مادلين آلبرايت: آقاى اوباما احترام و اعتماد را به آمريکا بازگردانيد

۱۸ آبان ۱۳۸۷ | ۱۷:۴۰ کد : ۳۱۲۰ سرخط اخبار
نامه مادلين آلبرايت وزير امور خارجه اسبق امريکا به باراک اوباما
مادلين آلبرايت: آقاى اوباما احترام و اعتماد را به آمريکا بازگردانيد

مادلين آلبرايت وزير امور خارجه‌ اسبق آمريکا از سال 1997 تا سال 2001 در این سمت بوده، ساعاتی پس از انتخاب باراک اوبما به سمت ریاست جمهوری امریکا نامه­ای به رئیس جمهوری جدید امریکا نوسته که در آن از وی خواسته تدابیری بیندیشد تا اعتماد و احترام به امریکا باز گردد.

 

در اين نامه که در روزنامه دیلی تلگراف مشروح آن منتشر شده، آمده است، موفقيت شما را تبريک مى‌گويم. شما پيروزى تاثيرگذارى کسب کرده‌ايد، اما اين پيروزى مسئوليت رهبرى آمريکاى مشکل‌دار را در جهانى که در سردرگمى و نفرت غرق شده است، نيز به همراه دارد. شما به هنگام به قدرت رسيدن با وظيفه‌ دلهره‌ آور بازگرداندن اعتبار آمريکا به عنوان يک رهبر موثر و نمونه‌ جهان، رو به رو خواهيد بود.

 

نمى‌توانيد فقط با فاصله گرفتن خود و دولتتان از اشتباهات جورج دابليو بوش به اين امر نائل شويد. شما بايد استراتژى‌هاى بديع و جديدى را براى مقابله با خطرات چند گانه از جمله بحران اقتصادى جهانى، دو جنگ داغ ‌(در عراق و افغانستان)، القاعده، تهديدات هسته‌اى و تغييرات آب و هوايى پيشنهاد دهيد. شما در هر زمينه بايد تيم درجه‌ يکى از مشاوران را به کار گيريد. از اصول تفکر انتقادى استفاده کنيد و يک استراتژى منسجم با يک ارتباط شفاف ميان اقدامات و نتايج ايجاد کنيد.

 

نخستين وظيفه‌ شما به عنوان رئيس‌جمهوری، بازگرداندن منابع سنتى احترام جهانى به آمريکاست يعنى انعطاف‌پذيرى، خوش‌بينى، حمايت از عدالت و علاقه و صلح. اين همان چيزى است که شما در جريان فعاليت­هاى انتخاباتى خود آن را به رسميت شناختيد.

 

اکنون نام آمريکا لکه‌دار شده است. پيام شما به جهان بايد اين باشد که اگر چه آمريکا در زمان نياز به انجام کارى، ترسى در انجام آن ندارد، اما همچنين بسيار علاقمند است تا هم گوش دهد و هم بياموزد.

 

شما از همان روز تحليف بايد سخت تلاش کنيد تا اعتماد به منطقى بودن اقتصادى و مالى آمريکا را بازگردانيد. بحران مالى ماه اکتبر ثابت کرد که رهبران کنونى ما راه خود را گم کرده‌اند. تمام چشم‌ها به شماست. افراد مناسب را انتخاب کنيد. ديسيپلين از خود نشان دهيد. به قوانينى که ايجاد کرده‌ايد پايبند باشيد و خواستار سيستم اقتصادى شويد که به کار سخت و نه آز و حرص ارزش مى‌دهد.

 

در زمینه سیاست خارجی شما بايد کار خود را با بيرون آوردن نيروهاى آمريکا از عراق آغاز کنيد. اگر دودل هستيد، نظر عمومى در حال تغيير عراق شما را مجبور خواهد کرد اين کار را بکنيد. شما با آغاز اين روند و کنترل زمان آن، مى‌توانيد اعتبار را به رهبران با مسووليت عراقى بدهيد و به راديکال‌ها اجازه ندهيد که ادعا کنند که آنها ما را از عراق بيرون کرده‌اند.

نيروهايى که درچارچوب استقرار مجدد باقى مى‌مانند، بايد به آماده‌سازى بيشتر نيروهاى عراقى براى فرماندهى خود تمرکز کنند. با وجود دستاوردهاى اخير اين کشور هنوز از سوى تنش‌هاى فرقه‌اى تهديد مى‌شود. عراقی­ها تاريخ بلند بالايى دارند و مى‌توانند تنها از طريق تصميم‌گيران خود مسائل و مشکلات خود را حل کنند. نيروهاى آمريکايى نمى‌توانند جايگزين ستون فقرات عراق شوند.

 

در افغانستان، بن بست غير قابل دوام به وضعيتى تغيير کرده است که اکثريت از طالبان مى‌ترسند، از ناتو نفرت دارند و به دولت خود باور ندارند. شما با اين وجود شايد ترغيب شويد تا اقدامات بيشترى در افغانستان انجام دهيد اما اين به تنهايى يک واکنش خواهد بود و نه يک استراتژي. ارتش ما اذعان کرده است که رويکرد کنونى ديگر کارگر نمى‌افتد. ما نمى‌توانيم راه خود را به سمت پيروزى بدست آوريم و به اين خاطر آدم بکشيم. ما به نيروهاى بيشترى نياز داريم، اما به سياستى نیز نيازمندیم  که با جاه‌طلبى‌ها و حساسيت‌هاى جمعيت محلى همخوانى داشته باشد.

نخستین ماموريت نظامى ناتو به هنگام رهبرى شما بايد آموزش نيروهاى افغان براى دفاع از دهکده‌هاى افغان باشد و هدف اصلى سياسى آن بايد بهبود کيفيت حکومت در سراسر اين کشور باشد.

 

توسعه‌ اقتصادى حياتى است و شما بايد موسسات جهانى و منطقه‌اى را تشويق کنيد تا در ساخت زير ساخت‌ها و ايجاد شغل نفر اول باشند.

 

شما بايد از لحاظ ديپلماسى بر روى بهبود و همکارى امنيتى ميان اسلام‌آباد و کابل تمرکز کنيد. در کل، تلاش­هاى متحد با يکديگر بايد در اولويت باشد تا از عضو‌گيرى جديد‌ تروريست‌ها به جای کشتن آنها جلوگيرى شود.

 

علاوه بر طالبان، دليل حضور ما در افغانستان القاعده است که حضورى خارجى در هر جايى دارد حتى ريشه‌هاى اين گروه در پاکستان نيز بسيار عميق نيست و شکست رهبران آن در ايجاد يک برنامه‌ مثبت، جاذبه عمليات به سبک بن لادن را حتى براى همراهان بالقوه‌شان کم کرده است. القاعده هنوز خطرناک است و روند شکست آن در پيکار ايده‌ها آغاز شده است. اقدامات نظامى با هدف هنوز ضرورى هستند، اما شما بايد از دادن بهانه‌ جديد به دست افراد بسيارى در جهان اسلام که با ما موافق نيستند براى پيوستن به آنهايى که در تلاشند ما را بکشند، اجتناب کنيد. در نهايت اين يک تمايز مهم است و بستن گوانتانامو به اين امر کمک مى‌کند.

 

شما از همان روز اول بايد براى شناسايى عناصر يک صلح پايدار و عادلانه در خاورميانه کار کنيد. منفى‌ نگران دوست دارند شاهد اين باشند که حمايت از صلح باعث آرام نشستن القاعده نخواهد شد اما اين هم آشکار و هم بى‌ربط است. تلاش­هاى شما هنوز مى‌تواند احترام به رهبرى آمريکا را در مناطقى که القاعده در جستجوى خون است، تقويت کند.

 

تنها ديپلماسى منطقه‌اى موثر مى‌تواند اسرائيلى‌ها و اعراب را متقاعد کند که هنوز امکان رسيدن به صلح وجود دارد. در نبود اين اميد تمام طرفين براى آينده‌اى بدون صلح آماده خواهند شد بنابراين نظر افراطيون تاييد می­شود و هر بخشى از کار شما پيچيده‌تر خواهد شد.

خطرات ناشى از خاورميانه و خليج فارس مطمئنا شما را مشغول خواهند کرد اما آ‌نها نبايد تمام توجه شما را به خود معطوف کند. دقيقا همان گونه که يک سياست خارجى موثر نمى‌تواند به طور اختصاصى يک جانبه باشد، چند جانبه نيز نمى‌تواند باشد. شما بايد زمان و منابع بيشترى به مناطقى مثل آمريکاى لاتين و آفريقا که به آ‌نها بى‌توجهى شده است، اختصاص دهيد.

 

شما به عنوان يک رهبر جهانى، بايد از طريق لنزهايى گشاده جهان را ببينيد. به همين دليل اميدوارم يک ماموريت جديد و رو به آينده براى کشورمان با استفاده از پيشرفت­هاى اخير علمى براى تقويت استانداردهاى زندگى در سراسر جهان ایجاد کنید. اين طرح بايد به سوى افزايش غذا، پخش دارو، حفظ منابع آب و توليد انرژى گسترش يابد. چنين سياستى با کم کردن شکنندگى خود در برابر اخاذى در مورد انرژى و در عين حال منتقل کردن يک ذهنيت شفاف‌تر در مورد ماهيت آمريکا به درد آينده خواهد خورد.

 

آقاى رئيس‌جمهور منتخب! منصبی که زمانى جورج واشنگتن، آبراهام لينکلن و روزولت‌ها داشته‌اند به زودى به شما خواهد رسید. در سال­هاى آتى بايد به ‌رغم منحرف شدن از هر مسيرى تعادل خود را حفظ کنيد و در همهمه‌ وقايع قابل پيش‌بينى و شوکه کننده بايد قضاوت محکم خود را داشته باشيد.

 

شما براى توجيه اعتماد ما به خودتان بايد اعتمادتان را به ما نيز نشان بدهيد. به سياست­هاى ترس پايان دهيد، همانند افراد بالغ با ما رفتار کنيد، به ما کمک کنيد تا مردم سرزمين‌ها و فرهنگ‌هاى دور دست را درک کنيم. ما را براى کار با يکديگر به چالش بکشيد. به ما يادآورى کنيد که بهترين ساعات آمريکا توسط حکومت بر ديگران به دست نيامده بلکه از ترغيب مردم در هر نقطه‌اى براى پيدا کردن بهترين در خودشان به دست آمده است. 


نظر شما :