لزوم توجه ویژه به توافقنامه امنیتی ایران و عراق

بغداد به خواست مردمش در حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی توجه کند

۰۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۰۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمد مهدی ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چه در دولت مرکزی بغداد و چه در اربیل، به خوبی از حضور و فعالیت مرکز امنیتی اسرائیل در خاک خود اطلاع دارند و در جلسات امنیتی میان طرف عراقی با هیات ایرانی نیز مستنداتی در این خصوص به آنها ارائه شده است.
بغداد به خواست مردمش در حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی توجه کند

نویسنده: محمدمهدی ملکی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اینکه «ثابت العباسی» وزیر دفاع عراق در اظهاراتی اخیرا از احتمال لغو توافقنامه امنیتی با تهران به بهانه اقدام نظامی ایران علیه مرکز امنیتی اسرائیل در خاک اقلیم شمال عراق سخن گفته است، می‌تواند نکاتی را به همراه داشته باشد.

اولا مقامات عراقی، چه در دولت مرکزی بغداد و چه در اربیل، به خوبی از حضور و فعالیت مرکز امنیتی اسرائیل در خاک خود اطلاع دارند و در جلسات امنیتی میان طرف عراقی با هیات ایرانی نیز مستنداتی در این خصوص به آنها ارائه شده است.

دوم آنکه، وزیر دفاع عراق و دیگر مقامات نظامی و امنیتی آن کشور بهتر از هر کس دیگری به این مساله اشراف دارند که «اجرای موفقیت آمیز توافقنامه امنیتی با ایران» مزایای زیادی را برای آنها به همراه دارد و موجبات تقویت امنیت و ثبات عراق را به همراه دارد. 

سوم این که، با توجه به اینکه ارتش ترکیه حملات هوایی مکرری را به منطقه اقلیم شمال عراق دارد، در صورت موفقیت آمیز بودن توافقنامه مزبور میان تهران و بغداد، در ادامه عراق می‌تواند مشابه آن توافقنامه را نیز با ترکیه داشته باشد.

مطمئنا این خواست و مطالبه جدی مردم سراسر عراق از مسئولین خودشان است که نسبت به حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی توجه جدی تری را داشته باشند و این مهم می‌تواند با از میان برداشتن دلایل و بهانه های اقدامات نظامی ترکیه (به صورت مکرر و مستمر) و ایران (به ندرت و اثرگذار) را از آنها بگیرد.

ایران و ترکیه در جهت دفاع از امنیت ملی خود و به منظور دفع تهدیدات امنیتی علیه کشور خود از جانب خاک عراق (شمال آن کشور) و البته به موجب ماده ۵۱ منشور ملل متحد که حق دفاع مشروع را برای دولت ها محفوظ داشته است، اقداماتی را در این سال ها در عراق انجام داده‌اند.

در این میان اما، توجه به خواست مردم عراق به منظور حفظ ثبات و امنیت منوط و محدود به از بین بردن علل و منابع ایجاد ناامنی برای ایران و ترکیه هم نیست، چرا که آمریکا نیز با حملاتی مکرر به پایگاه‌ها و مراکز حشدالشعبی که بخشی از نیروهای مسلح رسمی عراق به حساب می آیند، در حال نقض مستمر حاکمیت ملی و تمامیت‌ارضی عراق است. 

بهتر است که برخی مقامات عراقی بجای دامن زدن به فضاسازی‌ها علیه ایران، نسبت به پایان دادن حضور نیروهای آمریکایی و مداخلات گسترده آنها در امور مختلف آن کشور و البته اخراج و خلع سلاح جریانات‌کُردی ضد ایران اقداماتی جدی را در دستور کار خود قرار دهند و نسبت به بیان برخی اظهارنظرات هیجانی در خصوص کشور دوست و همسایه‌ای که در سخت‌ترین شرایط حامی آنها بوده، تجدید نظر کنند.

کلید واژه ها: عراق ایران و عراق محمدمهدی ملکی حمله ایران به اریبل ایران عملیات نظامی ایران ایران و اقلیم کردستان ایران و کردستان ایران و کردستان عراق


( ۸ )

نظر شما :

کوروش ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۵
خواسته مردم عراق را شما به دولت عراق یادآوری میکنید!؟ بعد آنجا محدوده کردستان عراق است و خواسته مردم کرد و دولت اقلیم کردستان مهمتر است. کسی همین حرف را به ما بزند می‌گوییم در امور داخلی مان دخالت نکنید. بهتر است به جای این حرفها با توجه به تظاهرات در کردستان عراق به سمت کاهش تنش رفت. ظاهرا نمی‌دانید که کردستان عراق به تنهایی سومین مقصد کالاهای ایرانی است و با این اظهارات تنها کسب و کارها را از بین می‌برید چون برای دولت اقلیم کاری ندارد که ایران را با کشورهای مشتاق تر مثل امارات جایگزین کند.
خسرو ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۰
بعد از حمله آمریکا به عراق و جنگیدن احزاب کردی با دولت قانونی عراق زیر پرچم آمریکا -- اصول اداره فدرال آن هم فقط برای مناطق کرد نشین به عنوان جایزه به احزاب کردی ، با اجبار در قانون اساسی عراق جای داده شد در زمانی که عراق زیر نظر فرماندار آمریکایی اداره می‌شد اگر امروز رفراندوم برگزار شود ملت عراق اجازه فدرال نخواهد داد ، دولت عراق روزبروز قوی‌تر می‌شود و انشالله روزی خواهد رسید که بساط دولت فدرال اقلیم را برچیده و آنجا را تبدیل به ده استان خواهند کرد و مردم هم همین را می خواهند
آبتین ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۳
در همان زمان سقوط صدام همه مردم عراق به این قانون رای دادند. ضمن اینکه اداره فدرالی تنها برای اقلیم نیست و سایر استانها هم میتوانند طبق قانون اساسی عراق فدرال شوند. قبل از اینکه راجع به موضوعی صحبت کنید کمی اطلاعات بگیرید. شما پانترکها در امور عراق دخالت نکنید خیلی بهتر است. همین حالا هم توهمات پانترکی را به مهاجرین ترکمن عراق تزریق کرده اید که در بهترین حالت در کرکوک بیشتر از ۲ نماینده نمی‌توانند داشته باشند ولی خودشان را صاحب کل عراق معرفی می‌کنند! ترکمنهایی که حتی به آنها اجازه داده نمی‌شود در عراق به زبان خودشان در اماکن رسمی صحبت کنند در پارلمان اقلیم کردستان با حمایت کردها با زبان خودشان صحبت می‌کنند. ولی پانترکها اینجا تحمل صحبت کردن نیمی از منطقه استان فعلی آذربایجان غربی را ندارند!!!! آرزوهای چنگیز خانی شما تعبیر نخواهد شد همانطور که ارتش حامی داعش ترکیه با پیشرفته ترین تجهیزات و با صدها پهباد و جنگنده هر روز تابوت هایشان را از کردستان خارج می‌کند ولی هر سال توهم می‌زنند که کردها را نابود میکنیم!
ایرانی ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۰
فاشیستهای ترک نطر مردم عراق را مگر میدانند؟ پس چرا وقتی داعش را حمایت کردند به فکر مردم عراق نبودند؟ کردها حقوق شان را با سالها مبارزه به دست آورده اند و از بین بردن دستاوردهای انها نه تنها در حد و اندازه دولت عراق، بلکه هیچ کشور دیگر منطقه نیست. دولت عراق که حتی توان اداره فرودگاه و گروه های شبه نظامی را ندارد. دولت ترکیه در مقابل چند هزار شبه نظامی پ ک ک درمانده شده و دولت سوریه باید چند دهه تلاش کند تا وضعیت کشور به قبل از جنگ داخلی برگردد.