هم جنگ و هم سایه همیشگی جنگ بر سر ایران

این نتیجه لجبازی در برابر بازدارندگی است

۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۳۷۶۲۱ اخبار داخلی نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: محمد مونسان
محمد مونسان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: جنگ ۱۲ روزه نشان داد که این اشتباهات تا چه حد مخرب بود و آمریکا در روز آخر مستقیما وارد جنگ شد و همه سایت‌های اتمی ایران را یک شبه ویران کرد. این آش به حدی شور شده که امروزه حتی اروپا هم برای ایران خط و نشان می‌کشد و به سهم خود در آتش‌افروزی و تحقیر هرچه بیشتر ایران سعی دارد چراکه آنها هم از محدودیت برد موشکی و عدم دسترسی به خاک اروپا و عدم وجود سلاح اتمی ایران اطلاع و اطمینان دارند. 
این نتیجه لجبازی در برابر بازدارندگی است

دیپلماسی ایرانی: این روزها بحث جدیدی مطرح شده با عنوان تغییر دیدگاه دکترین نظامی کشور از حالت پدافندی (دفاعی) به حالت آفندی (تهاجمی). این تغییر، یک اتفاق مثبت، بزرگ، تحول آفرین و حیاتی است که می‌تواند اشتباهات نظامی گذشته در دکترین دفاعی ایران را جبران کند. مهمترین بحث در تحقق این هدف، حصول «بازدارندگی مطمئن و غیرشکننده» است. 

کشوری که نتواند بازدارندگی مطمئنی در برابر تهاجم به سرزمین خود فراهم کند، بدیهی است که نمی‌تواند به فاز تهاجمی (آفندی) وارد شود، همانند تیم فوتبالی که دروازه‌بان ندارد ولی در فکر تهاجم به دروازه حریف باشد. در اینجا بار دیگر جوانبی از موضوع بازدارندگی را (برای حصول تغییر دیدگاه پدافندی به آفندی) بررسی می‌کنیم.  

نصایحی که هرگز شنیده نشد

در طول سالیان گذشته همواره دلسوزان متعهد کشور از همه اقشار و جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب متذکر می‌شدند که کشور از بازدارندگی کافی در برابر اسرائیل و آمریکا برخوردار نیست. در شرایطی که سلاح اتمی برای ایران حرام و برای بقیه دنیا آزاد است، باید به فکر یک جایگزین مناسب برای ایجاد بازدارندگی بود. در طرف مقابل، افرادی که شاید تخصص نظامی کافی هم نداشتند، اصرار داشتند که با همین موشک و پهپاد، بازدارندگی لازم ایجاد شده است. غلط بودن این تصور از ابتدا روشن بود ولی بعد از تجاوز مستقیم و حملات سنگین اسرائیل به خاک ایران و نابودی بسیاری از زیرساخت‌های دفاعی و هسته‌ای در پهنه وسیع کشور، غلط بودن آن بر همه آشکار شد. در آخر نیز با تهاجم مستقیم آمریکا به سایت‌های هسته‌ای ایران، این تصور نادرست از بازدارندگی به‌طور کامل فروپاشید. برخی منابع غربی، خسارات مادی آن حملات به ایران را ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. متاسفانه و در نهایت تعجب و حیرت، بعد از این‌همه تاوان و تلفات، همان افراد اغواگر، بازهم سعی دارند القا کنند که ایران باز هم می‌تواند به پشتوانه موشک‌های معمولی و پهپادهای خود، بازدارندگی ایجاد کند. این افراد همان کسانی هستند که مقامات ارشد دفاعی و نظامی کشور را دچار جنگ شناختی کرده و فریب دادند تا جایی که میوه این فریبندگی را دشمنان در تهاجم ویرانگر به ایران چیدند و لذت بردند. این افراد توانستند جای دوست و دشمن را تغییر دهند و هرکسی را که در مورد عدم بازدارندگی نظامی ایران هشدار می‌داد، با برچسب خیانت مواجه کنند. همین افراد، امروزه برابر مواضع نادرست و ویرانگر خود که به قیمت خون ۱۱۰۰ شهید و ویرانی برخی زیرساخت‌های ارزشمند کشور منجر شد، نه تنها جوابگو، شرمنده و نادم نیستند، بلکه باز هم با لجاجت و عناد در حال تکرار مواضع گذشته خود هستند. 

شهید بزرگوار فریدون عباسی از کسانی بود که همواره سعی داشت عدم بازدارندگی ایران را گوشزد کند و یکی از پیشنهادهایی که ارائه می‌کرد، مسلح شدن ایران به «بمب‌های اتمی تاکتیکی» بود که کشتار جمعی محسوب نشده و بر خلاف فتوای رهبری نباشد و بتوان با یک فروند از آنها، یک پادگان یا منطقه نظامی را نابود کرد. وزن هریک از آنها می‌تواند کمتر از یک و نیم تن باشد که در کلاهک موشک‌های ایران قابل نصب است. یک موشک اتمی تاکتیکی معادل یک‌هزار تا سه‌هزار موشک معمولی قدرت انفجاری دارد و یک موشک اتمی استراتژیک، معادل چند صد هزار موشک معمولی قدرت انفجاری دارد. 

ایران در جنگ ۱۲ روزه توانست ضربات خوبی به اسرائیل وارد کند ولی بر خلاف آنچه تصور می‌شد هرگز نتوانست ماشین جنگی دشمن را از کار بیندازد. مثلا علی‌رغم اصابت چندین موشک به فرودگاه‌های اسرائیل، هرگز آن فرودگاه‌ها از کار نیفتادند و پرواز جنگنده‌ها متوقف نشدند، پناهگاه‌های بتنی F35ها منهدم نشدند، نیروگاه اتمی دیمونا هرگز متحمل خسارت سنگین نشد (در حالی‌که اغلب مراکز اتمی ایران نابود شدند یا خسارت شدید دیدند)، نیروگاه‌ اصلی برق اسرائیل هرگز از کار نیفتاد، پالایشگاه‌ اصلی اسرائیل خسارات جدی و اساسی ندید و غیره. 

این در حالیست که کل مساحت اسرائیل به اندازه استان مازندران و کمتر از یک و نیم درصد مساحت ایران است. اینجاست که می‌توان به نقاط ضعف سلاح‌های متعارف پی برد و ضرورت و کارایی پیشنهادهای شهید فریدون عباسی را درک کرد. اگر ایران به موشک‌های تاکتیکی مجهز بود، فقط با یک موشک می‌توانست فرودگاه نظامی «نواتیم» که مقر اصلی F35ها بود را منهدم کند و دشمن را از ادامه جنگ پشیمان کند. هرچند اگر ایران سلاح اتمی (حتی تاکتیکی) داشت اصلا جنگی شروع نمی‌شد که بخواهد زود خاتمه یابد.

سایه جنگ بدتر از خود جنگ

روزگاری، کسی حتی تصور شلیک یک گلوله فشنگ به ایران را نمی‌کرد ولی حالا هر روزه ایران مستقیما سایه جنگ را بالای سر خود احساس می‌کند و نتیجه مستقیم آن بر اقتصاد و معیشت مردم مشاهده می‌شود. همین اغتشاشات دی ماه امسال نتیجه مستقیم سایه جنگ بر ایران بود. در واقع اسرائیل و آمریکا توانستند بدون شلیک حتی یک گلوله، سه‌هزار نفر ایرانی را به کشتن دهند و هزاران میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کنند. اینها همه نتیجه عدم بازدارندگی و لجاجت و عناد در برابر ایجاد یک بازدارندگی موثر است چراکه در شرایط کنونی، همه دنیا می‌دانند که ایران دارای بازدارندگی کافی در برابر آمریکا نیست لذا احتمال حمله به ایران زیاد است. در نتیجه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام نمی‌شود، توریست خارجی به ایران نمی‌آید، ارزش پول ملی ساعت به ساعت سقوط می‌کند، تورم، مهارگسیخته می‌شود، سفره مردم کوچکتر می‌شود و اقتصاد ایران ویران می‌شود. اینها همه نتیجه توهمات، لجاجت‌ها، فریب‌ها و اغواگری‌ها در امر بازدارندگی است. جواب این سوال که چرا ارزش پول روسیه در جنگ اوکراین یا ارزش پول هند و پاکستان در جنگ با یکدیگر، همانند ایران سقوط نمی‌کند اینست که آنها دارای بازدارندگی موثری هستند که در نهایت جنگ‌ها را به نفع خود خاتمه خواهند داد یا کوتاه خواهند کرد.

تقابل با اسرائیل یعنی تقابل با آمریکا 

یکی از اغواگری‌های افرادی که بازدارندگی کشور را به اینجا رساندند این بود که توانستند مقامات ارشد دفاعی کشور را مجاب کنند که فقط کافیست ایران خود را در برابر اسرائیل مجهز کند و به رویارویی با آمریکا و اروپا نیازی نیست. لذا «دسترسی به سرزمین دشمن» را فقط در حد اسرائیل دیدند و برد موشک‌ها را به دوهزار کیلومتر محدود کردند و هیچ سلاح بازدارنده‌ای در برابر آمریکا تدارک ندیدند. هیچ‌یک از زیردریایی‌ها و ناوهای بزرگ ایران به موشک‌های دوربرد (با برد چند هزار کیلومتری) مجهز نشد. هیچ تدبیری برای سرکوب دشمنان فرامنطقه‌ای در داخل خانه خودشان اندیشیده نشد. 

جنگ ۱۲ روزه نشان داد که این اشتباهات تا چه حد مخرب بود و آمریکا در روز آخر مستقیما وارد جنگ شد و همه سایت‌های اتمی ایران را یک شبه ویران کرد. 

این آش به حدی شور شده که امروزه حتی اروپا هم برای ایران خط و نشان می‌کشد و به سهم خود در آتش‌افروزی و تحقیر هرچه بیشتر ایران سعی دارد چراکه آنها هم از محدودیت برد موشکی و عدم دسترسی به خاک اروپا و عدم وجود سلاح اتمی ایران اطلاع و اطمینان دارند. 

ما می‌توانستیم برای دفاع از کیان خود، یک «ببر» باشیم ولی برخی مغرضین نفوذی همیشه آرزو داشته‌اند که «گربه» باشیم! حتی در معیارهای نبرد نامتقارن در برابر ابرقدرت‌ها می‌توانستیم بهتر عمل کنیم. در تقابل یک مار و ببر، چرا یک ببر از رویارویی با یک مار پرهیز می‌کند؟ چون ببر علی‌رغم داشتن جثه بزرگتر و سنگین‌تر، چنگال‌ها و دندان‌های متعدد، از تنها سلاح موثر مار یعنی گزندگی و سم کشنده آن به‌خوبی آگاه است. این مثالی از مفهوم تقابل نامتقارن و بازدارندگی نامتقارن است که متاسفانه همان هم به‌درستی پیش نرفت. کاری که کره شمالی به‌خوبی در برابر آمریکا اجرا کرد ولی ما بر اثر لجاجت و خودخواهی عده‌ای مغرض و نفوذی نتوانستیم اجرا کنیم.

این بازی تا کجا پیش می‌رود

افرادی که در چهار دهه گذشته، بازدارندگی ایران را به سحر و جادو دچار کردند، امروز هم بازی خطرناکی را به پیش می‌برند. آنها سعی می‌کنند که چنین القا کنند که ایران بدون تبعات خاص، در جنگ دریایی می‌تواند تلفات انسانی و خسارات مالی و تجهیزاتی سنگینی به آمریکا وارد کند. تا اینجای کار درست است و همه به آن معتقدیم. ولی این فقط نیمی از داستان است و بقیه داستان گفته نمی‌شود. آیا ما واقعا تصور می‌کنیم آمریکا بعد از تحمل صدها یا هزاران کشته، پرچم سفید را بالا می‌آورد و درخواست صلح می‌دهد؟ آیا تلافی موثری نمی‌کند؟ آیا در استفاده از تسلیحات کشتار جمعی خود به عذاب وجدان و شرمندگی دچار می‌شود؟ بدیهیست که چنین نیست. تجربه رویایی آمریکا و ژاپن در اقیانوس آرام در جنگ جهانی دوم پیش روی ماست. ژاپن در جنگ دریایی در مقابل آمریکا دست برتر را داشت به‌طوری‌که بیش از ۷هزار آمریکایی را کشتند (۲۴۰۰ نفر فقط در نبرد پرل هاربر) و ۱۱ ناو هواپیمابر آمریکایی را غرق کردند به‌علاوه ده‌ها فروند ناوشکن و ناوچه و کشتی خدماتی و غیره. آخرش چه شد؟ آمریکا وقتی عرصه را بر خود تنگ دید چه کرد؟ آیا پارچه سفید را بالا آورد و تسلیم شد؟ یا آنچه نباید می‌کرد را مرتکب شد و آن فاجعه انسانی تاریخی را مرتکب شد؟ چرا برخی از ما ایرانی‌ها تاریخ را نصفه و نیمه و گزینشی مطالعه می‌کنیم؟ چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم و علاقه داریم که همه تاریخ را مجددا تجربه کنیم؟! اگر امروزه ما در جایگاهی هستیم که می‌توانیم در جنگ دریایی به «دشمن دریاپایه» خود، خسارات سنگینی وارد کنیم، باید نیمه دیگر داستان را با بازدارندگی مطمئن و هراس‌انگیز، تکمیل کنیم.

دشمن تنها در صورتی دست به فاجعه نمی‌زند که ... 

یکی از مباحثی که امروزه متن جامعه و فضای مجازی با آن درگیر است، اینست که مبادا این درگیری به ظاهر ساده، به یک فاجعه انسانی تاریخی در ایران تبدیل شود همانند جنگ جهانی اول که نیمی از جمعیت ایران (معادل ۶ میلیون نفر) از بین رفتند. چگونه می‌توان جلوی آن را گرفت؟ جواب این سوال و ابهام تنها یک چیز است: «دشمن تنها در حالتی به فاجعه انسانی مرتکب نمی‌شود که مطمئن باشد مردم کشورش نیز به فاجعه انسانی متقابل دچار خواهند شد». همین قانون بود که باعث شد در دوران جنگ سرد هرگز جنگی بین شوروی و غرب در نگیرد. هرگز جنگی بین چین و آمریکا در نگیرد. هرگز جنگ سنگینی بین هند و پاکستان درنگیرد. ما ایرانی‌ها باید بدانیم و مطمئن باشیم که اگر دشمن از تحمیل فاجعه انسانی بر مردم خودش در امان و اطمینان باشد، از تحمیل هیچ‌گونه فاجعه انسانی به طرف مقابل خود دریغ نخواهد کرد. همان‌طور که در غزه دریغ نکردند. اینجاست که مفاهیمی از جمله دسترسی به سرزمین اصلی دشمن (و نه پایگاه‌های منطقه‌ای آنها) و سلاح موثر! معنی پیدا می‌کند. اگر نتوانیم تهدید قابل باور «کشتار جمعی» را روی سر دشمنان خود نگه داریم باید خودمان را برای «کشتار جمعی شدن» آماده کنیم! این تفسیر عینی قانون جنگل در جهان کنونی است. 

سلاح جایگزین ایران برای ایجاد بازدارندگی کدام است؟

در ماه‌ها و سال‌های گذشته متعدد از بزرگان نظامی و غیرنظامی کشور شنیدیم که اگر دشمن خطا کند، سلاح‌های مرموز و آخرالزمانی خود را رونمایی خواهیم کرد. در این باره چند نکته وجود دارد: 

۱) درک مقامات ما از «بازدارندگی» متاسفانه وارونه است. سلاح بازدارنده را باید قبل از بروز جنگ رونمایی کرد تا بازدارندگی ایجاد کند نه پس از شروع جنگ که به تصاعد بحران و پیشدستی طرفین در ایجاد فاجعه انسانی منجر شود. دشمنان، هر تهاجم و تحقیری که توانستند علیه ایران اجرا کردند ولی ما هنوز هم از فلان سلاح مخفی و رونمایی نشده خود حرف میزنیم! معلوم نیست این روز مبادا کی می‌رسد و قرار است در آن روز چه فجایعی پیش بیاید تا ما سلاح بازدارنده خود را رونمایی کنیم؟ این استراتژی مقامات ایرانی بسی عجیب و غیرقابل درک است که در دنیا دیگر کسی اعتنایی به آن نمی‌کند. 

۲) اگر سلاح اتمی برای ایران حرام است باید جایگزین آن توسط مقامات نظامی ایران معرفی و تبلیغ شود. این جایگزین باید بازدارندگی در حد و اندازه همان سلاح اتمی را داشته باشد. 

۳) همان‌طور که بیان شد، تنها چیزی که دشمنان را ارتکاب فاجعه انسانی و کشتار جمعی بر حذر می‌دارد ترس از «کشتار جمعی شدن مردم خود» است. بنابراین موضوع «بازدارندگی» و «کشتار جمعی» دو موضوع در هم تنیده و عجین هستند که طرفین یک منازعه را مجاب می‌کند که برای جلوگیری از کشتار جمعی مردم خود، کوتاه بیایند و آتش بحران را سرد کنند. اگر ما مولفه «کشتار جمعی» را طبق فتوای رهبری از موضوع بازدارندگی خود کنار گذاشته‌ایم باید بیندیشیم که چه چیزی را می‌توانیم جایگزین کنیم؟ اگر مقامات نظامی ایران هیچ فکری در این زمینه نکنند، باید موضوع بازدارندگی را برای همیشه فراموش کرد.

اگر بیدار شویم، همین امروز هم فرصت هست

اگر قرار است از تفکر پدافندی به تفکر آفندی کوچ کنیم باید ابزار و لوازم آن را نیز فراهم کنیم. یکی از بهترین لوازم آن می‌تواند اصلاح «دکترین هسته‌ای» باشد که حتی همین امروز هم برای انجام آن، دیر نیست. ما همه هزینه‌های بازدارندگی هسته‌ای را داده‌ایم و اصطلاحا «کتک آن را هم خورده‌ایم!» ولی باز هم مردد و سرگردان هستیم. اگر ایران چنین کاری کند، همه دنیا حق را به ایران خواهند داد و آمریکا و اسرائیل را مقصر خواهند دانست. ایران ۲۰ سال از ساخت سلاح هسته‌ای (علی‌رغم داشتن توانایی آن) امتناع و مذاکره و اعتمادسازی کرد. نتیجه‌اش چه شد؟ بمباران همه تاسیسات اتمی صلح‌آمیز ایران که می‌توانست به یک آلودگی هسته‌ای جهانی منجر شود و بخش‌های وسیعی از ایران را برای صدها سال غیرقابل استفاده کند و میلیون‌ها مجروح و معیوب رادیواکتیویته را طی سال‌های آینده و نسل‌های آینده تحمیل کند. جنایتی که در تاریخ برای اولین بار انجام شد و تا قبل از آن هیچ کشوری جرات حمله به تاسیسات اتمی کشور دیگر را نکرده بود. خوب است عُقلای ملی ما بنشینند و فکر کنند که چرا این اتفاقات افتاد و چرا نتوانستیم جلوی این جنایات را بگیریم؟ جواب این سوال، به خودی خود، مسیر آینده را روشن خواهد کرد.

نکته مهم بعدی در تفکر آفندی اینست که بسیاری از تسلیحات مدرن فقط با وجود بمب یا کلاهک اتمی، معنی و مفهوم پیدا می‌کنند. مثلا داشتن موشک قاره پیما فقط در صورتی معنی پیدا می‌کند که کلاهک اتمی داشته باشد وگرنه هیچ متخصص عاقلی، یک موشک را از قاره‌ای به قاره دیگر نمی‌فرستد تا با چند تن ماده منفجره معمولی، یک ساختمان را منهدم کند. این اصلا توجیه نظامی و اقتصادی و عقلانی ندارد. یا بدون سلاح اتمی هیچ کشوری اقدام به ساخت زیردریایی اتمی (رانش اتمی) با موشک‌های معمولی نمی‌کند تا یک زیردریایی را از این سوی کره زمین به آن‌سوی کره زمین بفرستد تا با پرتاب موشک معمولی، یک ساختمان را تخریب کند. چنین دستاوردی، به هیچ وجه توجیه کننده هزینه‌های سرسام آور زیردریایی‌ اتمی نیست. اینها همه گوشه‌هایی از یک پازل بزرگتر هستند که در کنار یکدیگر معنی و مفهوم بازدارندگی را ترسیم می‌کنند. این دقیقا همان چیزی است که مقامات نظامی و تئوریسین‌های دفاعی ما باید درک بهتر و دقیق‌تری از آن پیدا کنند. 

بازدارندگی یعنی دفاع از جان مردم خود، یعنی همان جایی که خجالت و رودربایستی و تعارف جایی ندارد همان‌طور که لجاجت و خودرایی و منیت جایی ندارد. باید بدانیم که همین لجاجت‌ها تا به امروز به قیمت جان چند هزار ایرانی تمام شده و اگر ادامه یابد ممکن است به قیمت جان میلیون‌ها ایرانی تمام شود. تغییر دیدگاه نظامی از حالت پدافندی به آفندی، بارقه امیدی ایجاد کرده است که اشتباهات فاحش گذشته هرچه زودتر جبران شوند.

محمد مونسان

نویسنده خبر

استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمد مونسان امریکا ایران و امریکا جنگ اسرائیل جنگ امریکا و اسرائیل حمله به ایران حمله امریکا و اسرائیل به ایران موشک‌های ایران بازدارندگی بازدارندگی هسته ای


( ۱۰۵۰ )

نظر شما :

مجتبی ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۵:۲۱
برای اولین بار تقریباً با کل متن هم نظرم
خسرو ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۶:۳۱
همیشه از خواندن نوشته های محمد مونسان لذت میبرم سخن شفاف و بی تعارف و منطقی می گوید نظرش را حتی اگر صحیح نباشد بدون لفافه بیان می کند بسیار عالی بود و لیکن با توجه به اطلاعات قطره چکانی مردم از امکانات نظامی و کمیت و کیفیت آن نمی توان تشخیص داد که ، آیا امروز می‌توان با انجام آزمایش هسته ای و اعلام اینکه مثلا ۵۰ عدد کلاهک هسته ای داریم بازدارندگی ایجاد کرد ؟ چقدر از تهدیدات رجز خوانی است و چقدر واقعیت دارد ؟ فراموش نکنیم که وارد شدن عثمانی به جنگ جهانی اول بنفع آلمان موجب تجزیه و نابودی آن شد و همان موقع بی دولتی و ضعف در ایران موجب ادامه پیوستگی ایران شد چون هیچکس خطری از جانب ایران احساس نکرد
علی کاظمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۸:۵۱
آخ که چقدر حرف دل ما را زدی دکتر. به امید تغییر در دیدگاه آفندی
ناصر ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۰:۲۰
با مجموع نظرات نویسنده موافق هستم ، و اینکه ماهی را هر زمان که از آب بگیرند تازه است، لحظه ای را تصور کنید که ایران به سلاح هسته ای مسلح باشد آن زمان مشخص میشود که تمام موارد توجیهی و اتفاقاتی که گذشته ، چه مقدار بیهوده و اشتباه بوده ، مسلح باشد آن موقعیت جالبی خواهد بود مانند زمانی که پاکستان مسلح شد، موقعیت امروزی آن را ببینید.
مصطفی ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۰:۴۹
درود بر شما بسیار واقع بینانه است
داریوش ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۱:۲۹
به به لذت بردم از خواندن مقاله ای کاش شما رئیس مملکت بودین یا مشاور عالی رهبر
احسان ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۱:۴۳
دقیقن درست است نطرتون
حمید ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۲:۰۶
سفره مردم خالی..بیکاری...خرج چی میکنند ۴۷سال باوجود انقلاب همش مشکلات
محسن رضایی ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۲:۲۹
دقیقا نظر جناب اقای مونسان منطبق با واقعیت است نوش دارو بعد از مرگ سهراب فایده ای ندارد
محسن ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۲:۴۰
بله همین گونه است
سعید ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۲:۵۹
احسنت،کاملا موافقم.
حمید ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۳:۰۹
ای کاش مسئولان به فکر باشند
هدایت ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۳:۴۲
من موافقم
ایرانی ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۳:۴۴
کو گوش شنوا ..مگر نمیدانی اینجا ایران است ونوش دارو بعد از مرگ سهراب میرسد
جواد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۰:۱۳
سلاح اتمی از نون شب برای ایرانم واجبتره
ولی الله ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۰:۲۲
مسئولان محترم جمهوری اسلامی ایران باید هر چه زودتر دکترین هسته‌ای را تغییر دهند و سلاح‌های بازدارنده مثل موشک های مجهز به کلاهک اتمی تاکتیکی و قاره پیما اقدام کنند تا دشمنان حتی فکر کردن به حمله نظامی به ایران را به ذهن خود خطور ندهند
فرشته ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۰:۳۹
فدای دل و جراتت.بنازم به غیرتت محمد مونسان گل گفتی
ایران دوست ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۰:۵۶
دمت گرم با این مقاله ارزش مندت آفرین
ایران ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۱:۰۱
فقط بمب اتم باید داشته باشیم که این خون خارها فرار کنن وگرنه دیر بشه اونا زدن بیچار شدیم
رضا شریفی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۱:۱۹
دمت گرم صحبتات درسته
حسن ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۱:۵۳
شلیک. هزاران. موشک. به سمت. پایگها و ناوهای امریکا و خاک آمریکا. امری. واجب و ضروری است
محمدرضا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۲:۰۲
تحلیلی درست و کارشناسانه و منطبق بر واقعیت ها
Hosi ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۲:۱۷
درضمن تمامی فرودگاه های اسراییل با خاک یکسان شد ولی اونا از قبرس و آذربایجان تیک آف میکردن نه از اسرائیل
محمد احمدپور ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۳:۰۹
سلام و عرض ادب و احترام ممنونم از جناب مونسان ایتاد ارزنده و با درایت کشور محبوبم ایران نظر کارشناسی جنابعالی بسیار ارزنده و معقول بود، با تشکر
محمد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۳:۱۷
آفرین به این تحلیل کامل.
علی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۳:۴۲
یه نفر با تفسیر درست می‌تواند جمعیتی را اینچنین متقاعد کند من با شما کاملا موافقم ایران همین امروز مانند پاکستان که کاغذهای آژانس هسته‌ای را در شورای امنیت پاره کرد و گفت که ما رفتیم بمب اتم بسازیم وآمریکا و آژانس هسته‌ای و کشورهای اروپایی رو به یک روش هم حساب نکرد الان از وضعیت قرمز اقتصادی به وضعیت سفید و در نهایت وضعیت سبز خواهد رسید
ساسان ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۴:۳۲
بسیار بسیار عالی بود اما کو خرد؟؟ کو گوش شنوا ؟؟
ناشناس ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۴:۴۷
احسنت، حرف دل میلیون ها ایرانی را زدی، یازنگی زنگ یا رومی روم خداوند مغرضین و نفوذی ها را نابود کند
امیر ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۵:۱۷
نظر نویسنده محترم در مورد بازدارندگی صحیح و قابل تامل و اجرا است ولی اینکه مشکلات معیشتی و کاهش ارزش پول ملی را که به دلیل سیستم اقتصادی فاسد است با ظرافت به سایه جنگ ربط دادن قبول ندارم و اینکار توجیه الیگارشی است
سیدمحمودحسینی: ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۵:۳۶
سلام این بیانات کاملا درست است و باید هر چه ذودتر به آنها عمل شود وباز دارندگی واقعی واتمی ایجاد شود تا جان مردم کشور به خطر نیفتد وبیش از این به کشور خسارت وارد نشود از آقای محمد مونسان تشکر میکنم خدا نگهدار:
رضا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۵:۴۳
دراین دنیایی که همانندجنگل است وسازمانهای بین المللی دردست کشورهای زرگو است هیچ چاره ای نیست مگراینکه ارتش وتجهیزات نظامی بسیارقوی داشته باشیم
ف م ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۶:۲۶
واقعا عالی ، دست مریزاد علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد
علی اکبر ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۶:۴۱
سلام.درود به شرفت.ای کاش گوش شنوایی بود ومرد عمل.
احمد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۶:۴۴
درودخدابرتو باد
منصور ولیپورحسنلویی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۶:۵۵
بسیار بسیار متین و عقلانی و منطقی و روشن و تمام و کمال است. مخالفت با این تفکر یعنی خیانت و نفوذ
عباس ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۶:۵۷
عالی بود
PERSHIA ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۷:۱۶
ب همین خیال باش
محمد علی متقی زاده ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۷:۲۷
خدا بشما خیر عطا فرماید که در حال بیدار کردن مومنین هستی ، امیدوارم که خود را به خواب نزده باشند
ناشناس ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۷:۳۰
گفتی جانم ولی دیر گفتی . چندین سال است که دوستان واقعی و دانای این وطن اصرار دارند که ... بیخیال بابا
محمد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۷:۳۲
بهترین تحلیلی که تا حالا خوانده ام،اگه بمب اتم داشتیم هیچ کس جرات حمله نداشت
قاسم ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۷:۳۷
سلام احسنت به این نویسنده ادم عاقل تو این جنگل که هیچ قانونی وجود ندارد خودشو خلع سلاح نمیکنه
تقیان ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۷:۴۸
موافق
عبدالسلام ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۸:۰۳
دقیقا ...این درسته. ،اگر ما آنچه را که تا کنون درچنته گذاشته ایم به نمایش بگذاریم جهان شوکه می شود وآنان که دشمن ما هستند ازترس به خود می لرزند وآنان که دوستمان می دارند ازشادی....واین به نفع امریکا نیز هست چون بعد ازآن دیگر دمش را روی کولش می گذارد وبی صدا اما باعجله برای همیشه به خانه اش می رود
امیر ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۸:۰۴
بسیارزیبا نوشتین عالی بودبایدموشکهای مابه قلب شهرهای مهم شیطان بزرگ آمریکا برسه موشک های ویرانگر
محمد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۸:۱۲
بسیار بسیار عالی بخصوص بخش توجیه پذیر
Parva .al ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۸:۴۲
واقعا بهترین و عالی‌ترین سخن و نوشته ایی بود که تو عمرم خواندم و شنیدم .آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند .گفته ها همه به جا و تامل برانگیز .افرین بر آقای محمد مونسان
رضا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۸:۵۹
مقاله خیلی عالی بود
عاشق مهدی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۹:۲۵
لعنت و عذاب ابدی خدا بر انسانهای ذلیل و حقیری که فقط به دنبال نوکری آمریکا و اسراییل هستند یه مشب غرب پرست ذلیل حقیر بیشرف
رسول ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۹:۳۲
این نظر با تفکر عموم جامعه همخوانی دارد...آیا به گفته اون طرفی ها ایران به خود مغرور شده و فکر میکند همه از او میترسند؟ خیر آنها برای یک نفر هم از آنها که کشته شود باید در برابر جامعه خود جواب بدهند. و ما هنوز سرمست از زدن پایگاه العدید هستیم. اگر به سمت سلاح های غیر متعارف نرویم، سلاح های غیر متعارف به سمت ما می‌آید.
سید ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۰:۲۲
هیچکس نمی تواند به جمهوری اسلامی خدشه ای وارد کند
امید ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۰:۲۳
من کل مطالب رو با دقت خواندم با این که ترس به دلم افتاد ولی کاملا درست فرمودند چرا سلاح اتمی نمی سازید یا اگه ساختید رونمایی نمی کنید
بنده خدا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۰:۲۳
کاملا م‌افقم
مجید ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۰:۳۹
بله بمب اتم بازدارندگی میاره ولی یادت باشه که دشمنی امریکا بخاطر اسراییل هست نه چیزدیگه. بمب اتم داشته باشیم واسه همیشه بخاطر صهیونیستها تحریم هستیم همانطورکه هنوز نداریمش. دشمنی با دشمنی فرق میکنه
H ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۰:۴۳
عالی
کیان ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۰:۴۹
بسیار عالی
پارسا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۰:۵۵
احسنت عالی بود .
سورنا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۱:۲۷
با طرز فکر مقامات تنبل و بی خاصیت نمی شه.نه ژاپن شدیم نه کره شمالی ،شدیم عراق و لیبی
م ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۱:۴۳
لازم نیست هرچی میسازید تو بوق وکرنا کنید.مثل همه کشورها بروز ترین سلاحها رو بسازید ولی مخفی.
علی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۱:۴۵
احسنت، از امروز به بعد هر کشتاری از ملت به عهده لجبازان و خاعنیین خواهد بود
علی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۱:۴۷
تحلیل بسیار عالی و باید با طلا نوشت، چون ایران بعد از نادرشاه، همیشه بخاطر نداشتن بازدارندگی از ناحیه سلاح، همیشه در معادلات جهانی، عددی محسوب نشده،
حمید ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۱:۵۰
گل گفتی آقای مونسیان ولی کاش مقام ومنصبی داشتیدو میتونستید نظرتون رو به مرحله اجرا بزارید چون نظر خیلی تحلیل گر ها داشتن ومجهز کردن ایران به بمب اتمی تاکتیکی هست
علی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۱:۵۶
برای اولین بار این حرفای سنجیده و زیبا را میشنوم.من معتقدم سیاستهای اجرایی ونهایی درباب تسایحات دفاعی و تهاجمی را باید دست افرادی چون محمدمونسان داد.ایشان بالاترین راهبرد را دراین زمینه پیشنهاد میده و جرات و جسارت آن را بیان نمود.
صادق ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۱:۵۷
طراحی وساخت موشک بالستیک باسوخت هسته ای برای اولین بار در دنیا و مجهز کردن کلاهک به اورانیوم غنی شده یعنی قدرت بازدارنگی ایران برای تمام ساکنان کره زمین یعنی سایه پرچم سفید وصلح برسر ملت ایران
اصغر ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۲:۰۸
بسیار عالی و واقع بینانه
امیر ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۲:۲۵
این استاد واقعی ایرانه نه زیبا کلام وطن فروش رحمت به شیر پاکی که از یک مادر کاملا ایرانی متعصب خوردی.این حرف همه ملت با رگ و ریشه ایرانه فقط بمب اتم. درود بر تو درود بر ایران عزیزتر از جانم درود بر رهبر عزیز
ali ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۲:۳۲
به خدا قسم می خورم اگر بیست سال پیش کلاهک های بمب اتمی ساخته بودیم و موشکهای قاره پیما داشتیم تحریم ها هم برداشته می شد و دشمن خودش را با ما تطبیق میداد و از ترس تعامل می کردو دیگر مشکلات اقتصادی هم نداشتیم
علی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۲:۳۴
برای اولین بار این حرفای سنجیده و زیبا را میشنوم.من معتقدم سیاستهای اجرایی ونهایی درباب تسایحات دفاعی و تهاجمی را باید دست افرادی چون محمدمونسان داد.ایشان بالاترین راهبرد را دراین زمینه پیشنهاد میده و جرات و جسارت آن را بیان نمود.
امیر ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۲:۴۲
تا وقتی که نان برخی ها در تحریم هست چنین امکانی وجود نداره
ali ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۲:۵۱
به خدا قسم می خورم اگر بیست سال پیش کلاهک های بمب اتمی ساخته بودیم و موشکهای قاره پیما داشتیم تحریم ها هم برداشته می شد و دشمن خودش را با ما تطبیق میداد و از ترس تعامل می کردو دیگر مشکلات اقتصادی هم نداشتیم
مسعود ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۳:۰۲
باید بمب اتم داشته باشیم تا آمریکای شیطان واسرائیل خون خوار دست بردارن اینا به هیچ رحم نمیکنن
من ترک ایرانم ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۳:۰۴
فقط وفقط ایران باید بمب هسته‌ای برای موشک قاره‌پیما بسازد.این همه سختی مردم می کشند حداقل با ساخت سلاح‌های هسته‌ای امنیت را برای مردم فراهم کنید.وحرام بودن این این سلاح بازدارنده را یک جوری حل کنید.واقعا گل گفتی دکتر دمت گرم
یوسف ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۳:۰۹
آفرین به فهم شعور درک شما از موقعیت .عالی عالی و کامل بود
البرز ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۳:۱۲
«سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام نمی‌شود، توریست خارجی به ایران نمی‌آید، ارزش پول ملی ساعت به ساعت سقوط می‌کند، تورم، مهار گسیخته می‌شود، سفره مردم کوچکتر می‌شود و اقتصاد ایران ویران می‌شود.» یعنی اینها به خاطر نداشتن بمب اتمی است؟؟؟ کمی صادق باشید.
البرز ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۳:۱۸
مگر امارات، قطر، عربستان،..... بمب اتم دارند که خارجی ها در این کشور ها سرمایه گذاری کرده اند و هر سال میلیون ها توریست به آن کشورها سفر می کنند؟
یوسف ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۳:۲۳
ممنون عالی فرمودین وطن پرستی یعنی این لطفا در سطح ملی و مقامات نشر بشود
عباس خاکپور ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۳:۵۰
واقعا با همش موافقم
صالح ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۳:۵۸
این مقاله خیلی خوب بود ولی فقط بازدارندگی که نمیشه پس اقتصاد چی میشه. مردم ما که نمی تونند مثل مردم کره شمالی زندگی کنند.
علیرضا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۴:۱۲
نظرتان منطقی است امیدوارم جمهوری اسلامی بازدارندگی کافی داشته باشد وگرنه متاسفانه همینطوریست که شما گفتید
محسن ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۴:۲۵
عالی، بساز بمب اتم رو خسته شدیم،بیار بالا پرچم ابر قدرت خاورمیانه ایران جان را ، لیزر رو رو کن
عبید ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۴:۳۷
عالی بود دریغ است ایران که ویران شود---------- کنام پلنگان و شیران شود
رضا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۴:۴۳
آدم باید خیلی احمق باشه که با 4 تا تیر و فشنگ معمولی به جنگ آمریکا بره .در واقع یه جور خودکشی
شهرام ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۴:۴۴
با سلام مقاله منطبق بر منطق و عقلانیت است جناب دکتر لطفا اگر امکانش را دارید در محافل و مجالس رسمی تر ارائه بفرمایید امیدواریم مسئولان مرتبط با این موضوع بیشتر تفکر نمایند به هر حال کشور در یک پیچ تاریخی تعیین کننده است و هر خطای محاسباتی و عملکردی می‌تواند اثرات غیر قابل جبران داشته باشد. مردم نگران و چشم ها در انتظار تدابیری موثرتر هستند. غرب نشان داده که در مواقع خطر بسیار نامطمئن عمل می‌کند(استفاده از سلاح اتمی) آزموده را آزمودن خطاست
رضا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۴:۴۹
روسیه سلاح‌های هسته‌ای بسیار زیادی هم دارد، حتی بیشتر از آمریکا و اروپا، سلاح‌های هسته‌ای با قدرت چند تن تا مگاتن،با این حال چهار سال در حال جنگ با ناتو است با هزاران کشته و مجروح، و نتوانسته از این نوع سلاح‌ها استفاده کند، اینکه آمریکا مستقیماً به رویارویی با ایران آمده ، مشخص است که خیلی ضربه دریافت کرده، طوری که مانند یک زخم خورده دیوانه ممکن است به هر عملی دست بزند. باید به تدابیر فرماندهی کل قوا اعتماد و اطمینان داشته باشیم، نویسنده محترم بهتر است به تاریخ اسلام و بخصوص دوران حکومت حضرت علی نگاهی بیندازند.
حسین شرافت ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۴:۵۵
شاید البته شاید اونهایی که خودشون را گول میزنند و از ساخت سلاح بازدارنده واقعی شانه خالی می کنند !؟ خیالشان از خودشان راحت است !؟
یاوری ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۴:۵۷
دمت گرم حرف دلم را زدی
فرهاد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۵:۰۰
حرف دل همه میهن پرستان با غیرت رو زدی امیدوارم به گوش فرماندهان نظامی هم برسه
احسان ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۵:۰۴
حرف حق گفتی برسه دست مسئولین شاید بیشتر به فکر باشند
محسن ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۵:۱۳
کاملا درسته کاش مسولین نظامی و تصمیم گیر این متن رو بخونن و بهش فکر کنن و حتی به رهبری هم نشون بدن
محمد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۵:۱۷
احسنت .من کارگر روزی صدبار به اطرافیان میگم که چاره کار و دور کردن سایه جنگ و مصیبت فقط فقط سلاح هسته ای است .اونوقت نمیدونم این تئوریسین‌های ما چه تو سرشون میگذره .ملت و میهن در حال نابود شدن است .فکری بکنید .رونمایی بکنید از سلاح هسته ای هر چه زودتر تا فرصت است
یوسف ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۵:۱۸
متن را تا آخرش خواندم، دقیقا حرف دل من رو زد، بحث کره شمالی برای بازدارندگی هم درسته که تا حالا آمریکا جرأت نکرده نگاه چپ بش بندازه.
جلال حمید منش ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۵:۲۲
درود بر شما ،بعد از این همه جستجو در بین متنهای موجود طی این چند سال واقعا تنها متنی بود که در این مورد به دلم نشست ودر حقیقت شاید حرف دل اکثر ایرانیان وطن پرست بود
محمد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۵:۴۴
"اگر نتوانیم تهدید قابل باور «کشتار جمعی» را روی سر دشمنان خود نگه داریم باید خودمان را برای «کشتار جمعی شدن» آماده کنیم! این تفسیر عینی قانون جنگل در جهان کنونی است." این جمله واقعا انسان را به فکر فرو می برد.
داوود ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۵:۴۹
احسنت جناب مونسان با همه این مطالب موافقم کاش این حرفها هر چه زودتر به واقعیت تبدیل بشه
بازنشسته ایرانی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۶:۰۵
باسلام واحترام به سهم خودم از نویسنده محترم جناب مونسان ضمن حمایت از نظریه ایشان نهایت تقدیروتشکر رادارم.بااینکه ازنظراقتصادی ومعبشت مشکل داریم ولی بعنوان یک ایرانی ازمشاورین ومسئولین محترم تقاضا دارم پیگیری این پیشنهاد ارزشمند و واجب را بکار گرفته و اقدام عاجل کنندچون اگردرمقابل شیطان بزرگ و همدستانش قویتر و محکمتر نباشیم مقاومت وزندگی مان کم ارزش میشود.به امیدپیروزی وسربلندی رزمندگان ایران اسلامی مقتدر و فرمانده کل قوا رهبر عزیزم سیدعلی خامنه ای ان شاءالله
شریفی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۶:۵۲
من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم آنچه را جانان پسندد همانطور که عقب ماندن از رهبر جامعه باعث خسارت است، جلو افتادن از او هم گمراهی و انحراف است
ع ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۷:۰۳
احسنت به شما .ماهم منتظریم بازدارندگی قوی ای داشته باشیم.اما....؟؟؟!!!؟
راستگو ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۷:۱۷
بله کاملا بجاست
مطیع ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۷:۲۶
صد درصد با واقعیت مطابقت دارد ساده مثل اینست که به همسایه بغلی فحش و بدو بیراه بگی و خود را برای باز دارندگی آماده نکنی جنگ 12روزه یک هزار نفر کشته شدند بسم اله بفرما آقایان عقل کل
علی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۷:۳۶
کاملآ درسته نوش دارو بعد از مرگ سهراب بی ارزش است
علی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۷:۴۵
درسته کشوری که می خواهد ازمظلومین جهان دفاع کند اگراین موضوع رادرنظرنگیرد موردتهاجم قرارمیگیرد یعنی یاباید مثل کشورهای که بادیدن ظلم هیچگونه عکسلعمل ندارند وفقط بفکرخودشون هستند یا اگرمثل ایران ازمظلوم دفاع کنی بایدمجهز به همه چیز بود چه دفاعی چه آفندی اگرظالم سرجایش نشت دیگر نیاز به استفاده نیست ودرآن صورت حرام واگر به ظلم ادامه دادو تاحتی خودت هم موردظلم قرار بگیری دراین صورت مباع واستفاده ازآفندی مناسب واجب می شود
سلام درمانده ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۸:۱۵
کاملا صحیح و پر محتوا بود گفته های ایشان،نشان دهنده بی تدبیری ، خودبزرگ بینی و کوته نظری مسئولان نظام است
مجتبی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۸:۱۵
بسیار دلنشین و عالی، ولی کو گوش شنوا
احمد زارعی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۸:۳۰
کاملا درست میگن مسئولان استاد فرصت سوزی اند متاسفانه بازدارندگی معتبری در برابر دشمن نداریم
منصور ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۸:۴۳
احسنت .کارشناسی دقیق وحرف حساب .لذت بردم ازمطالب شما.ارزوی عمل توسط مسولین .
احسان ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۹:۰۵
چه تلنگر تندی!..... فاعتبروا یا اولی الابصار
مهدی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۹:۰۷
بسیار دقیق و منطقی ، کاملا موافقم.
عادل ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۹:۱۹
بازدارندگی فقط بواسطه سلاح اتمی نیست ،خوب بود به نفوذ و اقتصاد هم اشاره داشتین ،بیشترین آسیب ما بخاطر نفوذ بود ،خدایی همین موشکهای محدود ما ماموریت خودشان را به نحو احسن انجام دادند ،
حسین ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۹:۳۶
سلام متن کاملا منطقی و عقلانی هست ولی باید توجه داشت این امر در حالی که لایه لایه حکومت از نفوذ و نفاق مواجه هست با توجه به اینکه در اقتصاد هم پر از لیبرال و مافیای اقتصادی است ، نیاز مبرم به یک جراحی عمیق و پر هزینه هست ولی امروز بهتر از فرداست...
احمد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۰:۰۱
بسیارجامع ومنطقی
محسن ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۰:۱۱
عالی عالی بود ای کاش مسؤلین نظامی و امنیتی ماقبل ازمتحمل شدن این همه خسارات مالی خصوصأ سرمایه های عظیم انسانی«سرپاران شهیدمان»این فکر را میکردند یالااقل حالا درعمل این کاررابکنند چون ماالحمدلله بایاری خداوبه همت دانشمندان هسته ایمان این توان را داریم که در کمترین زمان به این توانایی هسته ای برسیم
محسن ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۰:۲۲
خیلی خیلی مطالب جالب بود ای کاش مسئولین دفاعی و نظامی ما این مطالب را می‌خواندند وعمل میکردند تا قبل از این همه کتکها وتحقیرهایی که از کشورهای غربی به بهانه هسته ای شدن می‌خوردیم وقبل از اینکه این همه سرداران دلیرمان راازدست می‌دادیم دستمان برتربود وبه جای مسخره آنها ماآنهاراگوشمالی می‌دادیم هنوز هم دیرنیست ایکاش فکری میکردند چون ماهی راهروقت ازآب بگیری تازه هست
خوشمرام ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۱:۰۸
آفرین بر علم ونگرش شما آقایان مسعول گوش کنید نشود مثال نوش دارو بعد مرگ سهراب نگذارید ایرانیان همیشه بلرزد از ترس .طوفان فکرچاره باشید
محمد ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۱:۲۴
بسیار عالی و کارشناسی شده بود لذت بردم ان شاالله که به گوش مسؤلان امر برسد تا دیر نشده
حسن ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۱:۳۱
ای کاش مسعولین به فکر باز دارندگی باشند و کسانی که دوباره سنگ می‌خواهند بندازند جلوی پای این امر مهم یک یکیشون رو ....
رضا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۱:۴۰
کاملا درسته ولی با آخرش مخالفم یعنی دیگه خیلی دیر شده متاسفانه فرصت نداریم
علیرضامرودشتی ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۲:۱۱
نه آمریکا نه اسرائیل و نه اروپا هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند
همای ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۳:۰۱
انشای خوبی بود فقط من بالاخره تو مقاله متوجه نشدم دنبال بمب اتمی بودیم و بعضیا نراشتن برسیم یا دنبالش نبودیم و بعضیا می‌خواستن به بمب اتمی برسیم؟
فرهاد اکبریان ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۳:۱۰
احسنت بر شما دکتر حرف میلیون ها ایرانی که دل در گرو این مرز و بوم را دارند رو زدی درود بر شرفت
خسرو ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۳:۱۵
در مورد مقایسه ایران و عثمانی باید گفت ایران در قبل از جنگ جهانی دوم و حکومت قاجار و قبل از عثمانی تجزیه شده بود و به مرزهای ایران فعلی رسید و بعدش عثمانی و ترکیه امروزی همون روند رو رفتن
رضا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۳:۳۷
موافقم با نویسنده ما بمب اتم میخاستیم که حق مردم خوب ایرانه که سگ زرد لال بشه مسولان بی لیاقت فقط خشکه مقدسی ولجوجی را بلدن.بمب اتم برای صلح آمیزی ایرانه.نه نداشتن آن وای از جهل ونادانی مسولان.
بختیاری ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۳:۵۱
سلاح اتمی زمانی بد و کشتار جمعی حساب میشود که تر و خشک و خوب و بد را بسوزاند ولی وقتی همه مردم آن کشور به جنگ طلب و جنگ افروز رای می‌دهند یعنی ظالمند و کافر و پر برابر وحشی باید قویی بود در ضمن سلاح اتمی کاربردهای فراوان و صلح آمیزی هم دارد از جمله پر پدافند کیهانی و..و...و..و شما باید خود بفهمید که حداقل جایگزین با سلاح میکروبی و ویروسی و...یا دست کم سلاح اتمی تاکتیکی
علی اکبر ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ | ۲۳:۵۳
چطور سلاح اتمی برای کفار و متجاوزان خوب و برای مسلمان بد است یادمان نرود جمهوری اسلامی قبل از ما که همسایه مان نیز هست سلاح اتمی دارد
حمید ۲۳ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۰:۰۷
درود به شرفت،حرف دل خیلی از ایرانی ها رو زدی،کاش یه گوش شنوا پیدا بشه
محمد ۲۳ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۰:۰۹
ایران باید بدتر از بمب اتمی قاره پیما را بسازد .وسلاح های بیولوژیک خطرناک .برای بازدارندگی چون دشمن بیرحم است .حتی ممکنه تمام مردم یک کشور را نابود کنند
عالی بود دمت گرم مرد کاش یکی از بزرگان اینو بخونند ۲۳ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۰:۵۸
عالی بود خدا شاهده گریم گرفت و دلم داره میسوزه واسه اون همه فرمانده شهید
حسن ۲۳ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۱:۱۷
بسیار عالی کم نداریم ازاین دست دلیرمردان عاقل سنجیده ترین مقاله‌ای بود که تابحال خوندم چرا که اگر قبلاً همینطور فکرمیکردیم وعمل نیز،الان کسی جرأت نمیکرد با نیروی نظامی اش مارا محاصره کند بامید روزهای بهتر وایرانی قدرتمند ان شاالله
پیمان ۲۳ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۳:۰۲
صحبت های شما کاملا درست است و ایران باید قدرت اتمی شود
علی ۲۳ بهمن ۱۴۰۴ | ۰۳:۴۶
تحلیل درستیه ولی اینکه چیزی جدیدی نیست که تا حالا به فکر کسی نرسیده باشه . منم سالهاست به این فکر میکنم که ما که بخاطر همین هسته ای تحریمها و فشار اقتصادی رو تحمل کرده ایم اقلاً کاش بهش میرسیدیم و اتمی می‌شدیم که می‌گفتیم اینهمه تحریم و فشار بی نتیجه نبود و حالا از سایه جنگ در امان هستیم و کسی جرأت حتی تحدید نمی‌تواند بکند چون اتم داریم. اما متأسفانه هم تحریم و سختی کشیدیم هم سرمان بی کلاه ماند. اقلاً اگه تحریم نمیشدیم می‌گفتیم اگه می‌خواستیم اتم بسازیم تحریم می‌شدیم و فلان ولی از همه طرف به ضررمان شد ما باختیم
فاطمه اسکویی ۲۳ بهمن ۱۴۰۴ | ۱۰:۱۸
جناب آقای دکتر مونسان اگر رهبری بمب اتم را حرام کرده علت دارد چون ایشان سلاح ایمان و عمل و حضور مردم در صحنه را بالاتر از بمب اتم میداند. ما هیچ نیازی به بمب اتم نداریم چون شهید شدن را افتخار میدانیم. آمریکا و اسراییل اتفاقا از همین میتریند نه بمب اتم. لطفا نگرش خود را اصلاح فرموده و راه شهادت را مسدود نفرمایید. اگر بمب اتم بسازیم و دیگه جنگی صورت نگیرد، چگونه مردان خدا در مسیر شهادت و جهاد با نفس بروتد و مرد از نامرد مشخص شود؟ ما گوش به فرمان رهبر هستیم و هرچه ایشان بگوید همان درست است. آن ۱۱۰۰ نفر هم به فیض عظیم شهادت رسیدتد و رستگار شدند. خدا رحمتشان کند. از طرف همسر شهید