مطالعات قلمرو زبان فارسی

۲۱ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۸ کد : ۳۱۷۱ کتابخانه
نخستین شماره مجله انگلیسی زبان «مطالعات قلمرو زبان فارسی» (Journal of Persianate Societies) توسط انتشارات بریل هلند منتشر شد.
مطالعات قلمرو زبان فارسی

دکتر حبیب برجیان از اعضای انجمن مطالعات جوامع فارسی‌زبان در توضیحی درباره مجله نوشته است: این مجله از سوی ASPS «انجمن مطالعات جوامع فارسی‌زبان»(Association for the Study of Persianate Societies) منتشر می‌شود و مقالات آن ناظر است بر قلمرو جغرافیایی که در ‌آن زبان فارسی واجد سیادت فرهنگی بوده است.

 

وی ادامه می دهد: چنان که در دیباچه مجله ذکر شده، این منطقه فرهنگی و تمدنی، علاوه بر کشورهای کنونی ایران و افغانستان و تاجیکستان، قفقاز و آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند و بخش هایی از قلمرو سابق عثمانی را دربر می‌گیرد. نقش زبان شناختی و فرهنگی و تاریخی زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایران که در اینجا منظور نظر است، تنها تکرار وقایع و حقایق گذشتگان نیست بلکه از نوع بازآفرینی‌های سازنده با اعتنا به احوال امروزین این جوامع است.

 

 برجیان می افزاید: چنین شناختی از شدت جهانی‌سازی که از عوامل نابودی فرهنگ هاست خواهد کاست و دیگر مرهمی تواند بود بر حافظه مجروح و پاره‌پاره جوامعی که روزگاری در زیر چتر وحدت زبان و ادب فارسی تمدنی‌ ممتاز را تشکیل می‌دادند.

 

مقاله‌های شماره نخست «مجله مطالعات قلمرو زبان فارسی» به قرار زیر است:

 

از قلم سردبیر(سعید امیر ارجمند): تعریف مطالعات قلمرو فارسی‌زبان؛ اهمیت ادب سیاسی در گسترش اسلام ایرانی (سعید امیر ارجمند)؛ جعل کتاب در قرون وسطی: کتاب سازی سیرالملوک نظام‌الملک (آلکسی خیسماتولین)؛ سازمان مرکزی: «تبرکات» و جانشینی در اوایل سلاله چشتی در هند (اشتیاق احمد ظلی)؛ گل های ترانه و موسیقی ایرانی: داوود پیرنیا و آفرینش برنامه‌های رادیویی «گلها» (جین لوییزن)؛ رَپ فارسی: صدای جوانان ایران مردن (شعله جانستن).

 

بیشتر مقاله‌های یادشده در سومین مجمع «انجمن مطالعات جوامع فارسی‌زبان» ارائه شده بود.  این مجمع در خرداد 1386 در تفلیس پایتخت گرجستان تشکیل جلسه داد و در آن بیش از 80 پژوهشگر از 13 کشور شرکت کردند.

 

 


نظر شما :