شرایط و فضاهای پر تنش سیاسی برای قرار گرفتن در معرض دید همگان و در صدر اخبار رسانه ها با استفاده از حربه « ترور» بوده است و چه زمانی بهتر از ایامی که از یک سو فضای منطقه متاثر از جنایت های اسرائیل ملتهب است و از سوی دیگر سالگرد حاج قاسم، نماد محور مقاومت مقابل اسرائیل و پرچمدار مبارزه با داعش و فروپاشی خلافتش در عراق و سوریه است؟

آمریکا و اسرائیل هر زمان نیاز دیده اند، از داعش به عنوان ابزار خود در منطقه استفاده کرده اند. مثلا نیروهای داعش به منظور حمله به نیروهای امنیتی عراق، توسط بالگردهای آمریکایی از سوریه به عراق جابجا شده اند   یا به گفته مقامات عراقی، برخی تسلیحات کشف شده از داعش، سلاح های اسرائیلی بوده است.

گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۴از ارتباط  منظم و نزدیک ارتش اسرائیل با شورشیان سوری از جمله داعش حکایت دارد . این گزارش از اعزام و مداوای نیروهای مجروح داعشی و دیگر شورشیان مخالف اسد در ۴بیمارستان اسرائیل پرده برداشته، اشاره به  بیانیه فعالان دوروز می کند که اسرائیل را متهم به حمایت از نیروهای افراطی سنی همچون داعش کرده، همچنین از تحویل صندوق هایی از طرف اسرائیل به شورشیان سوری گزارش کرده است.

ترور قاسم سلیمانی توسط «آمریکا»، ترور همکاران و همرزمان و همفکران سلیمانی در سوریه، لبنان و عراق توسط «اسرائیل»  و ترور هموطنان ایرانی در سالگرد سلیمانی در کرمان توسط «داعش» یک پیام مشخص دارد: نه فقط شیوه آمریکا، اسرائیل و داعش در رابطه با  محور مقاومت و نمادهایش یکی است و آن استفاده از ابزار «ترور» است، بلکه هر آنچه نشانه ای ازسردار سلیمانی و اندیشه و خاطره او و روح مقاومت دارد، مورد کینه و دشمنی محور آمریکا، اسرائیل و داعش است که باید نابود شود./اطلاعات

کلید واژه ها: حادثه تروریستی کرمان مقاومت ایران و اسرائیل ایران و امریکا جمیله کدیور حمله اسرائیل به غزه استان کرمان عملیات تروریستی کرمان سید رضی موسوی ترور صالح العاروری


( ۱۰ )

نظر شما :