جدایی یا وصال

زنگه زور به ایران بر می گردد؟

۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۱۶۷ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در صورتی که ارمنستان نسبت به اعطای روستاهای مورد مناقشه به آذربایجان نظر مثبتی نداشته باشد، آیا می تواند موضوع تحویل منطقه زنگه زور به صاحب اصلی آن یعنی ایران مورد مذاکره قرار گیرد؟
زنگه زور به ایران بر می گردد؟

نویسنده: دکتر رسول اسماعیل زاده دوزال، کارشناس مسائل قفقاز

دیپلماسی ایرانی: در روزهای آغازین سال جدید شمسی سال موضوع تحویل چهار روستای آذربایجان از سوی ارمنستان نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان را راهی این چهار روستا کرد.

پاشینیان در گفت وگو با اهالی این روستاها تلاش کرد با استناد به استلزامات نقشه و سرحدات شناخته شده بین المللی و احتمال وقوع جنگ و انزار از عاقبت جنگ، آنان را برای تحویل روستاها به جمهوری آذربایجان متقاعد کند که از سوی اهالی با طرح فرضیه های مختلف به چالش کشیده شد. اهالی استدلال کرده اند که برای جلوگیری از جنگ تحویل روستاها توجیهی ندارد و وجه المصالحه شدنشان بی معنی است.

گمان می رود که اهالی با توجه به شرایط کنونی منطقه ترجیح می دهند همراه با تحویل روستاهای خود اهالی نیز به تابعیت آذربایجان در آیند. زیرا آنان از حسن رفتار مسلمانان قفقاز خاطرات خوبی دارند و اساسا بین ارامنه بومی و مسلمانان در طول سال‌های دراز هیچ تنش و کدورتی به وجود نیامده است. به ویژه با توجه به رواج سنت دیرینه ی "کیوره" گزینی مسلمانان از میان ارامنه بومی در مراسم ختنه ی اولاد ذکور در بین این دو قوم، به نظر می رسد در صورت درخواست تابعیت، دولت آذربایجان از این امر استقبال کند.

اضافه می شود که با توجه به ضرورت تسریع در پروسه صلح در منطقه آیا تحویل این چهار روستا در اوضاع استراتژیکی و موقعیت ارتباطی درون قفقازی تاثیری خواهد داشت و آیا این امر مقدمه ای برای حل معضل کریدور زنگه زور خواهد بود؟ سوالاتی است که پاسخ به آن کمی زود است.

خاطر نشان می شود، در صورتی که ارمنستان نسبت به اعطای این امتیاز نظر مثبتی نداشته باشد، آیا می تواند موضوع تحویل منطقه زنگه زور به صاحب اصلی آن یعنی ایران مورد مذاکره قرار گیرد؟

هر چند این امر بعید به نظر می‌رسد، لیکن با توجه به وجود مبنای تاریخی، طرح این موضوع خالی از لطف نخواهد بود. زیرا مالکیت اغلب ییلاقات منطقه زنگه زور در گذشته به اهالی روستاهای بخش دیزمار شهرستان جلفای ایران اختصاص داشته و قباله ی این ییلاقات در دست اهالی موجود است و در گذشته ی نه چندان دور دیزماری ها برای تامین علوفه دام و احشام خود از رود ارس می گذشتند و به ییلاقات زنگه زور از قبیل ییلاق جنگلی "النجه یا الن گز" و ییلاق "قرچیوان" و "علی دره" و "قافان" کوچ می کردند که پس از حاکمیت بلشویک ها این ارتباط قطع شد.

کلید واژه ها: دالان زنگه زور زنگه زور ارمنستان جمهوری آذربایجان آذربایجان ارمنستان و آذربایجان ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان رسول اسماعیل زاده دوزال نیکول پاشینیان


( ۱۹۴۶ )

نظر شما :

آراز ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۴
دیر یا زود ارمنستان زنگزور رو تحویل ازربایجان خواهد داد. این چیزی هست که قدرت های جهانی هم می خواهند
خسرو ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۳
جمهوری اسلامی ایران ارمنستان و آذربایجان را با این مختصات جغرافیایی برسمیت شناخته است و با فرض وجود ییلاقات دیزماری ها در آنسوی مرز و داشتن اسناد آنها ، این ادعا موجه نیست و حتی ادعای مالکیت ایران بر کل قفقاز ، به علت غصب آن مناطق توسط روسیه تزاری ، موجه تر است __ به نظر می‌رسد با تحویل روستا ها به آذربایجان ، چشم انداز صلح در قفقاز روشن تر از قبل می‌شود
ناشناس ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۵
از اون مقالاتی است که پانترکها رو عذاب می دهد . زنگزور ایران . مخالفت کنند تئوری کاملا درست نوکر رجب بودنشان بیشتر اثبات می شود .موافقت کنند بلافاصله جیره ی ماهیانه شان قطع می شود .
مهری ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۶
نه زنگزور کل ایالت ایروان مسلمان نشین و ترک نشین بود. ارمنستان در نهایت خود را در میان ترک ها تنها خواهد دید و به مرور زمان مجبور است با همسایه خود از در صلح وارد شود. ارمنستان هم از طرف مرزهای گرجستان مثل مرزهای ایران با ترک ها همسایه هست.
Aysan Maral ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۱
در سال ۱۹۹۱، زمانی که آذربایجان در حال بحث برای تغییر الفبای سیریلیک روسی به لاتین بود، ایران بسیار تلاش کرد تا آنها را متقاعد کند که آن را به عربی (الفبای فارسی) تغییر دهند. می دانید پاسخ بختیار وهاب زاده چه بود؟ او دقیقاً این را به ایران گفت: «شما ترکی را در ایران زبان رسمی کنید، آنوقت ما نه تنها به الفبای عربی روی می آوریم، بلکه به ایران می پیوندیم». حالا امیدوارم متوجه شده باشید که چرا پان ترکیست ها مخالف دادن زنگزور به ایران هستند. اگر هنوز در درک آن مشکل دارید، می توانم بیشتر توضیح دهم. ایام به کام
ایرانی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۵۹
متاسفانه یا خوشبختانه این چهار روستا داره به آدربایجان تحویل داده میشه و بعد از جلسه با پاشنینیان برخی از ساکنین ارمنی این روستارو ترک کردند. بعد از این روستاها نوبت سه روستای دیگری است که آذربایجان بر آنها ادعا دارد. و به احتمال زیاد زنگزور تا پایان امسال بعد از سازکار مورد توافق این دو کشور و استقبال و تایید جامعه جهانی بازگشایی خواهد شد. بهتر است ما مقابل این توافق قرار نگیریم، چون چه نا بخوایم چه نخوایم این کریدور بازگشایی خواهد شد و قطعا به نفع ما هم هست که استقبال کنیم چون میتوانیم از آن استفاده کنیم. نکته مهم دیگر اینکه در صورت صحت این فرضیه این کریدور "کریدور تورانی" است، پیشنهاد میکنم با توجه به جمعیت چند ده میلیونی ترکهای ایران، این نیز به اتحادیه کشورهای تورک بپیوندد.
علی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۴
ایا جناب اقای احسان موحدیان در مراسم کیوره گزینی از ارامنه دوست دارد نقش توپ جمع کن بازی کند؟
احسان ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۳
تموم شدی پیک نیک رو خاموش کن
حسین جاوید ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۱
جناب میزه رسول از شما انتظار چنین تحلیل کودکانه را نداشتیم، اولا موضوع تخلیه و تحویل ۸ روستای آذربایجانی که از اصول اولیه صلح بین ارمنستان و آذربایجان است، و دولت ارمنستان هم نتنها مخالفتی در تخلیه و تحویل انها به اذربایجان ندارد منتهی قرار بر این شده که ۴ تا از روستاها که تقریبا دم مرز با آذربایجان هستند طی یکی دو ماه تخلیه و تحویل گردند ولی در ازای ۴ روستای دیگر که در عمق خاک ارمنستان هستند با ید با دالان زنگزور مبادله شوند،( مبادله ارضی) ناگفته نماند ادعای ایران مبنی بر مخدوش شدن مرزش با ارمنستان دور از واقعیت است اولا ایران در مرز ۴۰ کیلومتریش با ارمنستان قبل از اینکه با ارمنستان هم مرز شود با مسیر ( حق ارتفاق ) اذربایجان به ارمنستان هم مرز است( یعنی بعد از قطع راه قانونی آذربایجان ( دالان زنگزور) وارد خاک ارمنستان میشود ،یعنی حق تقدم در وحله اول با مسیر قانونی ( حق ارتفاق) آذربایجان است بعد از گذشتن از مسیر قانونی حق ارتفاق آذربایجان به نخجوان ، وارد خاک اصلی ارمنستان میشویم ، البته سابقه حق ارتفاق آذربایجان از ارمنستان( زنگزور) بیش از ۱۰۰ سال است، ولی راه ارتباطی ایران با ارمنستان در سال ۱۳۷۵ ایجاد شده و قبل از ان ایران هیچ راهی وگمرکی و ارتباط مستقیمی با ارمنستان نداشت. واما در مورد ییلاق قشلاق عشایر منطقه دیزمار جلفا با منطقه زنگزور وبلعکس که در تمام مناطق مرزی ایران با همسایگان رواج و روال بود که با برچیده شدن زندگی عشایری در منطقه این نوع مراودات مرزی هم برچیده شده، تازه طبق آمار دولت روسیه در سال ۱۹۰۸ بیش از ۹۰ درصد اهالی ایروان اذربایجانی بودند که در اثر سیاستهای اسلام زدایی تزار ها و بلشویکها امروزه حتی یک نفر مسلمان بومی در شهر هزار مسجد( چوخور سعد = ایروان ) باقی نمانده. اگر در تعین حدود ممالک قرار بر مبنای تاریخ باشد انموقع خیلی از کشورها باید از نقشه جغرافیا حذف گردند.
داریوش ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۴
ارمنستان اشتباه بزرگی را مرتکب میشودوزمین هایش را می بخشدبجنگندبمیرندولی این ذلت را مرتکب نشوند
صادق نهاوندی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۵
به خسرو ۱۳,۱۳ ، دوست عزیز فرموده اید : ادعای مالکیت ایران بر کل قفقاز به علت غصب ان مناطق توسط روسیه تزاری موجه تر است! ا= مگر مردمان آن مناطق ( قفقاز ) صاحب اصلی سرزمین خودشان نیستند و حق تعیین سرنوشت و استقلال خود را ندارند ؟ یعنی طبق فرمایش شما باید تا ابد زیر سلطه همسایگان خود باشند؟ ۲= زمانی اسکندر مقدونی،چنگیز، تیمور ،نادر، هم خیلی از ممالک را غصب کرده بودند پس باید دوباره این ممالک را به فرزندان انها تحویل دهند، مثلا موغولها حق دارند دوباره ادعای ممالک مختلف از جمله ایران را بنمایند؟ یا دولت ترکیه حق دارد دوباره ادعای عربستان،عراق و دها کشور دیگر را بنماید؟ ۳= ایران بعد از ۲۳ سال جنگ با روسها ( ۱۸۰۵ الی۱۸۲۸) نهایتا شکست خورده و با امضا عهدنامه گلستان و ترکمنچای قبول کرده قفقاز مال روسها گردد، بعلاوه صدها هزار مانات غرامت جنگی هم داده، یعنی جایی در قرار داد نوشته نشده ایران هر موقع دلش خواست میتواند بر گردد قغقاز ، مثل دها قرارداد دیگر با سایر همسایگان.
م ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۵۸
این چهار روستا خاک آذربایجان است طبق نقشه‌های موجود از زمان شوروی که دو کشور قبول کرده‌اند و ارمنستان بعنوان اولین قدم برای صلح و حسن نیت و ایجاد اعتماد بین دو کشور این چهار روستا از هشت روستای اشغالی را به صاحبان اصلی خود واگذار خواهد کرد. اگر ارمنستان منطقه زنگزور را به اهالی روستاهای بخش دیزمار شهرستان جلفا واگذار کند. ارتباط بین دو قسمت آذربایجان توسط ایران کوتاه‌تر خواهد شد و اما این یک آرزوی یا خیال بچه‌گانه‌ای است که فقط مفسران ایران می‌توانند بیان می‌کنند.
امید ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۰۹
زنگزور که سهله موجودیت باکو هم البته زیر سوال هست. لازم ب ذکر است اگر حکومت ملی گرا امروز در ایران حاکم بود قطعا نخجوان ، قره باغ، باکو، گنجه و ایروان به سرزمین اصلی خود باز می‌گشتند و از این همه در گیری هم جلوگیری می‌شد.
اکبر ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۴
جناب ناشناس چه عذابی، امثال شما ها دارید بی خود خودتان را عذاب میدهید، اینجور مقالات حتی ارزشی به اندازه حل یک جدول روزنامه ای ندارد،،،،،،،
اطلس ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۹
مسلمانان قفقاز تا زمانیکه بازیچه پانترکیسم ترکیه به دستور انگلیس نشده بودند حسن رفتار خوبی با ارامنه داشتند اما ارامنه به خوبی بهتر از حاکمان و تصمیم گیران ایران نسبت به نفوذ پانترکیسم در باکو اطلاع دارند و میداند اصولا پانترکیسم دشمن ذاتی ارامنه روسیه و ایران است اگر ارامنه خواستار ادغام و تابعیت باکو داشتند ناگوریو را تخلیه و رهسپار ایروان نمی شدند و باکو با فراغ بال قبرستان ارامنه و کلیسا ها و هر انچه نشانه وجود و تمدن ارامنه باشد تخریب و پاکسازی کند.باکو هر انچه که نشان از تاریخ و تمدن ایرانی باشد حذف میکند و ادعا ارضی دارد حال شما انقدر ساده هستید که قصد ادعا مناطق سینوک به ایران دارید یا شما و امثال شما و علیزاده و... همانند لابی ترکها در حکومت ایران هستید که موحدیان به پانترکیسم حزباللهی تعبیر کرد واقعیت محض است انچه محرز است این نه پایان بلکه اشتها باکو و ترکیه برای ادعا ارضی به خاک ایران خواهد شد و تاوان و بهای انرا جان و مال و ناموس مردم جنوب ارس خواهد بود
رشیدی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۲۷
یک را حل منطقی و طبیعی جاهایی که با زور از مام میهن جدا شده دوباره به آغوش میهن بر گردد
عباس ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۴
سلام برگردد به ایران خیلی بهتره
امیر ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۳
مرگ برغده سرطانی باکو
حسین ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۷
چرا عنوان با علامت سئوالی مطرح میکنید با عنوان خبری مطرح کنید تا خوشحال شویم
سلدوزلو ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۶
زنگزور به زودی تحویل آذربایجان خواهد شود که خود ارمنستان هم راضی هست مسعولان خواهشتن به این ارامنه الکی امتیاز ندید که همش از جیب خواهد رفت.
رضا ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۰۳
تمام زنگزور مال آذربایجان هستش ،حتی،هفتاد سال پیش استالین ولدزنا زنگزور رو حاتم بخشی کرد به ارمنی ها،اسنادش هم موجوده،
محمد ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۲
آذربایجان و ارمنستان و گرجستان از ایران هستند و کشورهای دیگه نباید برای آنها تصمیم بگیرند
آرتساخ ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۲
دوزال جون به نظرت پیشنهاد باز گشت جمهوری جعلی باکو به مام میهن،که هم نام اذربایجان را به ناحق غصب کرده و هم کانون ضد ایرانی صهیونیستها در منطقه شده معقول تر نیست. در صورت نیاز اسناد مالکیت ایران ارائه می گردد.
حجت ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۵
الله با حق و عدالت هست ،ملت شریف آزربایجان خیلی زود همانطور که با شجاعت و شهادت خاک تاریخی خود را از غاصبین ارامنه گرفتند،اینبار خود ارمنستان خاک زنگه زور رو که خاک تاریخی آزربایجان هست رو تحویل خواهد داد.
ارطغرل ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۲۴
در جواب ناشناس اونجور که مشخصه موفقیتهای روزافزون آذربایجان بیشتر شمارو عذاب میده ما هم قلبا آرزوی تداوم این موفقیتهارو برای آذربایجان داریم
ناشناس ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۴۵
زنگه زور مال ازربایجان است با این حرف ها خودتان سبک نکنید این منطقه مثل قره باغ در اشغال است طبق قوانین بین‌المللی به صاحب اصلی اش برگردد
امیر ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۲:۲۱
ایران به هیچ وجه نباید اجازه دهد زنگزور و روستاها دست ترکیه و باکو بیافتد امروز در دنیا جنگ کرویدور هاست چرا دستگاه دیپلماسی ایران ساکت است .. ایران باید علنی اعلام کند باکو و نخجوان و قفقاز جز و خاک تاریخی ایران است و هرگز اجازه قطع ارتباط ایران با اروپا را ندهد ..!حتی در صورت جنگ
ناشناس ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۲:۲۵
اگر اقتضا امر ایجاب میکند، جنگ امری اجتناب ناپذیره، چرا باید در برابر جمهوری آذربایجان اینهمه مماشات بخرج داده میشود؟ اینهمه انفعال یا اساسا ترس چه مفهومی دارد؟
علی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۲:۳۳
عزیزان کل دنیا میدانند که تمام خاک ارمنستان امروزی مال آذربایجان بوده و هست که توسط ارامنه و به کمک شوروی اشغال و ارمنی نشین شده و باید به آذربایجان باز پس داده شوند.. و ارمنستان غده سرطانیه
منصور ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۲:۳۹
باید به ایران بازگردد تا کی دست دست میکنید حتی آذربایجان هم ازان ایران است کارشناس ها از خواب خرگوشی بیدار شوید بعد پشیمان نشوید
رضا ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۰۹
آنچه تابحال اتفاق افتاده این هست که ارمنستان به مثابه طعمه و لقمه ای لذیذ در چنگالعلیف رها شده است و ارامنه باید صبر و خویشتنداری از خود نشان دهند.
محمد ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۱۲
من نظریه بهتری دارم ، مسئولان کشورهرچه زودتر بن بست سیاسی به وجود آمده در کشور را شکسته و شرایط کشور را به قبل از سال 98 برگردانند و دوباره اجازه بدهند که مردم فعالیت سیاسی داشته و در قدرت سهیم شوند و مردم هم دوباره به پای صندوق های رای آمده و دولت و پارلمان جدیدی با حضور اکثریت در پای صندوق رای تشکیل دهند . در این صورت می توانیم آماده جنگ اجتناب ناپذیری شویم که ترکیه و آذربایجان از پشت سر و همگام با فشار اسرائیل و امریکا از روبرو برای ما تدارک دیده اند . شک ندارم که اگر گلوله ای از سمت امریکا به ایران شلیک شود سربازان ترکیه ، اولین مهاجمانی هستندکه به خاک ایران حمله خواهند کرد. تا دیر نشده وحدت ملی را بازیابی کنید تا دندان تیز دشمنان را از این آب و خاک دور کنیم
آذربایجانی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۱۷
در گذشته به فارس های قفقاز و اطراف ارس آذربایجانی می گفتند! در اثر حملات عثمانی و روس بین قرون 16 تا 19 م زبان مردم از آذری (= فارسی میانه) به نوعی ترکی ( که هنوز بیش از 40% کلمات فارسی و ایرانی است) دگرگون شد! امروزه به غلط به ترکهای ایران و قفقاز آذری می گویند! ضمنا در گذشته کشوری به نام آذربایجان یا تالش و یا ارمنستان ( در بیش 90% باز زمانی پیدایش این اسم) و یا ... وجود نداشته است بلکه به صورت یک استان و یا خان نشین های ( یا شاهنشین ها و نه شاهنشاهی مثل ساسانی و یا افشاریه و ...) نیمه مرتبط با ایران وجود داشته اند!
احمد ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۲۸
زنگه زور سرزمین آذربایجان است. حدود مرزی جمهوری آذربایجان با آذربایجان (جنوب آراز) آراز چایی یا رود آراز می باشد. این نوع ادعاها و تبلیغات مانع صلح جمهوری آزربایجان با ارامنه و برگرداندن روستاهای آذربایجان نمیشود
توهمات ایرانشهری ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۰۰
حالا چرا فقط زنگه زور؟؟؟، شما ایرانشهریهای متوهم میتوانید تفلیس، دربند، استانبول، قاهره، آتن، کامبوج ( ر ج ایرج حسابی فرزند متوهم مرحوم پروفسور! حسابی)، دهلی نو، دوبی، بغداد، سمرقند ، بخارا و البته دختر ایران خانم یعنی بحرین را نیز به ایران برگردانید. اون قطعه زمین در کره مریخ فراموش نشود.
رحیم ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۳۷
زنگزور مال ایران هست،اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده و در زمان اقای رفسنجانی حیدر علیوف گفته بود که این مناطق رو ایران نیرو‌ پیاده کنه و بگیره ،همچنین نخجوان هم باید الحاق شود،این جمهورک های بیست سانتی در شمالغرب ایران فقط شده محل سکونت مرتجعین پانترک که مردم و استانهای آذربایجان ایران رو تحریک میکنند و اهدافی را دنبال میکنند که مگر در خواب دسترسی پیدا کنند،پس قراردادهای اشغال این مناطق با فروپاشی بلشویک ها و اتحاد جماهیر شوروی از اعتبار ساقط شده و باید ارتش و سپاه برای الحاق این مناطق اقدام سریع انجام دهند
جابر ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۴۸
من نمیدانم چرا سیاست ارمنستان اینقدر ضعیف است که تاحالا به ناتو نپیوسته؟
مجید ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۵۳
جدایی یا وصال. انشالله به‌ زودی زود وصال
تورک آذربایجان ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۴:۰۹
زنگه زورآذربایجان کلیدصلح درقفقاز است قفل این کلید فرانسه منافق است آب درآسیاب فرانسه لجن ضداسلام (بیزانس جدید)نریزیم . این منطقه باسیاست فرانسه وانگلیس نسل کشی هادیده است آخرش همه ضررکرده ایم تا غرب پیشرفت کند ماعقب مانده شویم توهم پانترک توسط انگلیس وفرانسه دردهان ابلهان گذاشته شده تا مردم ترک وعرب راکه پیشرواسلام بوده اند راتضعیف کنند مردم آذربایجان وارمنستان شایسته زندگی صلح آمیزهستند درغیراینصورت ارمنستان کلا نابودمی شود . چون هیچ رشدجمعیتی طی سی سال نداشته است امید زندگی ندارند
حسین ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۴:۵۷
قانونا باید به ایران برگردد
امیر ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۶:۲۰
عهدنامه های ننگین مناطق وسیعی را از کشور عزیزمان جدا کرد بهتر بود بعد از اتمام زمان انها کلیه ان مناطق به مام وطن و کشور برگردد واین انتظار هنوز در قلب هر ایرانی وطن دوست موج میزند
سلام ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۶:۲۷
با سلام برگشت این روستاها التیامی است بردرد صدهای ملت ایران است ..
کیانوش ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰
آقای خسرو ما کل قفقاز را نمی خواهیم چون سنگ بزرگ علامت نزدن است. زنگه زور برای ما کافیست
فرزاد ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۳
یادداشتهای قبلی آقای دوزال دردسترس مخاطبان هست.وارادت ایشان به رژیم ضدایرانی علیف هم کاملا اثبات شده.ایشان بهتره به جای نام بردن از زنگ.زورجعلی (اولا این نام یک واژه ی ارمنی وبه معنی زنگ بیخود هست که اشاره به یک حادثه ی تاریخی وبه صدادرآمدن زنگ کلیساهای ارمنی داره که هیچ ارتباطی به ترکها و جمهوری باکو نداره.دوم چنین نامی در تقسیمات جغرافیایی ارمنستان وجودنداره و از جعلیات و ابداعات علیف هست ) وسعی در جا انداختن این واژه ی جعلی برای مخاطب ایرانی و طرح سوالهای بی ربط ؛یک سوال دیگه مطرح می کردن و اون اینه که با ادامه ی شیطنتهای باکو آیا امکان مذاکره در مورد لغو قراردادهای استعماری گلستان و ترکمنچای وجود داره؟که جواب هم قطعا آری هست.وطرفهای مذاکره هم که کاملا مشخصه.یک طرف ایران و طرف دیگر مذاکره؛روسیه ی پوتین به عنوان وارث قانونی روسیه ی تزاری.وبه نظر میاد ایران و روسیه در آینده اجباراً به همین سمت و فکر کردن به همین موضوع پیش برن.
ناشناس ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۰
اندر حقارت پانترکها همین بس که هر جا کم می آورند از " قدرتهای جهانی " مایه می گذارند . آره ساده لوح قدرتهای جهانی کار و زندگیشان را گذاشته اند بیایند توی گدا را به آرزویت برسانند . کاری هم بکنند آخرش تو را سر هیچ سفره ای راه نخواهند داد و باز هم همانی خواهی بود که الان هستی .
محمود ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۲۵
خیالی باطل
آتیلا ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۰
دم فارس ها گرم کلی خندیدیم
ایران قدرتمندوسرزمین پارس ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۶
بایک نظرسنجی ازاهالی چهار روستاهای دالان زنگزورودیبلماسی قوی وحتی لازم باشه ازقدرت نظامی نسبت به الحاق این چهار روستا به بخش دیزمارجلفاویک تودهنی محکم به الهام الیف که باردیگردست از گنده گو ی هایش بردارد
حسین ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۸
اصلا آذربایجان قفقاز متعلق به ایران هستن، زنگ زور که جای خود را دارد، چناچه روسیه اوکراین روتصرف کنه وبه گفته خودشون وتاریخ زمانی جزء روسیه بوده، این کشورهای جداشده از ایران نیز باید به ایران برگرده به قول کارشناس ترکیه ای که گفته بود اگه بحث سرزمین باشه، ترکیه هم مال ایران هست
احمد ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۳
پس هنوز قباله زمینهایی که الان ارمنستان خوانده میشه در دست صاحبان اصلیشون در جلفا و آذربایجان هست، بدون شرح اضافی معلومه که کشور ارمنستان یک کشور جعلیه.و زنگزور کاملا آذربایجان نشینه.ممنونم از توضیحات واقعیتون
ملت ایران ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۹
زنگزور باید به وطن برگردد حتی به زور
محمد مهدی ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۲۵
میدونید چرا از بین تمام قراردادهای ننگین واگذاری زمین.. ترکمن چای از همش معروف تره.. چون منطقه کشور ارمنستان فعلی که مثل فرزند اول ایران یود رو به روسیه دادن که مهمترین مرکز تاریخی و پیوند ارامنه و ایران بود..و اهالی این منطقه تعلق خاطر شدیدی به ایران داشتن..
علی ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۲۷
آذربایجان و باکو متعلق به ایران است. ان شاءالله به خاک مادری بپیوندن.
منوچهر ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۴
مرزها در طول تاریخ در حال تغییر بوده و سرزمین ثابتی برای هیچ کشوری قابل تصور نبوده است. ادعای عرضی جز ایجاد تشنج و ناامنی منطقه ای حاصل دیگر ندارد. هر کشوری بتواند در محدوده مرزی خود رفاه آرامش و آسایش را برای مردمش ایجاد کند بهترین کار انجام داده است.
مرشی ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۰
عالیست
میثم ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۰
این مناطق طبق سندهای تاریخی متعلق به ایرانیان است...برای این مناطق سالها با یونان و روم جنگیدن،طبق تاریخ در دوران اشکانی حاکم را ایران مشخص میکرد، تاج حاکمیت را روم بر سر پاداش می‌گذاشت، بعد سالها هم حاکم و تاج را خود ایرانیان بر سر حاکم می‌گذاشتن...مهرداد دوم....در تا ۱۵۰ سال پیش هم برای ایران بود....اقوام کرد، لر، ترک، آذری ، بلوچ ، فارس، لک، عرب ،تالشی،مشهدی و...در سرتاسر این کشور ، پراکنده و در کنار هم زندگی می کنند...و هیچ اختلافی هم نیست، اکثر هم مسلمان هستند.اهل حرام خوری نیستن،....اصلا چیزی بنام کشور مستقل آذربایجان معنی ندارد...من الان هم رگ ترک، کرد، فارس ، لر و....دارم ، همه خوب هستن. زبان همه را هم متوجه میشم...اکثرا هم با خدا هستن.
خسرو ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۰
جناب صادق نهاوندی ، با نظر شما موافقم و منظورم این بود که ادعا داشتن روی کل قفقاز مثل ، خواستن فلان ییلاقات است و کلا شک بین ۴و ۶ است که قابل اعتنا نیست
محمد ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۳
آرزوی بازگشت نخجوان و باکو با ایران
مهدی ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۶
به امید بازگشت تمام مناطق جدا شده از سرزمین مادر
حجت ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۸
این کار باید بشود هم منطقه رنگزرو و دیگر مناطق حق مسلم ایران هست
با درود ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۶
همهی اینها خاک ایرانه .ایران به هیچ وجه نباید از حق خودش بگذره .هر کسی ام که با ایران مخالفت کنه دشمن حقه و نژاد پرست نژاد پرستم بنده شیطانه بنده شیطانم محکوم به نابودی
حسین ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۳۸
حضور خائنین به ایران در اینجا کاملاً مشهود است آنها به این راحتی حق را به دشمنان این کشور می‌دهند. اگر مقابله نکنیم فردا اسرائیل تا بیخ گوش تهران خواهد آمد.
سیدمهدی ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۲۳
به جناب ایرانی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۵۹ ههههههه نمیدانم فکر می‌کنی با چه طرف هستی برادر در نهایت با وجود این که یک ترک هستم شما را به این آیه شریفه ارجاع می‌دهم یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ برادر زبان یا فرهنگ اگرچه برای من محترم است اما چنین نیست که سبب اختلاف شود. اگر سبب اختلاف شود پس من اصلا ترک نیستم. این هویت، زبان، فرهنگ یا هرچیزی هست برای خودتان چون بنظرم خیلی زرنگ هستی بهتر این‌ها سهم خودت باشد من صرف نظر می‌کنم.
سیدمهدی ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۲۵
به Aysan Maral ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۱ من دوست دارم مطالعه کنم پس اگر ممکن است منبع این حرف را بگذاری اگر کتاب است یا لینک هست بصورت مشخص لطف میکنی بفرستی
علیرضا ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۴۸
مکانهای جغرافیایی زیادی در اذربایجان با پیشوند زنگ وجود دارد از جمله زنگان (زنجان) .زنگیلان .زنگی باسار.زنگزور.و....حالا برخی داستانهای مضحکی مثل زنگ زورکی کلیسا را مطرح میکندد))))))
نریمان ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۸
ادعاهای ارضی و کشور گشایی اصولا ادعاهای منطقی نیستند و مبتنی بر زور و قدرت موجود و ضعف طرف مقابل برنامه ریزی میشوند , بر این اساس حاج رجب و الهام و اسراییل یه محور برای اخاذی از ایران و ارمنستان طراحی کردند تا محدودیت های ژئوپولیتیکی خودشون رو جبران کنند . ولی این طرح شانسی نداره چون ایران نه تنها در موضع ضعف نیست بلکه در اوچ قدرت خودش هست و با روس ها که دیگر قدرت مسلط منطقه ای هستند متحد هستند و باکو در محاصره از همه طرف و ترکیه هم در تخاصم از همه طرف و به قول حضرت حافظ : ... عرض خود میبری و زحمت ما میداری...
حامد ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۳:۱۶
پانترکها از اینکه زنگه زور به ایران برگردد آتش گرفته اند :))))
مجتبی ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۴:۴۴
دوزال تو که سند تملیکی مناطق ییلاقی سینوک ارمنستان رو کردی سند تاریخی و ارضی و تمدنی ایران بر قفقاز هم رو میکردی ،تا باشد اقلیت قومگرا و پانترک سر عقل بیایند و دنبال تمدن و فرهنگ و تاریخ خود در قبچاق و گپی نباشند
Morteza ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۰:۵۰
با سلام ارزوی قلب من و بزرگ ترین ارزوم اینه هرچه زود تر مناطق جدا شده از ایران به خاکمون برگردند من یک ترک هستم و از دولت میخواهم برای باز پس گیری باکو کاری انجام بدهد قطعا مردم ۱۰برابر دولت برای باز پس گیری حمایت خواهند کرد حتی مردم باکو دوس دارند به ایران بپیوندند و اینکه من یک ترک هستم با افتخار یاشاسین ایران یاشاسین اذربایجان