ساختمان تاریخی مجلس شورای مصر در آتش سوخت

۳۱ مرداد ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۳ کد : ۲۴۹۷ اخبار اصلی
ساختمان تاریخی مجلس شورای مصر و یکی از ساختمان­های وابسته به مجلس ملی این کشور عصر سه شنبه 19 اوت در آتش سوخت و قسمت اعظم آن نابود شد. منابع امنیتی مصر اعلام کردند، احتمالا بروز اتصالی در کابل­های برق عامل اصلی این حریق شده است.
ساختمان تاریخی مجلس شورای مصر در آتش سوخت

ساختمان تاریخی مجلس شورای مصر و یکی از ساختمان­های وابسته به مجلس ملی این کشور عصر سه شنبه 19 اوت در آتش سوخت و قسمت اعظم آن نابود شد. به گزارش منابع خبری مصری گروه دفاع مدنی مصر توانست بر اطفای حریق مسلط شده و پس از 6 ساعت تلاش، لهیب آتش را خاموش کند. منابع خبری مدت آتش سوزی را بیش از 10 ساعت اعلام کرده اند.

 

منابع امنیتی مصر اعلام کردند، احتمالا بروز اتصالی در کابل­های برق عامل اصلی این حریق شده است. این در حالی است که شبکه خبری الجزیره اعلام کرد، آتش سوزی تا پاسی از شب ادامه داشت و گروه امدادگران مصری قادر نبودند، آتش را تا آن زمان خاموش کنند. بنا به این گزارش صدمات و خسارت­های شدیدی به ساختمان مرکزی مجلس شورای مصر وارد آمده است.

 

طبق گزارش های منتشر شده مجلس شورای مصر متشکل از سه طبقه است که شعله­های آتش هر سه طبقه را سوزاند و حجم خرابی­ها به اندازه­ای رسید که سقف طبقه سوم به طور کامل فرو ریخت و تیرهای چوبی آن به طور کامل در آتش سوختند. حجم آتش سوزی به اندازه­ای گسترده بود که ستون­های دود سیاه مرکز و جنوب قاهره را به طور کامل پوشش دادند.

 

دولت تلاش کرد، به کمک هلیکوپترهای ارتش و ریختن مقادیر زیادی آب از سرایت آتش به دیگر مکان­ها جلوگیری کرده و از حجم آتش­سوزی بکاهد.

 

به گفته آتش­نشانی مصر تا کنون 13 نفر در اثر این حادثه زخمی شدند که اغلب آنها از نیروهای دفاع مدنی بوده­اند.

 

انتقادات و نگرانی­ها  

 

پس از وقوع این حادثه انتقادهای شدیدی از سوی مردم و احزاب مختلف مصری متوجه دولت مصر شده است. منتقدان دولت را در اهمال­کاری در سرایت آتش متهم می­کنند و می­گویند، دولت در کوتاهی برای اطفای حریق عمد داشته است.

 

به گفته شاهدان عینی شمار خودروهایی که برای اطفای حریق به محل حادثه اعزام شده بودند به هیچ عنوان کافی نبود و از امکانات لازم برای خاموش کردن آتش نیز برخوردار نبودند.

 

روزنامه الوفد مصر در مقاله­ای انتقادی در این باره نوشت، اگر دولت مصر توان خاموش کردن این آتش را نداشت آن را به حال خود رها می­کرد تا مردم خود برای خاموش کردن آتش اقدام کنند. نویسنده این مقاله همچنین این پرسش را مطرح کرد که اگر حادثه­ای عظیم در جایی غیر دولتی به وقوع بپیوندد، دولت که در این جا اهمال کرده در آنجا چه می کرد؟

 

یکی از شاهدان عینی نیز به خبرنگار روزنامه الوسط مصر گفته است، مجلس فاصله کوتاهی تا رود نیل دارد. اگر مردم با سطل هم می­خواستند آب ببرند و آتش را خاموش کنند زودتر از امدادگران و آتش­نشانان می­توانستند آتش را خاموش کنند. 10 ساعت آتش سوزی در یک جای به این مهمی اصلا قابل قبول نیست.

 

صلاح عیسی، روزنامه­نگار مصری نیز دولت مصر را متهم کرد که به هیچ عنوان حاضر نیست حقایق این آتش­سوزی را بیان کند و تلاش دارد با پنهان کاری و تحریم خبری گره از سر باز کند.

 

وی در گفت و گو با شبکه الجزیره در این باره گفت: «به دفتر نخست­وزیری که زنگ زدم به من گفتند اطلاعات مربوط به این آتش سوزی ظبقه بندی شده و کاملا محرمانه است. ما نمی­توانیم اطلاعی در این زمینه به شما بدهیم.»

 

این در حالی است که روزنامه­های مصری خبر دادند، حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر لحظه به لحظه حادثه آتش سوزی را تعقیب می­کند.

 

سلیمان عواد، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در این باره گفت: «رئیس جمهور از طرف­های ویژه خود گزارش­های ابتدایی را دریافت کرده است.»

 

در همین حال دکتر فتحی سرور رئیس مجلس ملی گفت: «چون اسکلت ساختمان چوبی است از این رو در گسترش یافتن آتش کمک کرده است.»

 

وی در ادامه افزود: «ما از همان ابتدا و لحظه به لحظه گزارش آتش سوزی را به اطلاع رئیس جمهوری می­رساندیم.»

 

روزنامه­ الجمهوریه مصر نوشت، آتش سوزی نزدیک به 10 ساعت به طول انجامید و برای اطفای حریق نیز 120 خودرو به محل اعزام شدند. روزنامه الاهرام نیز نوشت، این آتش سوزی به 60 خودروی مستقر در مجلس آسیب وارد کرد.

 

از سوی دیگر صفوت شریف رضی رئیس مجلس شورای مصر اعلام کرد، این آتش سوزی به هیچ عنوان باعث تعطیلی مجلس نخواهد شد. وی در این باره گفت: «جلسات مجلس تا تعیین مکان مناسب در مجلس ملی برگزار خواهند شد. جلسه دوم نوامبر نیز در مجلس ملی با حضور تمام اعضا برگزار خواهد شد.»

 

وی وجود اختلال در سیستم برق ساختمان را به عنوان عامل آتش سوزی رد کرد اما گفت، نباید سازمان­ها و ارگان­های دولتی را در این باره مسئول دانست و آنها را متهم کرد.

 

قدمت ساختمان مجلس شورای مصر به یکصد سال پیش باز می­گردد و این ساختمان یکی از قدیمی­ترین و باارزش­ترین ساختمان­های این کشور محسوب می­شود. به گونه­ای که معماری به کار رفته در آن را یکی از منحصر به فردترین معمارهای موجود در مصر می­دانند. عملیات ترمیم این ساختمان با هزینه بازرگانان مشهور مصری چهار ماه پیش به پایان رسیده بود. در همین رابطه محمد فرید حسنین بازرگان مشهور مصری اعلام کرد، حاضر است 10 میلیون پوند مصری برای بازسازی بنای مجلس شورا کمک کند.


نظر شما :