طالبان اهمیتی برای تشکیل حکومت همه‌شمول قائل نیست

سفارتخانه‌های طالبان ‌و نقش آنها در شناسایی‌مخالفان‌

۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۵۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
احسان الهی‌مقدم در یادداشتی می نویسد:به دلیل ارتباطات پیچیده طالبان و به‌ویژه شبکه حقانی با گروه‌های تروریستی خارجی و توانایی شبکه‌سازی در دیگر کشورها، همچنین گروه‌های تکفیری مخالف کشورهای همسایه که در داخل خاک افغانستان در حکومت طالبان حضور دارند، خطرات امنیتی زیادی برای کشورهای همسایه از‌جمله ایران ایجاد خواهند کرد؛ چون طالبان در این مدتی که از حکومت‌شان می‌گذرد، نشان دادند که مهم‌ترین ویژگی آنها باج‌خواهی در رابطه با همسایگان است و اهمیتی برای تشکیل حکومت همه‌شمول قائل نیستند. و به قول معروف مشت نمونه خروار است و یکی از مهم‌ترین اهداف طالبان برای داشتن سفارت در کشو‌رهای همسایه حذف مخالفان و تثبیت حکومت‌شان است. خوشبختانه نیروهای امنیتی به قاری محمدی اجازه خروج دادند؛ چون این اتفاق به نقش دولت ایران در تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان صدمه وارد می‌کرد و طالبان مطمئن می‌شدند که با این کار همه را درباره ایران بدبین کرده‌اند.
سفارتخانه‌های طالبان ‌و نقش آنها در شناسایی‌مخالفان‌

نویسنده: احسان الهی‌مقدم، کارشناس پژوهشکده کشاورزی پژوهشگاه زابل

دیپلماسی ایرانی: به‌تازگی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قاری عیسی محمدی، از منتقدان طالبان که پشتون هم هست، از ایران ممنوع‌الخروج شده است؛ اما بعد از چند روز از فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد به او اجازه خروج داده شد و به کشور آلمان سفر کرد. قاری عیسی محمدی در مصاحبه با رسانه‌ها گفته سراج‌الدین حقانی اطلاعات نادرست به سفارت ایران در کابل داده و گفته پاسپورت و مدارک قاری محمدی جعلی است و در سیستم ما ثبت نیست و باید دستگیر شود و حکومت ایران به‌همین‌دلیل او را ممنوع‌الخروج کرده و بازداشت شده است و در مرحله دوم مراجعه به فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد چند نفر از سفارت طالبان از تهران به فرودگاه مشهد آمدند و می‌خواستند او را به‌عنوان میهمان ویژه به نیمروز افغانستان ببرند، در واقع از مرز میلک وارد افغانستان کنند که در نهایت جوانان و هم‌وطنان ما آنجا رسیدند و با شهامت و دلیرانه من را از چنگ این آدم‌ربایان نجات دادند.

در واقع مأموران سفارت با نامه از سفارت طالبان و ارائه آن به مأمور امنیتی فرودگاه این کار را می‌خواستند انجام دهند. نهایتا قاری عیسی محمدی از هم‌وطنان خود در مشهد و جبهه مقاومت ملی و مأموران امنیتی ایران تشکر کرده که به او اجازه خروج داده‌اند. اما اتفاق قاری محمدی صحبت‌های مقامات طالبان را که قبلا گفته بودند، تأیید کرد. خلیل الرحمان حقانی، وزیر مهاجران طالبان، گفته بود دشمنان این گروه هرجا باشند، هدف قرار خواهند گرفت.

همچنین سعید خوستی، سخنگوی سابق وزارت داخله طالبان، مخالفان این گروه در خارج از افغانستان را به مرگ تهدید کرده بود. از طرفی سفیر طالبان در ایران هم مولوی فضل محمد حقانی است و سراج‌الدین حقانی هم سرپرست وزارت داخله طالبان همگی از شبکه حقانی هستند. گروه حقانی را به‌درستی شبکه حقانی می‌نامند و اینکه می‌توانند مخالفان طالبان را در خارج تهدید کنند، مربوط به گذشته آنها است. این گروه از سوی جلال‌الدین حقانی در شرق افغانستان در شهرهای خوست و پکتیا پایه‌گذاری شد.

در آن زمان بخش زیادی از جنگجویان خارجی از‌جمله رهبران القاعده که برای جنگ با ارتش سرخ شوروی به افغانستان می‌آمدند، از طریق ای‌اس‌ای پاکستان و آمریکایی‌ها به این گروه حقانی معرفی می‌شدند و به جنگ با ارتش شوروی می‌رفتند. همین گروه در زمان جمهوریت نیز با نیروهای ارتش افغانستان و آمریکایی‌ها وارد جنگ شده و مخوف‌ترین و خون‌بارترین عملیات تروریستی درافغانستان را انجام داده است. صدها نیروی انتحاری در اختیار شبکه حقانی تحت نظر سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، هستند.

به دلیل ارتباطات پیچیده طالبان و به‌ویژه شبکه حقانی با گروه‌های تروریستی خارجی و توانایی شبکه‌سازی در دیگر کشورها، همچنین گروه‌های تکفیری مخالف کشورهای همسایه که در داخل خاک افغانستان در حکومت طالبان حضور دارند، خطرات امنیتی زیادی برای کشورهای همسایه از‌جمله ایران ایجاد خواهند کرد؛ چون طالبان در این مدتی که از حکومت‌شان می‌گذرد، نشان دادند که مهم‌ترین ویژگی آنها باج‌خواهی در رابطه با همسایگان است و اهمیتی برای تشکیل حکومت همه‌شمول قائل نیستند. و به قول معروف مشت نمونه خروار است و یکی از مهم‌ترین اهداف طالبان برای داشتن سفارت در کشو‌رهای همسایه حذف مخالفان و تثبیت حکومت‌شان است. خوشبختانه نیروهای امنیتی به قاری محمدی اجازه خروج دادند؛ چون این اتفاق به نقش دولت ایران در تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان صدمه وارد می‌کرد و طالبان مطمئن می‌شدند که با این کار همه را درباره ایران بدبین کرده‌اند./شرق

کلید واژه ها: طالبان ایران افغانستان


( ۷ )

نظر شما :

اسماعیل ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۱
طالبان حاصل برنامه های آمریکا و انگلیس ، پول عربستان و امارات ، آموزش و تجهیز توسط ارتش پاکستان ، و در نهایت برخاسته از عقاید سلفی وهابی علما دیوبندی پاکستان است .