ديپلماسى و سیاست‌خارجی در کلام مسئولين

۲۶ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۵۳ کد : ۲۹۵۳ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى و سیاست‌خارجی در کلام مسئولين
رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، سفیر ایران در عراق، سخنگو و وزیر امور خارجه، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، سفیر ایران در سازمان ملل، رئیس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی، امام جمعه موقت تهران و چند تن از نمایندگان مجلس مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
حباب کاذب پول در غرب شکست
 
آيت‌الله خامنه‌اى با اشاره به مکتب مارکسيسم و اضمحلال آن گفتند: اين مکتب براى خود ادعاها و شعارهايى داشت که اين شعارها به تدريج رنگ باختند و در نهايت شکل و ظاهر باقيمانده از مارکسيسم مانند يک تارعنکبوت در فاصله زمانى کوتاهى از هم فروپاشيد و از بين رفت.
 
ايشان افزودند: با فروپاشى مارکسيسم، مکتب ليبرال دموکراسى غرب دچار وسوسه سلطه تک قطبى برجهان و پيشبرد سياست هاى خود بدون وجود رقيب شد و همه دنيا را در اختيار خود مى‌پنداشت.
 
رهبر انقلاب با اشاره به وضعيت کنونى ليبرال دموکراسى غرب تأکيد کردند: ادعاهاى سياسى و شعارهاى دروغين حقوق بشر و دموکراسى اين مکتب در گوانتانامو، ابوغريب، حمله به عراق، حمله به افغانستان، و بمباران مناطق مختلف برملا شد و امروز نيز حباب کاذب حاکميت پول در دنياى غرب شکسته شده و فريادهاى آنان به آسمان بلند شده است.
 
وی مشکلات جارى دنياى غرب را نشان‌دهنده وضعيت ادعاهاى اقتصادى ليبرال دموکراسى غرب دانست و با اشاره به اذعان تحليلگران غربى به ناکارآمدى روشهاى اقتصادى ليبرال دموکراسى افزود: امروز حباب کاذب پول در دنياى غرب شکسته شده و فريادهاى آن به آسمان بلند شده و خود آنها مى‌گويند دوران حاکميت مطلق امريکا به پايان رسيده است.
 
صلح غيرعادلانه، ادامه نمى‌يابد  
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار چند نفر از شخصیت‌های سیاسی مذهبی بین المللی، گفتگو و تبادل نظر را، کاری بسیار خوب، مهم و لازم دانستند و خاطرنشان کردند: تداوم «دیدار و گفتگو» و بیان متقابل حقایق، یقیناً در ایجاد تفاهم میان ملتها و دولتها نقش زیادی دارد اما این گونه اقدامات برای مهار خصلتهای ناپسند قدرت طلبان جهانی، و پایان بخشیدن به مصائب کنونی بشر، کافی و مؤثر نیست و باید عوامل دیگری را نیز مد نظر قرار داد.
 
آیت الله خامنه‌ای بی عدالتی و ظلم را ریشه تاریخی مشکلات دردناک جامعه بشری برشمردند و با اشاره به کشتار وحشتناک مردم عراق، افغانستان و فلسطین افزودند: آیا این فجایع دردناک، به علت سوءتفاهم و عدم درک متقابل صورت می گیرد و یا در مسائلی همچون زیاده خواهی و بی عدالتی ریشه دارد؟
 
ایشان به خیرخواهان جامعه بشری و شخصیت هایی که برای حل مشکلات جهان، انگیزه و تلاش حقیقی نشان می‌دهند پیشنهاد کردند: ظلم و بی عدالتی را در هر جای جهان به طور مشخص و صریح محکوم کنند و کار مشکل تشخیص ظالم از غیرظالم را با جدیت دنبال نمایند.
 
رهبری مبارزه با ظلم را راه صحیح و مؤثر دستیابی به صلح عادلانه دانستند و خاطرنشان کردند: صلح غیرعادلانه، ادامه نخواهد یافت و لازم است ضمن حمایت از شعار صلح، شعار عدالت طلبی و مقابله با ظلم را به طور جدی مطرح و پیگیری کرد.
 
امروز برای انتشار اخبار ملت ایران مسابقه می‌گذارند
 
محمود احمدی نژاد با اشاره به تهدیدهای کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمن فکر می کرد به محض اینکه قطعنامه علیه ما صادر شود و به ملت ایران فشار بیاورند ما تسلیم خواهیم شد؛ آنها دراین مسیر آن قدر مطمئن بودند که به اندازه یک درصد احتمال نمی دادند ملت ایران زیر بار فشار آن ها نرود؛ آنها شبکه های بانکی ما را هم تحریم کردند که البته تحریم سنگینی نیز بود اما ملت ایران با وجود اینکه افرادی در داخل کشور بودند و هستند که اطلاعات غلط به دشمنان می دادند در برابر تمامی این تحریم ها ایستادند که این برای ملت ما یک افتخار است.
 
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دشمن با استفاده از شورای امنیت 60 سال بر جهان حکومت کرده اما برای اولین بار یک ملت در برابر او ایستاده و آنها را در هم شکسته و راه را برای نجات ملت ها باز کرده است؛ استکبار 60 سال به طور مستقیم و غیر مستقیم ملت ها را می چاپید اما امروز این جریان معکوس شده به طوری که پایه های اقتصادی آنها در حال فروریختن است که البته باید بگویم ما از این موضوع خوشحال نیستیم ولی این همان مشیت الهی است.
 
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه امروز رسانه های غربی اخبار ایران را در صدر توجهات‌شان قرار می دهند، گفت: روزی رسانه های غربی سخنان رهبر معظم انقلاب و حضرت امام خمینی (ره) را منتشر نمی کردند اما امروز برای انتشار اخبار ملت ایران مسابقه می‌گذارند.
 
طراحی آمریکا برای آغاز دور جدید چپاول ملتها باید خنثی شود
 
محمود احمدی نژاد در دیدار رئیس جمهور زنگبار با اشاره به اوضاع وخیم اقتصادی آمریکا تصریح کرد: ملتها باید با حفظ هوشیاری طراحی دولتمردان آمریکایی را برای چپاول ثروت کشورهایشان به منظور نجات اقتصاد آمریکا خنثی کنند.
 
وی با بیان اینکه تجربه نشان داده که قدرت های بزرگ در جهت تأمین منافع ملتها هیچ گونه اقدامی انجام نخواهند داد و تنها به دنبال غارت کشورها و تحقیر ملتها هستند تصریح کرد: ملتها با توجه به این تجربه تاریخی باید در کنار یکدیگر و دست به دست هم با کار و تلاش کشورهای خود را بسازند.
 
احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی آمریکا خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود دولتمردان آمریکایی‌ برای نجات اقتصاد خود و شروع دوره جدیدی از چپاول کشورها و ملتها به زودی به سوی آفریقا روی آورند. نگاهی به صحنه انتخابات این کشور به وضوح نشان می‌دهد که آنها به دنبال منابع و ذخایر ارزانقیمت هستند تا بتوانند برای مدت زمان دیگری به حیات خود ادامه دهند و از این‌رو باید هوشیار بود که این‌گونه حوادث شوم به منافع ملتها آسیبی نرساند.
 
آمريکا و رژيم صهيونيستى هر دو در سرازيرى سقوط هستند
 
دکتر محمود احمدى‌نژاد روز دوشنبه در ديدار ميشل عون رييس‌جمهور اسبق لبنان، با بيان اينکه حيات رژيم صهيونيستى وابسته به جنگ است، گفت: به همين دليل قدرت‌هاى استکبارى از اين رژيم حمايت مى‌کنند.
 
رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه رژيم صهيونيستى در حال فروپاشى است، اظهار داشت: آمريکا و رژيم صهيونيستى هر دو در سرازيرى سقوط هستند و در منطقه خاورميانه هيچکدام جايى ندارند.
 
دکتر احمدى‌نژاد وضعيت وخيم اقتصادى آمريکا را حاصل ظلم‌هايى دانست که اين کشور بر بشريت کرده است و گفت: مهم اين است که دست به دست هم دهيم و جلوى تجاوزگرى‌ها بايستيم.
 
نگران ناامنى و خشونت‌هاى موجود در منطقه هستيم
 
منوچهر متکى وزير امور خارجه کشورمان در ديدار با همتاى پاکستانى خود درباره آخرين رخدادهاى جارى پاکستان، منطقه و راه‌هاى تحکيم مناسبات دوجانبه، به بحث و گفتگو پرداخت.
 
وی تاکيد کرد: ناامنى و ترويسم؛ توسعه و رفاه پاکستان را هدف قرار داده و همگى نگران ناامنى و خشونت‌هاى موجود در منطقه هستيم.
 
متکی با تصريح بر اينکه قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى عامل اصلى همه ناامنى‌هاى ايجاد شده در منطقه هستند، اظهار داشت: خشونت‌هاى موجود و ناامنى‌ها به دليل بى‌توجهى به واقعيات منطقه و رويکرد غلط و مداخله جويانه قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى است.
 
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات افغانستان و اهميت ثبات و امنيت اين کشور گفت: ايران راه‌حل رفع مشکلات موجود در آن کشور را کنار گذاردن تماميت خواهى گروه‌هاى سياسى و همچنين همکارى‌هاى سازنده و موثر کشورهاى منطقه‌ مى‌داند.
 
ريشه ناامنى‌هاى منطقه در حضور قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى است
 
منوچهر متکى در ديدار با يوسف رضا گيلانى نخست وزیر پاکستان گفت: روابط دو کشور همواره بر اساس مبانى و اعتقادات، منافع و نگرانى مشترک چشم‌انداز مثبت داشته و اميدواريم مناسبات تهران و اسلام‌آباد در تمامى زمينه‌هاى سياسى، اقتصادى و فرهنگى روز به روز گسترش يابد.
 
وزير امور خارجه با تبيين روند مناسبات جارى دو کشور اظهار داشت: همکارى در زمينه مسايل منطقه‌اى و بين‌المللى از جمله زمينه‌هاى مشترک ايران و پاکستان است که مى‌توانند از خلال رايزنى‌هاى مستمر افزايش يابد.
 
وزير امور خارجه کشورمان گفت: ريشه ناامنى‌هاى منطقه را بايد در بى‌توجهى به مولفه‌هاى اصلى بحران يعنى حضور مداخله جويانه قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى جستجو کرد.
 
سازوکارهاى مديريت نظام بين‌الملل کارايى خود را از دست داده است
 
منوچهر متکى در ديدار با کوفی عنان گفت: مسئوليت شما در پست دبيرکلى سازمان ملل متحد در يکى از سخت‌ترين مقاطع و بحران‌هاى بين‌المللى بود و چهره مصمم و اعتماد به نفس شما و تلاش‌هاى مبتکرانه براى دوستان شما شناخته شده است.
 
متکى افزود: دورانى که جنگ‌هاى سخت و سنگينى هم با اجازه شوراى امنيت و هم بدون اجازه شوراى امنيت در منطقه صورت گرفت، موجب تضعيف سازمان ملل شد.
 
وى سپس با اشاره به مديريت فعلى نظام بين‌الملل اظهار داشت: بسيارى از ابزارها و سازوکارهاى کنونى براى اداره و مديريت نظام بين‌الملل عملا کارايى خويش را از دست داده است و اين زنگ خطر در زمان مديريت جنابعالى در سازمان ملل به صدا درآمد.
 
لبنان ظرفيت‌هاى لازم براى تصميم‌سازى اجماعى را دارد
 
منوچهر متکى وزير امور خارجه‌ کشورمان در ديدار ميشل عون، رييس جريان ملى آزاد مسيحى لبنان گفت: کشورهاى منطقه اعضاى يک خانواده هستند و در اين ميان ما با لبنان داراى روابط ديرينه بر اساس منافع مشترک هستيم.
 
وی اظهار داشت: لبنان ثابت کرده که ظرفيت‌هاى لازم براى تصميم‌سازى اجماعى براى جلوگيرى از فتنه‌هايى که ديگران براى بى‌ثباتى لبنان بر روى آن سرمايه‌گذارى مى‌کنند را دارد.
 
متکى دفاع از لبنان و مقاومت را دفاع از حق و کرامت انسان‌ها و استقلال ملت‌ها در برابر هژمونى قدرت‌هاى سلطه‌جو خواند و تصريح کرد: کسانى که هزاران کيلومتر دورتر از منطقه به دنبال منافع نامشروع و تحميل نظرات خود هستند حق ندارند دفاع و ارتباط مشروع کشورهاى منطقه را زير سوال ببرند.
 
خشونت براى خاورميانه در نظر آمريکا و انگليس مجاز است
 
منوچهر متکى، وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به رايزنى نخست وزير پيشين ايتاليا رومانو پرودی در تهران گفت: رايزنى سياستمداران با سابقه و متفکر اروپا با مقامات جمهورى اسلامى ايران همواره جايگاه ويژه و سازنده‌اى براى ارتقاى صلح و ثبات منطقه‌اى داشته و دارد.
 
او با اشاره به فرصت‌سازى جديد براى افراط‌گرايى خاطرنشان کرد: متاسفانه رويکردهاى جديد قدرت‌هاى سلطه‌گر با سناريوى خاص و با دلارهاى نفتى و با طراحى دولت انگليس به منظور فرصت دادن به افراط‌گرايى در حال شکل گرفتن است.
 
وی با اشاره به انگيزه واقعى و ريشه خشونت در منطقه تصريح کرد: متاسفانه در نظر آمريکا و انگليس خشونت براى منطقه خاورميانه مجاز است تا موقعى که خشونت به غرب تسرى نيابد.
 
رفتار غربی ها غیر منطقی و عجولانه است
 
علی لاریجانی در دیدار با ژان لویی بیانکو رئیس هیئت بلند پایه پارلمانی فرانسه با اشاره به صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کشورمان پاره ای رفتارهای کشورهای غربی با ایران را غیر منطقی و عجولانه خواند و افزود: اصلاح رفتارهای غیر منطقی غرب می تواند ضمن ایجاد تحول در روابط فی مابین به حل سوء تفاهمات موجود کمک کند.
 
رئیس مجلس اظهار داشت: با وجود برخی دیدگاه های متفاوت زمینه های همکاری فراوان میان دو کشورایران و فرانسه وجود دارد که با توجه به منافع مشترک در زمینه های اقتصادی و منطقه ای طرفین می توانند گفتگوهای روشنی داشته باشند.
 
لاریجانی تحولات منطقه بویژه بحرانهای عراق و افغانستان را از موضوعات مهمی خواند که دو کشور می توانند همکاری خوبی در زمینه آن با یکدیگر داشته باشند.
 
وی با انتقاد از عملکرد دوگانه غرب در افغانستان گفت: هشتاد درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان در استان هلمند که زیر سلطه کامل نیروهای انگلیسی است کشت می شود.
 
انتقاد از غرب در موضوع هسته‌ای
 
علاالدین بروجردی در دیدار با رئیس هیئت پارلمانی فرانسه با تاکید بر آنکه جمهوری اسلامی ایران به شدت مخالف سلاح هسته ای است، افزود: وجود یک سلاح هسته ای نیز خطر بزرگی برای امنیت و ثبات جامعه جهانی است زیرا ممکن است ترومن دیگری پیدا شود که مانند جنگ جهانی دوم دستور استفاده از آن را صادر کند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به فعالیت های صلح آمیزهسته ای کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای خواهان چیزی فراتر از مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته ای و عهدنامه NPT نیست و ضمن ادامه همکاری های خود با آژانس معتقد به ادامه گفتگوها با 1+5 است.
 
وی در همین زمینه با انتقاد از برخوردهای دوگانه غرب با فعالیت های هسته ای، به عدم پایبندی کشورهای آلمان، فرانسه و آمریکا به قراردادهای خود با کشورمان در این زمینه را یادآوری کرد و افزود: ایران تجربه خوبی از همکاری های دوجانبه با کشورهای غربی در زمینه مسائل هسته ای ندارد و نسبت به آن خوش بین نیست زیرا آنها ثابت کرده اند به تعهدات خود پایبند نیستند.
 
بروجردی درادامه به بحران افغانستان پرداخت و با اشاره به مذاکرات آمریکا و انگلیس با گروه طالبان گفت: این سیاست به معنای شکست آمریکا و ناتو پس از هفت سال جنگ در افغانستان است و پدیده تروریسم را در منطقه نیز گسترش خواهد داد.
 
ايران ميز مذاکره را ترک نکرده است
 
على لاريجانى تاکيد کرد: در صورتى که کشورهاى غربى قصد بازگشت به ميز مذاکرات را داشته باشند ايران تداوم مذاکرات درباره برنامه هسته‌يى تهران را خواستار است.
 
رييس مجلس شوراى اسلامى ايران و مذاکره کننده هسته‌اى سابق ايران روز سه‌شنبه در ژنو گفت که ايران آماده مذاکرات است اما نمى‌تواند "شرايطى را که رسيدن به آن غيرممکن است" بپذيرد.
 
در مقابل 80 صفحه مطالعات ادعايى 117 صفحه جوابيه داديم
 
دبیر شوراى عالى امنيت ملى در جمع شورای ائمه جمعه اظهار داشت: جمهورى اسلامى ايران به عنوان عضو متعهد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به همه تکاليف خود عمل کرده اما نبايد کشورما را يک استثنا تلقى کنند و ترتيبات خاصى براى فعاليت هسته‌اى ما در نظر گيرند.

وى افزود: اگر برخى معتقدند بحث نظارت آژانس و فعاليت‌هاى هسته‌اى کشورها ضعيف است، آماده ورود به اين بحث هستيم و مخالفتى با تقويت نظارت آژانس نداريم اما نظارت بايد نسبت به همه اعضا اعمال شود.

سعید جلیلی همچنين در خصوص علت دو پهلو بودن گزارشات محمد البرادعى مدير کل آژانس بين‌الملى انرژى اتمى اظهار داشت: پس از آنکه آژانس اعلام کرد 6 مساله در پرونده هسته‌اى ايران مانده، جمهورى اسلامى به سئوالات اين نهاد فنى و حقوقى پاسخ داد اما پس از مدتى موضوع اتهامات و مطالعات ادعايى پيش آمد.

وى در پايان اظهار داشت: آمريکايى‌ها مدعى بودند هزاران صفحه مطالعات ادعايى دارند اما هيچ گاه اسناد آن را ارايه نکردند تا معلوم شود واقعى يا جعلى هستند و گفتند که فقط سى دى اين مطالعات را بدون ذکر منابع نشان خواهند داد که البته همان هزار صفحه نيز به 80 صفحه منتهى شد و جمهورى اسلامى در مقابل آن 117 صفحه جوابيه ارايه کرد و نتيجه اين روشنگرى‌ها حمايت کشورهاى عضو جنبش عدم تعهد از فعاليت‌هاى هسته‌اى ما بود.
 
اتهامات جديد عليه ايران درباره عراق، اهانت به ملت عراق است
 
منوچهر تسليمى سخنگوى مطبوعاتى سفارت جمهورى اسلامى ايران در بغداد، گفت: سخنان ژنرال "ريموند اوديرنو" فرمانده جديد نيروهاى آمريکايى در عراق نادرست است و حتى شايسته واکنش نشان دادن را ندارد.
 
وى افزود: اين گونه اظهارات اهانت به ملت عراق، پارلمان و دولت اين کشور است.
 
ژنرال "ريموند اوديرنو" فرمانده جديد نيروهاى آمريکا در عراق مدعى شد، گزارش‌هاى اطلاعاتى آمريکا نشان مى‌دهد که ايران تلاش کرده به قانونگذاران عراقى رشوه دهد تا مانع از توافقنامه‌اى شود که امکان ادامه حضور نيروهاى آمريکايى را در عراق فراهم مى‌آورد.
 
تسليمى خاطرنشان کرد، اظهارات اوديرنو مبنى بر اينکه نمايندگان پارلمان عراق از ايران رشوه دريافت کرده‌اند، توهين به نمايندگان عراق و مردمى است که آنها را برگزيده‌اند.
 
گفتگوی قدرتها با طالبان حرکتی برای بازگرداندن افراطی گری است
 
محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل متحد تلاش برخی قدرت های خارجی به منظور مذاکره با گروه های افراطی و تروریستی در افغانستان را حرکتی صرفاً برای بازگرداندن افغانستان به افراطی گری توصیف کرد.
 
محمد خزاعی طی سخنانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که جهت بررسی تحولات افغانستان برگزار شده بود ضمن انتقاد از تلاش برخی قدرتهای خارجی بمنظور مذاکره با گروههای افراطی و تروریستی در افغانستان گفت این حرکت صرفاً به بازگرداندن افغانستان به افراطی گری که یکبار در قبل دچار آن بوده منجر خواهد شد و نه تنها سبب حل مشکلات افغانستان نخواهد شد بلکه به شدت بر ناامنی در این کشور خواهد افزود.
 
خزاعی افزود: به جای این اقدامات غیر قابل توجیه و نیز به جای تکیه صرف بر رهیافت نظامی، باید با کمک به بازسازی و توسعه افغانستان تلاش شود تا مردم افغانستان نتیجه کمکها و مساعدت جامعه بین المللی را در زندگی روزانه خود حس کنند و این امر از جمله از طریق ایجاد زیرساخت ها، کمک به ظرفیت سازی، تقویت بخش های مهم کشور از جمله بخش کشاورزی و نیز کمک به آموزش افغانها میسر خواهد بود.
 
مذاکرات با گروه طالبان به معنی شکست آمریکاست
 
علاءالدین بروجردى رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکرات آمريکا و انگليس با گروه طالبان گفت: اين سياست به معناى شکست آمريکا و ناتو پس از هشت سال جنگ در افغانستان است و اين پديده را در منطقه نيز گسترش خواهد داد.
 
وی در بخش ديگرى از سخنانش با اظهار تاسف از عدم عزم جدى کشورهاى اشغالگر به ويژه انگليس در افغانستان در مبارزه با مواد مخدر، افزود: افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان پس از حضور گسترده نيروهاى بيگانه در کشور از ميزان 2 هزار تن به 8 هزار تن در سال ، علامت سوال بزرگ از سوء عملکرد اين نيروها در افغانستان است و انگليس بايد در اين زمينه پاسخگوى افکار عمومى و جامعه افغانستان باشد.
 
منحنى اعمال تبعيض عليه مسلمانان در غرب روزافزون است
 
سخنگوى وزارت امور خارجه درباره‌ نشست اخير صورت گرفته در برلين و مسابقه‌ ضد اسلامى برگزار شده در آن، اظهار داشت: سفارت جمهورى اسلامى ايران در حال پى‌گيرى آن مسابقه‌ى وهم‌آلودى است که در راستاى توهين مستقيم به پيامبر اسلام (ص) صورت گرفت. مانند قبل که موارد مشابه را شاهد بوديم، جهان اسلام و علماى اسلامى عکس‌العمل مناسبى در اين مورد نشان خواهند داد.
 
وى افزود: حرکت‌هاى سازمان‌يافته عليه مسلمانان مانند پخش فيلم، کاريکاتور و انجام مسابقه‌هاى اين‌چنينى را شاهد هستيم که با هدف‌هاى سيستماتيک، تبعيض عليه مسلمانان صورت مى‌گيرد. بر اساس مطالعات انجام شده، منحنى اعمال تبعيض عليه مسلمانان در جوامع غربى بسيار بسيار روزافزون است که به بهانه‌هايى نظير آزادى و حقوق بشر اعمال مى‌شود.
 
قشقاوى ادامه داد: لابى‌هاى خاص هنرى و ادبى پشت اين جريانات هستند و حتى براى همگرايى در جامعه‌ غربى هم اثر مثبتى ندارند. راه، راه تعامل و گفت‌وگو است و بشر نياز به ادامه‌ى راه تعامل دارد.
 
غرب چاره‌اى جز اعتمادسازى ندارد
 
سخنگوى وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود درباره‌ مساله‌ى مطالعات ادعايى که اخيرا مطرح شده، گفت: در مورد مطالعات ادعايى ما همکارى‌هاى خود را داشتيم و اين همکارى‌ها در راستاى رفع ابهامات بوده است. اظهارات ايران راستى‌آزمايى شده است و مشخص شده که ايران انحرافى به سمت سلاح هسته‌اى نداشته است. على‌رغم اين‌که براى ادعاهاى اخير سند اصلى ارايه نشد ولى براى اين‌که حسن نيت خود را نشان دهيم در 200 صفحه پاسخ آنها را داديم. آن‌چه از سوى جمهورى اسلامى ايران صورت گرفته است کمال همکارى گسترده، سازنده و جدى با طرف اروپايى و غربى بوده است.
 
وى افزود: متاسفانه پاسخ درخواست ما که رفع سوالات مطرح شده بوده، داده نشده است و چون رويکرد آنها حقوقى نيست پاسخى که دريافت شده کاملا سياسى است. 
 
حسن قشقاوی پاسخ غرب در قبال نامه‌ جليلى را سياست دوسويه توصيف کرد و گفت: راه بايد راه گفتگو باشد و بايد مسئوليت‌پذيرانه پاسخ مثبتى به نامه‌ جليلى بدهند. غرب چاره‌اى جز اعتمادسازى ندارد و بايد راه گفتگو را تا رسيدن به اين اعتمادسازى ادامه دهيم.
 
براى گسترش روابط با زنگبار آمادگى داريم
 
معاون اول رييس جمهورى و رييس جمهور زنگبار زمينه‌ها و بسترهاى جديد گسترش روابط دوجانبه در عرصه‌هاى زيربنايى، سياسى، اقتصادى و خدمات و بهداشت را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
 
پرويز داودى در مذاکرات مشترک هيات‌هاى عالى رتبه دو کشور ايران و زنگبار با اشاره به اين که اولويت اساسى جمهورى اسلامى ايران گسترش و تعميق روابط اقتصادى و سياسى با آفريقا است، گفت: در اين رابطه تانزانيا و زنگبار به خاطر وجود علايق تاريخى و اشتراکات فرهنگى فراوان در اولويت اول قرار دارند.
 
معان اول رييس جمهورى با تاکيد بر اين که جمهورى اسلامى ايران به دليل پيشرفت‌هايى که در حوزه‌هاى گوناگون دارد، مى‌تواند شريک مناسبى براى کشور زنگبار باشد، خاطرنشان کرد: دامنه وسيعى از زمينه‌ها و نيازها براى ارتقا و تعميق روابط دوجانبه وجود دارد و براى انجام آن آمادگى کامل داريم.
 
بحران قفقاز فضاى تنفسى براى موضوع هسته‌اى ايران
 
معاون اداره مشترک المنافع وزارت امور خارجه تصريح کرد: بحران در قفقاز، تا حدوديفضاى تنفسى براى موضوع هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران پديد آورده است.
 
معاون اداره مشترک المنافع وزارت امور خارجه در ادامه در مورد موضع‌گيرى روسيه در شوراى امنيت عليه آمريکا و به نفع پرونده هسته‌اى ايران، اظهار داشت: اصولا انتظار موضع گيرى و رفتار مثبت روسيه در قبال موضوع هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران، بايستى تابعى از ماهيت صلح آميز فعاليت‌هاى هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران و حقانيت مواضع و ديدگاه‌ها و فعاليت‌هاى کشورمان باشد و نه استفاده ابزارى روسيه از موضوع هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران در تنظيم روابط و يا چانه زنى روسيه با غرب.
 
علی نجفی تصريح کرد: بر اين اساس، ماهيت صلح آميز فعاليت‌هاى هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران، مواضع تاييد مقامات روسيه در مقاطع مختلف در اين خصوص و مشى مستقل روسيه در مناسبات بين المللى ايجاب مى‌کند که روسيه در مقابل استانداردهاى دوگانه و يک جانبه گرايى برخى قدرت‌ها ايستادگى کرده و روشى را برگزيند که خود مصداق رفتارهاى دوگانه نباشد.
 
اين کارشناس روابط بين‌الملل سپس در تشريح نقش قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى در ايجاد بحران در منطقه قفقاز خاطرنشان کرد: اصولا حضور جريانات فرامنطقه‌اى در تحولات منطقه به پيچيدگى اوضاع افزوده و کمک موثرى به حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه‌اى نمى‌کند. در بحران اخير در منطقه قفقاز نيز آثارى از نفوذ و تاثيرگذارى منفى قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى رژيم صهيونيستى مشاهده مى‌شود.
 
غائله دزدان دريایى با پرداخت مبلغى ختم شد
 
على طاهرى مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردى در خصوص آخرين وضعيت کشتى دزديده شده ايرانى ديانت توسط دزدان دريایى گفت: پس از اعلام سرقت اين کشتى توسط دزدان دريايى طى 50 روز گذشته مذاکرات و ارتباطات وسيعى با نهاد‌هاى بين‌المللى دنيا صورت گرفت و پيشنهادات مختلفى براى مقابله و پيشگيرى از تکرار اينگونه حوادث مطرح شد که يکى از اين پيشنهادات اجازه مجهز شدن کشتى‌هاى تجارى به تسليحات نظامى بود.
 
وى يادآور شد: در نهايت با پيگيرى کشورهاى مختلف شوراى امنيت سازمان ملل قطعنامه 1838 را به تصويب رساند که بر اساس آن تمامى کشورها مجاز به استفاده از هر وسيله‌اى براى مقابله و سرکوب دزدان دريايى شدند. در نهايت نيز با پرداخت مبلغى به دزدان دريايى قائله ختم به خير شد و گروگان‌ها و کشتى آزاد شدند.
 
اين توافق به نفع عراقى‌ها نيست
 
حسن کاظمى قمى در گفتگو با لس آنجلس تايمز که سفارت ايران در عراق را "يکى از کرسى‌هاى قدرت در بغداد" خواند،‌ ضمن تاکيد بر مشترکات دو کشور اظهار کرد که سياست ايران بر ثبات و امنيت در عراق مبتنى است و مردم عراق از اشغال ناراحت هستند.
 
وى توافق امنيتى آمريکايى را موضوعى داخلى در عراق خواند و در عين حال گفت که اين توافق به نفع عراقى‌ها نيست.
 
سفیر ایران در بغداد افزود: دولت عراق عقايد خودش را دارد. مردم و قدرت‌هاى سياسى باهوش هستند. با توجه به آنچه ما در خصوص توافق خوانده‌ايم، توافق به نفع مردم عراق نيست؛ مردم عراق با هر چيزى که استقلال و حاکميت استقلال و حاکميت قضايى و حقوق مدنى‌شان را نقض کند مخالفند.
 
وی خاطرنشان کرد: مردم و دولت عراق به اين توافق اين طور نگاه مى‌کنند که در حال تحميل شدن به آنهاست. به عقيده‌ى ما حضور نظامى خارجى در عراق به نفع عراق يا کشورهاى منطقه نيست. ديگران نبايد توافقى را تحميل کنند که هيچ نفعى براى دولت و مردم عراق ندارد. آنچه ما از مردم عراق متوجه شده‌ايم اين است که حضور و دخالت ديگران را نمى‌پذيرند.
 
دشمن در برابر موضع هسته‌ای ما حرفی برای گفتن ندارد
 
آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به تصریح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، موضع تهران در این خصوص را جهان پسند و بر مبنای قوانین بین‌المللی دانست و گفت: دشمنان در برابر موضع هسته‌ای ایران حرفی برای گفتن ندارند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران با یادآوری موضع صریح کشورمان در خصوص دستیابی به فن‌آوری صلح آمیز هسته ‌ای، اظهار داشت: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد ذی صلاح در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از انجام بررسی‌های لازم، صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها را مورد تاکید قرار داده، دنیای استکبار همچنان اهداف خود را پیگیری می‌نماید.
 
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی برای دستیابی به انرژی هسته ای صنعتی اصرار دارد و این حق ملت ما و سخنی قانون ‌پسند و جهان ‌پسند است که دشمنان ما در برابر آن حرفی برای گفتن ندارند.
 
ملت ما خواب‌هاى آمريکايى‌ها را در راستاى اهداف خود تعبير مى‌کند
 
فرمانده‌ نيروى مقاومت بسيج گفت: اگر حاکميت اسرائيل و آمريکا اجازه بدهند افکار صحيح به دست ملت‌ها برسد، شتاب فروپاشى غرب بيشتر مى‌شود.
 
حجت‌الاسلام و المسلمين حسين طائب در حاشيه پنجمين همايش اعضاى ستادهاى هماهنگى و پشتيبانى بسيج دانش‌آموزى کشور درباره بحث مطرح شده پيرامون تشکيل شوراى ايرانيان آمريکا، افزود: آمريکايى‌ها هر روز خواب‌هاى خوب مى‌بينند و اين خواب‌ها مربوط به آن‌هاست ولى ملت ما اين خواب‌ها را در راستاى اهداف خود تعبير مى‌کند. در اين زمينه تصميم‌گيرنده ملت ايران است و اين ملت بر اساس ارزش‌ها و آرمان‌هاى انقلاب تصميم خواهد گرفت.
 

نظر شما :