دوستى پاکستان با آمريکا تاثيرى در روابط با ايران ندارد

۰۶ آبان ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۸ کد : ۳۰۴۰ آمریکا
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
گزارش اختصاصى ديپلماسى ايرانى از نشست خبرى محمد بخش عباسى سفير جدید پاکستان در ايران.
دوستى پاکستان با آمريکا تاثيرى در روابط با ايران ندارد

محمد بخش عباسى سفير جديد پاکستان در ايران صبح روز ششم مهر در حاشيه برنامه اى که براى بررسى مسئله کشمير در محل سفارتخانه اين کشور برگزار شد، با حضور در نشستى خبرى به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

وى ابتدا در پاسخ به خبرنگارى که نظر او را درباره خروج نام ملاعمر از فهرست تروريست ها جويا شده بود، اعلام کرد که اطلاعاتى درباره اين قضيه ندارد.

 

محمد بخش عباسى همچنين به خبرنگارى که از احتمال بازگرداندن پرويز مشرف به پاکستان از سوى آصف على زردارى براى محاکمه پرسيده بود، باز هم ابراز بى اطلاعى کرد و گفت: من از جانب رئيس جمهور نمى توانم حرف بزنم.

 

صحبت هاى سفير تازه وارد از جايى شروع شد که درباره انتخابش براى ديپلماسى با ايران گفت: دولت سياسى تفکرى متفاوت از دولت نظامى دارد. بديهى است که اين دولت بهتر مى تواند درک کند که چه کسى براى ايفاى نقش ديپلماتيک بهتر عمل مى کند. روابط من و خانواده ام با ايران، دولت مرا به اين فهم رساند که من مى توانم در ايران مفيد واقع شوم.

 

عباسى درباره گروه هاى تروريستى فعال در مرزهاى ايران و پاکستان و بطور مشخص وضعيت گروه ريگى گفت: اين منطقه باعث نگرانى دو طرف است و بازيگرانى هم در اين ميان ايفاى نقش مى کنند. البته بازيگران ديگرى هم مى توانند وجود داشته باشند. در مورد ريگى هيچ نوع اطلاعاتى نداريم و مى دانيم که او در پاکستان حضور ندارد. برادر او را دستگير کرديم و به دولت ايران تحويل داديم. چند نفر ديگر هم در زندان اند که پرونده شان به دادگاه ارجاع شده است.

 

وى افزود: پاکستان جامعه اى باز است و مطبوعات در اين کشور هر چه را بخواهند منعکس مى کنند و عليه هر شخصيت و مقامى مى توانند نقد داشته باشند. البته اگر کسى شکايتى هم داشته باشد مى تواند به دادگاه مراجعه کند.

 

سفير پاکستان در ايران درباره لغو برنامه سفر زردارى به ايران و ارتباط اين قضيه با دوستى پاکستان و آمريکا گفت: زردارى حتما به ايران خواهد آمد ولى تاريخ دقيق آن مشخص نيست. بايد بگويم که آمريکا دوست قديمى پاکستان است و در مسائل بين المللى از اين کشور حمايت کرده و در مواقع بحرانى نيز بعضا به پاکستان کمک هاى مالى مى کند. با اين حال روابط ما با ايران تحت تاثير اين دوستى قرار نمى گيرد و مى توان گفت اين دوستى ها جدا از يکديگرند. فراموش نکنيم که پاکستان در مسئله هسته اى از ايران در آژانس انرژى اتمى حمايت کرد؛ کارى که هندوستان در قبال ايران انجام نداد.

وى که خود را از خانواده اى شيعه معرفى کرد درباره موضوع هسته اى ايران ادامه داد: تا جايى که من اطلاع دارم هيچ فشارى از جانب قدرت ها روى پاکستان وجود ندارد و اساسا موقعيت هسته اى ما ربطى به فعاليت هاى هسته اى ايران ندارد. پاکستان يک کشور هسته اى است و ايران هم در اين عرصه مشغول فعاليت است.

 

محمد بخش عباسى درخصوص مقابله دولت پاکستان با تروريسم خاطرنشان کرد: هيچ کس تروريسم را دوست ندارد. همه مى خواهند با اين پديده مبارزه و آن را ريشه کن کنند. حال اگر از طريق مصالحه بتوان به اين مهم دست يافت، در اين راه تلاش مى شود ولى اگر از اين روش به موفقيت نرسيم بايد به مبارزه خود ادامه دهيم.

 

وى افزود: آمريکا بطور مستقيم تحت تاثير تروريسم قرار گرفته و به خاطر همين مسئله در افغانستان حضور دارد. پاکستان در زمينه مبارزه با تروريسم با آمريکا همکارى مى کند. ضمن اينکه دولت جديد ما از مردم و قبايل خواسته است تا خودشان نيز عليه اين پديده مبارزه کنند. آنچه به دولت مربوط مى شود اين است که کارهاى لازم را در اين زمينه انجام داده ايم.

 

سفير پاکستان در پايان با اشاره به تاثيرات احتمالى بحران مالى جهان بر اين کشور گفت: همان طور که اوج گيرى اين بحران بر ما تاثير مى گذارد خروج از بحران نيز ما را متنفع مى کند. تلاش دولت پاکستان ارتقاى جامعه از نقطه نظر ليبراليستى است. پاکستان يک جامعه آزاد است که آزادى بيان و آزادى رسانه ها در آن يک اصل است. بنابراين اتفاقاتى هم در يک جامعه آزاد ممکن است رخ دهد که طبيعى است.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :