تغییر معادلات با کلیدواژه «جنگ بدون سقف»

گمانه‌زنی‌ها درباره گسترش جنگ غزه به لبنان افزایش یافته است

۲۱ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۴۰۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در‌حالی‌که لبنان به مقصد هیأت‌های دیپلماتیک غربی و به‌خصوص امریکایی‌ها و شخص آنتونی بلینکن بدل شده تا برای جلوگیری از وقوع جنگ میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی میانجیگری کنند، منابع خبری می‌گویند، دولت بایدن پیشنهادی در خصوص مناطق زمینی و دریایی حل‌و‌فصل نشده میان لبنان و اراضی اشغالی دارد و این را بهترین راه‌حل برای جلوگیری از جنگ میان دو طرف می‌داند. اگر چه پیشنهاد واشنگتن، امتیازدهی زمینی و دریایی برای جلوگیری از جنگ حزب‌الله لبنان و اسرائیل است، اما در این بین به نظر می‌رسد، صهیونیست‌ها چندان رغبتی به این موضوع ندارند و با وجود هراس بسیار از حزب‌الله، برخلاف تمایل امریکا در تکاپوی به راه انداختن جنگی جدید با مقاومت لبنان هستند.
گمانه‌زنی‌ها درباره گسترش جنگ غزه به لبنان افزایش یافته است

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در‌حالی‌که لبنان به مقصد هیأت‌های دیپلماتیک غربی و به‌خصوص امریکایی‌ها و شخص آنتونی بلینکن بدل شده تا برای جلوگیری از وقوع جنگ میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی میانجیگری کنند، منابع خبری می‌گویند، دولت بایدن پیشنهادی در خصوص مناطق زمینی و دریایی حل‌و‌فصل نشده میان لبنان و اراضی اشغالی دارد و این را بهترین راه‌حل برای جلوگیری از جنگ میان دو طرف می‌داند. اگر چه پیشنهاد واشنگتن، امتیازدهی زمینی و دریایی برای جلوگیری از جنگ حزب‌الله لبنان و اسرائیل است، اما در این بین به نظر می‌رسد، صهیونیست‌ها چندان رغبتی به این موضوع ندارند و با وجود هراس بسیار از حزب‌الله، برخلاف تمایل امریکا در تکاپوی به راه انداختن جنگی جدید با مقاومت لبنان هستند.

به گزارش ایسنا، رسانه لبنانی الاخبار در مطلبی نوشت، اساساً تمهیدات سیاسی در جنوب لبنان تا قبل از توقف جنگ علیه غزه وجود ندارد. این یک تحلیل نیست بلکه بر مبنای گفته‌های «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیرش در روز جمعه گذشته و نیز آن چیزی است که فرستادگان غربی از حزب‌الله چه از طریق میانجیگران یا به صورت مستقیم می‌شنوند. آخرین این فرستادگان نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که دیداری با «محمد رعد» از نمایندگان لبنانی عضو مقاومت داشت. «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان نیز روز گذشته در مصاحبه با شبکه الحره گفت، «عاموس هوکشتاین» مشاور رئیس‌جمهور امریکا در امور انرژی که هفته گذشته به تل‌آویو سفر کرد، این هفته وارد بیروت خواهد شد و «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان نیز بزودی راهی بیروت می‌شود.

الاخبار به نقل از منابع سیاسی عالی‌رتبه خبر داد، هوکشتاین قبل از این سفر با «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان در یکی از پایتخت‌های اروپایی دیدار خواهد کرد. این روزنامه نوشت: «تماس تلفنی میان آنها پابرجاست و پیش‌تر نیز در دوبی با یکدیگر دیداری داشتند.» اعلام سفر هوکشتاین باعث جلب توجه محافل سیاسی شده است، چرا که اطلاعاتی در مورد وجود زمینه‌ای برای هرگونه راه‌حل سیاسی در دسترس نیست، بویژه که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ وی روز گذشته در بیانیه مشترکی اعلام کردند، جنگ نه در غزه و نه در مرزهای شمالی با لبنان به پایان خود نزدیک نشده است. با توجه به اصلی که سیدحسن نصرالله مطرح کرده که بر اساس آن تا قبل از توقف تجاوزات به غزه هیچ راه‌حلی دنبال نمی‌شود، علامت سؤال‌هایی در مورد فایده‌مند بودن این سفر مطرح می‌شود، بویژه که به میانجیگر امریکایی توصیه شده تا زمانی که شرایط راه‌حل فراهم نشده است، دست به این سفر نزند. در همین حال، منابع می‌گویند به نظر می‌رسد واشنگتن اعتقاد بیشتری دارد که گزینه نظامی برای اسرائیل در هر رویارویی با حزب‌الله خوشایند نخواهد بود و این مسأله امریکا را به حمایت از مذاکره جهت تدوین اصول یک توافق سیاسی قابل اجرا سوق می‌دهد.
 
پاسخ لبنان چه خواهد بود؟

در عمل، هوکشتاین این خواسته‌ها را از لبنان خواهد شنید: اول، تعیین تکلیف لبنانی بودن نقطه B1 در رأس الناقوره که این به معنی اصلاح حاکمیت بر نوار شناورهای دریایی در مقابل دو ساحل لبنان و فلسطین اشغالی است. این مسأله‌ با وجود تفاهم در مورد مرزهای دریایی، همچنان حل‌و‌فصل نشده مانده است. همچنین اینکه لبنان کنترل خود را بر تمام تونل الناقوره بازپس گیرد و بر تضمین این امر تأکید شود که دشمن خط آبی را چه به صورت زمینی، دریایی یا هوایی نقض نمی‌کند. دوم، لبنانی بودن مناطق زمینی مورد مناقشه در طول خط آبی از الناقوره تا منطقه خراج منطقه الماری (الغجر) تثبیت شود، اینجا مسأله ساکنان بخش شمالی منطقه الغجر برجسته می‌شود که در نظرسنجی‌ها نشان داده شده، دوست دارند در بخشی که اسرائیل بر آن تسلط دارد، بمانند.

در نتیجه سؤالی در مورد سرنوشت ساختمان‌هایی مطرح می‌شود که ممکن است دشمن آنها را به صورت کامل ویران کند تا در آینده از آنها استفاده نشود. سوم، به جریان انداختن اجرای تفاهم دریایی برای آغاز فعالیت شرکت حفاری نفت و گاز توتال در بلوک‌های دریایی مجاور با مرزهای فلسطین و لبنان است. در حالی که لبنان اصرار دارد هرگونه تفاهمی شامل تثبیت لبنانی بودن مزارع شبعا و عقب‌نشینی دشمن از آن باشد، روزنامه الاخبار اطلاع یافت که هوکشتاین به میانجیگران گفته، مأموریتش محدود به خط آبی است و پرونده مزارع شبعا در دستور کار وی درج نشده و راه‌حل در مورد آن یک مسأله لبنانی- سوری است.

بر این اساس می‌توان گفت، پیشنهاد امریکا مشخص شده و مربوط به مناطق دریایی و زمینی است که هنوز تکلیف آنها مشخص نشده است. همچنین امریکا نمی‌خواهد مسأله مزارع شبعا را با توجه به مرتبط بودن آن با سوریه مطرح کند. امریکا همچنین می‌خواهد شرکت‌های حفاری به فعالیت خود بازگردند و این پیشنهادی است که واشنگتن آن را بهترین وسیله برای اجتناب از جنگ میان لبنان و اسرائیل می‌داند. اما این راه‌حلی است که منابع سیاسی می‌گویند ارتباطی به راه‌حل در غزه ندارد و این امور نیازمند یک ثبات سیاسی داخلی در ارتباط با پرونده ریاست جمهوری لبنان، دولت و وضعیت اقتصادی است. منابع گفتند که مناقشه در خصوص این مسأله متوقف نشده است بلکه به صورت موازی، کمیته پنج‌جانبه مرتبط با پرونده لبنان بررسی آن را بر عهده دارد.

تغییر معادلات با کلیدواژه «جنگ بدون سقف»

«جنگ بدون سقف»، اصطلاح جدیدی است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان وارد واژگان ادبیات صحبت‌های خود درباره رژیم صهیونیستی کرده است که بدون شک به معنی جنگ گسترده با این رژیم خواهد بود. به گزارش ایسنا، تجاوز امریکا و رژیم صهیونیستی به غزه چهره واقعی و غیرانسانی این دو را به خاطر انجام هولناک‌ترین کشتارها علیه غیرنظامیان بی‌گناه پس از ناکامی مفتضحانه آنها در دستیابی به پیروزی نظامی دربرابر محور مقاومت بویژه مقاومت فلسطین آشکار کرد. سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود در چهارمین سالگرد شهدای رهبران پیروزی (سوم ژانویه ۲۰۲۴) به رژیم اشغالگر اسرائیل هشدار داد: «نبرد این حزب در جبهه جنوب لبنان برای حمایت از مقاومت در غزه همچنان براساس محاسبات دقیق است و بنابراین ما بهای سنگینی را با جان جوانان‌مان می‌پردازیم. اگر اسرائیل به این فکر کند که جنگی را علیه لبنان ترتیب دهد، نبرد ما بدون مرز، سقف و قواعد خواهد بود و اسرائیل می‌داند که منظور من چیست. هرکس که به جنگ با ما فکر کند، ان‌شاء‌الله پشیمان خواهد شد.»

کلید واژه ها: اسرائیل لبنان حزب الله لبنان حماس نوار غزه فلسطین آمریکا جنگ


( ۸ )

نظر شما :

ناشناس ۲۱ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۴
جنگ با لبنان بعیده . اسراییل حداقل چهار پنج سال زمان نیاز دارد تا فرسایش حاصل از درگیری با حماس را جبران کند و از طرفی اگر خود را درگیر جنگ تمام عیار با لبنان کند چه بسار بازسازی حماس چه نیرو و چه تجهیزات به جلو بیافتد و این دومی دیگه اصلا باب میل اسراییل نیست . درگیری با لبنان بعیده و از طرفی امتیاز دادن به لبنان هم در شرایط فعلی بعیده که در آن صورت آنهایی که بین پیروزی یا شکست اسراییل در جنگ غزه ، شک دارند ، به ضرر اسراییل نتیجه خواهند گرفت . اما بهترین گزینه برای اسراییل گسترش جنگ در دریای سرخ است و درگیر کردن مستقیم آمریکا در خاورمیانه . اینجاست که باید حوثی را هوشیار کرد که ...