تجزیه و تحلیل و فرصت ها

تجارت و توسعه هند با بریکس

۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۵۴ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
سارا اخلاق در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقتصاد هند با افزایش۷.۲درصدی تولید ناخالص داخلی در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳، رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرد و پس از بحران کووید ۱۹ بهبود یافت. در دهه گذشته، سیاست های هند ابتکارات زیادی برای تقویت اقتصاد، رشد سریع اقتصادی و صادرات انجام داده است.
تجارت و توسعه هند با بریکس

 
نویسنده: سارا اخلاق، دانشجوی دکتری مطالعات جهان (مطالعات هند)

دیپلماسی ایرانی: اولین نشست (RICروسیه، هند و چین) در سال ۲۰۰۵ در سن پترزبورگ برگزار شد. برزیل و آفریقای جنوبی در فوریه ۲۰۱۱، زمانی که نسخه فعلی بریکس تکمیل شد، به این گروه پیوستند. با این حال، بریکس یک ائتلاف رسمی نیست و اختلافاتی بین اعضا وجود دارد، اما در یک دهه گذشته با ده ها نشست و اجلاس سران، منافع مشترکی را در تقویت سازوکارها دنبال کرده است.

همکاری اقتصادی متقابل

بریکس همچنین جایگزین هایی را برای مکانیسم های جهانی موجود که به شدت تحت تأثیر غرب جمعی و سیاست های آنها هستند، ارائه کرده است. بانک توسعه جدید بریکس که به عنوان جایگزینی جزئی برای بانک جهانی تأسیس شده، بیش از ۹۰ پروژه به ارزش ۳۲ میلیارد دلار را برای حمایت از زیرساخت های اعضا تصویب کرده است.

هند در بریکس

اقتصاد هند با افزایش۷.۲درصدی تولید ناخالص داخلی در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳، رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرد و پس از بحران کووید ۱۹ بهبود یافت. در دهه گذشته، سیاست های هند ابتکارات زیادی برای تقویت اقتصاد، رشد سریع اقتصادی و صادرات انجام داده است.

شاخص تولید ناخالص داخلی اسمی هند تا ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۳.۷۵ تریلیون دلار آمریکا پیش بینی می شود که نرخ رشد قابل توجه ۱۶.۱ درصد را نشان می دهد. توجه دهلی نو به بخش خدمات، انجام اصلاحات، افزایش تولیدات صنعتی و صادرات آنها، سیاست خارجی مناسب، تمرکز بر بخش فناوری اطلاعات (IT)، افزایش مصرف، سرمایه گذاری خصوصی، بهره گیری از منابع موجود، افزایش ذخایر ارزی، افزایش سرمایه گذاری در بخش خصوصی، تداوم جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از علل رشد اقتصادی مناسب در هند هستند. هند در حال حاضر پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است.

ساخت زیربناهای های صنعتی در هند و توسعه اقتصادی، در حالی که عدم وابستگی کامل به یک صنعت خاص به گونه ای است که صنعت، کشاورزی، خدمات و بخش مالی از بخش های مهم اقتصادی و تجاری هستند. در دهه گذشته، هند تولید ناخالص داخلی سرانه خود را تقریباً دو برابر کرده است و می تواند از بریکس به عنوان یک پلت فرم برای اعمال نفوذ جهانی خود استفاده کند.

دهلی نو در امضای قراردادهای تجارت آزاد (FTA) با شرکای تجاری خود گام برداشته و اقدامات متعددی را برای ارتقای تجارت انجام داده است، از جمله: طرح هایی برای پلت فرم دیجیتال و دسترسی آزاد به بریکس.

هند و تجارت درون بریکس

هند در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تجارت درون بریکس ثبت کرد و با همه اعضا تجارت کرده است. بریکس به هند اجازه می دهد تا اختلافات دوجانبه را حل کند و از آن برای تقویت روابط با آفریقا و آمریکای جنوبی استفاده کند.

هند – روسیه 

روسیه طی دو سال گذشته به سرعت از جایگاه ۲۵ به۷ در میان شرکای تجاری هند رسیده است. تجارت دوجانبه بین آوریل ۲۰۲۲ و فوریه ۲۰۲۳ به رکورد ۴۵ میلیارد دلار رسید. تقریباً یک سوم این حجم را محصولات معدنی (شامل سنگ معدن و سوخت) تشکیل می داد. به نوبه خود، هند در سال ۲۰۲۱ کالاهایی به ارزش ۴.۴۳ میلیارد دلار به فدراسیون روسیه صادر کرد. کالاها عمدتاً محصولات شیمیایی، ماشین آلات، تجهیزات و وسایل نقلیه، محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی هستند. می توان انتظار داشت که این تجارت با توجه به اقلام کالایی مطلوب متقابل این دو، به علاوه بهبود مسیرهای تجاری به زودی از طریق(راه گذر بین المللی شمال به جنوب INSTC)، رشد کند.

پیش بینی: رشد سریع تجارت مبتنی بر انرژی، با این حال تجارت غیر نفتی نیز در حال افزایش است. با تطبیق تجار و مصرف کنندگان هندی و روسی، و راه اندازی زنجیره های تامینی مانند ( INSTCراه گذر بین المللی شمال به جنوب)، توسعه تجارت دوجانبه بین این دو عضو بریکس بسیار امیدوارکننده است.

هند – چین

تجارت دوجانبه بین هند و چین در سال ۲۰۲۲ به بالاترین میزان خود یعنی ۱۳۵.۹۹ میلیارد دلار رسید، در حالی که کسری تجاری دهلی نو با پکن برای اولین بار از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد. با وجود سردی روابط سیاسی، تجارت دوجانبه در حال حاضر ثابت است. عمده‌ترین محصولاتی که چین صادر می‌کند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و نیمه‌رساناها هستند، در حالی که هند سنگ‌آهن، نفت تصفیه‌شده و آلومینیوم خام صادر می‌کرد.

پیش بینی: روابط در حال حاضر پایدار است و علائم رشد را نشان می دهد٬ اما به دلیل رقابت سیاسی و مسائل امنیتی سرزمینی مورد مناقشه همچنان آسیب پذیر است. اگر اینها حل شوند – و هر دو رهبر دقیقاً این تمایل را در ماه اوت ۲۰۲۳ ابراز کردند – در صورتی که اتصال زیرساخت ها بهبود یابد توسعه تجارت می تواند پویا شود.

هند – برزیل

هند در حال حاضر پنجمین شریک تجاری بزرگ برزیل است و هند ۹.۷۲ میلیارد دلار محصول در سال ۲۰۲۲ صادر کرد که نسبت به ۶.۷۷ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی داشته است. برزیل در سال گذشته، ۶.۳۴میلیارد دلار به هند صادر کرده است.

عمده محصولاتی که هند به برزیل صادر می کند نفت تصفیه شده، آفت کش ها و داروهای بسته بندی شده است. عمده محصولاتی که برزیل به هند صادر می کند نفت خام، روغن سویا و طلا است.

پیش بینی: کالاهای تجاری دوجانبه و افزایش مسیرهای کشتیرانی، تجارت برزیل هند را به یک مطالعه موردی پر جنب و جوش از شناسایی و تلاش متقابل تجارت تبدیل کرده است.

هند – آفریقای جنوبی

در سال ۲۰۲۲، تجارت دوجانبه در یک رابطه تجاری متعادل با  افزایش اندک نسبت به سال ۲۰۲۱به کمتر از۲۰ میلیارد دلار رسید. عمده محصولاتی که آفریقای جنوبی به هند صادر کرد طلا، بریکت زغال سنگ و مس خام است. عمده‌ترین محصولاتی که هند به آفریقای جنوبی صادر می‌کند، نفت تصفیه‌شده، خودروها و کشتی‌های ویژه است.

پیش بینی: تمرکز توسعه تجارت هند بیشتر بر کل قاره آفریقا و به ویژه شرق آفریقاست تا آفریقای جنوبی. کل تجارت هند با آفریقا در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به میزان ۹.۲۶ درصد رشد کرد و به تقریباً ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. هند به ارتباطات منطقه ای آفریقای جنوبی به اندازه چین یا روسیه نیاز ندارد. همانطور که در حال حاضر یک شبکه آفریقایی قابل توجهی دارد که قدمت آن به دوران استعمار بریتانیا برمی گردد. در نتیجه، آفریقای جنوبی از نظر سیاست کلی هند در مقیایسه با آفریقا چندان مهم نیست، اما تجارت ثابت است و می‌توان فرصت‌هایی را پیدا کرد.

هند در مورد گسترش بریکس محتاط است. نقش هند در سازمان تجارت همسایه(سارک) SAARC بخش مرکزی سیاست خارجی آن است، در حالی که هند همکاری های زیر منطقه ای را برای ارتقای رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی، توسعه فرهنگی و امنیت در جنوب آسیا در نظر می گیرد. گفته می‌شود، هند می‌تواند از قوه و قدرت گسترش بریکس برای توسعه استراتژی همکاری منطقه‌ای در سارک استفاده کند.

منبع:

گزارش تجارت و توسعه هند با بریکس: تجزیه و تحلیل فرصت ها دونشایرفیل٫ کریس(۲۰۲۳)      
در وب سایت رسمی https://www.india-briefing.com/news/indias-trade-and-development-with

کلید واژه ها: هند بریکس اعضای بریکس برزیل چین اقتصاد هند رشد اقتصاد هند


( ۴ )

نظر شما :