گذار از طوفان الاقصی به طوفان الاحرار

چرا روز جهانی قدس امسال با دوره‌های گذشته متفاوت است؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۴۰۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سعید سیفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بسیاری از کارشناسان معتقدند به ۵ دلیل روز جهانی قدس امسال با دوره‌های گذشته متفاوت است و در حال گذار از طوفان الاقصی به طوفان الاحرار هستیم
چرا روز جهانی قدس امسال با دوره‌های گذشته متفاوت است؟

نویسنده: دکتر سعید سیفی، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل

دیپلماسی ایرانی: این روزها بار دیگر در آستانه روز قدس قرار داریم. همیشه وقتی به اینم روز نزدیک میشویم رسانه‌های غربی، عبری و عربی تلاش داشتند با تکنیک‌های مختلف رسانه‌ای از ابعاد این روز مهم بکاهند و ان را در حد دشمنی ایران و رژیم صهیونیستی کاهش دهند اما چرا این روزها بیشتر از دوران گذشته در اکثر محافل سیاسی، رسانه‌ای و حتی مردمی روز قدس را روز جهانی قدس می‌نامند؟ چرا اکثر کارشناسان و تحلیلگران جهان حتی کارشناسان غربی و آمریکایی معتقدند روز قدس امسال با دوره‌های گذشته متفاوت است؟ چرا اکثر کارشناسان معتقدند سرانجام طوفان الاقصی به طوفان الاحرار می‌رسد؟ و چراهای دیگری که برای پاسخ به هرکدام می‌توان ساعت‌ها توضیح داد، اما براستی با توجه به تحولات و جنایت‌های 6 ماه اخیر رژیم صهیونیستی، روز قدس امسال چه تفاوتی با روز قدس سال‌های گذشته دارد؟

روز جهانی قدس و تصویر واقعی رژیم صهیونیستی

دلیل اول برای تفاوت روز قدس امسال با روز قدس سال‌های گذشته این است که، هیچوقت مثل روز قدس امسال، ماهیت و ذات پلید رژیم صهیونیستی برای همه مردم جهان روشن نشده بود و تا این حد، تصویر پررنگی از جنایت‌ها و وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی در مقابل دیدگان همه مردم جهان قرار نگرفته بود.

همه ما می‌دانیم که رژیم صهیونیسستی طی سال‌های گذشته همواره با تکنیک مظلوم‌نمایی تلاش کرده بود حمایت‌ کشورهای جبهه استکبار و برخی کشورهای غافل را جلب و منافع خود را تامین کند اما آنچه در 180 روز گذشته در غزه شکل گرفت، واقعیت و ذات وحشی و حیوانی صهیونیست‌هایی که خود را اخلاق مدار و مدعی دموکراسی نشان می‌دادند و با این کار نیز سال‌ها مردم منطقه و جهان را فریب می‌دادند، برملا کرد.

روز جهانی قدس همراه با اراده جهانی و فرامسلمانی

دلیل دوم برای تفاوت روز قدس امسال با روز قدس سال‌های گذشته، افزایش یا توسعه افقی مخالفان رژیم صهیونیستی با توجه به جنایت‌های 6 ماه گذشته این رژیم در غزه است. وحشی‌گری‌ها و جنایت‌های بی پرده این رژیم در ماه‌های گذشته علیه مردم مظلوم غزه، عاملی برای شکل‌گیری یک هجمه جهانی علیه این رژیم نامشروع شده است و مردم و کشورهایی که خواسته یا ناخواسته با مظلوم‌نمایی و خواسته‌های این رژیم همراه شده بودند با دیدن جنایت‌های آنها، به سیل مخالفان پیوستند و در واقع یکی از دلایل اصلی تبدیل روز قدس به روز جهانی قدس نیز همین موضوع می‌باشد.

حالا یک اراده جهانی و فرامسلمانی برای مقابله با این رژیم در ابعاد مختلف از جمله پایان دادن به جنگ و جنایت، حمایت از مزدم مظلوم غزه و فلسطین و حتی پذیرش قرارداد ۱۹۹۵ و بازگشت به بخشی از مرزهای ۱۹۶۷، شکل گرفته است.

روز جهانی قدس و تعمیق تنفر از رژیم صهیونیستی

دلیل سوم برای تفاوت روز قدس امسال با روز قدس سال‌های گذشته، افزایش عمودی مخالفان رژیم صهیونیستی یا به بیان دیگر عمیقتر شدن تنفر در میان مخالفان این رژیم منحوس است.

در روز قدس امسال نه تنها مخالفان این رژیم بیش از پیش نسبت به آن متنفر هستند بلکه افرادی که در دوره‌های گذشته خنثی بودند یا چندان مخالفت و تنفر خود را نسبت به جنایت‌های این رژیم ابراز نمی‌کردند نیز دیگر تاب این همه جنایت را نیاوردند و شدیدا این رژیم و جنایت‌هایش علیه کودکان، بانوان و بیماران بی دفاع را محکوم کردند که نمونه‌های آن را به کرات می‌توان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف دنیا مشاهده نمود.

نکته قابل توجه در افزایش تنفر نسبت به رژیم صهیونیستی یا پیوستن سایر مردم جهان به سیل مخالفان این رژیم، آشکار شدن این واقعیت بود که اگر شخص یا کشوری در مقابل جنایت‌های این رژیم وحشی سکوت کند، بدون شک از پیامدهای آن آسیب خواهد دید که نمونه آن را در کشتن امدادگران از کشورهای مختلف حتی غربی توسط نظامیان این رژیم می‌توان دید.

روز جهانی قدس و مقاومت

دلیل چهارم برای تفاوت روز قدس امسال با روز قدس سال‌های گذشته، رشد، استقلال و بالندگی قابل توجهی است که در نیروهای مقاومت شاهد هستیم. هیچوقت تاکنون شاهد این سطح از قدرت اطلاعاتی و نظامی در میان نیروهای مقاومت فلسطینی و در کل جبهه مقاومت نبودیم و همین که نیروهای مقاومت فلسطینی توانستند اینگونه مستقل، عملیات طوفان الاقصی را اجرا کنند و به بیان رهبر معظم انقلاب، شکستی ماندگار و غیر قابل ترمیم را به رژیم صهیونیستی تحمیل کنند یعنی معادلات در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی تغییر کرده و شرایط با روزهای قدس سال‌های گذشته که مسئولان صهیونیستی یک امنیت کاملا پوشالی را به شهروندان خود القاء می‌کردند فرق کرده است و حالا صهیونیست‌ها هر لحظه احتمال ورود رزمندگان مقاومت را به عمق سرزمین‌های اشغالی و حتی خانه‌های خود می‌دهند و اینجاست که جدا از تفاوت با دوره‌های گذشته، حضور در روز جهانی قدس یعنی حمایتی جدی و تاباندن نور امید به قلب رزمندگان مقاومت برای گذار از طوفان الاقصی به طوفان الاحرار.

روز جهانی قدس و مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رژیم صهیونیستی

دلیل پنجم برای تفاوت روز قدس امسال با روز قدس سال‌های گذشته این است که رژیم صهیونیسستی هیچوقت تا به این اندازه از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ضعیف نبوده است و گویا ارتش نیابتی آمریکا و غرب در خاورمیانه هیچوقت تا این اندازه در آستانه خرد شدن و فرو ریختن نبوده است.

مسائل و مشکلات سیاست داخلی رژیم صهیونیستی و اختلافات کم‌نظیر میان سیاستمداران این رژیم به حدی رسیده است که حتی برخی افراد این رژیم به صورت علنی به آن اذعان و مشکلات روزافزون و آینده رو به زوال خود را تایید می‌کنند. 

سربازان صهیونیست هم که بعد از طوفان الاقصی به شدت روحیه خود را باخته‌اند زیرا فهمیدند بزرگترین و قوی‌ترین ارتش منطقه بودن صرفا یک ادعای پوشالی بوده که مافوق‌های آنها برای رسیدن به اهدافشان مطرح می‌کردند، اما بدتر از آن زمانی بود که شتاب‌زدگی آمریکا برای کمک به رژیمشان بعد از طوفان الاقصی و درخواست کمک ۱۰ میلیارد دلاری مسئولانشان برای روی پا ماندن را دیدند.

اما شرایط روحی شهروندان صهیونیست از سربازان این رژیم بدتر است در حدی که بعد از 7 اکتبر حدود 500 هزار نفر از صهیونیست‌ها سرزمین‌های اشغالی را ترک کردند زیرا دیگر از رژیم جعلی خود ناامید شدند ونه امیدی به امنیت داشتند نه رفاه که این رژیم شکست خورده بتواند برای آنها تامین کند.

شهروندان صهیونیست در عمل ثابت کردند به توصیه سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس ایران مبنی بر اینکه، تا نرخ خانه‌های اروپا و آمریکا گران نشده، برای ترک خانه‌هایی که به زودی ارزان‌تر از قبل می‌شود، اقدام کنید، اعتماد بیشتری دارند.

و اما بدتر از همه، اوضاع بد اقتصادی رژیم صهیونیستی بعد از طوفان الاقصی و در آستانه روز جهانی قدس است. 

طبق گزارش‌های رسیده مبتنی بر داده‌های اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر، در سرزمین‌های اشغالی از هر سه کسب‌وکار یکی یا تعطیل شده یا با 20 درصد ظرفیت کار می‌کند. نیمی از شرکت‌های صهیونیستی بیش از 50 درصد از درآمد خود را از دست داده‌اند را تجربه کردند و یک پنجم نیروی کار رژیم بیکار هستند.

به نوشته بلومبرگ جنگ غزه تاکنون بیش از 8 میلیارد دلار برای اقتصاد اسرائیل هزینه داشته و هر روز که از جنگ می‌گذرد نیز 260 میلیون دلار به این مبلغ اضافه می‌شود.

این گوشه‌ای از شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رژیم صهیونیستی در آستانه روز قدس امسال است که در هیچ یک از روزهای قدس گذشته تجربه نکرده و اینها یکی از دلایلی است که نشان از فراهم بودن بستر برای گذار از طوفان الاقصی به طوفان الاحرار است که برگزاری بایسته و شایسته روز جهانی قدس تاثیر قابل توجهی بر تحقق هرچه سریعتر آن در آینده دارد.

روز جهانی قدس و بستر نابودی رژیم صهیونیستی 

همه اینها در شرایطی است که سیاستمداران جنایتکار صهیونیستی هیچ دستاوردی از جنایت‌های 6 ماه خود در غزه نداشتند که بتوانند به آن تکیه کنند، حماس و مقاومت که روز به روز تقویت و قدرتمندتر شدند، مردم غزه مقاومتر و مصمم‌تر و صبورتر از گذشته به سوی پیروزی پیش می‌روند، هیچ اسیری را نتوانستند آزاد کنند یا سرزمینی را مجدد اشغال کنند، آبرو و اعتبارپوشالی که در سطح جهان برای خود متصور بودند فرو ریخته و عادی سازی روابط نیز که این رژیم برای آن بسیار برنامه‌ریزی و تلاش کرده بود با شکست روبرو شده و حتی مدافعان آن سکوت کردند.

برای درک بهتر همه موادر فوق و اینکه ایران و جبهه مقاومت با رژیم صهیونیستی و متحدانش چه کرده‌اند و در حال حاضر در چه شرایطی هستیم که روز جهانی قدس بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است، باید به اظهارات دکتر شیوان ماهندراجاه عضو اندیشکده "انجمن سلطنتی تاریخ" در لندن دقت کرد. 

شیوان ماهندراجاه معتقد است، "ایرانی‌ها در حال جوشاندن قورباغه اسرائیلی هستند، آهسته، روشمند و علمی. ایران و متحدان منطقه‌ای آن با انضباط و صبر بی‌نظیر از این استراتژی علیه آمریکا و اسرائیل استفاده می‌کنند. پس از ۷ اکتبر، 500 هزار شهرک‌نشین از اسرائیل رفته‌اند. فشارهای اجتماعی- اقتصادی و سرخوردگی از مدیریت جنگ به اوج خود رسیده و با برکناری نتانیاهو نیز برطرف نخواهد شد... ایران گام به گام در حال فلج کردن اقتصاد اسرائیل است‌. قطعا ایران با گام‌های بعدی، حرارت را برای قورباغه اسرائیلی بالا خواهد برد.

یاکوف آمیدرور، مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل نیز در یکی از آخرین اظهارات خود در این خصوص گفته، ایران سالهاست در حال ساخت یک استراتژی هوشمندانه است، از جمله ایجاد "حلقه آتش" در اطراف اسرائیل. برای اسرائیل دشوار است که با مجموعه نیروهایی که ایران از هر طرف تشکیل داده، مقابله کند.

آمیدرور علاوه بر این در ادامه به نکته‌ مهمی اشاره می‌کند که موقعیت روبه زوال و ضعیف صهیونیست‌ها را بیش از پیش نشانن می‌دهد.وی گفته، آمریکا دیگر همان آمریکای سابق نیست و ایرانی‌ها متوجه این موضوع شده‌اند. آمریکا مسائل پیچیده تر و بزرگتری نسبت به خاورمیانه را در اولویت خود دارد و بقیه جهان نیز اسرائیل را متفاوت از گذشته می بینند.

روز جهانی قدس و تحقق آرمان‌های بلند امام خمینی (ره)

با توجه به این موارد می‌توان گفت در روز جهانی قدس امسال تا حد زیادی به آرمان‌های انسانی و بلند امام خمینی(ره) در نامگذاری این روز مهم نزدیک شده‌ایم و روز قدس دیگر فقط به مسلمانان تعلق ندارد و نه تنها به روز جهانی قدس تبدیل شده بلکه به روز ایستادگی خیر در مقابل شر که صهیونیست‌ها نماد آن در عصر حاضر هستند، تبدیل شده است.
بر این اساس حضور در راهپیمایی روز قدس به مثابه یک حرکت جهانی در پیوستن و حضور در لشکر خیر در مقابل لشکر شر صهیونیست‌ها است که به بیان رهبر معظم انقلاب در شرایط احتضار به سر می‌برند.

اما در پایان یادمان نرود، تبدیل روز قدس به روز جهانی قدس از یک طرف مدیون مردم مظلوم اما مقتدر غزه است اما از طرف دیگر مدیون رشادت‌های سرداری هستیم که این روزها اسم و رسمش و یادش همچون زمان بودنش، لرزه بر تن صهیونیست‌ها و متحدانش می‌اندازد، حاج قاسم عزیزی که برنامه‌ها و اقداماتش مردم مقاوم غزه و فلسطین را از سنگ و چوب به موشک و فناوری‌هایی رساند که توانستند بزرگترین غافلگیری و ماموریت را در عمق سرزمین‌های اشغالی رقم زده و با طوفان الاقصی یک شکست ماندگار و غیر قابل ترمیم را به صهیونیست‌ها تحمیل کنند و آغازگر خاورمیانه جدید با محوریت مقاومت همزمان با فروپاشی رژیم صهیونیستی باشند.

کلید واژه ها: روز قدس راهپیمایی روز قدس فلسطین اسرائیل اسرائیل و فلسطین سعید سیفی حمله اسرائیل به غزه حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق


( ۳ )

نظر شما :