کردها قوانین تازه ای صادر کردند

درهای بسته اقلیم کردستان برای اتباع سوری

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۹۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
روز شنبه گذشته، وزارت داخله اقلیم کردستان اعلام کرد از تاریخ ۲۹ آوریل اعطای ویزا به دارندگان پاسپورت سوریه به استثنای دارندگان اقامت از کشورهای امریکا، کانادا و اروپا متوقف خواهد شد.
درهای بسته اقلیم کردستان برای اتباع سوری

دیپلماسی ایرانی: چند روزی است که بیش از 300 هزار سوری مقیم اقلیم کردستان عراق پس از صدور تصمیم وزارت کشور مبنی بر توقف اعطای ویزای ورود به سوری ها در وضعیت سرخوردگی به سر می برند. آن هم در زمانی که سوریه از شرایط فشار اقتصادی و امنیتی رنج می برد.

روز شنبه گذشته، وزارت داخله اقلیم کردستان اعلام کرد از تاریخ 29 آوریل اعطای ویزا به دارندگان پاسپورت سوریه به استثنای دارندگان اقامت از کشورهای امریکا، کانادا و اروپا متوقف خواهد شد.

این وزارتخانه افزود گردشگران دارای روادید که پیش از تاریخ اعلام شده وارد اقلیم کردستان شدند، نمی توانند ویزای خود را تبدیل به اقامت دائم کنند و باید پیش از پایان مدت زمان آن، اقلیم کردستان عراق را ترک کنند.

بر اساس داده های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ماه ژانویه، شماری زیادی از سوری ها در اقلیم کردستان زندگی می کنند.

پیش از آن، محمد النبی، از اعضای اتاق گردشگری دمشق در ژانویه گذشته خبر داد که عراق اعطای ویزای کار به سوری ها را متوقف کرده است.

خبرنگار «النهار العربی» با دفاتر گردشگری فعال در منطقه که بسیاری از آنها متخصص در امور صدور اوراق رسمی برای سوری های مقیم اقلیم هستند تماس گرفت و همه آنها اتفاق نظر داشتند که دستورالعمل جدید وزارت داخله اعطای ویزا را ممنوع می کند. این تصمیم شامل تمام گروه های سنی سوریه، چه به صورت فردی و چه خانوادگی می شود و کسانی که پیش از یک آوریل ویزا دریافت کرده اند فقط حق اقامت یک ماهه را دارند و امکان تقاضا برای گرفتن اقامت یک ساله را ندارند. این تصمیم، سوری هایی را که در برخی کشورها مانند ایالات متحده، کانادا و کشورهای اتحادیه اروپا اقامت دارند، مستثنی می کند.

دفاتر کار در منطقه تأیید کردند که از سرنوشت صدها هزار نفر از مقیمان فعلی اهل سوریه اطلاعی ندارند، زیرا دستورالعمل های روشنی در مورد تمدید مجوز اقامت سالانه یا عدم انجام آن صادر نکرده اند. با این حال، محافل نزدیک به وزارت کشور می گویند که این تمدید حق خانواده های سوری است، اما برای افرادی که بدون خانواده خود زندگی می کنند، تمدید نخواهند شد.

بر اساس این ترتیبات جدید، شبکه گسترده ای از کسب و کارها از بین می رود، زیرا هزاران سوری در بخش های مختلف اقتصادی در اقلیم کردستان عراق کار می کنند، برخی از آنها بیش از ده سال پیش پروژه های شخصی خود را تاسیس کردند و بسیاری از آنها مبالغ هنگفتی را در بخش های مختلف مالی سرمایه گذاری کردند. .

سوزان عبید، وکیل و فعال مدنی در توضیح وضعیت اضطرابی که بر محافل اجتماعی و اقتصادی سوریه در اقلیم حاکم است گفت: «بیشترین درصد سوری های ساکن کردستان طی سال های گذشته بر اساس اقامت دائم در آنجا برنامه ریزی کرده اند. آنان تمام پول و سرمایه خود را در پروژه های اقتصادی خود در اقلیم سرمایه گذاری کردند و این علاوه بر مشارکت فرزندانشان در شبکه گسترده ای از مؤسسات آموزشی اعم از پایه و دانشگاهی است تا جایی که برخی از جوانان نسل‌ها احساس می‌کنند که اقلیم کردستان کشور و وطن جایگزین و دائمی آنهاست.»

عبید می افزاید: «به دلایل عینی، مقامات اقلیم نمی توانند به طور کامل در را بر روی امکان تمدید اقامت سوری ها ببندند. چگونه می توان هزاران پروژه کوچک، متوسط ​​و حتی بزرگ را در عرض چند ماه منحل کرد؟ سرنوشت اموالشان اعم از خانه، زمین، وسیله نقلیه و تراز مالی چه می شود؟ و البته بسیاری از آنها به دلایل امنیتی و سیاسی، به ویژه جوانانی که باید به خدمت اجباری بروند، نمی توانند به سوریه بازگردند. اقلیم خود را در معرض بحران حقوقی و اقتصادی قرار نخواهد داد و به احتمال زیاد در دوره آتی مجموعه ای از راه حل های توافقی ارائه خواهد شد.»

اقلیم کردستان عراق از مدتی پیش شاهد کارزاری از سوی برخی از فعالان و رهبران افکار در شبکه های اجتماعی بود که در آن از مقامات خواستند تا حضور کارگران سوری در بازارهای منطقهاقلیم را کاهش دهند تا به کارگران محلی فرصت بیشتری برای دستیابی به کار مناسب و دستمزدهای پردرآمد بدهند. . پس از پخش کلیپ های ویدئویی از ساکنان جوان سوری که در وسط بازارها شعارهای سیاسی سر می دادند که حساسیت اجتماعی را نسبت به آنها افزایش داد، این کارزار تقویت شد.

مقامات دولت عراق از سران اقلیم خواسته اند که به وضعیت هزاران سوری توجه داشته باشند که پس از ورود به اقلیم، به دیگر مناطق می روند و از نهادهای سازمان ملل درخواست پناهندگی می کنند و پس از دریافت اقامت پناهندگی از طریق سازمان ملل، فعالیت غیر قانونی در بازارهای عراق را آغاز می کنند.

همچنین اقلیم کردستان شاهد اقدامات غیر قانونی ده ها شرکت فعال در بخش اقتصادی بود که در ازای دریافت مبلغی، برای کارگران سوریه ای بیمه و اسناد اقامت جعلی صادر می کنند و شرکت های غیر قانونی تشکیل می دهند و بدین ترتیب ساختار خدماتی اقلیم را با خطر مواجه می کنند.

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: سوریه اقلیم کردستان عراق سوریه و عراق عراق اتباع سوری مردم سوریه


( ۴۴ )

نظر شما :

کوروش ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۱:۵۹
دولت عراق که کلا به قانون اساسی در مورد کردها عمل نمی‌کند و حتی بودجه اختصاص نمی‌دهد. درحالیکه آواره های عراقی بسیاری از زمان داعش و فرار ارتش عراق در اقلیم باقی مانده اند. اگر شما می‌بینید که کشورهایی مثل ترکیه و لبنان آواره ها را میزبانی می‌کنند در قبال آنها کلی بودجه از سازمان ملل می‌گیرند و ترکیه از آنها به عنوان اهرم فشار علیه یونان و اروپا استفاده می‌کند.
... ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۵
اگر مسئولین ایران عرضه داشتید ، این کار را در قبال ۱۵ میلیون مهاجم افغانی انجام میدادید