ورود غربی ها و اسرائیل به فاز دیپلماتیک علیه ایران

هیچ کس دنبال جنگ نیست

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۶۵۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی در یادداشتی می نویسد: از اظهارات مقامات اروپایی و امریکایی و بسته تحریمی ای که می روند علیه ایران اعمال کنند، می توان این گونه برداشت کرد که غرب قصد دارد کارزار سیاسی خود را از برخورد نظامی مستقیم با ایران به کارزار دیپلماتیک و امنیتی منتقل کند و احتمالا به زودی شاهد طوفان دیپلماتیک سیاسی علیه ایران در محافل بین المللی خواهیم بود.
هیچ کس دنبال جنگ نیست

دیپلماسی ایرانی: با حمله ای که دیروز به یک پایگاه نظامی در اصفهان انجام شد و به اسرائیل منتسب شد، به نظر می رسد دو طرف سطح حملات مستقیم به یکدیگر را متوقف خواهند کرد. به ویژه که تلفات انسانی نداشت و تلفات مادی آن نیز اندک بود. بنابراین انتظار نمی رود حمله مستقیم ایران و اسرائیل به یکدیگر ادامه داشته باشد. ایران به دنبال بازگشت موازنه به سود خود در منطقه بعد از ترور سردار زاهدی در پی حمله به سفارت ایران در دمشق بود که با حمله نظامی به اسرائیل این موازنه بازگشت و ایران به آن بازدارندگی مطلوبش رسید و اسرائیل نیز احساس می کرد نمی تواند حمله ایران به خاک خود را بی پاسخ بگذارد؛ بنابراین حمله ای سبک انجام داد تا دولت اسرائیل هم بتواند در داخل از آن بهره برداری کند و در مقابل مخالفانش با آن مانور دهد و هم حمله در سطحی نباشد که ایران در پی واکنش جدید برآید.

واقعیت این است که دو طرف آماده دادن هزینه جنگ تمام عیار را ندارند. نه ایران به دنبال یک جنگ گسترده با اسرائیل است که می تواند زیرساخت هایش هدف این رژیم و متحدانش در غرب و ناتو قرار بگیرد و نه اسرائیل توانایی دارد حملات ایران به تاسیسات زیربنایی خود را تحمل کند؛ به ویژه که به لحاظ جغرافیایی کوچک است و ضربه پذیر و زیرساخت هایش آسانتر از یک کشور پهناور می تواند هدف قرار گرفته شود. کما اینکه شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از یک منبع نزدیک به نتانیاهو اعلام کرد که تل آویو به دنبال جنگ با ایران نیست. البته اسرائیل زمانی به این نتیجه رسید که به روشنی دید امریکا از جنگ علیه ایران استقبال نمی کند و حاضر نیست تل آویو را در این جبهه همراهی کند.

این حمله اما دو واقعیت دیگر را نیز نشان داد. اول اینکه ثابت شد اسرائیل از یک دولت منسجم برخوردار نیست؛ بلافاصله بعد از اعلام خبر حمله به تاسیسات نظامی اصفهان، ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل واکنش نشان داد و آن را با عبارت «ضعیف و مسخره بود» تقبیح کرد، واکنشی که با انتقاد محافل داخلی اسرائیل مواجه شد و او را به عدم درک منافع ملی و امنیتی اسرائیل و شکست او در قبول مسئولیتش در دولت متهم کردند. به این ترتیب این عضو دولت بنیامین نتانیاهو تلویحا مسئولیت اسرائیل را در انجام این حمله پذیرفت.

دیگر اینکه آن طور که گفته شد این عملیات توسط ریزپرنده یا کوادکوپتر از داخل ایران انجام شد. این پیام بدی را به تهران ارسال می کند مبنی بر اینکه اسرائیل توانایی ضربه زدن به ایران از داخل خاک کشورمان را دارد. مقامات امنیتی ما باید بیش از پیش به این اتفاق توجه کنند و آن را یک چاله امنیتی برای کشور بدانند و درصدد رفع آن برآیند.

نوع واکنش جامعه جهانی نیز بیانگر این است که با وجود حمایتی که از اسرائیل می کنند، از گسترش جنگ در منطقه نگرانند. غربی ها در حالی که حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند اما نسبت به اقدامات اسرائیل علیه ایران واکنشی نشان ندادند. با این وجود نشست فوق العاده هفته پیش شورای امنیت سازمان ملل که صرفا به بیان اظهاراتی دیپلماتیک در دو جبهه غربی و ضد غربی رد و بدل شد، هیچ نتیجه یا بیانیه یا قطعنامه ای به دنبال نداشت که به روشنی بیانگر آن است علی رغم اینکه غرب با اسرائیل علیه ایران هم‌صداست اما به هیچ عنوان به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیست و از سیاست اسرائیل برای کشاندن غرب به رویارویی خود با ایران استقبال نمی کند. پیامی که به روشنی در گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با نخست وزیر اسرائیل بیان شد و گفت که کشورش در حمله احتمالی اسرائیل به ایران این رژیم را همراهی نخواهد کرد.

با همه این احوال اما هنوز کارزار علیه ایران تمام نشده است. از اظهارات مقامات اروپایی و امریکایی و بسته تحریمی ای که می روند علیه ایران اعمال کنند، می توان این گونه برداشت کرد که غرب قصد دارد کارزار سیاسی خود را از برخورد نظامی مستقیم با ایران به کارزار دیپلماتیک و امنیتی منتقل کند و احتمالا به زودی شاهد طوفان دیپلماتیک سیاسی علیه ایران در محافل بین المللی خواهیم بود. به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات امریکا و همچنین نزدیک شدن به بندهای زمان بندی شده برجام که می تواند منافع بسیاری را به لحاظ حقوقی و هسته ای متوجه ایران کند، پیش بینی می شود فشار غرب با پروپگاندای اسرائیل علیه ایران بیش از پیش تشدید شود.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: حمله ایران به اسرائیل حمله اسرائیل به ایران اصفهان حمله به تاسیسات نظامی اصفهان ایران و اسرائیل ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل بنیامین نتانیاهو سید علی موسوی خلخالی ایتمار بن غفیر ایتمار بن گویر


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۰
اسرائیل جنایت میکند ۔ دنیانظاره میکند۔سازما ن ملل نطاره گر وغیر فعال ودست وپا بسته مانند کدو تنبل پرحجم بی خاصیت درجهت رفع ستم ستم دیدگان ورفع تنش های بین المللی است۔۔ ایران تحریم میشود واسرائیل دهها میلیارد دههامیلیارد کمک دریافت میکند وحمایت سیاسی نظامی میشود۔ایران دو راه حل دارد۔یاباید حمایت فلسطینی ها را کنار بگذارد ویا در تقویت و امادگی خود برای حمله ودفاع شدیدا بیافزاید۔ تجربه نشان دادهاست تصمیمات سیاسی امریکا در جهت رفع تنش در خاورمیانه یا موارد دیگر را اعتباری نیست۔سیاست های سینوسی امریکا سیاست های شناخته شدهای است۔۔ملت فلسطین در بند را نمی توان با کشتارهائی ده هزارده هزار که از کودکان وزنان وگورهای مملو از اجساد تیرباران شده ها ی فلسطینی ساکت نگاه داشت۔امریکا مهره اساسی بازی های خاورمیانه است۔۔قدرت اسرائیل از امریکا است۔ وهدایتدامریکا در کف دستداسرائیل۔موشکی در کف مهار اشتری۔