نخست وزیر در یک قدمی سقوط؟!

خشم معترضان علیه پاشینیان

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۶۰۳۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ارمنستان و جمهوری آذربایجان روند تاریخی تعیین مرزهای خود را آغاز کرده‌اند. براساس‌این قرار است چهار منطقه به باکو بازگردانده شود که همین باعث شروع اعتراضات در ارمنستان شده است. معترضان امیدوار بودند که هنگام ورود به شهر ایروان هزاران نفر به جمع آنها بپیوندند.
خشم معترضان علیه پاشینیان

دیپلماسی ایرانی: ارمنستان و جمهوری آذربایجان روند تاریخی تعیین مرزهای خود را آغاز کرده‌اند. براساس‌این قرار است چهار منطقه به باکو بازگردانده شود که همین باعث شروع اعتراضات در ارمنستان شده است. معترضان امیدوار بودند که هنگام ورود به شهر ایروان هزاران نفر به جمع آنها بپیوندند. به گزارش شرق، از پنج روز قبل، حدود ۵۰۰ ارمنی راهپیمایی‌هایی را در سراسر این کشور به سمت پایتخت آغاز کردند و مخالفت خود را علیه واگذاری قلمرو از طریق دولت ارمنستان به آذربایجان ابراز کردند. این روند امتیازدهی در ۲۳ آوریل آغاز شد و مستلزم تعیین مرزهای تاریخی بین این دو جمهوری شوروی سابق است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، با واگذاری چهار منطقه اطراف روستاهای مرزی در منطقه تاووچ به همسایه خود، آذربایجان موافقت کرده است. این مناطق پس از جنگ اول قره‌باغ (بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸) از طریق نیروهای جدایی‌طلب ارمنی تصرف شد و ساکنان آذربایجانی آنها مجبور به ترک آنجا شدند. مهم‌تر آنکه این منطقه مرزی به دلیل ارتباط جاده‌ای با گرجستان و خط لوله گاز روسیه، دارای منافع استراتژیک برای ارمنستان است. بقراط گلستانیان، رهبر این راهپیمایی به روزنامه فرانسوی لوموند گفت: «این روند تعیین خطوط مرزی غیرقانونی است». گلستانیان اسقف اعظم منطقه تاووچ است،‌ منطقه‌ای که تحت تأثیر این تغییرات سرزمینی قرار گرفته است.

گلستانیان گفت: «جنبش ما [تحت عنوان «تاووچ به نام سرزمین مادری»] الان از روستاهای آسیب‌دیده آغاز شده، حال آنکه در درازمدت، کل ارمنستان در معرض تهدید است». او با اشاره به اینکه جنبش آنها «مذهبی نیست» اعطای این امتیازات «یک‌جانبه» را محکوم کرده و با اشاره به اینکه «در قانون اساسی ارمنستان برای تغییر قلمرو همه‌پرسی پیش‌بینی شده است» گفت که «اعطای این امتیازات تحت‌الشعاع تهدید باکو انجام شده است». او تأکید کرد که «وقتی نیکول پاشینیان دو ماه پیش به دیدن روستاییان آمد، خیلی صریح به آنها گفت که اگر این روند تعیین مرزها را طی نکنیم، جنگ دیگری با آذربایجان خواهیم داشت».

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، در اواخر ماه آوریل اطمینان داد که توافق صلح با ارمنستان «نزدیک‌تر از همیشه» است. با این حال نگرانی‌ها درباره یک درگیری جدید بالقوه وجود دارد که با درگیری‌های مسلحانه مداوم در امتداد مرز تقویت شده است. پاشینیان معتقد است که دادن امتیاز به باکو برای جلوگیری از وقوع مجدد خصومت‌ها ضروری است.ارمنستان خود را در موقعیتی آسیب‌پذیر می‌بیند و نمی‌تواند به متحد سنتی خود روسیه تکیه کند چرا‌که روسیه در جریان حمله آذربایجان به قره‌باغ در سپتامبر ۲۰۲۳ منفعل عمل کرد و اکنون به «دیده یک خائن» نگریسته می‌شود.

در همین حال، وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار بود روز گذشته در آلماتی، پایتخت قزاقستان، در مذاکرات صلح شرکت کنند. آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان، گفت این دیدار با جیحون بایراموف، همتایش از جمهوری آذربایجان، روی مسئله به رسمیت شناختن مشترک تمامیت ارضی و حق حاکمیت است. به نقل از اسپوتنیک، روند مشخص‌کردن حدود و تعیین مرز بین دو کشور از اواخر آوریل ادامه دارد. به‌تازگی نیز الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، به روند مثبت در کار روی روند صلح با ارمنستان اشاره کرده بود. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، هم گفت که قرارداد صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌تواند پیش از نوامبر منعقد شود./شرق

کلید واژه ها: ارمنستان نیکول پاشینیان جمهوری آذربایجان


( ۱۲ )

نظر شما :

علیرضا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۰
بعد یه سری به اصطلاح کارشناسان وطنی میان اطلاعات نادرست منتشر میکنند.که باعث تعجب و شک است.
مرگ بر دشمن آذربایجان ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۴
این تازه اول عشق است. بقیه دشمنان آذربایجان هم به سرنوشت ارمنستان دچار خواهتد شد.
مهدی A ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۲
به نظرم ، دوران ارمنی تر از خود ارامنه بایستی فراموش شود . وقتی خاک متعلق به آذربایجان است ، یعنی متعلق به آذربایجان است .
ناشناس ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۵
دشمنان باکو همان تفکر توسعه طلب ارضی است که با محوریت عثمانی و عبری تغذیه میشود علیه ایران اما نه ایران دست بسته است و نه باکو حماقت به موجودیت خود میکند .ارامنه همیشه این اعتراضات داشته اند و حتی کودتا اما ایا در باکو همینقدر اعتراض میتواند انجام بدهند ؟؟؟؟من به شخصه بعید میدانم این سری اتفافات دوران گذر و تا چند هفته نتیجه معلوم خواهد شد این اعتراضات میتواند باکو را وادار به دادن امتیاز به ارمنستان کند و علت تسریع و عجله از سمت باکو همین میتوان باشد با سرنگونی پاشانیان چه توسط مردم وقانون اساسی یا کودتا شخص بعدی و جانشین پاشانیان انعطاف لازم نخواهد داشت و علت ترس و نگرانی باکو و ترکیه همین سرنگونی دولت غربگرای و ضعیف ارمنستان است
خسرو ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۴
ارمنستان هیچوقت دولت نشده‌است در یکصد سال پیش توسط روسیه ایجاد شد و از سی سال پیش بعنوان یک استان روسیه یا آمریکا یا فرانسه اداره شده است در حالی که ملک ایران است اگر به ایران ملحق شود تمام مشکلاتش حل می‌شود ( حمایت تمام قد ایران از لبنان و سوریه و عراق و یمن و ...را ببینید ) فقط چون افراطیون کلیسا بر مسیحیت محض و یکپارچگی با صلیبی ها تاکید می‌کنند با ایران تعارف می‌کنند یا به عبارتی ، ایران را فقط کارت بازی مقابل آذربایجان کرده اند --- پاشینیان فهمیده است که باید برای ارمنستان و خودش تعیین تکلیف بکند باید مرزها مشخص شوند چون اگر نشوند آذربایجان حق دارد طبق نقشه‌های سال ۱۹۱۸ زنگه زور و بورچالی را طلب کند مبهم بودن مرزها دیگر برای ارمنستان مزیتی ندارد
آبتین ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۷:۲۰
ارمنی‌ها مانند بسیاری از ملل آریایی بسیار قبل از ترکها در این منطقه بوده اند و رفت آمد بسیاری از مهاجران مثل رومیها و یونانیها و اعراب و مغولها و ترکها را دیده اند. اتفاقا همه اینها بسیار قبل از ترکها متمدن شدند و حکومت داشتند.
ناشناس ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۳
خسرو چرا همین نسخه را برای باکو تجویز نمی کنید ؟؟؟؟انها به گفته شما ستون فقرات تشیع و گارانتی ایران هستند(از نظر مذهب نژاد و زبان و...مشترک هستند ) از فلاکت فقر و فضای بسته طاغوتی و ستم رها میشوند با وجود منابع انرژی بیش از نیمی از اتباع باکو در کشورهای همسایه کارگر و اواره سیر کردن شکم خود هستند.همان افراطیون ترکی که بر قومیت محض ترکی و اتحاد و یکپارچگی با ترکستان تاکید میکند در دشمنی و خباثتعلیه ایران ابایی ندارند از ایران بعنوان کارت بازی مقابل اسراییل ترکیه و روسیه استفاده ابزاری میکند .
خسرو ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۷
نیمی از اتباع باکو کجا کارگر و آواره هستند هستند؟؟؟؟ یعنی جمهوری آذربایجان ۲۰ میلیون جمعیت دارد؟ به چه استنادی از ایران بعنوان کارت بازی علیه ترکیه و.. استفاده میکنند؟؟ با ترکیه که اختلافی ندارند !!! واقعا بیسوادی ، صرف جواب دادن دروغ بافی میکنی