پیام ‌های حملات ایران و اسرائیل به یکدیگر چیست؟

رد یک گزاره!

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۵۷۲۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و... است.
رد یک گزاره!

نویسنده: سید محمد شفیعی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان

دیپلماسی ایرانی: در برخی از محافل و تحلیل‌ها این ادعا وجود دارد که وعده صادق و حمله اسرائیل به اصفهان و تبریز از قبل هماهنگ شده بوده است. در این نوشتار قصد آن است تا با بررسی زوایای گوناگون غلط بودن این گزاره اثبات شود.

در بحث تحلیل و ارائه گزاره، توالی ‌اخبار و بررسی گزاره‌های متعدد شرط اساسی است. طی چند روز اخیر حزب‌الله دو اقدام مهم انجام داده  که بسیار کم به آنها پرداخته شده و  مورد توجه قرار نگرفته و در جانِ کلام، زیر سایه عملیات وعده صادق قرار گرفته خبری نشده است:

1.هدف قرار دادن لانچر گنبد آهنین توسط حزب‌الله: درگیری انجام شده که لانچر و گنبد آهنین را درگیر کرده و بعد از خالی شدن لانچر، با یک‌پهباد از سمت حزب‌الله هدف گرفته شده و در نهایت، لانچر از بین رفت. این خبر به نسبت خبر وعده صادق، کمتر مورد توجه قرار گرفت.

2.هدف قرار دادن پایگاه المالکیه و شمال سرزمین‌های اشغالی: حزب الله با حمله موشکی و پهپادی به پایگاه المالکیه در منطقه عرب العرامشه در الجلیل غربی در شمال سرزمین‌های اشغالی تجمع نظامیان را هدف قرار داده که عده‌ای از سربازان تجمع کرده زخمی شدند و وضعیت عده‌ای از آنها وخیم گزارش شده است.

حال مهمی این خبرها کجاست؟ مهمی این اخبار این است که ایران در وعده صادق، کَمّی حمله کرد. اینگونه که با تعداد بالای موشک و پهپاد حمله کرده و با درگیر کردن پدافند اسرائیل، سپس حمله کیفی را در درون آن بگنجاند. در خلال حمله کمی با شلیک چند هایپرسونیک یا بالستیک و رد شدن آن‌ها از  گنبد آهنین و اصابت به هدف، پیام خود را می‌رساند.

حال پیغام کمی ارسال شد و پیغام کیفی چطور ارسال می‌شود؟

این‌ حملات حزب‌الله، پیغام کیفی را به دست اسرائیل می‌‌رساند. زخمی و کشته شدن چند تن از افسران و تخریب لانچر پیغام کیفی اولیه بوده، و پیغام ثانویه وجود حماس در غزه، که می‌تواند مجددا اقدام به حملات راکتی کند.

این پالس‌های کمی و کیفی را  سران اسرائیل دریافت کرده و کاملا درک می‌کنند.

حال اسرائیل چگونه پاسخ داده؟

در ابتدای امر با کوادکوپتر اقدام به پاسخ‌دهی کرده است. شاید حمله با کوادکوپتر در نگاه عوام، به سخره گرفته شود اما دارای پیام پنهانی‌ است. کوادکوپتر که از سرزمین‌های اشغالی ارسال نشده‌اند از داخل خاک ایران و از خود اصفهان به پرواز در آمده‌اند. این عمل به این معناست که اسرائیل در خاک ایران دارای شبکه جاسوسی ‌است که می‌تواند دست به اقدامات مختلفی در ایران بزند که این پیام اول بوده.

پیام دوم در شمال‌غرب ایران و در تبریز قرار داشته. اسرائیل خواسته پیغام دهد که اگر شما حزب‌االله و حماس در شمال و جنوب دارید، من نیز متحدی در شمال‌غرب ایران دارم که می‌توانم تبریز و.... از آن سو  مورد هدف قرار دهم.

از سمت دیگر باید به این موضوع بنگریم که ایران و اسرائیل با یکدیگر گفتمانی نداشته و برخورد قهری دارند.

روسیه و چین در اوج تنش‌ها با آمریکا، با آن گفتمان دارند. اما ایران و اسرائیل در اصطلاح با یکدیگر با زبان بدن صحبت می کنند و پیغام ارسال می دارند.

از سوی دیگر این دست از اقدامات دو طرف را می‌توان از این دید نیز بررسی کرد که حملات حزب ‌الله و حماس و درگیر کردن گنبد‌آهنین سبب جمع‌آوری اطلاعات و ارسال آن به ایران می‌شود و متعاقبا همین اقدام را اسرائیل انجام می‌دهد و با ارسال آن به آمریکا و... شرایط در قبال ایران را خواهند سنجید.

ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و... است.

گزاره‌های فوق این تئوری که حملات ایران و اسرائیل به یکدیگر را هماهنگ شده و اطلاع داده شده به آمریکا می‌داند، رد می‌کند.

کلید واژه ها: حمله ایران به اسرائیل حمله اسرائیل به ایران ایران و اسرائیل حزب الله حزب الله و اسرائیل جنگ حزب الله و اسرائیل حماس جریان مقاومت حماس و اسرائیل جنگ حماس و اسرائیل


( ۷ )

نظر شما :