دور تازه تحرکات سیاسی و نظامی

از مقاومت رمضان تا انتفاضه رمضان

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
با ورود به ماه رمضان محور مقوامت در منطقه عملا دست به یک پوست اندازی جدید زده است؛ پوست اندازی که از سطوح سیاسی تا حوزه میدانی وعملیاتی را شامل می شود، کما اینکه در همین باره دیروز سه شنبه هیاتی از حماس با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
از مقاومت رمضان تا انتفاضه رمضان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

 دیپلماسی ایرانی: با ورود به ماه رمضان محور مقوامت در منطقه عملا دست به یک پوست اندازی جدید زده است؛ پوست اندازی که از سطوح سیاسی تا حوزه میدانی وعملیاتی را شامل می شود، کما اینکه در همین باره دیروز سه شنبه هیاتی از حماس با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرنا، حزب‌الله لبنان دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیاتی بلندپایه از جنبش حماس به ریاست «خلیل الحیه»، معاون رئیس این جنبش با دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس این بیانیه، در این دیدار درباره آخرین تحولات میدانی در غزه، کرانه باختری و جبهه‌های پشتیبانی در مناطق مختلف تبادل‌نظر شد. دو طرف همچنین درباره مذاکرات آتش‌بس در غزه و تحقق شروط مقاومت که در راستای خدمت به مساله فلسطین ‌و مردم این کشور است، رایزنی کردند.

پیش از این دیدار هم معاون دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد مقاومت از آمادگی بالایی برخوردار است و دست از حمایت از نوار غزه نخواهد کشید. به گزارش ایسنا، «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه دوشنبه و در واکنش به ادعاهای مقامات ارتش رژیم صهیونیستی درباره حمله زمینی به لبنان گفت حزب‌الله به دنبال برخورد با اظهارات اعم از اظهارات اغراق آمیز یا جدی مقامات صهیونیستی نیست. پیش از این فرمانده منطقه شمالی ارتش صهیونیستی مدعی شده بود این ارتش در حال تقویت آمادگی خود برای حمله احتمالی به لبنان بوده و به بازگرداندن ساکنان شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی پایبند است. نعیم قاسم تاکید کرد حزب الله آماده پاسخگویی است و در صورت گسترش تجاوز، مقاومت از آمادگی بالایی برخوردار است و از حمایت از غزه کوتاه نمی آید. وی تصریح کرد مقاومت همچنان به حمایت و دفاع ادامه می‌دهد، مصمم به بازدارندگی و سردرگم کردن رژیم صهیونیستی است و ارعاب روی مقاومت تاثیری نخواهد داشت و میدان نبرد تعیین کننده خواهد بود.

در ابن میان، گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس هم دیروز سه شنبه از پرتابگر جدیدی با نام شهیدان «خیری علقم و عدی التمیمی» رونمایی کرد. به گزارش الجزیره، پرتابگر جدید در ویدیویی به تاریخ هفت مارس رونمایی شد که یکی از مبارزان القسام در حال بارگیری آن با راکت بود. در این باره سرلشکر فایز الدویری کارشناس نظامی گفت که این پرتابگر جدید - که القسام پنج ماه پس از جنگ ارائه کرد - ممکن است یکی از دستاوردهای نبرد باشد و احتمالاً با مهندسی معکوس طراحی شده است.

-    دور جدید حملات محور مقاومت عراق و یمن

در کنار دیدار مقامات حماس و حزب الله، بامداد دیروز سه شنبه نیز گروه مقاومت اسلامی عراق در ادامه حمایت از مردم غزه، فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو را مورد حمله پهپادی قرار داد. به گزارش ایسنا، در ادامه دومین مرحله‌ی عملیات پشتیبانی از فلسطین و اهالی غزه، مقاومت اسلامی عراق بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که طی یک حمله پهپادی موفق، فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو را هدف قرار داده است. مقاومت عراق روز پنجشنبه نیز پالایشگاه نفت رژیم صهیونیستی در شهر حیفا در فلسطین اشغالی را هدف حملات پهپادی قرار داده بود.  این گروه اعلام کرده، تا زمان توقف جنگ غزه و آزادسازی عراق از اشغال آمریکا به عملیات‌های خود ادامه خواهد داد. مقاومت عراق از زمان حمله رژیم صهیونیستی به غزه در هفتم اکتبر تاکنون بارها به مواضع رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه حمله کرده است.

قبل از حملات به سرزمین های اشغالی و بعد از چند هفته وقفه، پایگاه نیروهای  آمریکایی واقع در میدان گازی کونیکو هدف حملات پهپادی قرار گرفت. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد پایگاه آمریکا در میدان گازی کونیکو واقع در حومه دیرالزور سوریه با ۲ پهپاد هدف حمله قرار گرفت. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است. سوم اسفند نیز پایگاه آمریکا در میدان گازی کونیکو مورد هدف قرار گرفته بود. البته مقاومت اسلامی در عراق به منظور اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه و در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین، پایگاه آمریکایی‌ها را در منطقه هدف قرار می‌دهد.

به موازات حملات گروه مقاومت اسلامی عراق به فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو، دیرو سه شنبه سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش یمن یک کشتی آمریکایی را در دریای سرخ مورد حمله قرار داده است. به گزارش المیسره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد سه‌شنبه در این بیانیه اعلام کرد: کشتی Pinocchio آمریکا با تعدادی موشک دریایی مناسب به‌طور دقیق در دریای سرخ هدف قرار گرفت. سرتیپ سریع تاکید کرد: عملیات ارتش یمن تا زمان توقف جنگ غزه و لغو محاصره این باریکه ادامه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: عملیات نظامی ما در ماه رمضان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و برادران مجاهدمان در غزه تشدید خواهد شد.

-    بازدارندگی در رمضان

از دو زاویه می‌توان به مجموعه تحولات و رویدادهای سیاسی و میدانی چند روز اخیر ورود کرد؛ نخست همزمانی این مسائل با آغاز ماه مبارک رمضان و دوم تقسیم وظایف بین گروه‌های محور مقاومت در جهت تشدید فشار بر رژیم صهیونیستی برای کاهش تجاوزات، جنایات و کشتار در نوار غزه؛ از منظر اول به نظر می‌رسد که گروه‌های محور مقاومت، آغاز ماه مبارک رمضان را به عنوان شروع دور جدید یا به نوعی آغاز فاز جدیدی از عملیات ضدصهیونیستی قلمداد کرده اند. از این رو می‌توان به آن «مقاومت رمضان» اطلاق کرد که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی روزها و هفته‌های چندان خوبی را پیش رو ندارد و هرچه از روزهای ماه رمضان بگذرد احتمال تقابل و درگیری میان محور مقاومت مقاومت در منطقه و رژیم صهیونیستی افزایش پیدا خواهد کرد.

در کنار «مقاومت رمضان»، تحلیلگران از «انتفاضه رمضان» هم گفته اند. چرا که هر سال در ماه رمضان، کنترل اشغالگران اسرائیلی بر بیت المقدس با سختی و دشواری زیادی همراه است. نباید نادیده گرفت که صدها هزار نمازگزار مسلمان در نماز جماعت مسجدالاقصی و اماکن مقدس پیرامونی در ماه رمضان مشارکت می‌کنند.

صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها خود را برای هفته‌ای پرتنش و خشونت آمیز آماده می‌کنند. نشانه‌ای از آتش‌بس محتمل در غزه نیست و همزمان حماس برای راهپیمایی اعتراضی در سراسر جهان اسلام به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان فراخوان اعلام کرده است. تا دو هفته پیش، توقف جنگ در غزه قبل از ماه مقدس رمضان ممکن به نظر می رسید، اما از زمانی که مذاکرات غیرمستقیم در قاهره هفته گذشته بدون پیشرفت پایان یافت، امیدها کمرنگ شد. بیش از هر چیز این زیاه خواهی طرف صهیونیستی است که مذاکرات را به بن بست کشاند، هرچند مقامات حماس آمادگی خود را برای پذیرش آتش بس در صورت خروج کامل اشغالگران اسرائیلی از غزه اعلام کرده‌اند.

با آغاز ماه رمضان، رژیم اسرائیل برای بدترین شرایط آماده می شود. مقامات پلیس گفته اند که حدود 1000 افسر را در روزهای هفته و 2500 یا بیشتر را در اطراف شهر قدیمی مستقر خواهند داشت. تشدید حضور نظامیان حکایت از طوفان سهمگینی است که با شروع ماه رمضان کرانه باختری را فرا خواهد گرفت. در سال 2000 نیز دیدار آریل شارون، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی از مسجدالاقصی یک محرک کلیدی برای قیام دوم فلسطینی‌ها یا همان انتفاضه دوم شد. انتفاضه‌ای که فلسطینیان از آن به عنوان «انتفاضه الاقصی» یاد می کنند و اکنون کرانه باختری در همان وضعیت قرار گرفته است. از طرف دیگر باید در نظر داشت که با توجه به تهدید همزمان بنیامین نتانیاهو و بنی گانس مبنی بر آغاز احتمال آغاز عملیات زمینی در رفح طی ماه مبارک رمضان، گروه‌های محور مقاومت به دنبال اجرا فاز جدیدی از حملات خود علیه رژیم صهیونیستی باشند تا بتوانند این رژیم را وادار به تعدیل جنایت خود در باریکه غزه کنند

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نوار غزه فلسطین حزب الله لبنان مقاومت عراق انصارالله آمریکا


نظر شما :