با تاکتیک جدید

حزب الله با قدرت به میدان می آید

۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۶۴ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: محمد على مهتدى
محمدعلی مهتدی در یادداشتی می نویسد: حزب الله تاکتیک جدیدی را انتخاب کرد و این بار با ارسال بارانی از موشک ها به مراکز تجمع نظامیان صهیونیست تلفات سنگینی را بر آنها وارد آورد بطوریکه گنبد آهنین اسرائیل نیز قادر به ردگیری و خنثی کردن آنها نبود.
حزب الله با قدرت به میدان می آید

دیپلماسی ایرانی: با ادامه عملیات وحشیانه ارتش صهیونیستی در نوار غزه، جبهه های پشتیبان عملیات خود را تشدید کرده اند. در منطقه خان یونس در جنوب غزه، به اعتراف ژنرال های اسرائیلی، عملیات مقاومت بسیار شدید و سرسختانه است وتلفات سنگینی به ارتش متجاوز وارد می آید. مقاومت اسلامی در عراق حملات سهمگین خود را متوجه بندر حیفا در داخل فلسطین اشغال شده و مراکز ارتش اشغالگر در بلندی های منطقه اشغالی جولان کرده است.

در جنوب، ارتش و انصارالله یمن دامنه عملیات خود را گسترش داده و با استفاده از موشک ها و پهباد های جدید ، کشتی های آمریکائی و انگلیسی و هر کشتی به مقصد رژیم صهیونیستی را به آتش می کشند.در این حال،  سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن اعلام کرد که عملیات دریائی یمن در حمایت از غزه با شدت ادامه خواهد یافت و تنها در صورتی متوقف خواهد شد که ارتش صهیونیستی به تجاوز م محاصره نوار غزه پایان دهد.  

و اما در جبهه شمال که بسیار برای آمریکا نگران کننده است ، درگیریها بین مقاومت حزب الله لبنان و ارتش صهیونیستی به شدت ادامه دارد. تحول مهم در این جبهه در هفته گذشته این بود که ارتش صهیونیستی برای اولین بار دامنه عملیات خود را گسترش داد و به اماکنی دوردست در منطقه بقاع در شمال  شرق  لبنان و شهرهای بعلبک و نبی شیت حمله کرد.

انتظار می رفت که حزب الله نیز در پاسخ،  به حملات خود در منطقه جلیل بسنده نکند و به عمق اسرائیل حمله کند. اما حزب الله تاکتیک جدیدی را انتخاب کرد و این بار با ارسال بارانی از موشک ها به مراکز تجمع نظامیان صهیونیست تلفات سنگینی را بر آنها وارد آورد بطوریکه گنبد آهنین اسرائیل نیز قادر به ردگیری و خنثی کردن آنها نبود. 

با توجه به این تحولات، می توان گفت که عملیات نظامی در منطقه وارد فاز جدیدی شده که اندکی با یک جنگ گسترده منطقه ای فاصله دارد. حاج محمد رعد، رئیس فراکسیون نمایندگان حزب الله در پارلمان لبنان ، اعلام کرده که حزب الله هنوز انبار سلاح های استراتزیک خود را باز نکرده و تا این لحظه همچنان از سلاح های دم دستی استفاده می کند.  

نشانه ها حاکی از آن است که آمریکا و اسرائیل همچنان نسبت به حمله به منطقه رفح و کوچ دادن ساکنان غزه به صحرای سینا مردد هستند ، هرچند سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرده که اسرائیل حتی اگر به رفح حمله کند، جنگ را باخته است زیرا ارتش اسرائیل که تاکنون به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته، تلفات بسیار سنگینی را متحمل می شود و از هر نظر فرسوده شده وعملا بیش از این کارائی ندارد.

 در این حال، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که قصد دارد به ارتش آمریکا ماموریت دهد تا با ایجاد یک اسکله مناسب در ساحل نوار غزه در دریای مدیترانه، شرایط را برای پهلو گرفتن کشتی های بزرگ به منظور رساندن کمک های انسانی به ساکنان غزه را فراهم آورد.

این تصمیم جدید آمریکا از زوایای مختلف مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. تردیدی نیست که ادعای کمک رسانی به ساکنان غزه بهانه ای بیش نیست و آمریکا  اهداف دیگری را دنبال می کند که مهمترین آن ها خنثی کردن دستاورهای مقاومت در نوار غزه است. 

در فرض انجام چنین کاری، ارتش آمریکا زیر پوشش اقدامات انسانی وارد نوار غزه می شود و صدها و شاید هزاران نفر از افراد عشایر فلسطینی را به بهانه توزیع کمک های انسانی به کار می گیرد و به تدریج در بافت اجتماعی  و مدیریت نوار غزه دخالت و مقاومت را منزوی می کند.

این طرح به نوعی می تواند جایگزین کوچ دادن سکنه غزه به صحرای سینا باشد. کشتی هائی که بدین ترتیب در ساحل غزه پهلو می گیرند می توانند می توانند هزاران نفر از ساکنان را که تصور می شود پس از شش ماه کشتار و تحمل سرما و بی پناهی و گرسنگی خسته شده اند، به قبرس و از آنجا به اماکن دلخواه منتقل نمایند.

 و اما مهمتر از همه این ها، تلاش دولت بایدن برای بهبود چهره آمریکا و اسرائیل در افکار عمومی جهانیان است. در حال حاضر، تنفر از آمریکا و اسرائیل در سراسر غرب به دلیل کشتار ها  از زنان و کودکان بسیار بالاست. اما در صورت اجرای این طرح، آمریکا می تواند این بار با چهره ای انساندوست وارد تبلیغات جهانی شود و دولت بایدن نیز فرصت خواهد داشت که این برگه را در کارزار انتخاباتی که هم اکنون در جریان است، به سود خود مورد استفاده قرار دهد.  

بحث در باره زوایا و اهداف و نتایج چنین طرحی بسیار گسترده است اما در یک کلام می توان گفت که این یک طرح نظامی، امنیتی و تبلیغاتی است با جزئیات بسیار زیاد که در مراکز مطالعاتی آمریکا و اسرائیل بررسی شده است. اما ایا این طرح امکان اجرا دارد؟ سران عشایر و معتمدان محلی در غزه از هم اکنون مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده اند و محور مقاومت نیز برنامه های خود  برای مقابله با این توطئه را در اختیار دارد که به موقع خود عملی خواهد کرد.

محمد على مهتدى

نویسنده خبر

کلید واژه ها: حزب الله حزب الله لبنان اسرائیل اسرائیل و حزب الله حمله اسرائیل به غزه حمله اسرائیل به لبنان محمدعلی مهتدی


( ۹ )

نظر شما :