پوست اندازی نظام امنیتی و اطلاعاتی کشور
جنگ دوازده روزه و لزوم خودبازسازی

دیپلماسی ایرانی: بهرغم پایان منازعهی ایران از یک سو و اسرائیل و ایالات متحده از سوی دیگر و احتمال شکسته شدن آتشبس از طرف آغازگران تهاجم، دوازده روز جنگ، تجارب انبوهی را در حوزههای نظانی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی نصیب جمهوری اسلامی ایران کرد که نهادهای حکومتی به واسطه تجارت مکتسبه، ساختار و شاکلهی نظام را بازسازی و احیا خواهند کرد.
ترور عالیترین مقامات نظامی به منظور ایجاد از همگسیختگی و پریشانی در ساختار دفاعی کشور در زمان طلایی اخذ تصمیم برای ضد حمله، علاوه بر به خطر انداختن اصل نظام، غرور ملی را به شدت خدشه دار کرد. اگر چه نظام، نیروهای مسلح و مردم با مدیریت داهیانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) از این بحران سربلند خارج شدند اما آیا سیستم امنیتی ما نقش خود را در حفظ داراییهای انسانی و فیزیکی به نحو احسن انجام داده است؟
بدونشک فعالیت جاهدانه دستگاه امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی که پیشنیاز موفقیت در تامین اهداف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی به حساب میآید در سالهای سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی، در مسیر صیانت از اقتدار کشور پیروز نبردهای اطلاعاتی متعددی بوده اما نه تنها در این فقره بلکه در تمام منازعات امنیتی به تنهایی با فعالیتهای همهجانبه سرویسهای متعدد غربی، منطقهای و عبری مواجه بوده و تجمیع اطلاعات حاصله سرویسهای مذکور در سنوات گذشته، به عملیاتهای ترور موساد و پدیده نوین ریز پرندههای مهاجم در سطح شهرها ختم شده است.
علیرغم تنهایی ایران در مواجهه و نبرد اطلاعاتی با دهها سرویس امنیتی، نمیتوان از قدرت سایبری، عوامل نفوذی ایران و شبکهسازی در دولتهای متخاصم چشم پوشی کرد اما کثرت نهادهای امنیتی معاند و رسوخ شبکههای خاموش، در جنگ دوازده روزه کاملاً نمایان و عینی بود.
شبکهسازی سختافزاری و نرمافزاری موساد با بهرهگیری از عناصر سستعنصر داخلی، اعضاء سازمانهای تروریستی و اپوزیسیون، اتباع غیرمجاز، اوباش خرده پا، افراد دارای مسئولیت در نهادها/سازمان ها و دارای دسترسی به اطلاعات طبقهبندی و حتی فاقد دسترسیهای خاص، مشکلات اقتصادی در مناطق مرزی، شکاف و خلاء قانونی در قاچاق کالا از مبادی مرزی و رواج و عادیانگاری پدیدههایی مانند شوتی و کولبری، با حوصله و بدون ایجاد حساسیت در نهادهای امنیتی، هزاران دستگاه ریزپرنده، تجهیزات دریافت و ارسال اطلاعات به صورت امن، دیشهای اینترنت استارلینک، پهپاد، بیسیم، سلاح های سبک و دوش پرتاب، مواد منفجره و ... را وارد کشور کرده و با شروع جنگ علیه امنیت و ثبات کشور استفاده کرده است.
آسیبهای منبعث از فعالیت عوامل رژیم صهیونیستی مشتمل بر عوامل میدانی، اپراتورهای ریزپرنده و پهپاد و هستههای حرفهای ترور، به از دست رفتن سرمایه با ارزش انسانی کشور، تخریب اماکن دولتی و نظامی و وارد شدن زیانهای جدی به جان و مال مردم عادی منجر و تضعیف امنیت اجتماعی و مصروف انرژی مدافعان کشور برای حنثی سازی این تهاجمات شد. در این بین هشدارهای امنیتی برای جلب مشارکت مردمی و تشریک مساعی نهادهای اطلاعاتی به بازداشت خیل کثیری از عوامل رژیم صهیونیستی و کاهش هجمه های شهری منجر شد.
علی رغم آتشبس و توقف حملات دو جانبه، فعالیت سیستم اطلاعاتی کشور بر کشف هستههای مرتبط با اسرائیل متمرکز است و با جدیت ادامه دارد اما در صورت تغییر تاکتیک اختفای این هستهها و ادامه لانهگزینی در جامعه و سازمان های میزبان، با اشاره سازمان امنیتی هدایتگر، آسیبهای جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد شد.
افزایش نظارت و کنترل بر مرزها، سرمایه گذاری اقتصادی و اشتغالزا در نوار مرزی، نظاممند کردن تجارت غیر رسمی در مبادی مرزی، تصمیم گیری عاجل برای تعیین تکلیف اتباع مجاز و غیر مجاز خارجی، الزام مسئولین، نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی بر عدم بهرهگیری از تجهیزات الکترونیکی فارغ از هر نوع تکنولوژی... تنها بخشی از راهکارهای رفع شکافهای امنیتی ایجاد شده است.
بررسی تبعات و آسیب های امنیتی ناشی از ترورها و فعالیت میدانی عوامل رژیم صهیونیستی و همچنین آمار روزافزون و تکان دهنده افراد دستگیر شده مرتبط با این رژیم، نه تلنگر بلکه به مثابه شوکی آسیبزا به امنیت کشور است. بدون شک مجموعه نظام امنیتی کشور نیازمند ائتلاف و همافزائی، خود بازسازی، یکپارچهسازی، اجتنباب از موازیکاری و تجدید قواست.
نظر شما :